söndag 3 september 2023

September bilder.

 Så var sommarmånaderna över och hösten kommer närmare. Hoppas få ha några vackra soliga septemberdagar, med klar fin luft och lite krispigt väder. Just nu är det nästan bara regn, gator och parker närmast vår å är översvämmade. Vattnet kan inte försvinna någonstans. Tur att vi inte bor nära ån.

Det känns som att jag inte riktigt har hunnit njuta av mina dahlior i år, jag går ut regnfria dagar och klipper av överblommat och klipper in en bukett  av dem. Konstigt nog blommar de riktigt fint, men de stora blommorna blir för tunga och knäcks. 
Det är stor skillnad i rabatterna, allt ser så grönt och frodigt ut, på grund av allt regn, stor skillnad mot hur det såg ut i juni. 

Det finns en hel del som blommar i rabatterna, flox och borstnejlikor. Stjärnflockan har börjat blomma om, några egensådda solhattar, tittar fram.  Överallt svävar blodtopp och pilört. Där får jag göra en rensning igen. 
Syrenhortensian har fått ett rosa skimmer, medan Limelight inte har slagit ut sina knoppar ännu. 

Om jag står under eken och lönnarna kan jag se ut över gräsmattan. Hammocken monterade vi upp sent i juni då det var så varmt, tänkte sitta där och njuta i skuggan. Det blev inte så många gånger. Det började blåsa och taket blev som ett segel, så det fick jag vika ihop. Efter det blev det regn i juli och regn i augusti, så det är nog dags att montera ner den igen. 

I träden är de nya holkarna fortfarande lediga för hyresgäster. Det har blåst och regnat så mycket så marken är full av ekollon som knastrar under skorna.
I växthuset växer paprikan riktigt bra, tomaterna har låtit vänta på sig. Det tog ett tag innan de mognade och skörden är inte så stor i år som den brukar vara.  Har börjat samla frön från mina perenner. 

Är så imponerad av Sommarrudbeckian Sahara, färgerna skiftar så vackert.  Här är två sådder från två år tillbaka och en som jag sådde i år. Innan det blir kallt tömmer jag krukorna och gräver ner plantorna i en odlingslåda. Så hoppas jag att de övervintrar ytterligare ett år. 


Vädret har gjort att jag känt mig lika energisk som solrosen, hoppas på sol och en vacker september. 

Ha det gott ! 

Marika


30 kommentarer:

  1. Hej Marika!

    Du har så mye fint som blomstrer nå. Sommeren ble ikke helt som vi håpet på nei, og du har sikkert fått like mye regn som her. Da er det ikke trivelig å sitte ute. Fine dahlia og syrinhortensia. Rudbeckia 'Sahara' er utrolig fin, og nydelige fargenyanser på den du har sådd. Flotte solhatter også. De er spinklere enn de en fpr kjøpt, men til gjengjeld så overlever de en sår selv av de. Så jeg gleder meg til å så mange av de til neste år.
    Ha det godt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Tack ! Ja det finns en del som blommar fortfarande. Tror att vi har haft ganska lika väder, och väldigt mycket regn. Dahliorna är fina trots allt regn de fått tåla. Solhattarna är lite spinkiga men hoppas att de blir lite större och kompaktare till nästa år. Jag skall också så nya.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  2. Din have er skøn og grøn og strutter af overskud! Nu håber jeg du bliver lige så energisk (som du plejer) når solen kommer frem. Det har været en mærkelig sommer hos dig, men trods alt bedre end evig tørke. Dejligt du kan plukke buketter og nyde dem inde i huset.

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulla!
      Tack! Ja det är grönt och frodigt, till skillnad på hur det var i juni. Ja regnet är nog ändå bättre än värmen och torkan. Energin kommer tillbaka hoppas jag.
      Dahliorna ser ut att trivas trots allt regn. Men nu hoppas jag på några soliga september veckor.
      Hälsningar Marika

      Radera
  3. Men nu får väl du också en fin sensommarvecka? Vädret verkar bli alldeles ljuvlig! Upp med taket på hammocken igen :-)
    Så fina dina dahlior är! Och stort tack för tipset att försöka övervintra sommarrudbeckian, det ska jag göra. Första året jag har den och jag är överförtjust.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anni!
      Ja såg det att det kommer att bli riktigt fint, då kanske hammocken får stå kvar ett tag. Tack! dahliorna är riktigt fina trots allt regn. Angående sommarrudbeckian. Jag fick tipset av bloggaren Marits Hagedagbok, och tänkte att jag skulle prova. Det lyckades fint, och sedan dess gräver jag ner hela rotklumpen från krukan i en odlingslåda, och lite löv ovanpå. Visst är den fin, tycker färgerna är så läckra.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  4. Det gjør godt å se vakre blomsterbilder hos deg fordi hos meg blåser og regner det voldsomt for tiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Martin!
      Tack! vi har också haft mycket regn, men de senaste dagarna har vi haft sol och fint väder.
      Hälsningar Marika

      Radera
  5. Hej Marika,

    Det känns verkligen som om sommaren varit lite bak-och-fram och jag kan inte heller låta bli att känna mig lite snuvad på konfekten, trots att jag inser att om det varma, torra vädret i maj och juni hade fortsatt så hade trädgården torkat bort. Nu har vi inte fått de regnmängder ni har men blomningen i trädgården fick svårt att komma igång och istället frodades bladen under det svala och regniga vädret i juli och augusti.
    Först nu har dahlior satt fart på allvar och då börjar en del andra växter visa höstfärger.
    Förstår att Sahara-rudbeckian är en favorit, jag har tidigare bara haft mörka lite dystra färger på mina men i år lyckades jag få ett par med vackert gula, nästan aprikos blommor och jag hoppas att de ska klara vintern. Det blommar fint i din trädgård och jag gillar liknelsen med solrosen :)

    Ha det gott! Kram Ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulrika!
      Du har helt rätt, jag hade inte stått ut med värmen som vi hade i juni, inte trädgården heller. Men lite mindre regn hade varit helt ok. Vi har haft översvämningar i veckan på ett helt villaområde och stora parker som ligger under vatten. Det är lite extremt. Det konstiga hos mg är att alla växter verkar trivas bra med allt regn. Nu har vi haft några soliga varma dagar och det ser ut att fortsätta ett litet tag till. Det är jag riktigt glad för. Jag är fascinerad över färgvariationen på Sahara, trodde första året att jag fått fel frön, de var så olika. Solen gör att jag genast fått lite mer energi men det är nog kört för solrosen, vet inte varför den är så hängig, den har frösått sig själv bland mina luktärter, men har vattnat den flitigt, då den står under krikonträdet.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  6. Hei Marika! Vakre blomsterbilder. Det er virkelig frodig hos deg. Vi har også hatt det vått i to måneder, men jeg synes det er bedre enn tørke. En mellomting kunne vært
    bra. Det ser ut til at sommeren skal vare en stund til. I dag har det 24 grader. Håper det har vært fint sommervær hos deg også. Ha det godt! Klem Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anne!
      Tack så mycket! Ja något mittemellan hade varit bra, men nu blir det några soliga dagar så då får jag vara nöjd med det. Det var riktigt skönt idag, både soligt och varmt.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  7. Skal si du har mye forskjellig, og fint. Jeg har også en sånn sitteplass, med sol om morgenen og skygge på ettermiddagen, tenkte nettopp på at i år har jeg ikke sitter der en eneste gang. Ha en fortsatt fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ingeborg!
      Tack! Jag tror jag får passa på att sätta mig i hammocken nu de kommande dagarna då det skall vara fint väder.
      Ha det fint /Hälsningar Marika

      Radera
  8. Hej Marika!
    Du har så mycket vackert som blommar ännu så jag förstår att du plockar in av det vackra och gör fina buketter.Det har ju varit en speciell sommar på många sätt kan man säga många som fått det ganska så trist på grund av allt vatten.En del växter har nog gillat läget men inte alla.Synd att du inte har kunnat sitta i hammocken som du önskat men kanske du kan göra det den här årstiden för den är också mysig dagar då solen värmer ännu ett tag.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta!
      Tack! Ja det finns en hel del som blommar och ser fint ut. Nu har vi haft några soliga fina dagar och jag hoppas det blir en fin höst. Vi monterade upp hammocken i slutet på juni för vi trodde det skulle bli lika varmt resten av sommaren. Men det blev ju inget hammockväder. Nu blir det perfekt att sitta där om det soliga vädret fortsätter.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  9. Det var sjovt at læse om dine erfaringer med dahliaer i år; for i år har flere af mine netop også haft så store hoveder, at de har hængt ned. Derfor har jeg plukket flere buketter, end jeg plejer. Der er vel ikke noget, vi kan gøre ved det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Dahliorna är fina, trots allt regnande. De är fina i bukett inomhus. Jag har också plockat in flera än jag brukar. Blir imponerad av alla färger och former, det verkar inte finnas någon begränsning.
      Hälsningar Marika

      Radera
  10. Der er mange flotte blomster i din septemberhave, men også mange grønne planter med smukke blade. Vi må håbe, at regnen hører op - I har vist fået regn nok - og at I må få nogle dejlige solskinsdage.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Elna!
      Tack, visst finns det fortfarande mycket som blommar. Och nu har vi äntligen fått soligt och varmt väder igen. Det har regnat så mycket så de flesta bäckar och åar har svämmat över, men just nu är det ok igen.
      Ha det gott /Hälsningar Marika

      Radera
  11. Kauniita daalioita harmillista kun sade kerääntyy suuriin kukkiiin . Meillä on satanut myös paljon mutta nyt on luvattu kaunista koko viikon. Yritän nyt saada viimeiset siirrot ja istutukset tehtyä .

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hei Nila!
      Kiitos, jotenkin olen hämmästynyt että ne kukkii niin hienosti kaiken sademäärän jälkeen. Nyt on tämä viime viikko ollut ihan kesäilma, aurinkoinen ja lämmin ja jatkuu vielä. Minullakin muutama istutus ja kasvien siirto odottaa. Parasta tehdä kun ilmat sallii.
      Terveisin Marika

      Radera
  12. Tack för tipset! Men...kan varken ha hortensia (som jag har på ett annat ställe) eller rhododendron eftersom det är alldeles för kalkhaltig jord. Och med dom prydnasgräs jag har att fylla upp med och all plats dom befintliga buskarna nu får, så är det nåt lågt och lättskött jag vill ha i botten. Ett tag var jag inne på att bara ha grovt grus eller barkmull, men det blir nog lite för jobbigt att hålla ogräsfritt.
    KRAM och TACK/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Susie!
      Aha då förstår jag, det är ingen idé att plantera sånt som inte kommer att trivas. Du får höra med din trädgårdshandlare, de har säkert bra tips, och viktigt att det inte blir en massa ogräs. Hoppas du får tips om något bra och snyggt.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  13. Miło patrzeć na Twój ogród późnym latem. Dalie ładnie zakwitły, a rudbekie masz naprawdę zjawiskowe! Widzę, że udały się papryki i pomidorki. Gratuluję!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi Ludmila!
      Thank you! I am surprised that the Dahlias are flowering so nicely, we have had lots of rain. This week we got warm and sunny weather I´m happy for that. This year I will not get so many tomatoes but I get enough so I get to taste them.
      Have a nice day /Marika

      Radera
  14. Hei Marika!
    Høres ut som det har vært enda dårligere juli og august enn vi har hatt. Nå fortjener dere en fin september og høst!
    Flotte blomster har du i alle fall, så mye forskjellige.
    Ha en fin helg!
    Hilsen fra Turid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Turid!
      Ja vi har verkligen haft det regnigt, och en hel del översvämningar. September har börjat bra med några soliga fina dagar, så jag hoppas att det fortsätter så. Tack! ja det blommar fint och dahliorna har klarat allt regn riktigt bra.
      Ha en fin helg!
      Hälsningar Marika

      Radera
  15. Så grönt och blommigt hos dig! Härligt! Ja tomaterna kom igång sent eller så sådde jag för sent :) September bjuder på både dimmiga morgnar och soliga dagar och LUGN! Såååååååå skönt....
    Kram från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Titti!
      Tack! ja det ser frodigt ut efter allt regn. Tomaterna var sena här med, och skörden blev inte så stor i år. September har börjat med fint väder hos oss, det är skönt. Hoppas på en lång skön höst.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera