fredag 19 mars 2021

Favoriter bland lökväxterna.

 Veckans tema på TrädgårdsFägring är "Favoriter bland lökväxterna". Favoriterna är många och speciellt då de som tittar upp på våren. 

De första som tittar fram hos mig är krokus, de har redan börjat blomma i år, men de flesta på trädgårdssidan har inte kommit så långt. Bilderna är från förra året. De är efterlängtade.
Det är inte bara jag som blir glad att se dem, humlor och bin dansar runt och gör kullerbytta av glädje.

Narcisser är absolut en favorit, både vackra och doftar gott. Här i en samplantering med tulpaner.
Under de stora träden har jag planterat många narcisser tillsammans med pärlhyacinter och andra lökväxter. 

Tulpanerna fick inte riktigt den färgen jag hade förväntat mig men det blev ok ändå.  Den rosa färgen var inte riktigt som jag tänkt.
Medan jag väntar på att det blir tulpansäsong ute i trädgården, får det bli några buketter inomhus.
Här en riktigt vårbukett.
Eller denhär lite mer diskreta färgen köpt på Trädgårdsmässan för några år sedan, liksom de gula hyacinterna. Det är nog den finaste mest hållbara buketten jag haft nånsin. Saknar mässan, men det får bli nästa år. Alla är favoriter, vill inte vara utan någon av dem.

Vilken lycka att äntligen lyckas med Allium, efter många års misslyckade försök.
Ha en trevlig helg!
Marika

38 kommentarer:

  1. Hej Marika!
    Du har så mange fine løkblomster! Allium er så vakre, men jeg har heller ikke lykkes med de. De har så fine farger, så jeg har lyst til å prøve de på nytt.
    God helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Tack, jag lyckades inte med allium heller. Men de senaste åren har det gått bra. Vi byggde en stor låda där jag planterar lökarna och när de blommat klart får dahliorna flytta in. De är vackra både innan de blommar och när de blommat klart, och riktiga insektsmagneter medan de blommar.
      Trevlig helg! / Marika

      Radera
  2. Så härlig vårblomning i dina bilder och vad gör det att bilderna är från förra våren. I år tog våren en paus tänker jag. Den gick från superfart till mjuk inbromsning och nu rullar den igång igen. :)

    Vi måste ha helt motsatta förhållanden. Hos mig växer, de flesta, allium som ogräs och frösår sig än värre. Hostorna trivs och växer till och visst är det någon mer som växer här men inte hos dig. Det är fascinerande det där :)

    Ha en fin helg! Kram från Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carina!
      Här tog våren en paus, det blev riktigt kallt. Ut mot gatan har jag krokus i blom, men de stora tuvorna i trädgården har inte kommit så långt ännu. Det fungerade inte i mina rabatter med allium, först när jag satte dem i en låda med andra lökar, fick jag en hel del. Hosta överlever men blir inte särskilt stora hos mig. Jag kanske är för dålig att ge dem gödsel. Får bättra mig.
      Ha en trevlig helg /Kram Marika

      Radera
  3. Jeg synes som du at alle løgvækster om foråret er favoritter, og det giver ikke rigtig mening at udpege en enkelt. Det gode ved løgplanterne er jo netop at de afløser hinanden gennem hele foråret, og giver os oplevelser i flere måneder.
    Det er dejlige billeder du viser af alle de skønne favoritter, Marika!

    Rigtig god weekend og hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulla!
      Du har så rätt, det är ingen jag vill vara utan. Och det finns några till som jag inte har nämnt. I år har krokusarna börjat och sen följer de andra efter, så mycket fint vi har att se fram emot. Tack! och en riktigt god helg till dig med.
      Hälsningar Marika.

      Radera
  4. Minulla on paljon laukkoja mutta narsissit ei jostain syystä meillä menesty. Yritän taas syksyllä istuttaa uusia ja toiseen paikkaan . Sinulla on paljon kauniita kevät kukkijoita.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hei Nila!
      Narsissit ovat oikein mieluisat, ja onneksi ne viihtyy meillä. Laukat ei ollenkaan onnistuneet ennen, mutta viime vuodet ovat olleet oikein hienoja. Kiitos! kevätkukat ovat oikein mieluisia.
      Hyvää viikonloppua !
      Marika

      Radera
  5. Good afternoon Marika,
    Lovely to see your springbulbs in bloom!! They bring a happy feeling.
    The Crocusses already had there best time in Holland. It was a pitty that it was so cold here a lot of them not open without having sunshine. But a lot of flowers for you to come!!
    Have a wonderful weekend.
    Marijke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Good afternoon Marijke!
      I love all springflowers, but I have only some crocuses in bloom. Spring is much later here up in north. I get to enjoy them later on.
      Have a nice weekend /Marika

      Radera
  6. Ja, alle løkblomstene som kommer etter hverandre en lang periode om våren er etterlengtede favoritter :) Ikke minst narsissene.
    God helg!
    /Irene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Irene!
      Visst är de, så härligt att få se dem snart igen. Snödroppar och krokus har börjat.
      Trevlig helg !
      Marika

      Radera
  7. Saknar också Trädgårdsmässan. Så fina rabatter du har med lökväxter. Gillar tulpanerna i den blekgula färgen och Alliumen som sticker upp över tulpanerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Betty!
      Hade trott att vi kunde gå på mässa i år, men så blir det inte. Vi får hoppas att det går nästa år. Är också förtjust i de ljusgula tulpanerna, både färgen och formen var fin. Alliumen fungerar bra sedan jag började plantera dem i min trälåda, innan ville de inte alls växa i mina rabatter.
      Ha en skön söndag /Marika

      Radera
  8. Hej Marika,

    Härliga vårbilder även om de är lånade från tidigare. Humlor som tumlar om i krokusblommor är så mycket vår. Här har allium sina favoritplatser där de fröar av sig och blir många, medan de försvinner på andra platser.

    Ha en fin helg! Ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulrika!
      Tack, krokusen har slagit ut på den soliga framsidan, medan de inte kommit så långt på andra sidan av huset. Lyckades inte alls med allium i rabatterna, någon enstaka kunde titta fram, men nu fungerar det bra i mina blomlådor.
      Trevlig helg /Marika

      Radera
  9. Jeg forstår godt, at de alle er favoritter. Man kan da ikke vælge den bedste af sine “børn”. Det er en serie meget smukke billeder.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Elna!
      Tack så mycket, ja de är favoriter allesamman. Och snart får vi njuta av dem igen. Än så länge är det krokus som tittar fram.
      Ha en trevlig söndag /Hälsningar Marika

      Radera
  10. Vilka fina lökväxter! Alla är favoriter!
    Mina allium har försvunnit, vet inte vart de tagit vägen.
    Snart kommer den riktiga våren till dig också, tills dess önskar jag dig en skön söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lena!
      Tack, visst är de fina. Vi får hoppas på lite varmare väder, det skulle vara perfekt.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  11. Så underbart vårvackert hos dig!
    De lila tulpanerna var jättefina.
    Idag blev det inget trädgårderande för blåser nordan här - hoppas på vackrare vårväder till veckan !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Isa!
      Tack för det. Vårblommorna är så efterlängtade. Det har blåst väldigt mycket hos oss också. Tror det skulle bli varmt och soligt i morgon. Vi får se.
      Ha det gott Isa!
      Kram, Marika

      Radera
  12. Underbara blombilder! Härligt! Och jag skulle vilja ha ett HAV av allium...
    Vårkram från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Titti!
      Vårblommorna är speciella, och så efterlängtade. Allium är så fina, är glad att de äntligen ser ut att trivas hos mig.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  13. Hej marika,
    Je kunt je met de foto's al verheugen op wat er gaat komen. Hopelijk gaat het snel bloeien in je tuin. Tot die tijd kun je al van de bloemen in huis genieten. Prachtige foto's. Fijne week, lieve groet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Willy!
      Heel er bedankt. De lente komt eraan, ook al is het koud.De tulpen zijn mooi van binnen en van buiten.
      Fijne week groeten! Marika

      Radera
  14. Der er så mange skønne forårsløg og du har mange forskellige at se frem til.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lene!
      Vårblommorna är extra fina, för att man väntat så länge på dem. Idag skall vi få en varm fin dag, det skall bli skönt.
      Ha det gott /Hälsningar Marika

      Radera
  15. Hej Marika!
    Vilka härliga vårbilder du visar nu börjar man längta till de kommer i gång ute trädgården.Nog är det bra tur att man har bilderna från förra året att titta tillbaka på det gör att man blir inspirerad och blickar framåt med tillförsikt.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta!
      Tack, visst är det härligt med allt fint vi har framför oss. Hoppas att våren har visat sig lite hos dig också. Idag skall det bli en varm fin dag.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  16. Hej Marika!
    Vilket otroligt sprudlande härligt vårinlägg med dina lökfavoriter. Jag bara njuter! Och nu kommer det vårvärme också så nu kommer det nog snart att bli färg i rabatterna. Bilderna på dom du köpte på mässan ... så vackra. Jag tycker så mycket om de där milda färgerna, i synnerhet de som går i milt, gult, nästan lite cremefärgade. Och vi är nog många som saknar mässan. Men vi hoppas på nästa år.
    Grattis till att du lyckats med allium. Det har även jag efter många års misslyckanden.

    Önskar dig en fin tisdag!
    Kram Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!
      Tack, visst är det fint med allt vackert på våren. Vi skall också få soligt och fint upp till 14 grader varmt, härligt. De gula tulpanerna är de finaste jag haft, de var vackra från början till slut. Färgen är helt perfekt.
      Allium ville inte alls, och så konstigt att de plötsligt trivs. Nu skall jag ut och njuta av det fina vädret.
      Ha det gott /Kram, Marika

      Radera
  17. Det er hyggelig med vårløk, og nå ser det ut som mange har skikkelig fart på seg, det er bare å glede seg framover. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ingeborg!
      Javisst är det härligt, krokusen blommar och mina få snödroppar. Och snart kommer allt det andra. Ser fram emot det.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  18. Hei Marika, så fint med alle vårblomstene, nå er det bare å glede seg.
    Endelig er våren her!
    Allium er så vakker, en favoritt for meg også,
    Ha en finkveld.

    Klem, Ida

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ida!
      Visst är det härligt med våren. Vi har inte så varmt men värmen kommer nog. Visst är Allium fina, är så glad att de äntligen trivs.
      Ha det fint /Kram, Marika

      Radera
  19. Visst är det så att de som blommar just NU är favoriter? Jag menar favoritskapet är konstant men föremålen växlar ;-)
    Gillar alla du visar, men kanske lite extra den där blekt gula tulpanen som höll så länge. Lite citronfromage över den. Mums.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anni!
      Visst är det så, det finns många favoriter. Den tulpanen var helt fantastisk, jag köpte en jättebukett på mässan och hade väl inga stora förhoppningar om att de skulle blomma så länge. De fick ju resa en bit också. Men de var helt fantastiska.
      Ha en skön helg /Kram, Marika

      Radera