lördag 7 augusti 2021

Skuggrabatten.

Rabatten under de stora träden, blev av med nästan alla pioner, några glömde jag kvar. Det blev en hel del nya växter alla med en förhoppning om att de skulle trivas i skuggan. 

Det är en hel del Alunrot i olika färger, de verkar trivas riktigt bra, och flera Hosta .

Nykomlingar är denna Limelight och den blåa floxen. Testar mig fram för att hitta växter som trivs.

Så vackra, och humlorna har hittat till dem. Trodde floxen skulle vara blå men den är helt ok.
Har försökt hålla mig till en färgskala som inte spretar åt olika håll. Här är det Flox, Temynta och Lammöron. I samma rabatt finns rosorna Rhapsody in blue och Blue for you som verkar ha blommat klart.
Är speciellt glad för att Alunroten ser ut att trivas riktigt bra, den mörka matchar Höstsilveraxet i färg.
Tyvärr har den fått torkskador, så den har fått extra vatten nu, hoppas få se den blomma, den har ju också en härlig doft.

De stora träden skuggar en hel del, och det täta bladverket gör att regnet inte kommer fram, så här får jag vattna för att växterna skall trivas.  Skuggan har varit bra i hättan, och de flesta växter ser ut att trivas.
Alunrot i olika färger och alla har varit riktigt fina i år. En härlig växt som trivs lite överallt.


Det svalare vädret har gjort att jag inte behöver vattna lika mycket som förut i växthuset, nu mognar tomaterna äntligen, det har tagit lite tid.
Krikonträdet som står intill växthuset och vid pation har äntligen fått inte bara en klematis som klättrar upp i trädkronan, den sena Viticella klematisen har gjort Summer snow sällskap. De växer oerhört snabbt.
En söt frösådd Praktvädd, Salmon Queen. Gillar den och det gör humlorna också. Så synd att den inte är flerårig, men får så den nästa år igen.
Dahliorna har börjat komma igång, såhär ser de ut idag. Tror att tvestjärtarna har flytt, blommorna ser friska och fräscha ut.
De senaste dagarna har det varit soligt och ganska skönt väder. 
Ha en riktigt skön helg!
Marika

30 kommentarer:

  1. Hej Marika!
    Du har så mange blomster som er så fine nå. Phlox har jeg kjøpt flere ganger også, og det er ikke alltid at fargen stemmer. Men de er jo fine likevel. Dine dahlia er også flotte.
    God helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Tack så mycket, ja det finns fortsatt något som blommar. Några börjar se lite trötta ut. Flox är en härlig växt, de har blommat ett tag nu och får gärna fortsätta ett tag till.
      Dahliorna har börjat komma igång.
      Trevlig helg /Marika

      Radera
  2. Hej Marika!
    Det är verkligen ett blommande och prunkande paradis hos dig. Visst är alunrot en vacker växt med alla sina olika bladfärger. Och praktvädden var verkligen fin. Och alla dina dahlior ... Här mognar också tomaterna trots att dom såddes och planterades sent och står utomhus. Men värmen har nog gjort sitt till. Enorma skördar i år av både potatis, gurka, chili, paprika och tomat. Härligt, speciellt med gurkan. Förra året fick jag inte en enda och i år har jag kunnat bada i dom.
    Önskar dig en fin helg!

    Kram Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!
      Tusen tack. Jag var tvungen att flytta ut en hel del tomater, det blev som en djungel i växthuset, när det var runt 30 grader. Men de trivs bra utomhus också. Gurka har jag också skördat och de smakar så gott. Min gurka fick spinn förra året så jag hann inte med att få någon större skörd heller.
      Ha en trevlig helg /Kram Marika

      Radera
  3. Vädden är jättefin och jag har haft någon liknande. Funderade häromdan på hur jag ska komma över frön i framtiden. Jag har köpt från UH där är man mer benägen att ha en färgsort per påse och inte som här mixade...

    Skuggrabatten ser jättefin ut och visst är blå phlox mer rödvioletta än blå. Lite som en del som anger rött och jag får något starkt magenta färgat. I UK finns det en trädgårdsmotsvarighet till NCS systemet. Där kan jag jämföra blommans färg mot ett litet kartotek och sen anger jag färgkoden. Det hade ju varit praktiskt att ha :)

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carina!
      Köpte en vädd förra veckan, kunde bara inte lämna den. Har blivit förtjust i dem. Låter som ett bra system så man inte får fel. I mitt fall gjorde det inget men det är klart man vill ha rätt färg. Tack, jag är riktigt nöjd med hur det blev, och än så länge har de flesta växterna gillat läget.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  4. Dit skyggebed ser vældig dejligt ud nu med alle de fine alunrod, Hosta og floks! Et vanskelligt sted med tør skygge skal selvfølgeligt have lidt ekstra vand, men der findes jo også bregner som kan klare netop de vækstforhold, så du kan roligt fortsætte dine eksperimenter:)
    Skovmærke var måske også en god idé her inde under træerne...

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulla!
      Tack för det, jag är nöjd med rabatten, växterna verkar trivas. Jag har en bräken som jag planterade förra året men den har inte sett särskilt fin ut i år. Den lever men det är också allt. Får fortsätta mina experiment.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  5. Min hage er det ikke mye blomster igjen i nå, jeg må nok kjøpe meg noen som blomstrer lenger utover i sesongen. Det lukter så godt av mange blomster, så en kan riktig nyte både utseende og duften av dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lillian!
      Jag har flox som har blommat ett tag och de fortsätter att blomma, vissa av dem doftar riktigt gott och det är riktigt härligt.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  6. Det er dejligt, når der er frodighed og blomster i skyggen, og dit skyggebed ser ud til at være meget vellykket. Bedet er holdt i en fin farveskala.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Elna!
      Har kämpat med växterna i rabatten, men kanske har jag lyckats nu. Tack så mycket, är glad för alla växter som trivs där.
      Ha det gott /Hälsningar Marika

      Radera
  7. Hej Marika! Det er uden tvivl en stor forbedring, du har lavet af dit skyggebed. Pæoner kræver i grunden masser af både lys og vand for at trives. Dine dahlier er så flotte og farverige.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Tack, ja pionerna trivs bättre på andra ställen, har två kvar som jag skall flytta. Dahliorna har börjat se riktigt fina ut.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  8. Hej Marika!
    Du har det så fint i din trädgård med mycket som blommar och din skuggrabatt är redan fin.Dina dahlior har en så fin färg och även den där Floxen.Nu får vi äntligen regn och det är så välkommet.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta!
      Tack så mycket. Dahliorna börjar alltid lite segt men nu har de kommit igång. Har varit bortrest och de har riktigt blommat upp under tiden.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  9. Jag får alltid så många blommiga idéer och tips när jag kikar in till dig :)
    Ha en fin och solig söndag nu...
    Kram Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Titti!
      Tack snälla, det är skoj om jag lyckas inspirera någon med mina bilder.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  10. Så flotte alunrot du har! Godt å finne et sted hvor de trives. Ja, Viticella-klematis har en fantastisk vekstkraft, og er et sikkert kort for frodig sensommerblomstring. Dine Dahlia ser riktig pigge ut nå, ja :) Ha det godt!
    /Irene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Irene!
      Tack, de är favoriter, dem kan man placera i stort sett var som helst. Har varit bortrest och nu tävlar Viticella och Summersnow om vem som når toppen av krikonträdet först. Så kul. Tack visst är de fina.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  11. Det er gøy å prøve seg fram med nye løsninger. Jeg har jobbet litt med mitt nye skyggebed i sommer, som når jeg så nærmere på det viste seg å ha mer sol enn jeg trodde. Ha en fortsatt fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ingeborg!
      Ibland får man lov att prova sig fram, och ändra på något som inte fungerar. Mina pioner trivdes inte alls i skuggan men kommer säkert att blomma fint i en annan rabatt.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  12. Der er altid nogle steder i haven, som kan være svære at finde de rigtige planter til, så må man prøve sig lidt frem og det er så dejligt når det så endelig lykkes.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lene!
      Håller med dig, det blev en helt annan rabatt med lite andra växter och färger. Visst blir man glad av att hitta växter som trivs.
      Ha det gott /Hälsningar Marika

      Radera
  13. Härliga sommarblomster!
    Jag är i Sverige nu, så njuter av min väninnas trädgård. Har skrivit om den idag.
    Ha dte bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lena!
      Hoppas du har det fint i Sverige. Har varit på semester, så jag har lite att ta igen på alla bloggar.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  14. Alunrot är en av mina favoriter, det finns ju så många fina, man kan nästan blir lite manisk... måste tyvärr hålla mig nu när jag bor som jag gör...
    Ha det fint!
    Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gunilla!
      Alunrot är så användbar till mycket, blommar fint också.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  15. Trivs Limelight där i skuggan? Det låter ju positivt, då kanske jag också vågar plantera en. Tänker att den inte fått tillräckligt med vatten om ditt höstsilverax har torkskador - eller är det olika rabatter?
    Den lilla vädden är superfin!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anni!
      Limelight är planterad i år, än så länge ser den ok ut. Den är i ytterkanten av rabatten där det kommer lite mer sol och regn. Höstsilveraxet är några meter ifrån den. Den ser ut att ha fått torkskador under de varmaste veckorna. De stora grenarna från både lönn och ek ger mycket skugga åt den.
      Vädden har blivit en ny favorit.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera