söndag 11 juni 2023

Hemma hos mig i Juni.

 Det hade förändrats lite i trädgården då jag kom hem från London. Tulpanerna hade blommat över.  De speciella lökarna som jag köpte på Zetas, får jag hoppas blommar fint nästa vår så jag får se dem i sin fulla glans.

De vita har blommat längst, men det var dags att ta upp tulpanerna och byta till dahlior i stället.
Dahliorna har stått i krukor i växthuset och sedan utanför. De nya planterade jag i plastpåsar och alla tog sig fint. Nu fick de byta plats med tulpanerna och de allra flesta är planterade i blomlådorna. Alla fick inte plats, så några står kvar i lite större krukor. 
Har möblerat om i växthuset så jag fick plats med mina tomat och gurkplantor. Mina sådder åkte ut och jag har planterat dem i krukor och rabatter allt eftersom. Det finns några kvar som skall hitta sin plats. En vacker Narciss blommade fint under rosenbusken, en Julros röd dubbel blommar nu, och den ljuvliga Morgonstjärnan tittar fram lite här och där.  Gjorde en vas/ kruka på keramiken som jag tänkte ha ute på trädgårdsbordet. Den är lite tyngre så den välter nog inte. 
Den gamla rosenbusken som var en av de första växterna jag planterade, blommar troget till skolavslutningen, så också i år, den är full av blommor. 
I den blåvitgula rabatten har Tovsippan varit en stjärna, klippte bort de utblommade stänglarna igår, det blåa står både Näva och Bergklint för. Den gula liljan har precis slagit ut för någon dag sedan. På hörnet står ett Hundkex, som  är en vildblomma, men den är fin och får stå kvar. 
Magnolian som jag köpte förra hösten, trodde jag inte skulle blomma, men den har en knopp nu, vilket jag inte vågat hoppas på. Ärterna i odlingslådan växer riktigt bra, har sått lite bönor och flera ärter som inte visar sig lika bra. Björnbäret som jag planterade för två år sedan har för första gången riktigt många knoppar. Hoppas få smaka goda björnbär. 
Det har varit väldigt varmt och   torrt, gräsmattan är brun och på gatsidan är den helt sönderbränd, men förhoppningsvis tar den sig så småningom. Har funderat på att sätta grus på den sidan, då det är så varmt där. Här inne i trädgården får vi skugga och träden fläktar skönt.
Växterna trivs rätt så bra i skuggan men givetvis måste jag vattna. Den Japanska lönnen är ny från förra hösten, köpte två och den andra är nog helt död, tyvärr. Alunroten ser ut att trivas riktigt bra i halvskugga. Mina Vallmon blir alla orangefärgade i år. Hade en aprikosfärgad, hoppas den slår ut snart så jag kan se om den behållit sin färg. 
Har också hunnit med att plantera alla sommarblommor som jag inte hann med innan resan. Den lilla krukan med Minipenséer var helt uppäten på alla blommor en dag då jag skulle vattna den. Misstänker att rådjur går här nattetid. Har möblerat om så den krukan står längre in, och hoppas att det kommer nya blommor. Det var bara blommorna som var borta, stjälkarna var kvar. 

Mina alpklematis i pergolan blommar fint, gillar dem verkligen.  Blåmesarna flyger skytteltrafik till fågelholken och matar sina ungar. Skatorna har ungar och det är ett himla tjatter på dem.  Andra småfåglar har jag inte sett så mycket av,  några enstaka fjärilar och någon humla. 
Och så har jag hjälpt dottern på Solbacken med att måla brädor till odlingslådor, och som alltid går jag en runda med kameran. Pionerna blommade och hennes Aklejor har korsat sig och fått helt fantastiska pastellfärger. 

Ha det så bra!
Marika


Länkar till TrädgårdsFägring





32 kommentarer:

  1. Hej Marika!
    Så utrolig mye fint du har som blomstrer nå. Så synd at du ikke fikk sett alle tulipanene dine. Du må ikke ikke reise bort når de skal blomstre ;-)
    Grus er nok bedre enn gress ja, i hvertfall i sånn sommer som vi har nå.

    Ha det godt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Tack! Jag fick se så mycket annat fint på resan, så det gör inget att jag missade tulpanerna. Ja jag börjar fundera mer på det, det är bara en liten rektangel och det skulle vara mycket enklare med grus än gräs där.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  2. Det må være dejligt at vende hjem til sådan en skøn have efter London-turen! Det ser jo ud som om det meste lykkes trods tørken. Du har haft et stort arbejde med at skifte tulipaner ud med Georginer, og det skal nok blive fint. Jer er helt forelsket i dit blå-gul-hvide bed, hvor du blander de vilde med de dyrkede arter. Så smukt! - men du har jo mange skønne bede og også en del skygge, hvilket er en fordel nu hvor solen skinner næsten hele døgnet.
    God idé et lave en tung vase til haven. Der er jo altid blomster man gerne vil nyde i nærheden af siddepladsen og blomster som knækker når man arbejder i haven.

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulla!
      Borta bra men hemma bäst, är inget dåligt ordspråk. London var härligt hade gärna stannat lite till men det är också skönt att komma hem. Tack! jag hoppas att det blir bra, det var många nya dahlior. Så kul att du gillar min Finlandssvenska rabatt, just nu blommar det något av alla färger samtidigt.
      Vasen blev bra, tror inte den kommer att välta även om det skulle blåsa.
      Hälsningar Marika

      Radera
  3. Ditt inlägg om Chelsea och St.James var verkligen inspirerande för mig, så nu hoppas jag att ovanstående blir likadant. Din trädgård är så fin och innehåller massor av trevliga växter!
    Men tyvärr så märker jag att jag fortfarande inte kan göra många knop i vår - tidigare - vackra trädgård. Jag har inte ens orkat gå runt med kameran och kikat överallt...
    Det ser hemskt ut med allt ogräs och ovanpå det så har vi bruna gräsmattor med massor av stora blaffor med nåt riktigt otrevligt lågt växande ogräs. Inte kul...
    KRAM-Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Susie!
      Tack snälla vilka fina ord. Förstår att du gärna skulle vilja göra allt som du gjorde förut, men det tar tid att återhämta sig. Det är nog inte lätt men du får försöka tänka bort, att inte trädgården är riktigt tipp topp som du skulle vilja ha den. På bilderna som du lägger upp tycker jag den ser fin ut.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
    2. Efter att ha varit extremt petig mot ogräs i 50 år - 30 i Stockholm och 20 här - så försöker jag blunda. Men det är inte lätt. Igår stod jag inte ut längre så trots att gräsmattan är helt sönderbränd var jag tvungen att för första gången sen förra sommaren klippa gräset. Det har nämligen blivit fyllt av ett hemskt ogräs. Stora gröna - dom är minsann gröna - blaffor som det kommer upp 3 dm´s stänglar från. Tar man inte bort dom, alltså klipper för att rensa tusentals går ju inte, så går dom i blom. Gula små hemska blommor...
      Jag var slut efteråt, men nu har Rolle kantklippt också så det ser betydligt bättre ut - även om det är brunt som inte är min favoritfärg på nånting!
      KRAM-Susie

      Radera
    3. Hej Susie!
      Förstår att du var trött efteråt, men nu har du fint runtomkring dig. Jag tror jag vet vilken växt det är, de är inte vackra. Men glöm inte att ta det lite försiktigt.
      Ha det så bra /Kram Marika

      Radera
  4. Hej Marika, de tuin is prachtig, een paradijsje. Jammer van het gras, maar gelukkig doen je planten het goed. Hopelijk kun je straks veel bramen oogsten. Groetjes uit een warm Nederland

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Willy!
      Thank you so much, I´m enjoying the garden and I´m quite happy we have som shady places to sit and enjoy the weather. It is very warm here too.
      Groetjes uit een warm Zweden,
      Marika

      Radera
  5. Der er utroligt mange indtryk i dit indlæg, så det næsten er svært for mig at overskue det hele. Man får indtryk af, at din have stortrives og har det godt, selvom den vel også er tørkeramt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Det är väldigt torrt, men jag vattnar mina krukor och odlingar, i växthuset finns tomater, gurka och paprika och de mår alldeles utmärkt. Blomrabatterna hade nog varit helt torra och förstörda om de inte fått vatten. Det vi inte vattnar är gräsmattorna och det märks. Nu hoppas vi på regn, så marken blir genomvattnad.
      Hälsningar Marika

      Radera
  6. Din trädgård Maribel är vacker... ett nöje att se dina vackra bilder.
    Det här är mitt andra år med dahlior och det var en stor hit förra sommaren.
    Och nu börjar rosorna blomma, jag har alla doftsorter... härligt.
    Jag önskar dig mycket glädje... Tack för dina bilder.
    Kram av Viola

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Viola!
      Tusen tack! Dahlior är så fina och det finns så många färger och former av dem. Jag har också några rosor som blommar nu. De är fina de med.
      Ha det så bra /Kram Marika

      Radera
  7. Hei Marika! Juni er så overveldende. Det er som om alt blomstrer hos deg. Noen dager i London, forandrer hagen nesten fullstendig. Man skulle kunne hermetesere duftene. Ha det godt! Klem Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anne!
      Ja det är massor som blommar nu och det blir nytt varje dag. Idag slog pionerna ut. Visst skulle man vilja konservera dofter och ta fram i vinter.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  8. Jeg elsker hvite blomster. Det er så rent og vakkert.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lillian!
      Ja de är fina, tovsippan brer ut sig, men i grupp är den fin, så den får bre ut sig.
      Hälsningar Marika

      Radera
  9. Hej Marika!
    Du har verkligen så mycket fint som blommar i trädgården just nu men jag förstår att värmen gör att en del blommar över snabbt.Vilken fin klematis du har som är rosa och en Magnolia som blommar så trevligt när växterna överlever det är en riktig lyx din dotter verkar även ha en jättefin trädgård.Här har vi även varmt och torrt så det gäller att vattna mycket.ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta!
      Tack! Det är verkligen mycket som blommar och mycket som slår ut tidigare än de brukar. Mina pioner har slagit ut, det känns lite tidigt. Blev glad då jag såg knoppen på magnolian, hade inte trott att den skulle blomma första året. Värmen fortsätter hos oss, och det skall tydligen bli ännu varmare.
      Du får ha det så bra /Marika

      Radera
  10. Puutarhasta ei saisi olla poissa yhtään koska kukinta voi olla silloin jo ohitse . Mutta toisaalta kyllä on mukavaa olla myös jossain matkalla . Säilytätkö sinä nämä tulppaanin mukulat jossain seuraavaa vuotta varten ?
    Kuivaa on ollut täälläkin ja olen joutunut kastelemaan istutuksia aika paljon . Paljon kaunista kukintaa jo sinulla ja ikävää kun kukkiasi on syöty . Täällä on myös paljon peuroja ja pupuja mutta onneksi nyt ei ole pihassa näkynyt .

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hei Nila!
      Juuri niin, sain nähdä niin paljon muita kukkia. Kun olen ottanut tulppaanit ylös niin puhdistan vähän multaa pois, ne saa olla ulkona auringossa kuivumassa. Sen jälkeen laitan ne sanomalehtipaperin sisälle ja sitten paperiostoskasseihin. Joskus myöhemmin otan ne esiin ja siivoan pois kaikki lehdet ja varret, niin että vain jää sipulit jäljelle. Ne laitan sitten uudestaan maahan syksyllä. Yritän myös pitää niitä värejä vähän erikseen.
      Hyvin tämä on onnistunut tähän saakka.
      Terveisin Marika

      Radera
  11. Hej Marika!
    Så fantastisk mycket vackert som blommar hos dig. Så du gör så att du tar upp tulpanerna och byter dom mot dahlior. Har funderat på att göra samma sak i ett par smala rabatter intill en häck. Brukar ju aldrig satsa på tulpaner p.g.a. rådjuren men sedan jag började med Trico Garden har dom inte ätit något. Får göra en utvärdering framåt hösten och se om det fortsätter så. Jag har även sprutat på mina rosenskäror och sommardahlior för jag hörde av grannen att rådjuren ätit upp alla deras blommor och knoppar. Om det fungerar hela säsongen ska jag nog köpa tulpanlökar till hösten.
    Nu går vi in i en värmebölja och trädgården är väldigt torr. Vi får hålla tummarna för regn.

    Ha det så gott!
    Kram Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!
      Tack! jag hinner inte riktigt med, det är så mycket som slår ut. Ja jag byter plats på tulpanerna och dahliorna i mina stora blomlådor som är som en förlängning av altanen. Jag har bara blivit av med minipenséerna, vet inte om det är rådjur men tror det. Några tulpaner som är ute i en rabatt hade också blivit uppätna tidigare i vår. Vi får besök emellanåt, inte ofta. Så tråkigt att de inte får vara ifred, stackars granne. Hoppas Trico Garden hjälper hos dig. Det är soligt och riktigt torrt här också, sitter i skuggan och läser, och tar en cykeltur emellanåt. Ja vi får hoppas på regn.
      Ha det gott!
      Kram Marika

      Radera
  12. To jest gipsowy odlew kaloszy? Świetne!
    U nas też nadal sucho, biegam z konewkami. Zapowiadali na dzisiaj deszcz, ale chyba skłamali! ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi Ludmila !
      My daughter has made them of concrete and rubber boots. I really love them.
      It is very dry here too, can´t remember when we got rain last.
      Have a nice evening /Marika

      Radera
  13. Det är svårt att resa hemifrån när allt blommar, man missar så lätt något! Du borde bett någon fotografera tulpanerna så du åtminstone hade fått se dem på bild. Jag håller tummarna för din magnoliaknopp, anar att vi får se bild om den orkar slå ut i värmen och torkan. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anni!
      Jag hann se tulpanerna innan jag åkte det var bara några från Zetas som jag missade, men det överlever jag. Jag trodde inte att det skulle bli några blommor på magnolian, tycker det är lite sent med knopp nu.
      Vi får se om det blir något.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  14. Så fantastisk din trädgård är. Jag drömmer om en frodig och vacker trädgård men tills dess så njuter jag av mina pioner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Hanna!
      Tack snälla! Pioner är mina favoriter, de har precis börjat slå ut, men min stjärna Sarah Bernhardt får jag vänta på ett tag till. Skönt att de blommar i omgångar, så inte alla slår ut samtidigt.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  15. hola Maribel es una maravilla de jardín donde cada planta te da su belleza
    ya vida que forma el entorno ,llama y clama cuando tu desfallezcas para
    llenarte de alegria verlas tan hermosas , creo tener una de las enredaderas
    es muy fuerte y verde con hojas fragiles que rompen en cascada tras el lugar
    donde esta con solo agua suficiente y ya vive ....gracias por invitarme a tan
    hermoso vivero Maribel ...mis saludos y feliz fin de semana . jr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi Jose!
      Thank you so much for your kind words about my garden. I´m not sure if I got the translation ok. I wish you a nice weekend too.
      Jose...mis saludos y feliz fin de semana .
      /Marika

      Radera