söndag 22 augusti 2021

Känns som att hösten är här.

 Augusti är en månad som både är somrig och höstlig. Temperaturen har sjunkit rejält men för min del känns det skönare än de 30 graderna som vi hade i juli.  Dags att skörda allt man sått. I växthuset mognar tomaterna och känns som att allt blir moget på en gång.

I år mår tomaterna bättre ute än de som varit i värmen i växthuset. I amplarna har jag plockat tomater länge medan de större mognar långsammare. I växthuset har de mognat snabbare men plantorna ser lite risiga ut.

Utanför växthuset står Sahara i två krukor. Blir mer och mer förtjust i den, trots att färgen inte är riktigt den jag förväntade mig.
Andra frösådder som blev lyckade är zinnia, sommarflox, cosmos. I varsitt hörn har jag sahara från olika leverantörer av frön. Helt olika färger. Sommarfloxen blev en besvikelse, små taniga stjälkar men vackra blommor. Borstnejlikan börjar blomma först nu, men den får jag säkert njuta av i flera år.

Krikonträdet producerar en hel del krikon, vet inte riktigt vad jag skall göra av dem, försökte med marmelad ett år, men det var alldeles för arbetsamt. 

Dahliorna fortsätter att blomma fint, och jag hoppas de fortsätter ett bra tag till.

På Solbacken var det höstkänsla tidigt i morse. Ankorna skulle släppas ut och matas, vilket härligt kvackande man möts av. De små ällingarna eller ankungarna har vuxit sig stora och de är inte ett dugg skygga. Idag fick de efterrätt, då det är söndag, en burk majs. Rönnbären lyser röda, vinbären har maken plockat och jag har gjort saft av dem. Dahlian har en ljuvlig färg, de röda solrosorna är vackra. 
En solig fin dag idag.

Ha det bra !
Marika

Länkar till TrädgårdsFägring

32 kommentarer:

  1. Hej Marika!
    Så flotte tomater du har. De mørke ser veldig fine ut, og fargen er så vakker på de. Dine dahlia er også så fantastiske å se på. Du lykkes så godt med det meste :)
    Ha det godt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Det har blivit en hel del tomater, trots att de utanför växthuset ser ut att trivas bättre. Det blev väldigt varmt inne trots att jag vädrade. Tack så mycket, ja dahliorna blev bra till slut, nu när tvestjärtarna flydde.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  2. Sköna tider och skördetider...
    Härliga bilder du bjuder på denna söndag!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Titti!
      Tusen tack, det är fint nu i augusti. Naturen bjuder på många fina färger.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  3. Et herligt indlæg, hvor man virkelig kan fornemme auguststemningen med både afgrøder og blomster og ællinger.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Tack så mycket, det var en fin dag på Solbacken med ankorna. Det finns en del att ta vara på nu, både bär och grönsaker.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  4. Her har vi også fint sensommervejr ovenpå en periode med megen blæst og lidt regn, så vi nyder de fine dage med skønt vejr. - Og nu skal der høstes! Du har vel nok mange fine tomater og auberginer, som nok kan give nogle gode måltider - nu eller til vinter.
    Dejlige blomster selvom nogle ikke ligner det du have forestillet dig. Det er en dejlig tid, og måske får vi også en fin september.

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulla!
      Det har varit några riktigt sköna soliga dagar. Temperaturen är svalare, men det är skönt. Det finns en hel del att ta hand om men det är bara trevligt. Härligt att plocka fram senare. Tack, det blommar fint nu , hoppas det fortsätter ett tag till. Hösten är så fin och vacker med alla färger i naturen.
      Ha det gott /Hälsningar Marika

      Radera
  5. Hej Marika
    Hvor har du mange smukke blomster stadigvæk.
    Her har vi også det dejligste vejr nu igen, og jeg er lykkelig for, at det ikke er med 30 grader som flere gange i juli.
    Mange hilsner til dig fra Gitte

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gitte!
      Tack, Sahara är en ny bekantskap men den skall jag så igen. Dahliorna frodas också, så det blir nog några nya till nästa år. Det är skönt med vädret och alldeles tillräckligt varmt. Njuter av det fina solskenet.
      Ha det fint /Hälsningar Marika

      Radera
  6. Hej Marika!
    Härlig tomatskörd du har! Jag har också massor som vanligt. Var just ute och skördade några kilo igen. Har ju alltid mina ute men har haft två i värmen i uterummet och säger som du, de utomhus har definitivt tagit sig bäst. Men jag har haft väldiga problem med larver som äter bladen och tyvärr även tomaterna. Men som tur är har jag många tomater så det gör inte så mycket.
    Sahara får ju olika färger men det var intressant att de frön du köpt från olika håll verkar ge olika färger. Kanske har varje leverantör tagit mest frön från samma färg. Jag har ett par plantor som övervintrat. Har inte brytt mig om att så nya.
    Dahlior såg jag jättefina idag i planteringarna i vår stad. Det känns som ett riktigt dahliaår och nu håller vi tummarna att frosten håller sig borta. Vi hade plus 4 igår och plus 6 imorse. Nu får det inte bli kallare.
    Och ankorna ... ja dom är så fina!
    Ha det gott!

    Kram Anita

    SvaraRadera
    Svar

    1. Hej Anita!
      Det är härligt med tomaterna, har en hel del utomhus som inte mognat ännu. Tråkigt med larverna. Det blev väldigt olika färg på Sahara, de är fina oavsett. Jag brukar få fightas mot tvestjärtar i början, och dahliorna ser riktigt rufsiga ut. Nu har tvestjärtarna rymt fältet och dahliorna ser ut att må bra. Ankorna är härliga, skall iväg och titta till dem strax.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  7. Ja sensommeren kan noget med varme, mættede farver, der tager sig så godt ud op mod en blå himmel. Det er nu sommerblomster og dahliaer er på det højeste, og du viser en flot samling af dem.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Elna!
      Tack! Visst är det härligt nu, och vädret har varit soligt och fint. Dahliorna ser ut att må bra och jag hoppas de får blomma ett tag till innan det blir kallt.
      Ha det gott /Hälsningar Marika

      Radera
  8. Hei Marika! Blomstringen er virkelig på topp nå hos deg. Dahlia er mirakler. De er himla vakre. Zinniaene dine er flotte. Her har de endelig også slått til. Ha det godt! Klem Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anne!
      Tack, visst är dahliorna fina, har redan börjat se efter flera till nästa år. Blev förtjust i dina fina aprikos eller persikofärgade. Zinniorna är också fina, men tror att de kunde haft en större kruka.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  9. Ja du Marika, visst känns det mer som oktober än augusti? Vi kan bara hoppas att det kommer mer värme innan hösten slår till på riktigt.
    Vilken härligt vacker skörd av tomater och annat gott, gör du något speciellt av just tomater när du får mycket?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anni!
      Vädret är fint men den speciella höstkänslan är här. Vi får hoppas på en lång härlig höst med sol och värme. Tomaterna mognar i en takt så det är svårt att hinna göra av med allt. Gör inget speciellt med dem, äter och ger bort då det blir för mycket. De som är utanför växthuset har inte mognat i samma takt, så jag hoppas säsongen blir lång, bara det inte blir kallt.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  10. Hej Marika!
    Vad härligt det är att skörda det man har satt som frö i form av underbart goda tomater de har verkligen otroligt mycket mera smak än dem man köper.Håller med dig om att det blev helt plötsligt höst känsla men ganska så härligt ändå.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta!
      Javisst är de egenodlade riktigt goda. Härligt att gå och plocka o växthuset. Vädret har förändrats men det är sköna dagar, soligt och lite svalare.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  11. 'Sahara' har jeg sett skifte farge. Her ble den gul i sommervarmen og nesten helt rød da det ble kjøligere. Det kom til og med gule og røde blomster på samme plante.

    Finnes det noe bedre enn helt ferske tomater som har modnet i solen?

    Ha en fortsatt fin sensommer!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Har också sett Sahara med mer rödaktiga blommor, så jag blev förvånad över mina gulaktiga. Tycker att de är fina och de blommar länge. Tomaterna är riktigt goda då man har odlat dem själv och får plocka direkt från plantan.
      Ha det gott / Marika

      Radera
  12. Lots of flowers in warm colors in your beautiful garden! I'm less sensitive to vegetables that I don't grow, but I admire your tomato crop. Nice, the ducks! Good week

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi Gine!
      Thank you, the colours are quite autumnal. I grow tomatoes and cucumber in my greenhouse. They are very tasty. The ducks are cayuga ducksand very beautiful.
      Have a good week /Marika

      Radera
  13. Hej Marika,

    Vilken fin skörd du fått, både av grönsaker och dina frösådda blommor. Sommarfloxen hade jag tänkt prova nästa år men med tanke på min framgång med sommarblommor i år kanske jag får tänka om ifall de är knepiga. Frösådde ju också 'Sahara' och fick lite olika utseenden, en del gillar jag och andra inte så mycket. Trots det hoppas jag de kommer igen nästa år.
    Dina dahlior är jättefina och vi får hoppas på en lång, varm höst så att de fortsätter blomma (Usch, tänk att man redan börjar tänka så).

    Ha en fin vecka. Ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulrika!
      Tack, det har varit ett riktigt fint tomatår. Har massor av omogna utomhus, medan nästan alla har mognat inne i växthuset. Snart dags att slänga ut plantorna och göra rent. Sommarfloxen är jättefin men mina blev rangliga i stjälken. Tror att de sett bättre ut om jag placerat flera i grupp. Tycker du skall prova. Mina Sahara fick inte den färgen jag tänkt men har börjat gilla den, så skall nog så dem igen. Tack, dahliorna blev bra det gäller bara att jaga tvestjärtarna i början, såpavatten och så strödde jag ut kaffesump i jorden, det gjorde susen, tror jag. Vi får hoppas på en lång fin höst, för visst har det blivit höstlikt.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  14. Det begynder også at føles lidt som efterår, her hos os. I dag er det køligt og det blæser, men det skulle holde op igen i aften.
    Dejlige farver du viser, sensommer/efterår kan nu også noget.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lene!
      Vi hade väldigt blåsigt igår, idag regnar det. Det känns som hösten är här. Tack, visst är höstens färger fina.
      Ha det bra /Hälsningar Marika

      Radera
  15. Å, så härligt med all blomsterfägring och tomatskörd. Här har de också mått bättre utomhus än i växthuset och vi kokar tomater så det står härliga till.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anette!
      Det är så kul när det lyckas och blir en fin skörd. Hoppas på lite bättre väder i helgen så jag får ta vara på allt i växthuset. Har lagt in gurka och gjort saft och gelé av vinbär. Saknar ett skafferi eller matkällare, det skulle vara perfekt.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  16. Det är en vecka sen ditt inlägg och i mellantiden fick jag lite sensommarkänsla med dryga 20 grader och härlig sol. Men så kom torsdag - fredag som iofs skulle vara mulna men också drog med sig ett fint drissel till regn. Fast jag fick städat - härligt och det var mörkt ute när jag la mig också det härligt.

    Du visar härliga bilder från era trädgårdar nu. Det är extra allt nu med skörd, dahliablomning, mättade och djupa färger - härligt.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carina!
      Vi har haft ungefär likadant, vi har skött om ankorna en vecka nu, och de första dagarna var riktigt fina men sedan har det varit grått och regn och mulet. Växterna har fått höstfärger och kan känna att det är skönt med hösten. Dahliorna trivs trots ruskvädret.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera