fredag 7 januari 2022

Återblick på 2021

 Ett gammalt förbrukat år har fått byta plats med ett alldeles nytt, som är som en oskriven bok.  För att minnas det gamla, gör jag en återblick. Månadsbilderna är från mitt instagramkonto, varför göra om då jag kan återanvända. Bilder hjälper minnet, vi hade från och till lite vit fluffig snö.

Det var ungefär lika mycket snö som vi har idag.  Inomhus blommade mina amaryllisar och tulpanbuketten som jag fick till min födelsedag blommade länge.
Februari såg ganska lika ut. Det var kallt och mina långpromenader kändes i kinderna. Stickade en Riddari, och har garn till flera hemma, men det får bli årets projekt. Julrosen tittar fram i trädgården, blåsippsbladen är gröna och fina, nya tulpaner i vasen, och en sen amaryllis, blommade fint.
Den 28;de februari satt vi första gången på altanen i solskenet och fikade.  Kändes som om våren hade kommit.
I Mars händer det saker i trädgården, Crocus, Julrosor, Blåsippor tittar fram och slår ut.  Den första pelargonen inhandlas på växtgården.  


Den första fjärilen dansade omkring i trädgården, lite för tidigt.
Den första tussilagon i dikesrenen, humlorna vaknar till liv i takt med att krokusarna slår ut, i växthuset börjar jag så frön, och de första minipenséerna inhandlas, för att planteras ut i krukor och amplar.

I April kände jag att jag måste röra på mig mera. gymmet var stängt på grund av pandemin, och jag kunde äntligen äta normalt. På mina cykelturer stannade jag en stund vid kyrkmuren, så otroligt vackert. Magnoliorna är också från kommunens planteringar, resten är från min trädgård.

Cykelrekordet står sig fortfarande, två mil, vid ett tillfälle, men det skall jag slå i vår. Dahliaknölarna levererades lite senare än de brukar. Påsken firades med ankägg, som jag inte tordes smaka på. I år gömde vi muminägg och några kinderägg, samt en hel del små chokladägg.  Alltid lika roligt att leta ägg, de göms bara i vardagsrummet.  Min fina lönn fick komma ut från växthuset. Sådderna tittar redan fram. 

I Maj är det tulpanernas och narcissernas tur att skina. De första perennerna slår ut, backsippan och tovsippan brukar vara först ut. Min lilla Magnolia orkar också bjuda på några få blommor.
Hela maj månad har jag fullt av tulpaner som blommar så fint. I år har jag satt en hel del nya lökar.
Tulpanerna hinner precis blomma klart då det är dags att ta upp dem från sina stora odlingslådor, där skall nämligen dahliorna ta över. De står i krukor och växer till sig, och väntar på sin tur att få komma i blomlådorna. Lökarna förvarar jag i garaget under sommaren och putsar dem och sätter ner dem i jorden igen när det är dags att ta upp dahliorna. 
Tror jag stannar där och återkommer senare med sommarmånaderna.

Längtar efter att se alla fina pastellfärger, det är likadant varje år, Julen har gjort sitt och nu vill jag bara städa ut den.  Årets gran fällde alla barr, bara man tog tag i någon dekoration, så rasade barren ner. Fick sopa upp granen men nu är resterna ute och barren uppsamlade. 
Trevlig helg! Marika


Länkar till TrädgårdsFägring, där veckans tema är - Året som gick!








20 kommentarer:

  1. Hej Marika!
    Dine collager er så fine, og du fikk frem så mange fine blomster i fjor. 2 mil på en sykkeltur er jo veldig langt synes jeg da :)
    Dine tulipaner er veldig flotte!
    God helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Tack så mycket, det skall bli härligt när alla blommor tittar fram igen. Jag cyklade en hel del på våren, totalt blev det över 60 mil, men mindre och mindre när trädgårdsarbetet tog över. Tack, de var riktigt fina.
      Trevlig helg /Marika

      Radera
  2. Flotte collager af alle dine skønne blomster! Der er sandelig noget at glæde sig til i de kommende måneder, og så dine lange cykelture, hvor du finder endnu flere dejlige steder også udenfor haven. Du er et rigtigt blomsterbarn Marika!

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulla!
      Tusen tack, ja jag ser verkligen fram emot våren och alla blommorna. Jag var flitig med cykelturerna på våren och sommaren, men inte lika duktig på hösten. Får ta igen det när snön och halkan försvinner.
      Tack, ja jag gillar blommor.
      Ha en trevlig helg /Marika

      Radera
  3. Så fine månedscollager! Nå kjenner jeg at jeg begynner å glede meg til våren :) Til tulipaner og alt annet. Ha det godt!
    /Irene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Irene!
      Tack så mycket. Jag blev också längtansfull då jag tittade på alla vårbilder. Men vi har fått lite snö till, så nu är det vitt ute.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  4. Jeg nød alle pastelfarverne på dine smukke kollager. Det er som om, at man i første halvdel af året ikke kan få nok af de sarte og lette farver, hvorimod man i sidste halvdel næsten ikke kan få farverne stærke nok.
    Hvor er trøjen dog smuk - og sikkert dejlig varm på kolde vinterdage.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Elna!
      Tack, visst längtar man efter ljusa pastellfärger, men på hösten är det fint med höstens granna färger. Varje årstid har sin tjusning. Nu är det vitt ute, vi har fått lite snö till. Tack tröjan blev riktigt varm, nu skall jag bara komma igång med en till.
      Ha det gott /Hälsningar Marika

      Radera
  5. Härliga collage Marika! Och när jag tittar på dem så tänker jag att säsongen 2022 måste bli fantastisk :)

    Jag hoppas att mina tulpaner ska blomma någorlunda för jag satte inga nya i höstas.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carina!
      Tack så mycket, ja det kommer att bli så fint med alla vårblommor. Jag fyller på varje år, men tror inte det är nödvändigt, de gamla brukar blomma fint.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  6. En sp fin återblick med dina vackra bilder.
    Skön lördag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lena!
      Tack, ha en fin lördag du med. Vi har fått vinterväder med en hel del snö.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  7. Hej Marika!
    Vilken fantastiskt fin tillbakablick du gjort. Jag fick en stor favoritbild och det är bilden från april, mittbilden med soffan i blomsterhavet. Ljuvlig! Och jag minns kalla februari som helt plötligt blev varma februari, så härligt ni måste haft när ni satt och fikade på altanen. Din Riddari är väldigt fin. Och så sköna maj med alla härliga vårblommor.
    Tack för en mycket fin tillbakablick!

    Kram Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!
      Tack så mycket. Det får nog bli min favorit också, det var så otroligt vackert. Har en bild då jag sitter på bänken, fick tassa på tå för att inte trampa på blommorna. De första soliga varma dagarna med en fika utomhus är helt underbart.
      Tack Anita /Kram Marika

      Radera
  8. Hej Marika!
    Så fin tillbakablick och så fina bilder du gör helt rätt i att använda dem även nu.De innehåller så mycket njutbara bilder på allt vackert som blommar i trädgården.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta!
      Tack så mycket, visst är det fint med alla vackra blommor. Och nu är vi på god väg mot våren igen, fast just nu har vi snö, och det är fint det med.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  9. Hei Marika! Fantastisk blomstring hos deg. Det er så himla deilig med alle fargene som er der ute om ikke altfor lenge. 2 mil er langt.
    Våren nærmer seg for hver dag. Ha det godt ! Klem Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anne!
      Tack, visst skall det bli härligt med alla färger igen. Längtar tills jag kan börja cykla igen, nu får jag ta promenader, då mitt gym har stängt p.g.a. pandemin.
      Snart är det vår. Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  10. Hej Marika,

    Vilka härliga collage, påminner om hur mycket härligt som väntar oss. Håller tummarna för att första utefikat blir ännu tidigare i år, men minns att vi fick "vinter" först mot slutet av januari förra året. Bilderna på vårblommorna får en verkligen att längta!

    Kram Ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulrika!
      Tack, ja vi har mycket att se fram emot. Tror att vi fikade ute tidigare men att sitta på altanen i trädgårdsmöbler, och solen skiner, är speciellt. Tiden går fort, snart är vi där igen.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera