fredag 11 februari 2022

Lyckade kombinationer.

 Ibland behöver man inte anstränga sig för att få till det, med färg eller växtkombinationer som blir bra. Växterna har en förmåga att hitta rätt. Tovsippan som tittar upp tidigt på våren, sprider sig ganska lätt. Jag gillar den riktigt mycket, men den måste gallras. Fick ihop en hel del som kunde planteras hos dottern i hennes uppgrävda rabatt,

Här hemma tittar den fram tidigt på våren, här tillsammans med en förgätmigej, akleja och bara för sig själv. När de har blommat klart klipper jag av dem fröställningarna, men det hjälper inte ett dugg. Hos mig får den bre ut sig.

En annan favorit är Stjärnflockan, den försöker jag få tag på alla färgvarianter.  Den är nästan lika villig att så sig själv, så vill man ha andra växter också, så måste man hålla efter den. Tycker den hittade rätt plats bredvid en vit Astilbe.
I min nyaste rabatt väljer jag växter som trivs i halvskugga, gillar att ha mycket grönt i form av hosta.
Lammöronen har också trivts bra.

En lyckad kombination hoppas jag Paul Farges Summer snow blir i krikonträdet. Den har tagit några somrar att hitta upp, men förra året kom den en bra bit på väg. Det är en kraftigt växande klematis så jag hoppas att den kommer att trivas där. Blommorna som krikonträdet har är obetydliga och har knappt hunnit slå ut, innan de rasar ner.

Pionerna måste få vara med. Visst är det somrigt och fint ihop med prästkrage. Tyvärr tar de över helt om man inte rensar och håller efter dem. De frösår sig själv och jag brukar låta dem blomma klart tills jag rensar och gallrar bort, större delen.

En av de senare rabatterna har fått många lilafärgade perenner, och jag gillar kombinationen ihop med de silvergrå Lammöronen, som också har små blommor i lila ton. Riddarsporren är helt fantastisk då den blommar, och temyntan passar in i sällskapet. Denhär färgkombinationen gillar jag.

Idag var en lyckad dag i OS. Både Finland och Sverige tog medaljer, och varsitt guld.

Soligt och fint väder idag, temperaturen runt 0 grader. 

Hoppas ni får en härlig helg!

Marika


Länkar till TrädgårdsFägring


34 kommentarer:

  1. Hej Marika!
    Så fine kombinasjoner du har i hagen din. Lammeøre og lilla blomster er veldig pent i sammen. Lilla og grått er en spennende kombinasjon av farger, og de kler hverandre godt.
    God helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Tack skall du ha! Ja jag tycker om lammöron med de lite lurviga grå bladen. Det har blivit mer lila växter hos mig, färgen är fin.
      Trevlig helg /Marika

      Radera
  2. Hvite blomster er de peneste blomstene synes jeg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lillian!
      Tack, visst är de fina. De första vårblommorna är ofta vita, som snödroppar och vitsippor. Det är fint.
      Ha en trevlig helg /Marika

      Radera
  3. Tänk vad bra naturen kan vara på att kombinera växter! Inte alltid, dock, Ibland får man ju hjälpa den på traven, precis som du gör, speciellt när en av växterna sprider så mycket.
    Lyckost dig som får tovsippan att trivas, den vill inte alls växa hos mig. Den är så söt!
    Vilket härligt guld Finland tog idag!
    Och tack för din hjälp med garnet, jag fick tag i rätt färg (säkert fel färgbad) så det lär komma med posten på måndag.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anni!
      Ja, ibland lyckas det utan hjälp. Tovsippan är en favorit, och den får lov att sprida sig, men grävde upp en hel del som vi planterade hos dottern. Iivo Niskanen verkar vara en mysig kille, så kul att han lyckades ta ett guld. Och Niels är inte dum han heller, två guld är stort. Så bra att du fick tag på garn, inte kul om det fattas.
      Trevlig helg! Kram Marika

      Radera
  4. Hej Marika!
    Härliga färgkombinationer att njuta av en kylslagen februarimorgon. Tovsippa prövade jag för många år sedan men den trivdes inte här. Din Summer Snow kommer säkert att trivas, när dom väl etablerat sig så får man hålla efter dom.
    Och visst är det roligt med OS och grattis till både Finland och Sverige. Det som jag tyckte var extra fint var att Niskanen stannade kvar och kramade om han som kom allra sist i mål. En jättefin gest.
    En fin helg till dig!

    Kram Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!
      Tack, det är riktigt trevligt att dyka ner i fotoarkivet nu då det inte finns så mycket i trädgården. Jag är så glad att Tovsippan trivs, den är enkel men vacker. Jag har haft Summer snow förut, och den är verkligen otrolig att växa och breda ut sig. Det har gått riktigt bra för Sverige, och nu blir det spännande att se både stafett och skidskytte. Iivo Niskanen verkar vara en kille med ett hjärta av guld, det är nog därför man tycker det är kul att han lyckas.
      Trevlig helg!
      Kram Marika

      Radera
  5. Fina kombinationer och fint att du lyfter tacksamma perenner.

    Du frågade om trollhasseln resten av säsongen. Jag tycker om bladen de är ganska mörkt gröna, rundade med tydliga nerver. Växtsättet med lite putsning är fint. Och höstfärgerna är sanslösa :)

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carina!
      Tack, gillar okomplicerade växter. Har länge tänkt mig Trollhassel, för att det ser så härligt ut på våren med lite färg och de speciella blommorna. Tack för infon, låter som en växt att satsa på.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  6. Hej Marika!
    Så många fina kombinationer du har i trädgården, Stjärnflocka gillar även jag de är så graciösa och vackra i buketter och passar så bra med andra blommor.Så fint det var med Pioner tillsammans med Prästkragar även om den sistnämnda sprider sig.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta!
      Tack! Stjärnflockan är fin. Prästkragarna är också fina, men tyvärr sprider de sig lite för mycket. Men jag är ganska modig när jag rensar bort dem, då kan jag hålla dem på en lagom mängd. Tycker de hör till en midsommarbukett.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  7. Soligt och vackert här runt Göteborg igår också, en underbar dag med långpromenad. Idag, inte så roligt, blåsigt.
    Så genomtänkt och fina kombinationer hos dig, en njutning för ögat.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lena!
      Det soliga vädret byttes till en otrolig blåst här med. Har varit lat och bara motionerat i TV soffan idag. Det blev ett brons till Sverige.
      Tack så mycket, nu börjar jag längta till att få se lite växter i trädgården.
      Ha en trevlig helg /Marika

      Radera
  8. Soligt men kallt här på ön! Våren känns långt borta. Härliga bilder som vanligt och du ger så mycket inspiration med alla blommor :)
    KRAM från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Titti!
      Idag har det varit väldigt blåsigt hos oss, så det blev OS inomhus. Det känns skönt att vi snart får se lite blommor poppa upp i trädgården.
      Ha en trevlig helg /Kram Marika

      Radera
  9. Godt vi har litt OL når det er så kjedelig vær ute. Tenk at det snart er vår, gleder meg veldig. Ha en fortsatt fin helg, hilsen Ingeborg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ingeborg!
      Ja det är skönt med OS, när det är blåsigt utomhus. Idag fick jag heja på de duktiga bröderna Boe. I morgon fortsätter det.
      Trevlig helg /Marika

      Radera
  10. Jeg er overrasket over, at lammeøre trives i halvskygge. Det er da værd at prøve, for de grå blade er så smukke og de vil lyse op på steder, hvor solen ikke er så skarp.
    Det er nogle rigtig fine plantekombinationer, du viser.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Elna!
      Jag provar mig fram med växter i en rabatt som är ganska skuggig. Hade lammöron över så jag planterade dem där, och de trivs bra. Tycker de är fina med sina ludna blad, och färgen går ihop med det mesta. Tack så mycket.
      Ha det gott /Hälsningar Marika

      Radera
  11. Hej Marika

    Jeg fikk lagt til bloggen min i dag, men det er noe som er merkelig likevel. Det er fullt av grønne firkanter der så jeg får ikke endret på overskriften. Der som jeg pleier å skrive Marits hage står nå bare halve overskriften, altså Vellykkede kombinasjoner. Får du endret på det? Hvis du får endret det kan du bare skrive Marits hage. Jeg aner ikke hva som er galt, og det har aldri vært sånn før.
    Ha det godt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Ser att du finns med, och länken fungerar. Har varit inne i In Linkz för att se om det går att ändra, men det gör det inte. Det finns en soptunna, men det är onödigt att ta bort länken, eftersom du hade problem med att få till det.
      Jag föreslår att vi lämnar det som det är. Ibland har jag haft problem också, men denna gången fungerade det bra för mig.
      Ha det bra /Marika

      Radera
    2. Takk for hjelpen! Ja, da lar jeg det bare være som det er.
      Ha det fint.

      Radera
    3. Hej Marit!
      Då gör vi så, och hoppas att det fungerar i fortsättningen.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  12. Härligt att få se lite av det som väntar oss snart. Tack!
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Susie!
      Visst skall det bli trevligt. I natt och idag har vi fått lite snö, men det försvinner nog snart,
      Ha det bra / Kram, Marika

      Radera
  13. Så himla fina kombinationer du har fått till verkligen färgstämt. Tro det eller ej men tovsippan har ´gått´ur tiden här i min trädgård den som är så tålig.O ja prästkragar får man se upp med.
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Helena!
      Tack skall du ha. Nej så tråkigt, hoppas verkligen att mina inte försvinner. Men har planterat en hel hop hos dottern, så i såfall får jag ta tillbaka lite. Säg till om du vill ha, är ganska säker på att de har spridit sig, trots att jag gallrade rejält.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  14. Good morning Maribel,
    I wish that all your plants would do well in my garden.The only thing that do well in my garden are the roses. I love to see yours!
    Have a wonderful day
    Rosehugs Marijke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Good morning Marijke!
      Thank you so much! Your roses are so beautiful, I only have a few. But I would like to have some more.
      Have a nice day / Rosehugs Marika

      Radera
  15. Minä kuvittelin jo kommentoineen mutta johonkin se on hävinnyt 🤔
    No yritän uudestaan. Kivat väriyhdistelmät joskus niitä joutuu hakemaan pidempäänkin. Nuo sinun kasvisi on vaan ihan erinimisiä kun kääntäjä kääntää 😁
    Hyvää loppuviikkoa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hei Nila!
      Ei kyllä ole näkynyt, minulle tulee aina sähkäposti myös. Kiitos, minulle on tullut noita liilan värisiä enemmän. Minusta kaunis väri. Google käännössä voi tulla ihan mitä vaan. Minun ehkä tarvitsis kirjoittaa nimet latinaksi myös. Ei nuo nimet aina ole helppo ymmärtää edes norjalaisten ja tanskalaisten lukijoilla. Voi olla ihan eri nimisiä.
      Hyvää viikonloppua, saadaan pitää peukkuja Suomalaisille urheilijoille. /Marika

      Radera
  16. Just came across your blog. I do like the combinations in this posting.

    SvaraRadera