lördag 1 oktober 2022

Månadens bild - September.

 Så var det dags att vända blad i väggkalendern igen , och försöka sammanfatta september i ett inlägg.  Månadsbilderna kommer från samma vinkel igen. Det händer inte så mycket, men det är en stor skillnad på färgerna mellan augusti och september.

Den stora lönnen har fått gula löv, medan krikonträdet i förgrunden fortfarande är grönt. På högra sidan är det hjärtrabatten med många pioner som blivit riktigt mörka i bladen.
På andra sidan av växthuset har klematisen med sitt stöd fått flytta på sig. Planterade magnolian Susan här istället. Hoppas att det skall vara tillräckligt med ljus och att växthuset ger lite skydd. Klematisen blev planterad på ett annat ställe. Är osäker på om den levde.
Syrenhortensian börjar få lite rosa nyans i blomklasarna,  Aronian lyser röd i rabatten. Hostorna har gulnat.
Stjärnflockan har börjat blomma om, kärleksörterna är i olika stadier. Tidlösa, Colchicum tittar fram ur jorden.  Köpte några till som jag skall plantera bredvid de andra.   Blåsippsbladen ger hopp om en ny vår.
Har städat ur de sista gurkplantorna från växthuset, tvättat rutorna och satt upp mitt lilla plastväxthus. 
Pelargonerna står kvar ett tag till, de blommar fint fortfarande. 
Den fina Hortensian som stått och blommat på altanen hela sommaren har fått flytta in i växthuset, och blev ersatt av en ny plantering. 

September har bjudit på fin skörd av lingon som jag har syltat, det står faktiskt Maribel på en av burkarna. Har stickat klart min andra Riddari, tycker själv att färgkombinationen blev bättre än på den första. Då var två färger ganska lika. Den skall bara blockas och formas så kan jag använda den i höstrusket. Har varit i svampskogen med maken och hittat kantareller, trattkantarellerna hade också kommit redan. Har gjort flera dagsverken på Solbacken, och hjälpt till med ankorna, då dottern jobbat natt. Har cyklat och fått medalj för 1500 kilometer.  Vädret har varit varierat, mycket regn och också soliga fina dagar.

Såhär fint blommar min ros Blue for You.

Ha en riktigt skön helg !
Marika


Länkar till TrädgårdsFägring.  Gör det du med.


30 kommentarer:

  1. Hej Marika!

    Så flotte farger det er i hagen din nå. Jeg ser at det har blitt høst nå i hagen din, og det er jo det som er forskjellen på nå og tidligere. Høstfargene er så fine, og det gjelder å nyte de nå den korte tiden de er der. Når frosten kommer faller de av. Jeg håper det er lenge til. Nydelig Blue for You.

    Ha det godt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Visst är det fint med höstfärgerna. Jag hoppas också att det dröjer länge innan frosten kommer. Det har varit riktigt fint väder idag och en hel dag ute i trädgården. Har lyckats plantera alla växtinköp förutom en lönn.
      Tack, den blommar så fint. Rhapsody in Blue blommade också med några blommor, men inte lika fint som Blue for You.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  2. Det er sandelig nogle flotte billeder - alle sammen - også din header!
    Og du er som altid flittig med væksthuset, potter og planter, datterens have og din cykling, men så får du også lige strikket en sweater og syltet en masse bær! Jeg er imponeret!
    Nu skal vi nyde de fine farver så længe vi har dem.

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulla!
      Tack så mycket! Höstens motiv är så lätta att få till. Trivs så bra i växthuset och måste försöka få till lite utrymme som jag kan vara på också när vädret är dåligt. Det var viktigt att få upp det lilla plastväxthuset innan jag plockar in korgar till vinterförvaring. Jag är förtjust i lingonsylt och det gör också mina vuxna barn, så det blir några burkar varje år, och lite bär i frysen. Brukar för det mesta ha en stickning på gång. Sockorna blir så fort färdiga, men en tröja tar lite längre tid. Det enfärgade går fort, när man skall sticka mönstret får man ha lite koll, så det blir rätt. Det går bra att sticka samtidigt som man ser på något på TV:n.
      Ja vi får njuta av höstens färger.
      Ha det gott /Hälsningar Marika

      Radera
  3. Så många vackra blommor! September är en fin månad!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Visst är det vackert både i trädgårdar och naturen. Ha det gott /Marika

      Radera
  4. Tænk at du allerede har rejst det lille plastikdrivhus. Det kommer bag på mig, at du allerede er opmærksom på eventuel nattefrost. Hvor er din sweater fin, næsten for fin til havearbejde.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Jag ville ha det lilla växthuset klart innan jag börjar ställa in växter, det tar ganska stort utrymme och behövde vara ganska tomt från andra saker, för att få upp det. Jag skulle behövt ett större växthus. Tack tusen tack! Jag är riktigt nöjd med färgvalet , har garn till minst en eller två tröjor till.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  5. Mycket fint i din trädgård och vad mycket du gjort och hinner med. Imponerad. Jättefin tröja, önskar jag kunde sticka. Kraaam Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Pia!
      Tack för det! Trädgården är mest gul och brun men på hösten är det helt ok. Tack! blev nöjd med tröjan. Har stickat hela mitt liv, tror det var Farmor som lärde mig. Det är inte svårt.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  6. Så har efteråret holdt sit indtog. Men jeg kan se, at du er godt forberedt. Du har flyttet sarte planter til drivhuset, og du har samlet forråd i både glas og fryser. Selv det varme tøj er parat. Det er en ualmindelig fin trøje i smukke farver.
    Men heldigvis har du fortsat mange blomster i haven. 'Blue for you' har både flotte blomster og knopper.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Elna!
      Ja det är riktigt, hösten är här. Har förberett för kallare väder, tänkte att det var bra att ha det gjort. Tack! jag är riktigt nöjd med min tröja, färgvalet blev bra. Blue for You är riktigt fin. Rhapsody in Blue blommade också om med några blommor men inte lika fint.
      Ha det gott /Hälsningar Marika

      Radera
  7. Hei Marika! Jeg gruer meg alltid til høsten, men det skal jeg forsøke å slutte med. Høsten er vakker, og det er deilig med forandringer. Kjempefine høstbilder. Ha det godt! Klem Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anne!
      Tack skall du ha! Visst är hösten fin med alla färger i naturen. Tror vi behöver få vila från trädgården ett tag och komma igen med nya tag nästa år.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  8. Den genseren likte jeg veldig godt.

    SvaraRadera
  9. Hösten är over oss...och visst är färgerna vackra, men det är redan så kallt!
    KRAM-Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Susie!
      Ja det har blivit kallare, speciellt på morgnarna. Men på dagtid är det riktigt skönt en solig dag.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  10. Hej Marika!
    Ja nu har hösten kommit till våra trädgårdar och det är en hel del höstbestyr att stå i. Jag tror att det kommer att gå bra med 'Susan'. De är ganska tålig. Känner flera som har den i dom här trakterna och dom har klarat sig bra.
    Ja det gäller att bädda in för vintern. Ser att du har ett extra växthus. Jag håller som bäst på att planera hur jag ska ha det i uterummet för att behöva ha så lite värme som möjligt och bara under riktigt kalla dagar. En del extra isolering med bubbelplast blir det och ett par extra lager mattor på golvet.
    Och till sist ... så otroligt vacker din 'Blue for You' är!
    Sol här idag, hoppas solen skiner hos dig också. Ha en fin fortsättning på veckan!

    Kram Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!
      Så kul att höra, var lite orolig för Susan, var den skulle hamna. Tror jag hittade en bra plats. Har ett litet plastväxthus i det stora, där har jag övervintrat växter som är i kruka eller korg. Det har gått bra, men förra våren dog halva Japanska lönnen. En fin hortensia skall få bo där i vinter. På våren sätter jag mina tråg med sådder av sommarblommor in där. Tack! visst är den fin. Vi hade en solig fin dag igår det blev en hel dag i trädgården. Fick planterat alla växter från Zetas och växtloppis hos dottern. Idag får jag göra i ordning här hemma.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  11. Hej Marika!
    Du har så mycket fint som blommar fortfarande vad duktig du varit som cyklat och fått medalj det är inte illa.Den stickade tröjan blev verkligen jättefin är sugen på att sticka mig en varm tröja vi får väl se hur det blir med det.Bilden med hortensian och höst blommor är så fin även sista bilden med rosen i blom gillas.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta!
      Tack, det är skönt att cykla i fint väder. Snart blir det dags att parkera cykeln i garaget. Tack så mycket, är också nöjd med tröjan. Hortensian har skiftat färg men är fortfarande lila, gillar den mycket och hoppas att jag klarar att övervintra den.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  12. Ja, en merker på fargene at det blir senere og senere på året, og for en fantastisk fin farge på den hortensiaen. Ha en fortsatt fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ingeborg!
      Visst är det fint med höstens färger. Tack, är mycket förtjust i hortensian. Ha det gott /Hälsningar Marika

      Radera
  13. Runsaasti kaunista kukintaa vielä puutarhassasi, vaikka syksy on jo pitkällä.
    Ihana ruusu ja todella kaunis villapusero.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hei!
      Kiitos paljon, vielä muutama kasvi kukkii. Tänään on oikein kova tuuli , tuntuu oikein hyvältä olla sisällä.
      Terveisin Marika

      Radera
  14. Sinulla on vielä paljon kukintaa toivottavasti pelargoniat kukkivat vielä kauan. Minä en keränyt tänä vuonna ollenkaan puolukoita mutta minulla on viimevuotisia runsaasti. Kaunis villapusero ja suuritöinen . Hyvää loppuviikkoa 🌷

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hei Nila!
      Minulla on pelargoniat kasvihuoneessa, ja pitäisi ne varmaan otta sisään. Daaliat kukkii kauniisti vielä, en oikein tiedä miten kauan, olen ajatellut poimia ison nipun sisään, ennenkuin tulee pakkanen. Meillä oli myös puolukoita vielä jäljellä, mutta mieheni sai tilauksen 92 vuotiaalta tuttavalta, ja poimi sitten minullekin vähän. Kiitos, olen tyytyväinen villapuseroon, löytyy vielä lankaa yhteen ehkä kahteen paitaan. Oikein kivaa neuloa muuta kuin sukkia.
      Hyvää viikonloppua /Marika

      Radera
  15. Skönt och härligt höstvemod i dina bilder. För jag gillar hösten och den lugna känslan som åtminstone jag får. Dessutom brukar det vara den skönaste och lugnaste tiden att anlägga och planera om.

    Din riddari blev väldigt fin - gillar också färgkombinationen. Ofta upplever jag att de mönstrade Fair Isle tröjorna från tex Marie Wallin går i en grön-gul känsla som jag inte kan bära utan att känna mig sjuk. Och det är svårt och utmanande att göra om färgschemat.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carina!
      Jag har nog lärt mig att uppskatta hösten mer och mer. Våren är annars den årstiden som jag njuter mest av. Alla årstider har sin charm, skulle inte vilja vara utan dem.
      Tack! jag blev riktigt nöjd med den. Hade lärt mig av den första att sticka lite större storlek, färgerna är jag också nöjd med. Har mera garn så kanske blir det en till i höst.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera