fredag 25 mars 2022

Månadens bild - Mars.

 Så var det dags igen , att visa månadens bild. Tiden går fort, våren har kommit en bit på väg.

All snö har varit borta ett bra tag, kommunen har tagit fram sopmaskinerna, som åker omkring på cykel och gångvägar. Hemma i trädgården har jag inte börjat städa ännu. Ser små kryp och nyckelpigor som sover bland bladen, de får sova en stund till.

Så småningom kommer rabatterna att visa lite färg, men nu är det bara grått och brunt.


Under lövhögen har jag grävt fram små knoppar till Julrosorna. Är riktigt glad över att de verkar trivas så bra på denhär platsen. Skall flytta några från andra ställen hit.

Vid foten av de stora träden blir det fler blåsippor som slår ut.  Snödropparna fortsätter att blomma, de har förökat sig lite grann, det är jag glad för.
På framsidan av huset, eller solsidan, har några enstaka krokus slagit ut, och en våryr  besökare dansade runt bland de få blommorna. Slog kullerbytta av glädje. Precis som jag får lust att göra när solen och värmen äntligen är här. Det blir inga kullerbyttor, men Milon träning som börjar kännas lite tråkigt efter fem veckor. 


Dahlia-leveransen har kommit , de får vänta ett tag på att bli planterade. Otroligt fina knölar och snabb leverans från det att jag skickade in min beställning. Blev nog lite väl många, men det blir säkert fint.

Frösådderna tittar upp otroligt fort, det blev Zinnior av både egna och köpta frön. Vi försöker göra en fördelning mellan dottern och mig. Hon får stå för tomatplantorna så står jag för blommorna. Jag har sått några sorter, men det får bli fler perenner och sommarblommor.

Nästa vecka skall vi åka på Trädgårdsmässan till Stockholm. Skall bli så kul.

Ha en trevlig helg!
Marika




40 kommentarer:

  1. Hej Marika!
    Det ser jo ut som våren virkelig har kommet til deg. Fine blomsterbilder, og herlig å se insekter ute i hagen hos deg. Flotte frøplanter av zinnia. De må jeg også få sådd snart.

    God helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      De senaste dagarna har det varit riktigt skönt. Solen värmde upp växthuset så sådderna tittade fram på bara några dagar. Zinniorna är så fina, så dem vill jag gärna ha.
      Trevlig helg /Marika

      Radera
  2. Hej!
    Låter mer än bra med uppdelning:-). Hade också tänkt besöka mässan men annat har tråkigt nog kommit emellan. Bättre lycka nästa gång kanske.
    Trevlig helg!
    Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Birgitta!
      Ja det blir nog bra så, dottern har sått så många sorters tomater, så det räcker till mig med. Så tråkigt att du inte kan besöka mässan, men vi får hoppas det blir en annan gång i stället. Vi ser fram emot besöket.
      Trevlig helg! Marika

      Radera
  3. Nice to see Spring happening in your garden - I envy you!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi!
      Thank you so much, yes we all long for spring after the winter.
      Have a nice day /Marika

      Radera
  4. Jeg kunne ellers godt være interesseret i at dig slå kolbøtter i din have, men det er ok du bare viser billeder af den forårskåde bi i krokusblomsten:)
    Du har alting parat til den dag hvor det grønne springer ud, og kan roligt tilbringe tiden på en fristende have-messe i næste uge. Rigtig god fornøjelse!

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulla!
      Du får nöja dig med biet, tror inte jag skall chansa på att göra några kullerbyttor. Det skall bli så skoj att komma iväg på mässan. Det är nog same, same as always. Men det skall bli kul ändå.
      Ha det gott /Hälsningar Marika

      Radera
  5. Hej Marika!
    Visst kan man slå kullerbyttor av våryra för det är en så härlig tid.Du har ju även så mycket fint i trädgården som slagit ut i blom dina fina julrosor kan jag bli avundsjuk på för de går inte här hos mig har nämligen testat flera gånger.Så kul med en trädgårdsresa det hoppas jag att vi får göra i augusti.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta!
      Visst blir man glad när våren är här. Idag är det solsken men ganska blåsigt. Men då kan jag sätta mig i växthuset. Mina Julrosor trivdes inte alls förut. När jag gjorde en ny rabatt så flyttade jag några dit. De verkar trivas riktigt bra där, lite mer skugga än på de andra ställena. Det skall bli trevligt att besöka mässan, vi brukar ha kul ihop.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  6. Hej Marika,

    Det krävs tålamod så här års, man vill gärna städa bort det vissna samtidigt som man vet att det är lite tidigt än. Det ser i alla fall ut som om våren kommit igång hos dig, både julrosor och blåsippor som blommar!
    Härligt att ha fått hem dahliorna. På något konstigt vis blir det alltid fler än man tänkt. Så lätt att falla för frestelsen. Zinnia-frön är i jorden här också men förra året misslyckades jag med dem så jag hoppas på bättre lycka i år.

    Ha det gott! Kram Ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulrika!
      Det kliar i fingrarna, men idag var det blåsigt ute så det var skönare att vara i växthuset. Ja det är skoj att något blommar, men den riktiga vårblomningen börjar när krokusarna och narcisserna slår ut. Förra årets zinnior blev fina, hoppas på samma tur i år, de gror väldigt fort.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  7. Det er en utrolig flott tid framover nå. Det er bare å nyte det ene etter det andre. Vips så er det sommer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lillian!
      Ja när det väl kommer igång så avlöser blommorna varandra. Så härligt, nu hoppas jag på lite värme också.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  8. Vilket härligt och positivt inlägg; våren är på gång!
    Fin julros du har.
    Krokus och blåsippor, riktig vår. Härligt!
    Soliga söndagshälsningar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lena!
      Tack, visst är det härligt vad våren kan göra med oss. Det känns så ljuvligt, att få upptäcka nya växter som slår ut.
      Ha en skön söndag /Marika

      Radera
  9. Julerosens fine hvide blomster ser så smukke og livsbekræftende ud, som de titter frem mellem de brune blade.
    Dahlia kan man ikke få for mange af, og til sommer vil du være glad for dem - men man skal selvfølgelig have plads til dem.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Elna!
      Javisst ser det fint ut med Julrosorna, nytt liv bland torra löv. Tror du har rätt, dahliorna är så fina så dem kan man ha hur många som helst. Tror jag skall dela med mig till dottern.
      Ha en fin ny vecka /Hälsningar Marika

      Radera
  10. Ja nog är våren på g! Härligt! Oj så roligt att åka på trädgårdsmässa, du måste visa oss massor av bilder sen :)
    KRAM från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Titti!
      Ser verkligen fram emot trädgårdsmässan, skall bli så kul. Vi har saknat det de senaste åren.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  11. Selvom jorden stadigvæk er grå og brun, kan du vise masser af forårstegn, og om kort tid begynder det hele at grønnes.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Javisst, skall bli härligt då alla krokus på trädgårdssidan slår ut, och efter dem narcisser och tulpaner. Vi har mycket att se fram emot. När träden börjar grönska, då är det fint. Än så länge pendlar det mellan varmt och kallt.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  12. Det er så koselig å fjerne løvet og finn søte planter der. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ingeborg!
      Visst är det trevligt att se allt som börjar leva på nytt.
      Ha en fin vecka /Hälsningar Marika

      Radera
  13. Hej Marika!
    Vårglädje är det ord jag kommer att tänka på när jag läser ditt inlägg och tittar på bilderna. Fint att du låter krypen fortsatt få lite skydd bland bladen. Här har kommunen inte börjat sopa ännu, tror inte våra gångvägar kommer att bli sopade förrän i maj.
    Grattis till de fina dahliorna. Tror inte det kan bli för många.
    Ser att du också ska åka på trädgårdsmässan. På torsdag bär det av för mig och jag ser verkligen fram mot det efter de två senaste åren då det inte varit något.

    Ha nu en fin vecka och njut av besöket på trädgårdsmässan!
    Kram Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!
      Såg en fjäril väldigt tidigt, som flög omkring. Den kan inte ha överlevt. Tänkte att alla nyckelpigor får sova lite till. De flesta gång och cykelvägar är så fint sopade, och det är bra. Det blir lite farligt att cykla med grus som rullar undan. Det skall bli så kul att komma till mässan, vi har längtat.
      Ha det så gott/Kram Marika

      Radera
  14. Hei Marika! Det er så godt å finne flere og flere vårtegn. Jeg har begynt å fjerne løv fra bedene for at isen skal smelte raskere. Her skal det bli ganske kaldt framover, fler minusgrader om natta. Er bekymra for humler og bier om de klarer seg. Ha det godt! Klem Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anne!
      Ja det är så härligt då man ser något nytt titta fram. Vi har haft några kalla blåsiga dagar. Idag är det mulet men ingen blåst. Vi får hoppas att insekterna klarar sig, det är några som vaknat lite för tidigt.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  15. Selvom der er koldt, begynder der da at ske lidt i din have. Og dine frøplanter er godt i gang, det er fint med lidt arbejdsdeling med datteren :-)
    Spændende med nye Georginer, det er altid svært at begrænse sig :-) Rigtig god fornøjelse med havemesse, altid godt at komme ud og få lidt inspiration
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lene!
      Ja, fröplantorna tittade fram väldigt fort. Tror dottern är duktigare med tomaterna, hos mig blir det långa rangliga då de får stå inne så länge. Visst är det trevligt med alla fina dahlior. Tack så mycket, vi kommer alldeles säkert att få en trevlig dag på mässan.
      Hälsningar / Marika

      Radera
  16. Vakker hos deg også i mars måned! Gleder oss over tiden nå, det skjer så mye så raskt:)
    Ønsker deg fine hage-dager.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Inger Marie!
      Tack, visst är det en härlig tid nu. Värmen försvann och det kom några snöflingor, Men det hör liksom till.
      Tack detsamma till dig /Ha det bra , Marika

      Radera
  17. Zinnior tillhör mina favoritväxter, men konstigt nog hittar jag nästan aldrig såna hos handelsträdgårdar som säljer sommarblommor. Och råkar jag hitta några så är det bara trista varianter när det finns så otroligt många vackra. Men det är väl kanske det att dom är så lätta att dra upp själv. Men det orkar jag inte med längre.....
    Jag vet inte vad det är för lökväxter som tittar upp hos mig. För när det gäller vårlökar har jag satt så många och bara slagit ner dom direkt där jag hittat plats för dom, så jag har inga anteckningar. Jag ror inte det är allium, men man vet aldrig.....
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Susie!
      Du har helt rätt, det finns många sommarblommor som man inte hittar hos handelsträdgårdarna. Zinnia har jag nog inte sett.
      Du får en överraskning när du ser vad det blir av lökarna, det är inte dumt det heller. De har kommit väldigt långt redan. Våren är på och av hos mig, det har varit kallt och blåsigt i några dagar, och just nu kom det några snöflingor.
      Men den kommer väl tids nog.
      Ha det bra /Kram Marika

      Radera
  18. Ihania jouluruusuja ja muita kevään kukkijoita. Meillä on vielä pitkä matka tuohon pisteeseen että maa olisi edes paljas ja jotain sieltä alkaisi näkymään.
    Hienoa että olet tyytyväinen tilaukseesi ja toimitukseen.
    Hyvä diili tyttäresi kanssa että hoidatte kumpikin ja sitten vaihdatte taimia. Onko kuvassa tsinnia lajikkeet mitä kasvatat 🤔❓ne on kauniita.
    Täällä on tullut lunta lisää aamusta mutta onneksi nyt loppui kuitenkin. Hyvää alkavaa viikkoa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hei Nila!
      Jouluruusut on suosikkeja, otti vähän aikaa ennenkuin löysin paikan missä ne viihtyy. Tytär kylvää niin paljon tomaatteja, joten ajattelin että ihan tarpeetonta että minäkin niitä kylvän. Meillä tuli muutama lumihiutale äsken, mutta onneksi se loppui heti. Lämpimät ilmat saa mielellä tulla takaisin.
      Oikein hyvää viikkoa sinulle /Terveisin Marika

      Radera
  19. Jo du Marika, nog var det härligt vårväder förra veckan! Ljuvligt för småfåglar, insekter och vårblommorna. Tur att du lät löven ligga kvar när nu vintern återkom. Fick du snö hos dig?
    Var beredd på att det kommer vara trångt på mässan, se till att du är där när de öppnar på morgonen om du kan!
    Tänk om vi varit där samtidigt, det hade ju varit kul att ses.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anni!
      Ja, det har varit riktigt kallt, och vi fick lite snö, men den är borta nu. Fick springa ut till växthuset en kväll och täcka in mina sådder, trots att de är i ett innertält. Ja vi var på mässan, igår, hela dagen.
      Det hade varit riktigt kul att ses.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  20. Ładne dalie kupiłaś. Ja nie wiem, gdzie swoje posadzę, bo będę miała z 200 sztuk. Musze rozdać przyjaciołom, bo nie mam tyle miejsca.
    Ale jesteś pracowita! Ja kwiatów jeszcze nie posiałam, ale pomidory i papryki tak. Niestety nie mam córki, musze robić wszystko sama.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi Ludmila!
      That is a lot of dahlias. I think I have to stop buying new ones, or I will have problems where to plant them aswell. You have plenty of time to sow some flowers.
      Have a lovely day /Marika

      Radera