söndag 19 september 2021

Ett besök på Zetas.

 Vi har fortsatt med grävjobbet hos dottern, rensat bort en hel del små växter och kvickrot. Fortsatte där vi slutade förra året. Då blir det luckor i rabatten, så vi åkte till  Zetas i Stockholm, för att få lite inspiration.

Dotterns sista semestervecka, vi valde ut en dag då det inte skulle regna, vi hade tur det blev en fin dag.
Mitt i veckan var det inte så mycket folk så vi fick gå runt i lugn och ro, höstfärgerna visade sig i träd och buskar, riktigt fint.
Allt är så prydligt och fint uppställt så man får en bra inblick i vad som finns. Jag skulle ha växter till mina krukor som fortfarande hade kvar lite sommarblommor.
Det blev ljung i olika varianter och cyklamen och något annat som jag inte vet vad det var. Ibland finns inte namnlappen med.
Det finns det mesta man kan tänka sig både utomhus och inomhusväxter. En hel del lökar kom med hem, både  tulpaner och narcisser, trots att jag redan hade beställt på nätet. 
Här njöt vi av att gå och skrota och inspekterade noga allt, tror jag.
Här är en del av mina inköp. Nytt till krukorna, lite färg som piggar upp. En syrenhortensia  Hydrangea Silver dollar.  Ett stort Björnbär, då de jag har inte har vuxit ett dugg. Julrosor, Hosta  och en hel del Flox.

Det doftar ljuvligt i växthuset där de stått och väntat på bättre dagar. Det blev många flox, både blåa och en rosa. Idag har jag fått en hel del planterat hos mig och skall fortsätta imorgon.

Nu fick jag reda på vad det var för buske jag köpte förra året. En Svartaronia, som skall blomma och så blir det bär på den också. Inga blommor i år, men kanske nästa. Gillar den för bladen har blivit vackert röda. Idag har det varit en riktigt fin dag, det blev fika ute, det var längesedan.
Ha det riktigt bra!
Marika



26 kommentarer:

  1. Hej Marika
    Sikke et spændende sted, du har været - og nogle meget smukke collager, du har lavet.
    Jeg holder så meget af den slags inspiration og tager selv gerne til et kæmpe plantecenter i Hillerød, Plantorama.
    Ha' det godt, mange hilsner fra Gitte

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gitte!
      Ja, det är ett ställe jag gärna besöker, men det blir inte så ofta, då det är en bit att åka. Tur att vi har några liknande ställen lite närmare. Vi behövde lite inspiration och det fick vi.
      Ha det gott /Hälsningar Marika

      Radera
  2. Vilken härligt utflykt till Zetas! En dröm att få åka dit någongång...
    Kram från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Titti!
      Det var riktigt trevligt och blev en skön utflykt.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  3. Så många trevliga inköp! Zetas är verkligen vackert och inspirerande.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anette!
      Visst är det, vi fick med oss en hel del fint hem.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  4. Hej Marika!
    Så mye fint de hadde der. Det er så morsomt å gå rundt på sånne steder for å hente inspirasjon. Hydrangea Silver Dollar har jeg sett på mange ganger, men jeg har aldri kjøpt den.

    Ha det godt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Ja, det är riktigt fint, vi tog god tid på oss. Silver Dollar är både stor och fin, så jag hoppas att den kommer att trivas.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  5. Hei Marika! Zetas er et sted jeg gjerne skulle besøke. Det er morsomt å gå rundt å se og plukke med seg skatter hjem. Ha det godt! Klem Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anne!
      Det var riktigt trevligt att gå runt och titta på allt fint. Nu har jag planterat i mina krukor och det blev vackra höstfärger.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  6. Hej Marika!
    Det känns som evigheter sedan jag var på Zetas, kan känna en längtan dit när jag ser dina bilder. Vet ju hur fint allt är där och jag anar att det är vackert när alla deras träd och buskar börjar anta höstfärger. Roligt med nya inköp och så var det ju bra att du fick namnet på busken. Det blir nog inget besök för mig i höst men nästa år ska vi nog åka dit på vårt traditionella besök. Man och hund sitter och fikar i trädgården, jag går och botaniserar innan vi äter lunch och åker hem. En trevlig tradition.
    Idag är det lite blåsigt och kallt här. Hösten börjar bli i högsta grad närvarande.
    Ha en fin dag!

    Kram Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!
      Det var riktigt trevligt, att gå och titta på allt fint. Det var inte mycket folk förutom vid lunchtid, så man behövde inte trängas. Höstfärgerna kom till sin rätt med alla planteringar och träd och buskar. Är riktigt glad att jag fick namnet på busken, skall inte lita på att jag minns om det saknas en namnlapp. Vi hade riktigt fint väder igår, idag är det gråmulet.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  7. Hej Marika!
    Vilken trevlig utflykt du och din dotter har gjort och vad mycket fint du hittade att plantera.Man brukar även bli så inspirerad när man är in i en blomsterbutik av den karaktären.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta!
      Ja det var trevligt, och alltid kul att ha med sig någon med samma intresse. Då får man gå i lugn och ro. Det fanns mycket fint, och nu är det mesta planterat, bara några växter kvar.
      Idag känns det kallt det svänger fort, igår var det riktigt varmt och skönt.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  8. Det var en inspirerende butik, du og din datter besøgte. Det er rigtigt, at krukkerne begynder at se lidt trætte ud.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Det var det, riktigt trevligt. Det blev en vitamininjektion. Sparade några sommarväxter men annars fick det bli nytt.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  9. Mon ikke det kan kaldes både en inspirationstur og en indkøbstur. Det ser ud til, du fik en del planter med dig hjem 😀.
    Det er godt at få lidt nyt i krukkerne, for nu er sommerblomsterne ved at blive lidt kedelige, men de har også gjort det godt.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Elna!
      Ja det var en kombination av bägge delarna, och nu ser mina krukor lite finare ut med färgglada höstblommor. Sommarblommorna har verkligen varit fina och jag har fortfarande några blomlådor under fönstren som ser riktigt fina ut.
      Ha det gott /Hälsningar Marika

      Radera
  10. Ihania ostoksia teit. Ehkä minäkin teen jonkun reissun puutarhaan en vielä ole varma. Minä olen tuonut lasituksen sisälle muutamia kesäkukkia kun ovat vielä niin hyviä.
    Ompa sinulla kaunis esittelykuva.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hei Nila!
      Yleensä olemme olleet puutarhamessuilla keväällä. Sieltä on löytynyt paljon kasveja, mutta kun ei ole nyt ollut.Toivottavasti ensi vuonna. Minulla oli monet kesäkukat jo tehnyt tehtävänsä, mutta muutama on vielä ihan ok. Kiitos, vaihdan aina välillä, vuosikauden mukaan.
      Terveisin Marika

      Radera
  11. Å det låter härligt att spankulera runt i lugn och ro :) Och översiktsbilderna från anläggningen är så snygga. Det är lätt att hitta saker jag behöver när miljön är inspirerande.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carina!
      Ja, det är riktigt fint och så välordnat. Vi valde att åka mitt i veckan, tror det hade varit mycket mera folk ett veckoslut. Skönt att gå i lugn och ro utan jäkt.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  12. Lyder som en rigtig dejlig mor-datter tur med masser af tid og ro til at finde de rigtige planter. - Og du har da også fået en del med hjem!
    Vi nærmer os hastigt det rigtige efterår, og sommerblomsterne kører på sidste vers, så du får sikkert lavet nogle flotte høst-krukker nu.

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulla!
      Det var riktigt trevligt, och vi kunde gå och titta på allt i lugn och ro. Det blev en del inköp, är speciellt förväntansfull på de mycket vackra tulpanerna som jag köpte lökar till. Men det får jag vänta på till våren. Har planterat nytt i krukor, men har några sommarblommor kvar som såg fina ut. Idag är det regn och rusk.
      Ha det gott /Hälsningar Marika

      Radera
  13. Men åh så härligt med en dag på Zetas utan massor av andra. Snacka om att man då kan gå runt och njuta och inspireras på riktigt, i sin egen takt. Det ser helt fantastiskt ut!
    Sedan står man där hemma med allt man köpt och inser att jaha, det ska ju ned i jorden också ... Men det fixar du säkert! Tror bestämt att jag också har köpt den där hortensian, den är så fin!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anni!
      Ja det kändes lite lyxigt, såg att de skulle ha en höstmarknad, hade varit kul men tror det blir mycket folk då. Jag har lite buskar som skall planteras och alla lökar, men de hamnar i jorden först när dahliorna har gjort sitt. Hortensian är riktigt fin, men har inte bestämt mig för var den skall vara. Knasiga jag.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera