lördag 31 juli 2021

Varma torra Juli.

Värmen i Juli har gjort att mycket blommat över alldeles för fort. Hann knappt njuta av mina liljor, innan de blommat över. Värmen har slitit hårt på växter och djur. Regnet har lyst med sin frånvaro, det skulle komma på tisdag och det gjorde det. Känns som att väderprognoserna är väldigt exakta.

Regnet bara vräkte ner och tunnorna fylldes med vatten på en liten stund. Gatubrunnarna brukar ha problem att dra åt sig allt vatten, när det kommer i så stora mängder på kort tid.  Det var uppehåll emellan och så började det om igen. Riktigt skönt. Det har kommit några skurar till under veckan, men idag var det regnfritt igen. 
På en cykeltur tittade jag in hos växtgården, behövde byta ut några blommor i mina krukor, fick syn på dehär fina solhattarna som fjärilarna var väldigt förtjusta i. Har inga blommor på mina egna ännu. 
Floxen som de hade var väldigt lockande, men det är ganska smart att cykla till växtgården då får man inte med sig så många växter, hem. Men kan tänka mig att det blir en biltur dit.
Hemma hos mig är det de vita som blommar riktigt fint nu, en ny lilafärgad och en lila som jag haft i några år. Doften på dem alla är ljuvlig, men känns bäst på den ljust lila. Känns härligt när man går i trädgården och plötsligt kommer det en doftpust.
Känns som att jag behöver komplettera mina flox med lite starkare färger som dehär som finns på Solbacken. 
Hade god tid att gå omkring på Växtgården, så jag botaniserade bland rosorna också och hittade några i tjusiga färger.  Mina har blommat över , tror det finns någon enstaka blomma på Louise Bugnét men annars är det slut. Skulle gärna ha några som blommar en längre tid.
Det trevliga är att det kommer nya växter som börjar blomma hela tiden. Den orangea liljan har jag nog fått som en felleverans, börjar kännas ok trots färgen. 
Sådde Rudbeckia Sahara och röd solros, vet inte om färgerna är riktigt som jag tänkt mig. Kanske de skiftar i olika nyanser, får en höstkänsla med de här färgerna, men gillar dem.
Nu har några fler dahlior kommit igång, små skönheter allihop.
Ha en skön helg!
Marika

Länkar till TrädgårdsFägring




40 kommentarer:

  1. Hej Marika!
    Så fine solhatter du fant! De tiltrekker seg mange insekter ja, og spesielt sommerfugler.
    Det er flott at du også har fått mye regn. Du har så mange flotte blomster nå, og dine plox er virkelig flotte.
    God helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Solhattarna var riktigt fina, tyvärr stannar de inte kvar så länge hos mig. Regnet behövdes verkligen, men efter det har det varit några varma dagar igen och mindre skurar. Tack Marit, floxen är en favorit.
      Trevlig helg /Marika

      Radera
  2. Jeg tror din juli har været endnu mere varm og tør end vores, så jeg under dig alt det regn du får nu. Det er lidt ærgerligt det går så hurtigt med blomstringen, men som du siger, er der anledning til at supplere lidt i planteskolen - måske endda i bil:)
    Det må være dejligt at gå i den friske have og mærke dufte fra de forskellige blomster, kigge på insekterne og nyde de fyldte vandtønder. Du har så meget skønt at glæde dig over og høstblomstringen tegner godt!

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulla!
      Det har varit väldigt varmt så regnet var efterlängtat. Idag är det mulet men fortfarande varmt. Liljorna brukar blomma ganska länge men nu ser de trötta ut, inget att göra åt. Jadå jag njuter av allt som blommar och nu börjar dahliorna visa sin fina sida.
      Ha det gott /Hälsningar Marika

      Radera
  3. Hej Marika!
    Det är sannerligen torrt och mycket som har blommat över allt för fort. Men så plötsligt, bara från den ena till den andra dagen (känns det som) ser jag att fjärilsbusken har ränt i väg och nu svajar lockande med sina lila "blomkorvar". Än finns det hopp om vacker blomning :)
    Och alla höstfärger som kommer... Det ser jag fram emot, även om jag vill att sommaren och alla pastelliga färger ska hålla i liiite till.

    Trevlig helg! /Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Birgitta!
      Regnet behövdes verkligen, mycket såg lite halvledset ut. Regnet gjorde underverk, det är som om allt piggnar till. Sommaren får hålla på ett tag till, men hösten är fin.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  4. Ja efter regn kommer solsken :) Och vilket regn sen!! Ser att ni fick en dos också. Solhatten är jättefin och det får nog bli en tur till plantskolan framöver...
    Ha en jättefin och glad lördag nu!
    KRAM Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Titti!
      Vi fick verkligen en rejäl skur, och det var på tiden. Solhattarna är fina men de försvinner efter ett tag hos mig.
      Ha det så gott /Kram Marika

      Radera
  5. Bra med cykeln då kan man önska och sen åka hem. Om jag inte glömt dem nån dag eller två senare - ja då måste jag ha :) Du ser ut att ha Lilium lancifolium där - den ser ut att ha bulbiller i bladvecken.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carina!
      Jag fick med mig några växter, men hade jag åkt bil hade det blivit fler. Jag har köpt liljan för några år sedan men det var nog inte en orange. Blev förvånad när den tittade fram för något år sedan, och de blir fler. Flyttar till den orangea hörnan men det kommer nya. Har börjat uppskatta den mer för varje år jag ser den, det är bara att rent färgmässigt ser den väldigt vilsen ut bland de pastellfärgade grannarna.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  6. Skönt med regn. Här fick vi äntligen igår ordentligt med regn också. Men det känns lite för sent, många perenner har tagit stryk. Rudbeckian Sahara är fin den har jag inte i år, men har beställt frön till nästa år. Gillar hellst de mera rosa aprikosnyanserna men fick också dem i gult sist. Hade en gång Ruby ruby som var en mera rosa rudbeckia, men de fröna finns ingenstans nu? Ha det fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Malin!
      Det var verkligen bra med regnet, det kom en skur idag också. Jag vill absolut ha Sahara igen men blev lite förvånad över färgen, på fröpåsen var de mer åt det rosa hållet. Det är bäst att jag skaffar frön också så jag inte blir utan.
      Lägger Ruby ruby på minnet ifall jag skulle snubbla över dem.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  7. Hvor er det flotte blomster, du viser. Normalt er jeg mest til hvide blomster eller blomster i lyse pastelfarver, men når jeg ser din palet, bliver jeg meget betaget af alle de røde og gule nuancer. Dahliaerne er smukke og næsten uundværlige i en sensommerhave og dejlige at have til buketter.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Elna!
      Tack så mycket. Jag har också mest haft rosa och vitt men färgpaletten har ändrats och jag gillar starkare färger på sensommaren. Dahliorna har börjat slå ut och väntar med spänning på de nya för i år.
      Ha det fint /Hälsningar Marika

      Radera
  8. Piękne kwiaty w ogrodzie! Podziwiam Twoje dalie! Gratuluję deszczu. U nas straszna susza.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi Ludmila!
      Thank you so much thats very kind. Well I like the dahlias too. I hope you will get some rain too it was very dry in the garden but now it has been raining and the plants are happy.
      Have a nice weekend. /Marika

      Radera
  9. Hei Marika! Da regnet kom på tirsdag, var det lykkefølelse. Det var så etterlengta. Her var flere trær blitt gule. Du har alltid så mye fint å vise fram. Sahara har jeg også sådd, og de blomstrer. Trodde kanskje at fargene var litt mer forskjellige, men de er fine. Ha det godt! Klem Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anne!
      Ja det var verkligen efterlängtat med regn. Nu har det regnat och varit soligt lite om vartannat. Tack så mycket, är glad att det finns något som tar över när annat har blommat klart. Jag har sett Sahara i mer rosa toner, men jag gillar dehär också.
      Ha det fint /Kram Marika

      Radera
  10. Lyllos som har cykelavstånd till plantbutik! En kan ju cykla flera gånger om inte allt får plats :D
    Här ser floxen bedrövliga ut efter alla skyfall men ändå glad för regnet.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anette!
      Ja det är bara några kilometer bort, nerförsbacke. Skyfallet förstör en del men det är bra att det kom regn.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  11. Selvom dine roser har blomstret af, er der jo masser af blomster i din have, og nu begynder de varme sensommerfarver at gøre sig gældende.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Det blev en väldigt kort blomning på rosorna i år. Minns mitt första år med Rhapsody in Blue, den blommade fortfarande i november. Visst finns det annat som blommar, som luktärter och alla flox och vädder. Blodtopparna svävar över allt det andra. Är mycket förtjust i höstens färger men de får vänta ett tag till.
      HA det gott /Marika

      Radera
  12. Hej Marika
    Hvor er det smukke billeder, du har taget.
    Her har vi også fået meget regn, og haven blev glad for de 40 millimeter i denne uge.
    Mange hilsner fra Gitte

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gitte!
      Vi har fått en hel del regn men idag har det varit regnfritt, trots att mörka moln har svept över himlen. Både trädgård och natur gillar nog att det regnat.
      Ha det gott /Hälsningar Marika

      Radera
  13. Vad skönt att ni fick regn till slut! Det behövdes säkert.
    Härliga blomsterbilder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lena!
      Ja det var bra, och på utlovad dag också.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  14. Så många vackra blommor! Här har det varit så extremt torrt att ingenting växer som det ska. Det som blommat verkar nu ha blommat över i hettan - och det lär väl inte komma igång nåt riktigt fint nu. Trist!!
    När det gäller mina två frilandshibiskusar så har jag båda i rabatter och den blå har jag flyttat några gånger. Den blommar dock varje år. Den vinröda brokbladiga har jag bara sett några få ynkliga blommor på tidigare, men i år är det massor med knopp som är på gång att slå ut. Ska bli kul att se hur dom ser ut.....
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Susie!
      Tack, det har varit torrt här också men nu är det ändring på det. Det är gråmulet och betydligt svalare temperatur. Tycker det är otroligt att du får dem att blomma då jag inte ens lyckades få min att överleva. Kanske planterade jag den alldeles för sent. Skall nog göra ett nytt försök.
      Hoppas du visar din vinröda också.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  15. Hej Marika,

    Ni verkar ha haft liknande väder som vi och jag glädjer mig åt den senaste veckans regnande. Totalt har vi fått 40 mm och det börjar synas på växtligheten så får jag bara tid att klippa bort allt visset så ser det hyfsat ut igen.
    Praktiskt med en dotter med flox-reserv, de brukar ju sprida sig bra så där kommer du säkert kunna ta små delar till din egen trädgård. Här hann rådjuren ta de flesta knopparna men förhoppningsvis hinner de blomma något på sidoknopparna som växer fram.
    'Sahara' blommor för första gången här med. Tycker det är kul att följa hur de förändras från att de slår ut till de blommar över och hur olika plantorna är. Men visst ger de lite sensommarkänsla.
    Alltfler dahlior slår ut och de är verkligen fina just nu. Härligt att veta att de kommer försätta blomma hela sensommaren/hösten.

    Ha en fin vecka. Ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulrika!
      Ja, vi fick regn förra tisdagen och sedan har det kommit flera gånger men också varit sol och fint däremellan. Men vi har inte 30 grader varmt och det är jag glad för. Floxen är så fin och doften ljuvlig. De slår ut lite olika tid beroende på var de finns, i sol eller lite mer i skugga. Så tråkigt att du blev av med knopparna. Jag såg Sahara för första gången för några år sedan och de var mer åt det rosa röda hållet, men jag gillar mina också. De kommer att återkomma bland sådderna. Dahliorna är verkligen fina, hoppas de blommar länge.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  16. Det har verkligen varit svårt för trädgårdens växter denna sommar! jag har konstiga torkskador (?) på flera och inte blev det bättre av rådjursbesöket i juni.
    Tycker att det ser fint ut hos dig, men så brukar man ju sällan visa det som inte mår bra. Dahliorna tycks trivas och är fantastiska med sin stora bredd av modeller och färger. En sann dahliasommar, i alla fall!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anni!
      Värmen har varken växterna eller vi mått bra av. Då trivs jag bättre med svalare väder och lite regn emellanåt. Jag är lyckligt lottad som inte har rådjur, det irrade in ett förra året på tomten, som stod och glodde på oss en stund och traskade iväg igen. Tack, jag har vattnat den nyplanterade rabatten och resten har fått lite sporadiskt, när de sett riktigt lessna ut. Mina dahlior är alltid lite sena i starten samt att de ser luggslitna ut, tror jag har lyckats skrämma iväg tvestjärtarna, för nu börjar de se fina ut.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  17. Du ser ut att ha så många fina växter i blom nu vad härligt! Gillar din färgskala på dahliorna oxå.
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Helena!
      Tack, ja det är en del som blommar. Dahlia färgskalan har gått från pastellfärger till mer mörka , och gillar dessa mer. Nu har de kommit igång med blomningen också.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  18. Hej Marika!
    Vilka fina blommor du har i din trädgård som blommar ännu,jag kan tänka mig att regnet var välkommet bara det kom i måttliga mängder så det inte blir översvämning.Här har vi inget regn fått ännu men det kommer snart och är välkommet.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta!
      Tack så mycket! Det var i rätt tid regnet kom, det var riktigt torrt. Vi har fått några skurar emellanåt, och idag har det varit sol och fint men betydligt svalare. Det känns helt ok.
      Hoppas ni får regn också.
      Ha det bra /Kram Marika

      Radera
  19. Hei Marika!
    Varme sommere er deilige, men ganske krevende å beholde planter og blomster fine. Har blitt mye vanning hos oss.
    Det er likevel mye fint i din hage fortsatt. Synes du har stor variasjon i både farger og blomster.
    Ha fortsatt fine dager!
    Hilsen Turid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Turid!
      Det har verkligen varit varmt med runt 30 grader, då trivs jag bättre som det är nu med lite svalare temperaturer. Jag har också fått vattna en del, man vill inte att växterna skall torka bort. Jag är glad för att det finns något som blommar hela tiden.
      Ha det fint /Hälsningar Marika

      Radera
  20. Jag trivs också bättre med svalare temperaturer. Så mycket fint som blommar hos dig Marika. Men visst måste man ta en tur till plantskolan för att fylla på litet i rabatter och krukor. Ha det bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ingmarie!
      Nu har vi fått det svalare, och det är riktigt skönt. Dahliorna blommar för fullt nu och några klematis. Blodtoppar och pilört och en och annan flox. Det är trevligt att det finns något som blommar under hela säsongen.
      Ha det gott /Marika

      Radera