fredag 9 juli 2021

Värmen fortsätter.

 Vi har fortfarande väldigt varmt, det har regnat några nätter, men dagarna är varma och soliga. Har varit på Solbacken och hjälpt till med rensning, och lite andra sysslor. Det var lite mulet men varmt. Höll på att bli galen på broms som snurrade runt mig och lyckades bita mig ett antal gånger. 

Gick en liten fotorunda, och tycker att den här gruppen av Hosta är riktigt fin, Finns inte ett hål på bladen, och blommorna är fina. Skulle inte klippa bort dem som endel gör.
I stickiga hörnet växer Ryskt Martorn och tistlar, men här fastnade en guldbagge på bild. 

Dotterns ankor har fått tillökning, det blev tre små söta ällingar eller ankungar. De är så små så de kan komma igenom gallret till inhägnaden, så jag hjälpte till att bygga en liten inhägnad med finmaskigt nät så de inte kan rusa iväg ut. Ankmammorna tar hand om dem väl och kan knappt gå ifrån dem för att äta och bada. De har turats om att ruva på äggen, så kul att det blev ankungar så de fick lön för mödan.
Hemma har jag målat lite ribbor och gjort om rosenstödet till Lykkefund.  Hade nät på sidorna förut där alla klematis som jag köpte som  rötter skulle klättra upp. Det blev inget av klematisarna, tror en lever, plus att honungsrosen blev instängd. Nätet åkte bort och ersattes av ribbor, det blev mycket bättre.
Ibland lyckas det och ibland inte. Klematisen Summer snow har klättrat riktigt högt upp i krikonträdet, syns inte så bra på bild.  Fick över en del luktärter som jag planterade i en ampel, såg framför mig hur de skulle hänga ner som ett färggrant vattenfall. Haha, de växer uppåt, rakt upp.

Andra sådder som lyckats bra är morotsblomman Dara, så otroligt vacker.

Franskt kungsljus och sommarflox. Har sått många plantor av frön från en köpt planta. Nu har jag kungsljus på flera ställen i trädgården, Sommarflox köpte jag frön i olika pastellfärger från Chiltern Seeds. De grodde fint men plantorna är späda och lite bångstyriga. Borde planterat alla i en grupp.

Krolliljan har blommat ett tag och först ut av mina andra liljor är den vita Eyeliner.  De andra kommer strax att följa efter.  

Ha en trevlig helg! Marika



Länkar till TrädgårdsFägring



44 kommentarer:

  1. Hej Marika
    Det er neget smukke billeder, du har taget. Så spændende at læse om ænderne. Men det var synd, at du blev bidt af en bremse! Det gør frygtelig ondt.
    Jeg holder en lille blog-pause, da næsten alle mine blog-venner holder pause i øjeblikket. Men jeg er tilbage til august.
    Mange hilsner til dig, Gitte

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gitte!
      Tack så mycket! Änderna är riktigt söta och snabba. Broms är riktigt otäcka, och de är förtjusta i mig. Ser fram emot att du är tillbaka igen, ha det gott tills dess.
      Hälsningar / Marika

      Radera
  2. Hej Marika!
    Så nydelige de små andungene er! Det er flotte blomster du viser i dag. Din hvite tistel er veldig fin, og dine sommerphlox. Morsomt med dine dufterter som bare vil vokse rett oppover :)
    God helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Tack, visst är de söta. Små dunbollar. Sommarfloxen har riktigt fina färger, men det är ingen stadga i dem, de ligger mest ner. Borde planterat alla ihop, men det visste jag inte innan.
      Trevlig helg /Marika

      Radera
  3. Flotte Hosta hos datteren! Er det mon ænderne der æder sneglene?
    Sjovt med ærterne der vokser op i træet, men det er jo et glimrende klatrestativ du har givet dem, og det kan de ikke modstå:)
    Dit rosen-klatrestativ blev rigtig pænt med nye ribber og frisk maling, og det er smukt med kongelys og gulerødder i blomst rundt omkring.
    Ja, varmen fortsætter og det er rigtig højsommer nu!

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulla!
      Tack, de är riktigt fina, de är mitt i gruset. Kanske därför de fått vara ifred för sniglar och snäckor. De stora ankorna får gå ganska fritt, men med de små ungarna vill de inte lämna sin inhägnad, och de små får inte gå utanför ännu. Det är för många faror som lurar därute. Tack, är nöjd med hur rosen fick det, och den trivs nog med att inte vara så instängd. Idag börjar dagen med mulet väder, men det känns riktigt skönt.
      Trevlig helg /Marika

      Radera
  4. Hostaerne er vældigt fine og jeg klipper heller ikke blomster af dem alle, kun nogle.
    Det er virkelig højsommer nu, vi har også haft det varmt, men de fleste dage med skyet og en del regn. Haven trives !
    Ha' det godt.
    Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulla!
      Tack, jag är förundrad över att de trivs så bra i gruset. Blommorna är vackra så de får stå kvar. Dagen börjar lite grå och mulen men det skall bli 26 grader idag också. Det har regnat inatt. Trädgården trivs verkligen.
      Trevlig helg!
      Marika

      Radera
  5. Det fornyede klatrestativ ser fint ud. Gulerodsblomsten er simpelthen så dekorativ.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Tack, jag blev nöjd. Det har stått där i några år nu och jag har inte varit nöjd med hur det blev, så det var dags att ändra på det. Morotsblommorna är riktigt fina.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  6. Hej Marika!
    Nu verkar ordningen var återställd för det här inlägget fick jag i min läsare så nu blir det en tidigare kommentar än det blev på det förra.
    Du är flitig och verkar njuta av trädgårdsarbetet, både hos dig själv och hos dottern. Och flitiga har ankorna varit, så fint att dom fick utdelning för sitt flit. Och ibland måste det till lite "ombyggnationer". Lykkefund tar ju dessutom för sig.
    Här blir det inte en enda flox i år, jag som brukar ha hela hav. Men, så kan det vara när rådjuren letar sig in trots att jag inte kan förstå hur.
    För många år sedan sådde jag blomstermoroten 'Dara'. Så roligt det var när det i år kom upp flera plantor som tydligen frösått sig och där fröna legat och vilat i jorden. Den är ju lite av ett konstverk.
    Ha en fin helg!

    Kram Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!
      Jag gillar att ha något att göra, men när det är riktigt varmt så mår jag bäst av att ta det lugnt i skuggan. Trivs så himla bra ihop med min dotter, och allt blir roligare når man jobbar tillsammans. Sommarfloxen är riktigt söt i pastelliga fina färger, men de blev lite skrangliga. Har också upptäckt att Dara kan titta fram efter ett tag igen. Tråkigt med rådjuren som äter upp dina flox och annat.
      Trevlig helg!
      Kram, Marika

      Radera
  7. Morotsblomman är såå vacker. Saknar den i år för den har jag inte sått . Franska kungsljuset har jag också, det är mäktigt och fint, men jag stör mig lite på att de frösår sig överallt! Jag fick ett skott av dig av , hette den vit bolltistel (minns jag rätt sort nu..?), den växer så fint nu men har inte blommat ännu. Väntar med spänning!
    Ha det fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Malin!
      Tack, visst är den, varje blomma ser olika ut både till färg och form. Franskt Kungsljus skall jag försöka få tag på andra färger, gillar den mycket. Det var nog vit bolltistel om jag minns rätt, mina har gröna blomknoppar än så länge. Du får se upp med de fröna också, de vill gärna fröså sig. Men det är enkelt att rensa upp.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  8. Hei Marika.
    Morsomt med duftertene som vokser oppover. Jeg har et par blodbeger som delvis må tvinges nedover...
    Fransk kongelys ble satt på ønskelisten nå:-)
    Ha en fin helg/Eirin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Eirin!
      Ja, jag trodde de skulle hänga ner, då de hamnade i en ampel. Visst är den fin, skall försöka hitta frön i andra färger.
      Trevlig helg /Marika

      Radera
  9. Det är som en botanisk trädgård hos dig och alldeles ljuvligt! Morotsblomman är ju helt magisk...
    Ha en skön helg nu!
    Kram Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Titti!
      Tack snälla! Morotsblomman är fin, som små buketter av blommor.
      Trevlig helg /Kram Marika

      Radera
  10. Hei Marika! Du har så mye fint og en frodig hage. 'Dara' har vi også. Den er vakker. Ble så glad da den frøsådde seg. I dag har det regnet. Deilig! Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anne!
      Tack så mycket. Dara har frösått sig hos mig också, men nu sådde jag nya plantor. Vi har haft lite blandat väder, sol och mulet, men varmt.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  11. Good morning dear Marika,
    Having so many beautiful flowers around you must bring you a very happy feeling. You are also lucky to have such beautiful summerwheater.Have a wonderful sunday and a great new week ahead
    Rosehugs
    Marijke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Good morning Marijke!
      Thank you so much! The weather is fine, a bit cloudy today but it is ok. The same to you, have a lovely sunday and a great new week.
      Rosehugs /Marika

      Radera
  12. Så mycket fint du visar från båda trädgårdarna. Mycket jobb bakom detta resultat.
    Gillar dina små ankreportage också.
    Skön söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lena!
      Tack så mycket! Växterna trivs med sol och regn däremellan. Vädret verkar vara perfekt för dem. De små ankorna är så söta.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  13. Che bei gigli!! Quelle hosta hanno davvero un bell'aspetto! Qui è quasi impossibile averle senza buchi :)

    Ti auguro una buona estate :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi Gabriel!
      The hosta plants are from my daughters garden. I´m really surprised that they are without holes. No snails have been eating on the them. The first lilies has started to bloom, and the others will follow. Grazie mille! Buona Estate!
      Have a nice summer /Marika

      Radera
  14. Så nydelige din datters andunger er. Kan ikke annet enn å trekke litt på smilebåndet da...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lillian!
      Tack, visst är de söta små dunbollar. De stora tar hand om dem så fint.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  15. Hej Marika!
    Så gulligt med ankungar som sett dagens ljus.Så mycket fint som blommar både hos dig och din dotter.Morotsblomman är jättefin den blommar även hos mig.Bromsar som biter sig fast är inte så värst mysiga för det gör ganska ont där de far fram.Ha det gott i sommarvärmen/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta!
      Ja det var trevligt att det blev några små ungar. Tack, det blommar fint, efter pionerna är det liljor och annat som har satt igång. Jag vet inte varför alla världens flygfän gillar mig, och jag skulle hellre vara utan deras uppvaktning. Har fortfarande ont av bromsbettet.
      Ha det fint du med /Marika

      Radera
  16. Ler när jag läser om din vision kring luktärtorna... Jag har också många visioner och sällan uppfylls dem men det blir oftast väldigt bra ändå. Men tack för påminnelsen - jag ska se om luktärtorna vinner över grönsgödslingen.. Jag samplanterade dem det var min vision :)

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carina!
      Ja det blir inte alltid som man tänkt, men de första luktärterna har slagit ut, så det blir nog bra ändå. Brukar glömma att så dem, så det var ett framsteg att de är sådda.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  17. Nydelige hostaer. Da vi var på fjellet for litt siden var det noen utrolig irriterende små fluer der, de lot seg ikke vifte vekk, og spaserte rundt på ansiktet og i håret. Til vår skrekk så vi noen slike fluer på vinduene her også, men de ser ikke ut til å være like innpåslitne. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ingeborg!
      Tack, visst är de fina. Det är väldigt trevligt hos dottern, men en nackdel är riktigt soliga varma dagar, då finns det broms och några ettriga andra insekter som bits. Idag har det varit riktigt varmt igen.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  18. Din header ser så sval och skön ut, vilket är toppen just dom här hemskt varma dagarna! Det är mycket flugor hos oss just nu, men otroligt nog inte några bromsar - än!!
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Susie!
      Ja nu vill man ha svalka, vi har redan 27 grader. Vi klarar oss ganska bra från olika flygfän men hos dottern finns det broms och några andra otäcka saker. De vill alltid åt mig.
      Ha det så bra /Kram Marika

      Radera
  19. Vi har jättejättevarmt alltså...kämpar på i trädgården men får ju gå & sätta mig eller gå in stup i ett...
    Vilken fin färg det är på ankorna! Är sommarflocken svåra att så skulle du säga? Är så sugen på att testa dem nästa år där ju så söta!
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Helena!
      Jag har inte gjort så mycket mer än vattnat idag, satt i skuggan och läste. Visst är de fina, det är Cayuga ankor,så himla mysiga. Nej, jag tyckte inte det var svårt att så floxen, trodde allt grodde, men plantorna blev lite rangliga, gillar färgerna, tror jag köpte tre olika färgnyanser. Creme Brylé, Cherry caramel, promise peach och en mix.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  20. Meillä kuunliljat kukkii myös ja pidän myös niistä. Sinulla on paljon kauniita värejä kukissa ja ihanat pienet ankat. Dara on kyllä tosi kaunis pitäisi minunkin kasvattaa niitä.
    Hyvää loppuviikkoa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hei Nila!
      Ne on oikein kauniit, ja minun mielestä saa kukkia. Ankat on tyttären Cayuga ankkoja. Kiitos paljon, kasvit näyttää viihtyvän, mutta nyt on niin kuuma ilma että täytyy kastella, muuten kaikki kuivuu.
      Kiitos samoin sinulle ja oikein hyvää viikonloppua.
      /Marika

      Radera
  21. Så praktiskt din dotters lilla ankkollektiv är. Alla hjälper till :) och vilka söta ankungar.
    Värmen fortsätter här också till lycka för alla semesterfirare men det vore skönt om det kunde regna lite för naturens skull.
    Sommarflox har jag inte testat men sett en del på senaste. Ser söt ut och så fin i buketter. Alltid är det något nytt som lockar. Daran är fin här också men jag förväxlade den med Orlaya när jag planterade ut den och tyvärr försvinner den lite ibland övriga växter. Blir, som du säger, inte alltid som man tänkt!

    Ha det gott! Ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulrika!
      De tar ansvar om de små allihopa. Det är en som är extra mammig. Vi har haft några dagar nu med runt 30 grader, och det är för mycket för mig. Idag börjar dagen med svalare temperatur, bara 19 och det känns skönt. Blev förtjust i sommarfloxen och hittade frön på Chiltern seeds, de är riktigt vackra, men kunde varit lite stabilare. Nej det blir inte alltid som man tänkt. Har i veckan rensat ut en massa tomatplantor från växthuset, det blev som en djungel och det gick inte att se var jag vattnade.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  22. Ankungar! Åh, så söta de är. Intressant att honorna turas om att ruva äggen, det var systerskap på riktigt.
    Jag tillhör dem som klipper bort hostans blommor, men i år har jag inte hunnit. Inte än, i alla fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anni!
      Ankungarna är riktigt söta, pigga små liv som rusar omkring. En var lite slö, så den har fått extra energi med maten och är piggare igen. Det är lite pyssel med dem. Tur att de hinner växa lite till innan vi skall ta hand om dem. Jag tycker blommorna på hosta är så dekorativa, speciellt på de stora som de är hos dottern, hos mig blir de inte lika stora.
      Ha det gott /Kram, Marika

      Radera