tisdag 15 november 2022

Piggar upp i November.

 Veckans tema i TrädgårdsFägring är - Piggar upp i November.  Det finns inte så mycket i trädgården som piggar upp, men idag var jag och matade  dotterns ankor, och upptäckte alldeles fantastiska Julrosor i hennes rabatt.

Helt fantastiska, en stor fin planta som är full av blommor och knoppar. Så fina. Vet inte om det är några av dem jag beställde från Danmark i vår. 
En till där blomman skiftar lite grann i rosa.  Dubbeldubbel. Man kan inte bli annat än pigg av att se dem.

Hemma i min trädgård finns det fortfarande lite blommor men finast är Tidlösan.
I helgen hade vi en heldag med Raku bränning, vi hade gjort föremålen tidigare och nu glaserade vi dem. för att bränna dem. Alla föremål sattes i en tunna och den värmdes upp med en gasolbrännare. När glasyren hade smält så plockade vi upp dem och lade dem i sågspån, där de fick ligga och svalna.

Spännande färger blev det, vi använde två färger på glasyren. en turkos och en vit.  Här är några av alstren. Det var riktigt kul, att se förändringen, man vet inte riktigt hur resultatet blir.
Såhär såg de ut då vi hade tvättat bort sot och smuts.  De skiftar i turkos och blått. 
Medan ugnen fick göra jobbet passade jag på att se mig omkring i kursledarens trädgård, visst ser man att det bor en keramiker här. 

Ute är det varierat väder, passar på att njuta när det är sol och fint.


Häromdagen var det riktigt fint, flyttfåglarna flög iväg, men de är snart tillbaka igen.

Ha det gott !
Marika


33 kommentarer:

  1. Hei Marika! Fantastiske juleroser. Må sjekke om de har begynt å blomstre her også. Det ser veldig morsomt ut å lage keramikk. Det pynter fint opp. Ha det godt! Klem Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anne!
      Visst är de fina, jag gick genast ut till mina för att se om de också hade börjat blomma, då vi kom hem igen. Men nej det finns inga blommor på dem ännu. Det är roligt med keramik och så är det en trevlig grupp.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  2. Hej Marika!
    Julerosene er helt nydelige både i farge og i blomsten. De er av de som heter Helleborus orientalis. På dansk kalles de for påskeklokke.
    Det er nesten merkelig at de blomstrer nå, men i år har de hatt en veldig lang sesong.

    Ha det godt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Jag köpte många nya i våras, men mina blommar inte ännu. De gamla brukar blomma ganska tidigt men de är inbäddade bland en massa löv. Jag blev väldigt överraskad att se dem blomma så fint, nu.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  3. Tænk at din tidløs blomstrer endnu. Det er næsten mere overraskende end julerosen. Keramikken blev fin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Jag köpte två nya lökar av tidlösa i september, det är de som blommar, de jag hade från förr har blommat över för ett tag sedan. Julrosorna brukar inte blomma denhär tiden hos oss, så det blev en glad överraskning. Tack det är alltid spännande att se resultatet.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  4. Det er ikke meget der 'piggar upp' i november, men så er det godt du har fået fine ting med hjem fra raku-brændingen! Dejligt du stadig kan finde lidt blomster i både din og datterens have. Her er der også knopper i en julerose:-)

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulla!
      Nej det är det inte, idag är det en grå disig dag. Keramikkursen är riktigt trevlig, skoj att träffa nya människor som delar samma intresse och att lära sig nytt. Blev riktigt överraskad över Julrosorna, har gått och spanat på mina egna men det syns inget ännu på dem.
      Hälsningar Marika

      Radera
  5. Hej Marika!
    Så fina julrosor de är verkligen vackra önskar att de ville vara hos mig men har testat flera gånger men de ger upp.Din tidlösa är också jättefin så roligt med det som blommar så här i november.Så spännande att vara med på keramikkurs vet känslan då jag själv gick en sådan kurs i min ungdom det var jätteroligt.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta!
      Javisst är de fina, väntar med spänning på om mina börjar blomma, köpte en hel del nya i vår. Jag lyckades inte heller med dem i början, de ville inte blomma, men så har jag flyttat dem till en annan plats, och där verkar de trivas bra. Tidlösan ger lite färg i en annars gråbrun trädgård. Keramikkursen är kul, gick för många år sedan också på kurs, men sen upphörde de. Nu fick jag reda på att det fanns kurser men att det var läng kö, och nu har jag äntligen fått plats.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  6. Hej Marika!
    Vilka vackra julrosor. Dom ser nästan limefärgade ut. Min vita har ju börjat blomma och jag upptäckte också knoppar i en som jag inte vet vad den heter. Men den är limefärgad och blommorna växer som i en klase. Det är nog en riktig julroshöst den här hösten.
    Och så vackert det blev efter bränningen. Förstår att det måste varit spännande att se hur färgerna "växte fram".
    Ha en fortsatt fin vecka!

    Kram Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!
      Tack! visst är de fina. Jag hittar inga knoppar på mina, men de kommer säkert att blomma så småningom. Jag gillar verkligen julrosor, de är fina. Ja det är spännande att se hur det blir efter glasyr och bränning, har en hel del annan keramik som väntar på att bli brända i vanlig keramikugn.
      Ha en fin fortsättning på veckan /Kram Marika

      Radera
  7. I would say you had a good day! The flowers, and the pottery made for a wonderful day even in November.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi!
      Yes you are so right, it was a lovely day in grey november.
      Today the sun is shining , it will be even better.
      All the best /Marika

      Radera
  8. Har inte en aning om mina julrosor blommar, ser inte dom inifrån och jag har ännu inte kommit ut i trädgården. Senast var innan stroken den 14 aug och då var det värmebölja, så dom få gånger jag tagit mig till bilen nu har "kylan" gjort att jag inte direkt längtat ut...
    Däremot längtar jag efter att få jobba med lera och sen rakubränna mina alster, men det var 20 år sen sist för här på ön har jag inte ägnat mig åt det. Konstigt egentligen, för här vimlar det av keramiker...
    KRAM-Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Susie!
      Vad jag hoppas att du snart skall kunna ta dig ut och inspektera dina blomrabatter, hos mig blommar julrosorna inte, ser inte några knoppar heller, så jag får nog vänta ett tag. Jag gick också på keramikkurs för längesedan, men det tog slut då kursledaren slutade, och nu väcktes tanken att det kunde vara kul. Och det är det.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  9. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  10. Ihanat jouluruusut ja kaunista keramiikkaa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hei!
      Kiitos paljon, jouluruusut on tosi hienot.
      Terveisin Marika

      Radera
  11. Hej Marika,

    Kul med keramik/Raku-bränningen och vilka fina alster ni gjort! Även hos mig har en del julrosor bestämt sig för att blomma redan nu i höst. Dina (eller din dotters) är jättefina och tänk att tidlösorna blommar än!

    Ha det gott! Kram Ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulrika!
      Det är så kul med keramiken, glaseringen är alltid lika spännande, det blir inte alltid som man tänkt. Jag var ute och letade blommor och knoppar idag, men det finns inga. Jag får vänta. Tidlösan köpte jag hos Zetas i september och de hade små början då. De har blommat länge.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  12. Ihania jouluruusuja niitä minäkin haluaisin lisää. Minulla on kaksi ja muutin niiden kasvupaikkaa syksyllä. Saa nähdä kukkivatko keväällä . Jännä tuo lasittaminen kivoja värejä saitte .

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hei Nila!
      Aivan ihania, yllästyin että ne jo kukkivat. Ostin itselleni ja tyttärelleni uusia jouluruusuja Tanskasta. Hänellä on kaksi kukinnassa, minulla ei näy yhtään. Toivottavasti vähän myöhemmin kukkii. Keramiikka on oikein kiva, tulee aina yllättävä lopputulos.
      Terveisin Marika

      Radera
  13. Vackra julrosor och fint att det är hybridjulrosorna som blommar nu. Här blommar olika varianter av niger men jag ser knoppar hos en del andra också... Därför blev det ett lövlager där i veckan. Tycker det är finare med löv mot blommorna än naken jord.

    Ha det gott! Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carina!
      Visst är de fina, kollade med dottern, det är de nya vi planterade i vår, som jag beställde från Danmark. Mina blommar inte men de är helt nerbäddade i löv.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  14. Che spettacolo l'elleboro bianco fiorito ora! Qui c'è un porpora che lo fa ma bianco non lo avevo mai visto :)

    Buon inverno :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ciao Gabriel!
      Thank you, I think it is very beautiful. I have some pink ones too, but they are not in bloom yet.
      Buon inverno /Marika

      Radera
  15. I har fået lavet nogle meget spændende og flotte genstande i keramik.
    Det er tidligt, at din påskeklokke blomstrer. Jeg har kun den almindelige hvide julerose i blomst. Jeg har i dag kikket efter knopper i påskeklokkerne, men jeg fandt ingen.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Elna!
      Tack! det var riktigt skoj att bränna keramiken. Blev mycket förvånad att hitta Julrosorna, eller Påskeklockorna i blom hos dottern. De ser ut att trivas riktigt bra hos henne. Är spänd på att se om de skall blomma hos mig också, De visar inga tecken på det ännu. Vi får vänta ett tag till.
      Trevlig helg /Hälsningar Marika

      Radera
  16. Så fint med julrosor.
    Kul att bränna keramik med denna teknik, man vet aldrig riktigt hur det kommer att se ut. Så fint det blev!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lena!
      Tack! ja det var riktigt trevligt. Har inte varit med om det förut.
      Trevlig helg /Marika

      Radera
  17. Åh, vad kul med rakubränning! Hoppas du visar vad det är du själv har gjort när alstren svalnat. Jag ska glasera min keramik imorgon, men då är det ingen raku. Hoppas bara att allt blivit skröjbränt!

    Mysigt med julrosorna och din fina tidlösa. Nog vill man helst att det är barmark ett tag till?
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anni!
      Ja det var riktigt skoj. Tänkte lägga upp någon bild när jag fått lite mera grejer, en hel del är glaserat och skall brännas, som jag hoppas hinna få före Jul. Julrosorna är så fina, och tidlösan är fantastisk , men nu är den nog täckt av snö. Vi har inte fått lika mycket som det var hos dig.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera