tisdag 11 januari 2022

Återblick 2021 del 2.

 Fortsätter med att titta i backspegeln på trädgårdsåret 2021. Har kommit till Juni som brukar vara varm och fin. Det var kanske lite för varmt och torrt. Många av mina favoriter blommar då.

Pioner, klematis och digitalis, som jag inte kan vara utan i trädgården.  Pastellfärgerna både rosa och lila nyanser har blivit favoriter 
I klematisstödet har jag den storblommiga Rooran, som är så vacker. Jag borde inte köpa storblommiga, de brukar inte bli långvariga hos mig.  Planterade en Montana som sällskap, då jag tänkte de skulle fylla stödet som såg lite stort ut. Men så gick det som det brukar. Rooran vissnade ner, rötterna fick bli kvar , så får jag hoppas att den visar sig i år.
Jag får hålla mig till alpklematisarna, de blommar år efter år.  Det finns så många storblommiga fina så det är svårt att låta bli dem. Men det blev några nya småblommiga.

Några överraskningar blev det också, klematisen Montana som jag trodde hade dött blommade med några blommor liksom den till höger som skall vara en  klockformad klematis. En blomma! som ser lite misslyckad ut. 
Snöbollsbusken har fått lite mera ljus så den tackade också med att blomma för första gången på många år. Den har stått så länge på sin växtplats, så det är ingen idé att försöka flytta på den.

Juli var lika solig och torr som juni. Minns att jag fick vattna en hel del i växthuset för att tomaterna skulle trivas.  Pioner , klematis, och en hel del perenner blommar, liljorna slår ut.

Juli är verkligen liljornas månad, De trivs fint under krikonträdet, och har förökat sig. Både vita, rosa och röda.
Rosorna har blommat ett tag , och nu är det Lykkefunds tur, den blommar fint och har en härlig doft. Vi har inte gjort några stora projekt, men den fick sin ställning omgjord och det blev bra. Som sällskap får den några riddarsporrar, både köpta och egensådda. Brukar så några varje år. 
Alla vackra perenner i lila nyanser, Temynta, riddarsporre, malva och morotsblomma. 

Den fina Viticella klematisen trivdes som aldrig förr, den klättrade högt upp i krikonträdet och såg ut att trivas bra.

Detsamma gäller klematisen Summersnow, den fick en bra början, och svingade sig högt upp i trädet. Det börjar nog bli lite trångt där nu, för en murgröna har också börjat klättra upp längs stammen.
I augusti är det dahliornas tur, några börjar blomma tidigare men de flesta börjar i augusti och så fortsätter de att blomma fint tills frosten kommer. Flox och sommarrudbeckia, vädd och stjärnflocka. 
Dahliorna samlade, favoriter i vackra mörka färger. Borde inte beställa några nya men tror det blir svårt att låta bli.
Blir glad när mina sådder lyckas, Salmon Queen skall jag så igen, synd att den inte är perenn.
De andra sådderna blommade också fint. sommarfloxen blommade väldigt länge, och var vacker fortfarande i oktober. 
Då jag ser alla blommor, tänker jag att det blir härligt att se dem blomma igen.  Känns som att vi får tillbringa sommaren i trädgården igen. Mitt gym har stängt, jag fick min tredje vaccindos igår. Känner mig lite frusen idag, men det går säkert över. 

Ha det gott ! Marika

Länkar till TrädgårdsFägring

26 kommentarer:

  1. Hej Marika!
    Du har så mange fine blomster, og du lykkes veldig godt med de. Clematis Montana har jeg aldri prøvd her da jeg har trodd at den ikke tålte så mye kulde. Jeg skal få vaksine i morgen.

    Ha det godt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Jag trodde inte Montana hade överlevt men den blommade plötsligt. Får se i sommar hur det gått för de andra i växttornet. Hoppas vi slipper få vaccinpåfyllnad flera gånger, och att vi blir av med pandemin.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  2. Hej Marika!
    Alltså ... du har så många vackra blommor! Gissar jag rätt om jag gissar att du tycker om rosa? Men även med dragning åt lila och ljust blått. Du har så vackra collage och när jag kommer ner till dahliorna .. primadonnor! Det är helt fantastiskt att du lyckas med Clematis 'Montana', dom brukar ju bara gå i lägre zoner. Ok, bara några få blommor, som du skriver, men ... den lever och den blommar. Det tycker jag är fantastiskt.
    Hoppas att du snart känner dig bättre efter tredje vaccindosen. Skönt att du tagit den. Jag tog min i november.
    Ha det gott!

    Kram Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!
      Tusen tack för dina fina ord. Ja jag gillar rosa och lila. det har blivit mer och mer lila. Det blev en riktig överraskning att montana blommade. Har inget minne av när jag planterat den. Har försökt med så många olika klematis i pation. Alpklematisarna har tagit över där. Det känns redan bättre, vi har haft dåligt med tidsbokningarna, men lyckades få en tid. Det blev lite mer än sex månader mellan. Nu hoppas jag att det skall räcka med de doserna.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  3. Ja, man kan godt se hvilke yndlingsfarver du har, lige fra heade'ren til det allersidste billede. Dejligt med alle dine klematis! Alpe-sorterne er langt de nemmeste at dyrke, og jeg synes også der er så mange fine at vælge mellem.
    Fantastisk fine billeder af alle dine blomster!

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulla!
      Ja det är inte svårt att se att jag gillar både rosa och lila, men jag har nog hela färgpaletten i trädgården. Provar nya klematis men de som trivs bäst hos mig är alpklematisarna, Har flera Viticella och de är också tåliga. Tusen tack /Hälsningar Marika

      Radera
  4. Helt underbara bilder som inger hopp och glädje! Också många i min favoritfärgskala, rosa-lila.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lena!
      Tack snälla! På sommaren är det mycket pastellfärger men mot hösten blir det mustigare färger precis som i naturen.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  5. Jeg har C.montana, og den er fantastisk mens den blomstrer. Den føste montanaen døde etter noen år, men jeg rakk å ta stikling av den. Stiklingen ble plantet et annet sted i hagen, og er nå høyt oppe i et tre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Martin!
      Tror jag minns bilden på din vackra Montana. Hoppas att den överlever i min trädgård. Hos mig blir de med riktigt stora blommor inte långvariga, tyvärr. Får lov att koncentrera mig på de småblommiga.
      Ha det gott /Hälsningar Marika

      Radera
  6. Din sommerhave må se helt bedårende ud med alle de lyserøde og hvide blomster. Den farveskala holder jeg også meget af.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Elna!
      Tusen tack, ja jag njuter av alla vackra blommor. Rosa, lila och vitt är nog de färger jag har mest av.
      Ha det gott /Hälsningar Marika

      Radera
  7. Ihana kooste viimevuoden kukintaan sinulla on vaikka mitä kaunista puutarhassasi. Minäkin pidän paljon vaaleanpunaisista kukista. Sinulla on hieno kokoelma daalioita. Minulla on lumipalloheisi kukkinut kyllä joka vuosi. Minä jännitin kukkiiko minulla yksikään kärhö kesällä. Mukavaa kevään odotusta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hei Nila!
      Kiitos sinulle, olen ihastunut pioneihin ja ihan mummun kukkiin. En tiedä onko sillä muuta sanaa suomeksi, mutta ihan cottage garden tyyppisiä kasveja. Kärhöt on hienoja, mutta kaikki ei viihdy kuin muutaman kesän ja sitten on loppu.
      Oikein hyvää viikonloppua /Terveisin Marika

      Radera
  8. Hej Marika!
    Man får så mycket sommarkänsla när man tittar på dina härliga bilder på allt vackert som blommade i trädgården förra sommaren.Jag ska nog införskaffa någon ny Dahlia och då siktar jag på någon rosa variant.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta!
      Tack så mycket, ja det är vackert med allt som blommar. Hade inte tänkt skaffa fler dahlior men jag tror att det blir svårt att låta bli. Har testat att övervintra några som jag nästan glömde att ta upp, i vårt kallgarage. Resten är i dotterns källare. Det kanske blir för kallt i garaget. Vi får se. Hoppas att inte ovädret har nått till dig.
      Ha en trevlig helg /Marika

      Radera
  9. Man kan ju tycka att rosa är sött och tråkigt. Men jag gillar det och alla kombinationerna du visar :) Här är det lite tvärtom och helt chockartat försvann en jättestor och fin vit alpklematis medan de storblommiga jobbar på. Förstår fortfarande inte varför alplklematisen dog men den är å andra sidan lätt att ersätta :)

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carina!
      Det rosa går mer mot lila har jag märkt, men de rosa fluffiga pionerna kan jag inte vara utan. Tråkigt att din klematis dog, har en jättestor ut mot gatan, som jag inte skulle vilja vara utan. Kanske bäst att ta sticklingar av den.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  10. Hei Maribel!
    takk for din hyggelige hilsen hos meg!
    Og for en skjønn post du har laget...det inspirer og gleder..fremover.
    Håper vind og regn har forlatt ditt område, og at du får noen fine dager i helgen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Inger Marie!
      Tack skall du ha. Ja vädret har blivit riktigt fint, solen tittar fram och det blir en fin dag.
      Ha en trevlig helg /Marika

      Radera
  11. Åh Montana drömmer jag om men den kommer inte klara sig i min zon. Lyckos dig! Tycker de storblommiga inte klarar sig i så många år faktist.
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Helena!
      Visste inte att Montana inte gick bra på våra breddgrader. Då hade jag tur att den gamla blommade, men kanske den nya inte kommer att titta fram i sommar. Jag är för dålig på att kontrollera zoner, säljs de hos min växthandlare så tar jag för givet att de skall klara sig. Får bli bättre på det. Jag ser alltid framför mig en klematis full av blommor, men nej det blir inte alltid så.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  12. Pioner, klematis och sköna dahlior! Ja vi har mycket att se fram mot...härligt :)
    Kram från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Titti!
      Visst har vi det, skall bli så härligt att se de första vårblommorna titta fram.
      Ha en trevlig helg /Kram Marika

      Radera
  13. Hei Marika! Du har så mye fint. Du har et hav av vakre blomster og farger. 'Montana' overvintret to vintre i kjelleren, men klarte ikke en vinter ute. Den er flott. Håper at vaksinens ettervirkninger har sluppet taket. Ha det godt! Klem Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anne!
      Tack skall du ha, ja det är mycket fint att se fram emot. Då har jag haft tur med min Montana som plötsligt visade sig. Tack det har vänt nu, men den här gången kände jag nog mest av vaccinet. Kanske för att jag fick en annan sort nu. Det blir nog bra.
      Ha det bra /Kram Marika

      Radera