söndag 8 oktober 2023

Årets Dahliasäsong är över.

 Skulle ha plockat in den sista dahliabuketten på onsdagen då vi hade fint väder,  men gjorde inte det. Dagen efter regnade det, och jag ville inte gå ut. På fredag morgon var det för sent. Det fanns så många knoppar kvar och jag tänkte att det inte skulle bli frost. Men nu är det för sent. Det har varit en fin säsong.

De första slog ut i juli, och sedan har det rullat på. Hade trott att de inte skulle trivas med allt regn, men det ser inte ut att ha besvärat dem.  Tvestjärtarna brukar alltid försöka gömma sig i dem och äta upp kronbladen. Men jag lägger direkt varje vår ett lager med kaffesump runt plantan, och de har fått vara ifred. 
Brukar välja färger som matchar varandra, både stora och små, men de röda och mörkare färgerna är favoriter. 

I år hade jag valt flera stycken av de stora tallriks dahliorna som Café au Lait i olika pastell nyanser. De är riktigt fina men blomman blir så tung så de orkar knappt hålla upp den. Men visst är de vackra. 
De finns i alla former och färger och flerfärgade, Här är nog Uncle Ben i vänstra nedre hörnet, favoriten.  Ibland får man någon man inte beställt, det händer ganska ofta.
Detta är nog den färgen jag allra helst vill ha, lite mörkare rött med lila inslag , skall hålla mig till den färgen i fortsättningen. 
Här är en favorit som jag haft i flera år, Seniors Hope, den blommar länge med många blommor. 

Igår grävde jag upp alla dahliaknölarna, och de fick vara på tork på altanen, nu har jag tomt i mina blomlådor då blir det dags att sätta tulpanlökar, men väntar på en leverans av nya innan jag börjar med det.
Plockade in årets sista bukett av lite köldskadade dahlior, de står sig kanske någon dag.

Också jag föll för denna Night Silence, den var svår att få tag på, men hittade hos en leverantör. Att den var dubbelt eller tre gånger så dyr som de andra, gjorde inget. Beställde två, en till mig och en till min dotter. Min blev denna fina med sparsam blomning, dotterns utvecklade inget grönt alls.  
Har några andra dahlior som jag hade planterat i krukor, men det blev inga blommor på dem. Har inte bestämt mig om jag skall kasta dem eller ha kvar dem. Någon som har erfarenhet av om de som inte blommat gör det alls, eller är det bara att slänga?

Ha en skön söndag !
Marika






33 kommentarer:

  1. A lovely array of bright and beautiful dahlias to start my day perfectly.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hallo David!
      Thank you so much! Hope you have a lovely day .
      /Marika

      Radera
  2. Hej Marika!
    Du har hatt veldig mange fine dahlia i sommer. De er så vakre alle sammen. Den siste du viser er så flott med det mørke senteret i blomsten. Det er ikke alltid de utvikler seg som vi ønsker dessverre. Får du overvintret alle sammen til neste år?
    Her ble det første frostnatt i natt. En vet jo at den kommer, men blir likevel overrasket av den hvert eneste år :-)
    Ha det godt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Tack så mycket. Ja de har varit fina trots att vädret har varit väldigt varierat. Jag brukar packa ihop dem i tidningspapper i papperskassar, och så får jag låna ett hörn i dotterns källare. Det har fungerat bra. Hennes blev förstörda i översvämningen, så hon har gott om plats för mina.
      Javisst är det konstigt, hade tänkt klippa av en sista bukett, men gjorde inte det, och dagen efter var det för sent.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Synd med den siste buketten da, men du har i hvert fall hatt utrolig mange fine georginer. Fantastisk. Ha en fortsatt fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ingeborg!
      Jag har fått njuta av dem länge, så nu är det dags att packa ihop dem. Tack så mycket. Ha en fin ny vecka . Hälsningar Marika

      Radera
  5. Smukke collager! Med så mange forskellige dahlier må det være en stor opgave at pakke dem væk og sikre, at de får de rigtige navne på etiketterne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Tack! Jag har försökt ha en plastpinne med namnet runt stammen, men ibland ramlar de av. Årets nya upptäckte jag att jag inte hade märkt , hade bara etiketterna från inköpet kvar och det är inte säkert att de hamnade med rätt dahlia.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  6. Hej Marika!
    Så många dahlior du har och så vackra dom är. Det var intressant det där med kaffesump. Du lägger alltså bara ut på våren och sedan inget mer? Låter ju fantastiskt, tvestjärtar älskar ju annars dahlior.
    Det var ju typiskt att du inte fick plockat en bukett. Och typiskt att den första frostnatten skulle komma just då. Men som tur är har du fått njuta ändå under lång tid av vacker blomning. Jag grävde upp mina sommardahlior idag och en av dom hade jättestora rotknölar så den har jag sparat.

    Önskar dig en fin kommande vecka!
    Kram Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!
      Tack, javisst är de fina. Jag lägger ut kaffesumpen direkt på våren då jag planterar dem, runt plantan, har inte fyllt på under säsongen. Har fungerat väldigt bra, förut kunde blommorna vara helt sönderätna. I år har jag sett små små snäckor på några, som ätit hål på bladen, men för övrigt är de hela.
      Det gör inte något att jag missade den sista buketten. men skulle gjort som magkänslan sa. Har plockat många buketter och njutit av dem där de stått.
      Det är riktigt kallt nu och maken fick skrapa bilrutan då han åkte.
      Ha en fin vecka /Kram Marika

      Radera
  7. Oi! De tåler jo regn, men....
    Jeg er livredd for frost i natt. Det er varslet 1 plussgrad, men det var rim på bilene i morges. Dahlia-darlingene står fortsatt. Ergelig at de ryker nå som de er på sitt beste.
    Du har jo utrolig mange. Seniors Hope er så vakker. Tror jeg ville gitt de som ikke blomstret en sjanse til.
    /Irene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Irene!
      Hoppas att du inte får frost, så du får njuta av dina ett tag till. Seniors Hope är en favorit. Tack för rådet, då skall jag packa ner dem också och se om de vill blomma nästa år.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  8. Hej Marika!
    Vilket underbart potpurri av Dahlior alla är så vackra men nog var det synd att du missade plocka in av de sista dahliorna innan regnet kom men man kan inte göra allting. Vilken bra ide att använda kaffesump till tvestjärtar.Mina dahlior de vilar redan i en papperspåse nere i källaren.Nu får man börja planera för framtiden igen för en ny vår för här har vi fått snö.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta!
      Tack så mycket! Jag har fått njuta av dem så länge, så det gör inget att jag missade en bukett till. Plockade in några men de höll bara en dag, så de hade nog förfryst. Mina är också inpackade och hos dottern nu. Har kvar de som inte blommat, så får packa dem också och se om de vill blomma nästa år.
      Kaffesumpen har hjälpt mot tvestjärtarna, så jag fortsätter med det.
      Skulle inte vilja ha snö redan, då blir vintern så lång.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  9. En hel symfoni af skønne blomster i alle dine yndlingsfarver. Det kan vist ikke blive bedre, og man kan nok ikke forlange mere af dine Dahlier. Godt du fik lidt ind i vaserne!

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulla!
      Tack! ja de är riktigt fina. De hade gärna fått blomma lite till, men vädret ville annat. Nu börjar den kyliga perioden.
      Hälsningar Marika

      Radera
  10. I have never grown Dahlias because I don't know where to put them in the winter here. The garage gets too cold, and all the floors of the house are heated so too warm. Hmmm. Love all those you posted today. Beautiful. If you have a solution to my storage problem do let me know.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi !
      My first dahlias several years ago, I tried to store in our garage but it was too cold. It is just when my daughter moved to a house with a cellar I could store them through winter. She has a room that was made to store food, so just perfect. Not too cold and not too warm. Thank you, I love them.
      Have a nice day /Marika

      Radera
  11. Minulla ei ole kokemusta daalioitten kanssa mutta sinulla on todella paljon kauniita värejä ja muotoja. Hieno idea istuttaa niitä laatikkoon .
    Säästätkö istutettujen tulppaanien mukulat kukkimisen jälkeen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hei Nila!
      Kiitos! Halusin daalioille ja tulppaaneille kunnon paikan, joten ne vaihtaa nyt paikkaa, näissä laatikoissa. Tulppaanit otan ylös ja sailytän kesän yli ja kun daaliat on kukkinut valmiiksi ne tulee såilytykseen. Sitten on taas tulppaanien aika. Käytän ne samat vanhat sekä vähän uusia tulee ostettua joka vuosi. Otan tulppaanit vain ylös ja annan varret olla, ne saa kuivua kesän yli ja sitten siistin niitä, ennenkuin ne taas menee takaisin multaan.
      On hyvin toiminut, joskus keväällä saan odottaa että tulppaanit on kukkinut valmiiksi ennenkuin saan daaliat istutettua.
      Terveisin Marika

      Radera
  12. Hej Marika,

    Så många vackra dahlior och lång blomning! Otroligt att de orkar blomma som de gör i månader. Jag fick vänta lite längre innan de kom igång men har dem kvar ännu. Trodde de senaste nätterna skulle bli för kalla men förutom några blommor som jag kunde klippa bort verkar plantorna ha klarat sig.
    Förra året vägrade Polka att blomma för mig men i år kom hon igång (om än sent), så jag tror inte att det behöver betyda så mycket att de inte blommar första året. Samtidigt slår det mig att jag har en annan som vägrat blomma trots två års försök.... den åker på komposten nu.

    Ha det gott! Kram Ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulrika!
      Tack! javisst är de fina, det är otroligt att de blommar så länge, och de hade nog fortsatt om inte frosten kommit. Jag hade inte bestämt mig riktigt för vad jag skall göra med de som inte blommat, men tror jag skall ta hand om dem i morgon och förvara dem över vintern, så får jag se om det blir något nästa år. Men har det inte blivit något på två år, då blir det förmodligen inget. Vi kan inte testa på dotterns Night Silence, den försvann med vårfloden, och alla hennes andra dahlior blev förstörda. Då hon skulle plocka upp dem, så var alla ruttna.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  13. Hei Marika! For en fantastisk samling av dahlia. De er himla vakre. Nå har vi hatt 3 frostnetter. Så jeg er glad for at alle knollene er inne. Nå tømmes krukke for krukke. Det tar tid. Ha det godt! Klem Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anne!
      Tack så mycket, visst är de fina. Vi har också kalla nätter och det gäller att klä på sig ordentligt då man går ut på dagen. Idag blev det en riktigt varm jacka och mössa då jag tog min cykeltur. Skall försöka få något gjort i trädgården i morgon. Har lite krukor kvar att tömma och några växter skall jag vinterförvara i odlingslådorna. Rudbeckiorna Sahara får flytta från krukorna, och så hoppas jag att de vill övervintra igen.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  14. Hei igjen! Jeg håper at jeg får til å overvintre Sahara. Det ser ut som det er lett, men jeg har ikke fått det til. Prøver på nytt! Klem Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anne!
      Jag lyfter ur dem med hela rotklumpen med jord, från krukan, och så lägger jag ner dem i odlingslådan. Bäddar in med en massa löv också. Det har fungerat bra.
      Kram Marika

      Radera
  15. Wow, viken Dahliasamling du har! Helt otroligt. Jag är imponerad.
    Så härligt att du delar med dig av dem till oss.
    Ha det fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lena!
      Tusen tack , så glad jag blir.
      Ja de är riktigt fina, och det är så härligt med en massa olika färger och former på dem.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  16. Prachtig Marika! Van dahlia's word ik blij. In alle kleuren. De geur vind ik ook heerlijk. Fijn weekend! Lieve groet Willy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi Willy!
      Thank you so much, I love them too.
      Fijn weekend !
      Lieve groet /Marika

      Radera
  17. Hvor er det en stor og smuk dahliasamling, du har. Det må være et stort arbejde at grave knoldene op og gøre dem klar til overvintring. Det er også mange planter, du skal rundt til og klippe visne hoveder af flere gange i løbet af en sæson. Men man må sige, de kvitterer for din indsats med mange blomster.
    Der er stor forskel på, hvor blomstervillige de forskellige sorter er. Hvis jeg har planter, som ikke vil blomstre, kasserer jeg knoldene.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Elna!
      Javisst är det en del jobb med att plocka upp dem och förvara, men det är värt det när de blommar så fint. I år var de inte lika blomrika som förra året, men det blev en hel del blommor. Jag har tagit hand om de som inte blommade i år, tänkte prova, blommar de inte nästa år så kasserar jag dem då.
      Ha en trevlig helg /Hälsningar Marika

      Radera