måndag 11 september 2023

Trädgården just nu.

 Vädret har varit väldigt fint, kanske inte strålande sol alla dagar men varmt och behagligt. Efter allt regn och översvämningar, har det blivit mycket mygg. Vi brukar inte ha dem hemma hos oss, men nu verkar de finnas överallt.  Till och med i växthuset blev jag attackerad. 

Rensade ut i växthuset, alla tomatplantor kom ut, de har inte gett någon stor skörd i år. Skall ta frön av de som är goda. Paprikorna får stå kvar och mogna lite till.  Några gurkor hade hamnat bakom krukorna, så jag inte sett dem. 
Växtgården hade extrapris på perenner, så jag passade på att köpa några Hosta en Helleborus och en liten Kärleksört. En dubbel svart stockros, fick också följa med hem, och lite höstblommor till några krukor.  Den Japanska vitbrokiga lönnen, klarade inte vintern, så det blev en lucka till nya växter. 

Limelight står i samma rabatt och kanske lite skuggigt, den har inte slagit ut sina blommor ännu. Flädern växer upp varje år, på gränsen till grannen, gillar både blommorna och bären. De nya grannarna har inte klagat så den får stå kvar.  Den har sått sig själv, det är inget som vi planterat. Vi har sågat ner den ett antal gånger, men den växer upp igen. Plockade in en handfull björnbär, så goda. På väg till keramikkursen gick jag förbi denna fina rönn. Om man skall tro det gamla ordspråket så blir det en kall och snörik vinter.

Blir extra glad över det som fortfarande blommar. Double click, cosmos är riktigt fin. Borstnejlikan är en favorit, Stjärnflockan och Malvan har börjat blomma om. 
Maken och dottern plockade svamp, är glad att jag inte följde med då dottern berättade hur hon blev attackerad av alla mygg medan hennes far gick helt obehindrat, utan att myggen var intresserade av honom. Jag tillhör dem som myggen och andra insekter älskar, och därför är det inte lika roligt att gå ut i skogen. Nu var det nog extra mycket mygg, i år. De finns överallt. Har rensat och förvällt, ätit goda mackor och sparat i frysen, att ta fram i vinter. 
Och till sist en bild på dahliorna som blommar så fint. Hoppas de fortsätter ett tag till.  Det brukar inte vara förrän i oktober den första nattfrosten tar dem. Tills dess njuter jag. Då får de komma upp och jag sätter tulpanlökar och narcisser i lådorna i stället. 


Ha det bra !
Marika

Länkar till TrädgårdsFägring.


 


29 kommentarer:

  1. Hej Marika!
    Jeg har lest om denne myggen, og det er uvanlig at det er så mye mygg på denne tiden av året. De kalles flom mygg eller noe sånt, og de har klekket ut etter alle flommene som var i august. Jeg har ennå ikke sett så mange her enda, men håper at det ikke kommer flere heller. Jeg er akkurat som deg, for jeg kommer ikke ut av døren uten at jeg får et myggestikk eller flere. Min mann får ingen, og det er bare helt merkelig at det kan være så stor forskjell.
    Din Cosmos er helt nydelig. Jeg har ikke sådd de på noen år, men de vil jeg ha til neste sommer. De blomstrer jo veldig lenge. Flott mengde med sopp også. Bjørnebærene ser herlige ut. Dine dahlia er også så fine, og så mange forskjellige du har av de.
    Jeg har svart deg på bloggen min om etikettene.

    Ha det godt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Ja myggen har nog med översvämningarna och allt regnande att göra. vi hade inga förut, men nu är de här, överallt. Det är tråkigt att vara en myggmagnet, men det är inget man kan göra åt det.
      Tack! tycker mycket om Cosmos, och den dubbla är väldigt fin. Jag skall nog så den nästa år igen. Det var trevligt med så mycket svamp och det finns mycket överallt. Jag hoppas att björnbäret kommer att växa till sig, kommande år och ge ändå mera bär, de är väldigt goda. Dahliorna ser ut att trivas bra, hoppas få njuta av dem ett tag till innan det blir kallt.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  2. Nu er der ellers kommet godt gang i dine dahliaer, må man sige. Bjørnebær eller brombær, som vi kalder dem, er lækre. Vi har heldigvis ikke myggeplage; men når vi tager tomater og æbler ind, begynder de bittesmå bananfluer straks at svirre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Javisst är de fina, de blommar med många blommor och det finns nya knoppar. Är så glad för björnbären, de tidigare buskarna gav ingen skörd, bara några torra bär. Myggen har kommit efter översvämningarna och allt regnet. De finns överallt. Vi får hoppas de dör ut snart. De små bananflugorna kan vara riktigt enerverande.
      Hälsningar Marika

      Radera
  3. Det er nu den årstid hvor det gælder om at få høsten i hus, og selvom det ikke har været det bedste tomat-år, har du da fået en del ud af dine planter. Agurker gemmer sig altid, og man forstår ikke helt hvorfor man ikke kan få øje på dem:-) Høsten af svampe ser flot ud, men med alle de myg - vi har dem også her! - kræver det stædighed at komme hjem med sådan en stor portion kantareller.
    Dine Dahlia ser fantastiske ud Marika!
    Vi har intet regn fået i september, så jeg håber snart der sker et vejr-skifte.

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulla!
      Jag hoppas på ett bättre tomat-år nästa säsong, alla växter utomhus verkar ha tyckt om regnet men tomaterna hade nog gärna haft lite mera sol. Är så glad att jag inte följde med till skogen, trots att jag gärna hade gjort det. Myggen hade nog ätit upp mig. Tack! de är riktigt fina, de har verkligen trivts med allt regn, det blir nya blommor hela tiden, bara man kommer ihåg att rensa bort de överblommade. Jag är så glad för varje dag det inte regnar.
      Ha det gott /Hälsningar Marika

      Radera
  4. Hej Marika!
    Nu är jag tillbaka igen från min resa som varit väldigt fin. Sol från klarblå himmel alla dagar så det kunde inte vara bättre. Men nu har jag kommit hem till myggen. Fy så många dom är. Det var nog skönt för dig att slippa vara med på svamppromenaden och du kunde ju ändå njuta av den goda svampen. Dina dahlior är så vackra. Det har nog blivit lite färre tomater hos mig också men fullt tillräckligt. Har åtskilliga kilo som jag måste ta hand om. Bilden på björnbären fick det att vattnas i munnen. Mmm, björnbär är så gott.

    Ha en fin vecka!
    Kram Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!
      Det låter skönt att ni haft det bra på resan. Vi har haft ett helt ok väder. Sol och fint men också några gråa men varma dagar. Myggen blev en överraskning, plötsligt fanns de bara här. Tror jag hade låst in mig i bilen i skydd för myggen om det var så hemskt som dottern berättade. Skönt att jag inte följde med. Tack! dahliorna är riktigt fina, blir så glad av dem. Björnbären är väldigt söta och goda, och är glad att vi fått plantor som ger lite skörd.
      Tack detsamma / Ha det fint !
      Kram Marika

      Radera
  5. Otroligt vacker header! Det verkar som om ni fått lite höst redan, här har det varit högsommar igen. Vilket kan behövas efter den otroligt trista augusti då det var lite höst här. Det trista är att jag inte kunnat njuta av sensommaren, har bara varit ute ett par timmar sen i måndags (då var vi på bilutflykt). Men strax ska jag ut på altanen och därefter - om jag orkar - ska jag ta mig till växthuset och se hur det ser ut. Förmodligen hemskt...
    KRAM-Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Susie!
      Tack så mycket! Vi har haft soligt och fint, värmen har kommit tillbaka men det är nog ganska höstlikt i luften. Vi har massor av mygg efter alla översvämningar. Hoppas du kommer ut och att du mår bättre. Du får blunda och njuta av att vara ute och inte se det som behöver fixas.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  7. Kirjoitin että ihana saada sieniä ja säilöä ne talveksi . Hyttysiä on meillä vähemmän tänä vuonna .
    Daaliasi on todella kauniita .

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hei Nila!
      No oikein kiva että löysivät niin paljon sieniä. Meillä ei yleensä ole hyttysiä, mutta tänä vuonna meillä on ollut niin paljon sadetta ja joki on tulvinut. Sen jälkeen meillä on paljon hyttysiä. Kiitos, ne näyttää viihtyvän.
      Terveisin Marika

      Radera
  8. Edellinen käännös oli aivan kauhea .

    SvaraRadera
    Svar
    1. No ei se käännös aina ole ihan oikein.

      Radera
  9. Hej Marika,

    Precis som hos dig, har myggen varit många och tomaterna få hos mig också som resultat av regn och svalare väder. Det positiva med regnet är att trädgården håller ångan uppe, och så kantarellerna förstås :). Hoppas frosten håller sig borta så du får njuta länge av dahliorna och alla andra fina blommor.

    Ha det gott! Kram Ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulrika!
      Mygg har jag inte upplevt på flera år, så det blev en överraskning. De gillar mig extra mycket. Regnet var nog bra, för trädgården ser ut att må bra. Det ser ut att vara rikligt med svamp överallt. Så gott. Ja vi får hoppas på det, tänker att jag skall få njuta av dahliorna hela september och kanske halva oktober.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  10. Vi har varit förskonade från översvämningar här, men myggen har varit lite envetna, speciellt när jag varit ute i skogen och plockat blåbär.
    Konstigt att tomaterna inte vill i år. Hoppas på bättre skörd nästa år.
    Kul med lite nytt till trädgården.
    Jag har fått en del björnbär i trädgården, för att äta direkt. Buskarna har spritt sig lite mer än vad jag vill, men får vänta med att ta upp dem till bären är slut.
    Oh, vad härligt med svamp. Inte blivit mycket plockat för mig i år, det bara inte blev av.
    Underbara dahlior!
    Ha det fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lena!
      Vi har haft väldigt mycket vatten och översvämningar och nu kommer myggen efter allt blötväder. Jag tror det blev för blött och mulet för tomaterna med två regniga månader, får hoppas på fler nästa år. Jag är så lycklig över mina björnbär, det är ingen stor skörd, men de smakar gott. Det finns gott om svamp, vi plockar mest kantareller. Dottern hittade svart trumpetsvamp också. Tack! dahliorna ser ut att trivas.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  11. Hvor har du mange smukke georginer i haven. Jeg forstår, at du lægger blomsterløg i hullerne, når du graver georgineknoldene op. Men hvad gør du så til foråret, når georginerne skal lægges igen, tager du blomsterløgene op og gemmer dem sommeren over?
    Det var heldigt, at Växtgården havde tilbud, så du kunne få nogle planter med hjem - for der er jo altid plads til et par stykker mere ;-)

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Elna!
      Tack för det! Ja de är riktigt fina. Tulpanerna får blomma klart, och då tar jag upp dem och förvarar dem svalt under sommaren. Snart dags att göra dem fina för plantering igen. Dahliorna kommer upp efter första frosten, och då planterar jag lökarna i blomlådorna. Ibland kan det bli en sen blomning på tulpanerna, då planterar jag dahliorna i stora krukor i väntan på att få komma i blomlådorna. Det är lite pyssel men det har fungerat bra hittills.
      Ja det är alltid trevligt med lite nya plantor, det blev ett hål efter den Japanska Lönnen, som behövde fyllas.
      Hälsningar Marika

      Radera
  12. Det er så deilig med varme høstdager, vi har hatt noen fine her også. Ja, det var en fin rogn. Ha en fortsatt fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ingeborg!
      En klar fin solig höstdag är riktigt skönt. Det var så igår och ser ut att bli likadant idag. Var ute i trädgården igår hos dottern, vi fick mycket gjort, innan myggen kom. Ha en fin dag /Marika

      Radera
  13. Ever is good to have his own fruits In a garden. You knows is.a hard and patience work. But the result is good.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi!
      Yes it is nice to grow fruit and berries in the garden. They taste better than those you buy.
      Have a nice day /Marika

      Radera
  14. Hei Marika! Dette er jo fantastisk. Hvilken overflod. Vi hadde en forfatter som het Knut Hamsun. Han skrev en roman som het Markens Grøde. Dette er markens grøde.
    Ha det godt! Klem Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anne!
      Tack! visst är det härligt med allt som växer och allt man kan plocka och äta. Svampar och bär det får man gratis från skogen.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  15. I love these mushrooms. In our country they are called "kurki" or "pieprzniki".
    Nice combination of dahlias. It is blooming more and more abundantly in my place. If frost doesn't come, they may bloom for another month.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi Ludmila!
      I love those mushrooms aswell. Lets hope that the weather does not get too cold, I´d like to have the dahlias blooming a little bit longer.
      Have a nice day /Marika

      Radera