fredag 16 juni 2023

Rhododendrondalen på Kew Gardens

 Blir så imponerad över att allt är så välorganiserat, vi var tidigt vid insläppet, det var fyra kassor öppna och vi fick stå i en kö mellan rep, och en guide som talade om till vilken kassa vi kunde gå. 

Förra gången vi var på Kew Gardens, hade rhododendronen blommat över så vi gick aldrig till det området. Vi hade fullt upp med att hinna se så mycket annat som möjligt. I år tänkte vi att det blir perfekt tid för att se den delen av parken. Vi satsade på att ta det bland det första. På vägen hann vi se mycket annat. 

Jag hade stora förhoppningar på att få se stora fina rhododendron, och jag blev inte besviken.  Det är inga buskar, snarare en skog med rhododendronträd i olika färger. 

Här några röda med kraftiga stammar och grenar.  Vi var ganska ensamma då vi gick omkring och beundrade allt det vackra. Stor kontrast till hur det var på Chelsea Flower Show. 

Alla färger var riktigt fina men den röda var speciell och lyste upp , och var nog dagens stjärna.

Jag har inte en aning om vad de heter , det finns namnskyltar på alla men missade att fotografera dem.

Vi hade vackert soligt väder hela veckan och det var riktigt skönt att promenera omkring i parken.

Det fanns en riktigt sval skuggig skogsdel, där det blev riktigt skönt. Här hade man planterat en hel del Allium och Ormbunkar mellan rhododendronen. 

Den rosa varianten var riktigt fin.

Då vi kom ut från rhododendronplanteringarna kom vi till detta otroliga blåregn, enormt stort som hängde på en ställning som nästan såg ut att vara en del av växten, tror den hade vuxit in i ställningen. 
Jag är så imponerad av alla stora träd, och vi fick se Tulpanträdet i blom, har nog inte sett det förr i verkligheten. 
Och så dehär, visst är de alldeles underbara. som tagna från en sagobok. Jag kan se både ögon, näsa och mun på dem.

Nöjda och glada fortsatte vi vår vandring till rosorna, och så blev det dags för lunch, efter lunchen tog vi oss till köksträdgården.  Det var en riktigt trevlig dag, som vi avslutade i shoppen, det blev lite flera fröpåsar, och så tog vi tunnelbanan hem till hotellet. 


Ja en skön helg!  Marika

Länkar till TrädgårdsFägring





34 kommentarer:

  1. Hvor må det have været spændende at gå rundt en hel dag og nyde alle de smukke planter. Jeg er især betaget af billederne fra den skyggefulde skov hvor de hvide allium lyser op i den frodige grønne bund. Men også de gamle krogede træer med deres sjove stammer er spændende at betragte.
    Hilsen Elna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Elna!
      Ja det var det, riktigt skönt och jag är glad att det var så fint i rhododendrondalen. Den delen var riktigt sval och skön med alla Allium och träd som gav skugga. Träd speciellt gamla knotiga är riktigt fascinerande.
      Hälsningar Marika

      Radera
  2. Hej Marika,

    Visst är det magiskt med så stora rododendronbuskar och så "mogna" miljöer och ett extra plus om man får ha det för sig själv. Imponerande och de gamla knotiga träden var ju för charmiga. Kan tänka mig att det var en annorlunda upplevelse mot Chelsea Flower Show! Kul att se.

    Ha det gott! Ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulrika!
      Det var en skön promenad och mycket vackert. Vi var inte helt själva där, mycket barn, som hade picknick och besökte barnens trädgård. Visst är träden härliga, som de skulle hoppat ur en sagobok. Vi koncentrerade oss på det vi inte hann med eller valde bort förra gången. Riktigt skönt.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  3. Hej Marika!

    Det må ha vært litt av en opplevelse å se alle de flotte rhododendron i blomst denne gangen du var der. I England blur de jo så store som trær. Jeg var en gang på en øy her i Norge hvor det ble plantet rhododendron på 1950 tallet. De var også blitt veldig store.
    Treet med øyne og munn var utrolig kult!
    Ha det godt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Det var faktiskt en upplevelse, så stora fina rhododendron. Min mans mormor hade ett sommarhus vid Vänern i Värmland, och hon hade jättestora rhododendron, de var de största jag sett hittills. Men dehär var större.
      Det finns så mycket fint där och gamla träd är jag väldigt förtjust i.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  4. Very beautiful rhodos and nice photos!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank you so much Anna! It was a nice visit, and lots of beautiful rhododendron and other trees and plants.
      Have a nice day /Marika

      Radera
  5. Efter min mening er det netop sådan man skal se Rhodondendron - som en skov med dejlig blomstring! Det må have været en flot oplevelse, og med de fine Allium og bregner giver det en skøn skovstemning. Dejligt du har givet os nogle store billeder i dette indlæg!
    De gamle træer med deres personlige udtryk, og tulipantræet i blomst er også skønne. Det er jo netop derfor man skal besøge de store gamle parker, hvor træerne har fået plads og ro til at udvikle sig.

    Tak for dette indlæg Marika!
    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulla!
      Ja det var en fin upplevelse, vi stortrivdes att promenera bland alla fina rhododendron. Den delen med Allium och ormbunkar var mycket vacker, det går inte riktigt att få känslan med på bild. Har länge tänkt ha större bilder men har inte riktigt fått till det, men nu har jag lekt med bredderna på bloggen och då fungerade det plötsligt. Jag är förtjust i gamla träd och det finns det gott om här. Ja, det var en riktigt skön dag.
      Tack för det!
      Hälsningar Marika

      Radera
  6. Vilka parker det finns i England, helt fantastiska! Min favorit är Wisley Garden - anledningen är deras otroliga bokavdelning där jag köpt massor...
    KRAM-Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Susie!
      Ja det har du rätt i och de är så välskötta. Det finns mycket fint runtom i England. Googlade på Wisley, det ser riktigt fint ut.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  7. Tack för dina vackra bilder... en härlig rhododendronpark, det är underbart att du kunde besöka den så avslappnad.
    Jag älskar också de gamla träden.
    Vi odlar också mycket rhododendron i mitt område, tyvärr bleknar de alltid så snabbt...
    men...ja :-) just det, då har rosornas tid redan börjat, de är väldigt frodiga i år. Bara vackert.
    Takk deg.
    Glada hälsningar till dig. Jag önskar dig en trevlig helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Viola!
      Tack! Ja det var riktigt fint, och en skön vandring bland alla vackra rhododendron. Visst är gamla träd speciella, de har varit med om mycket och levt i många år. Rosorna blommade för fullt i London, jag har några som blommar och några som inte slagit ut ännu. Det är bra att inte alla slår ut samtidigt.
      Trevlig helg! Hälsningar Marika

      Radera
  8. Oj, så mycket fint ni har fått se, vad roligt det måste ha varit!

    Kram Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gunilla!
      Tack! ja det var en riktigt trevlig resa med många fina minnen.
      Kram Marika

      Radera
  9. Hej Marika,
    Ik kijk met plezier naar je foto's van de rododendrons in Kew Gardens. Het is mooi om die grote exemplaren te zien, zo groot als bomen. Ik zie het gezicht in de boom. Op mijn blog zijn binnenkort ook rododendrons te zien.
    Fijne zondag, lieve groet Willy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Willy!
      Thank You , it was a nice walk among the rhododendron trees. The old trees are just marvellous, lookes like they escaped from a fairytale. I´m looking forward to see the rhododendrons on your blog.
      Have a nice sunday / greetings Marika

      Radera
  10. Himla vakkert Marika.Det er en oplevelse å gå inn i en rhododrendroskog.
    Klem Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anne!
      Tack! Ja det var en upplevelse att vandra omkring bland alla fina rhododendronträd. Riktigt fint.
      Ha en fin söndag /Kram Marika

      Radera
  11. Her i landet bliver rhododendron nævnt som planter, der efterhånden forsvinder fra haverne, fordi de lider under tørken og kræver alt for meget vanding. Sådan nogle store, flotte eksemplarer som dem, du viser, er ellers en pryd i enhver have.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Visst är de fina, stora och ståtliga. Ja det gäller att välja bort växter som kräver mycket vatten, nu har vi fått lite regn i natt men det var inte mycket. Regnmätaren visa 1mm. Hoppas att det kommer lite till.
      Hälsningar Marika

      Radera
  12. Jeg syns også Rododendron er fantastisk fine, vi har en eller to parker her lokalt også, og jeg vet det er en stor i Bergen, men har aldri vært i noen av dem. På denne tiden er jeg så opptatt i egen hage. Ha en fortsatt fin dag, hilsen Ingeborg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ingeborg!
      Javisst är det fint, det var trevligt att vi fick chansen att se dem i blom.
      Jag blev nog lite efter i sysslorna i min egen trädgård men har kommit ifatt nu. Resan var värd det. Och i natt och idag har vi äntligen fått lite regn.
      Ha det gott /Hälsningar Marika

      Radera
  13. Niesamowita kolekcja rododendronów. Nasadzenie bardzo ciekawe. No i miło widzieć Twoje zdjęcie!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi Ludmila!
      Thank you! yes I think so too, it was very nice, and lovely to walk under the big rhododendron trees.
      Have a nice new week / Marika

      Radera
  14. Hej Marika!
    Tack för att du tar oss med till Kew Gardens. Så roligt att ni fick se rhododendronen blomma i år. Visst är det fantastiskt att dom är stora som träd. Första gången jag såg det var på en trädgårdsresa i en trädgård som heter Wisley Garden. Jag trodde inte det var sant! Den röda var verkligen vacker.
    Så fint med den svala skuggiga delen. Och vilket blåregn! Och visst ser jag ögon, näsa, mun på sagoträden!
    Önskar dig en fortsatt fin vecka!

    Kram Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!
      Det var riktigt trevligt att få se dem i blom, det var vackert med så många stora träd. De knotiga träden blev jag extra förtjust i, de har nog varit med om mycket. Förväntade mig nästan att det skulle komma fram några sagofigurer också. Blåregnet var också fint. Man kan gå där hur länge som helst det finns så mycket att se.
      Ha en fin vecka du med /Kram Marika

      Radera
  15. Underbara rhododendron!
    Mina har precis blommar över nu.
    Glad midsommar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lena!
      Visst är de fina. Tack detsamma till dig.
      Glad Midsommar!
      /Marika

      Radera
  16. När jag bodde Stockholm och besökte jag tillsammans med Bonsaikllubben en av Rhododendronklubbens styrelsemedlemmar utanför stan. Hans trädgård låg högt med vacker utsikt över inloppet till stan - och hade hundratals av ovanliga namnsorter. Så naturligtvis blev man inspirerad!
    Då bodde vi i en villa med bara 700 kvm´s tomt så det blev inte så många, det var ganska fullt med växter redan innan. Så flyttade vi hit mer vår orörda jättetomt och man hade fria händer att göra precis vad man ville.
    Försökte med både azalea och rhododendron i speciella surjordsbäddar - men det har inte fungerat. Dom trivs inte alls, så jag har gett upp. Alltså får jag njuta av andras på bild! Så TACK för bilderna!
    KRAM och trevlig midsommar Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Susie!
      Jag har också en liten villatomt så det blir inte riktigt samma sak, men jag har provat och de trivdes inte heller. Jag tror inte jag gav dem rätt förhållanden heller, så kanske skulle prova igen. Nej, man kan inte lyckas med allt, så då får man vara glad för det man lyckas med och beundra dem hos andra.
      Tack tack, tyckte det var helt otroligt med dessa stora träd.
      Tack detsamma, Trevlig Midsommar!
      Kram Marika

      Radera
  17. Åh, vad härligt! Du får mig att minnas när jag i ungdomen tågluffade i England och Skottland och såg dessa enorma buskar mitt ute i skogarna. Sedan dess älskar jag rododendron. Intressant med allium, kanske ska testa att plantera sådana även bland mina roddar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anni!
      Ja det var riktigt härligt. Det var en upplevelse att promenera bland de stora träden. Det var riktigt snyggt med rhododendron blandat med Allium och ormbunkar.
      Ha det gott /Marika

      Radera