lördag 30 september 2023

Sista dagen i September.

 September har gått riktigt fort, det har varit varierat väder, både regn och soliga dagar.  Idag har varit en fin solig dag som jag tillbringat i trädgården. Det finns lite att ta tag i därute. 

I växthuset har jag skördat olika sorters Paprika, det finns några plantor kvar, men snart är det nog dags att ta in alla, innan det blir kallt.  Inne mognar tomaterna och njuter av dem som jag plockade förut.  Det är en helt annan smak än på dem man köper.  Tog upp de sista morötterna, potatisen och bönor. Kunde plocka några mogna hallon och björnbär, det finns några omogna kvar, men det krävs mycket sol för att de skall mogna.
Min Aronia producerar bär, svarta snygga, och fläderns bärklasar har fått den mörka fina färgen.  Tyckte det doftade riktigt gott därborta i hörnet med fläderbusken. Har inte tänkt på det förut. Var det den som doftade?
I skuggrabatten har det blivit några fler Kärleksörter, från växtloppiset förra veckan.  De är riktigt fina då de blommar.
Annat som blommar där är några Hosta och Tidlösan, som blivit väldigt lång och ranglig. Det är inte lätt att få någon bra bild på dem. 
Var på en stor trädgårdshandel, som sålde perenner, träd och buskar till halva priset. Tyckte det var värt att passa på, så mina hortensior fick sällskap, det blev en Limelight och en  Hydrangea Wims Red. 
Det blev också en jättestor bollprimula som jag inte brukar lyckas med, men chansar, och en vacker Backsippa hittade sin plats bland de andra. 
Köpte också lite höstblommor till mina hängande blomlådor, det blev Ljung, Njurvinda och  Silvergirland, tror jag den heter. 
Har samlat till ett collage med det som blommar idag, men det är inte allt, det finns en hel del färg i rabatterna, och så alla dahlior som fortfarande blommar fint. Stockrosen fortsätter att blomma med nya knoppar, och jag som väntar på att få ta frön av den. 
På Trädgårdshandeln hade man börjat förbereda för Jul, i två stora utställningsrum, med Juldekorationer i stora lådor, och så höll man på med ett Vinterlandskap med en stor fin Isbjörn.  Jag hoppas att det dröjer innan snön och vintern är här.


Ha en trevlig helg!
Marika

28 kommentarer:

  1. Hej Marika!
    Du har fortsatt mye fint som blomstrer hos deg. Flott avling med både tomater og paprika. Jeg håper det er lenge til jeg ser julepynt i butikkene her. Jeg synes det er alt for tidlig å tenke på jul nå.
    Men sånn er det hvert år :)
    Ha det godt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Tack! ja det finns en hel del som blommar fortfarande, och alla dahlior är fina. Blomsteraffären gör ett stort fint Vinterlandskap, så det tar lite tid för dem att göra klart. Men det känns lite konstigt att köpa sommarblommor och så se all Juldekoration. Men det är bara en liten del av affären. Resten av affären ser mer "normal" ut.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  2. So much wonderful produce. My mouth is watering! And you have the beautiful blooms too. Enjoy them while you may. Soon the first frost will kiss the ground and many will go to sleep.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hallo David!
      Thank you, well I don´t grow that much, but I want to have some tomatoes and pepper and cucumbers. And of course some berrys. I hope the frost and winter will take a while before it is here. Usually my dahlias will be over in the middle of october, so I think you are quite right.
      Have a nice day /Marika

      Radera
  3. Din have producerer lækkerier både i form af grøntsager og blomster. Også her er plantemarkedet startet på sin juleudsmykning. Heldigvis er der længe til.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Det har inte blivit så stor skörd i odlingslådorna, på grund av den konstiga sommaren, men njuter av det lilla. Jag blev nog lite överraskad över att all Juldekoration fanns på plats, men det tar sin lilla tid att få upp allting, så det är väl därför de börjar så tidigt. Ja det är skönt att det dröjer ett tag innan vi är där.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  4. Det er så fint med alle de forskjellige fargene på grønnsakene, og det flotte hvite lyngen. Ha en fortsatt fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ingeborg!
      Javisst är det fint med alla färger på morötter, tomater och paprika. Gillar också den vita ljungen.
      Ha det gott /Hälsningar Marika

      Radera
  5. Hej Marika!
    Vad rik man känner sig när man kan plocka in godsaker från växthuset jag äter varje dag ur våra tomater och njuter varje minut jag kan äta av dem det är verkligen livskvalitet att kunna göra det.Du har så mycket fint som blommar ute i din trädgård fortfarande.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta!
      Ja visst gör man, jag njuter också fortfarande av egna tomater. Det är mycket som blommar men tror det snart börjar ta slut. Dahliorna brukar vara dags att plocka upp i mitten av oktober. Idag är det grått och blött.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  6. Det er et par indbydende skåle med afgrøder fra drivhuset.
    Den blomstrende hosta er smuk, og det ser ikke ud til, at den vil overgive sig til efteråret lige med det samme.
    Det ser ud til, at du fortsat har rigtig mange blomster i haven. Så må frosten gerne lade vente på sig.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Elna!
      Tack! visst ser det gott ut med lite grönsaker, och färgen gör sitt till. Hosta blomman är riktigt vacker, både till färg och form, det ser grönt och fint ut i trädgården och det är en hel del som blommar. Väntar med spänning hur länge dahliorna står sig. Brukar kunna plocka in en sista bukett innan nattfrosten tar dem.
      Hälsningar Marika

      Radera
  7. Hyviä ostoksia olet tehnyt . Minulla on myös useita hortensioita ja pallohortensia on tehnyt muutamia sivuversoja mitkä myös kukki . Ajattelin siirtää ne muualle keväällä nyt vaan innostus ei riitä . Kukkia olen siirtänyt jo kellariin monia muutama vielä odottaa .
    Minä en vielä talvea odota mutta kauniin syksyn jatkoa kyllä .

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hei Nila!
      Kiitos, olisi löytynyt vielä muutama kiva ostos mutta täytyy olla joku paikka mihin ne laittaa. Minulla myös olisi muutama kasvisiirto, mutta saa nähdä jos tulee inspiraatio. Täytyisi ensin saada muovisen kasvihuoneen laitettua kasvihuoneen sisälle, siihen sitten saan kasveja jotka ei pärjää ulkona. Ei se talvi vielä saa tulla, mutta hyvä kun on vähän valmista ennen kuin se tulee.
      Terveisin Marika

      Radera
  8. Hej Marika!
    Ja nu smyger sig hösten på men det har varit en skön förhöst/sensommar. Dina tomater är som smycken. Jag klippte ner och kastade alla mina tomatplantor igår samt hällde bort all jord. Det har som vanligt blivit en enorm skörd och massor ligger i fönstren och måste tas omhand.
    Kärleksört är tacksamma och så roligt att du köpt två hortensior. Har flera på olika ställen i trädgården. Mycket fortfarande som blommar hos dig så det känns lite konstigt att se en isbjörn och julgranar. Lite tidigt tycker jag nog. Och snön kan komma till julafton :)

    Önskar dig en fortsatt fin vecka!
    Kram Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!
      Det har varit fint väder. Jag slängde ut mina tomatplantor för ett tag sedan, och plockade bort tomaterna som har fått vara kvar i växthuset. Min skörd blev inte lika stor som den brukar, men tillräckligt så att vi har kunnat äta och det finns kvar, fortfarande. Då jag upptäckte att hortensiorna faktiskt trivs här och inte är svåra, så ville jag ha fler. Det finns en hel del som blommar och alla dahliorna står kvar. Men nu börjar det bli farligt för dem. Visst är det tidigt med Julskyltning redan, det är ju flera månader tills det är dags.
      Ha det fint /Kram Marika

      Radera
  9. Flotte billeder af dine afgrøder, som ser meget lækre ud Marika! Det må være dejligt at nyde frugten af alt dit arbejde i sommers - og du arbejder stadig på at ordne alt til vinteren. Håber dog ikke vi skal have sne (og isbjørne) lige foreløbigt!
    Det er nogle flotte hængende krukker du har lavet, og de kan jo godt bruges vinteren over.

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulla!
      Tack så mycket! Det har inte blivit så stor skörd, men det är gott att äta av egenodlat. Ja det är dags att förbereda för vintern. Hammocken är nedmonterad och trädgårdsmöblerna skall på vinterförvaring. Det är bra att ha det klart innan snön kommer. Men jag hoppas att det dröjer ett tag till. Ljungen och de andra växterna får sitta kvar över vintern.
      Hälsningar Marika

      Radera
  10. Oj, så mycket fint som blommar hos dig och så vackert med enhetlig färg i blomlådorna. Är det sommarrudbeckia du har bild på i din header - dom var verkligen jättevackra ! Sahara ?
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Isa!
      Tack, visst finns det en del som fortfarande blommar. Ja det är Sahara, tycker hon är så fin. Sådde nya i år som sällskap till de gamla som jag övervintrat. De blev mer gula än de som syns ny. Skall lägga upp en ny header, där syns de bättre.
      Ha det bra /Kram Marika

      Radera
  11. Hej Marika,

    Så fin höstkänsla det är i dina bilder, måste ha med ljuset och de första fallna löven att göra. Det verkar annars som om blommorna inte riktigt är klara för säsongen :)
    Lyckas du med kärleksört i skuggrabatten? Jag har alltid trott att de vill ha ordentligt med sol för att blomma.
    Kul att fynda på höstrean, tänk att man alltid lyckas få med sig saker hem och dessutom lyckas hitta platser att sätta dem på trots att trädgården är full...
    Vilken vacker kombination av växter i blomlådorna!

    Ha det gott! Kram Ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulrika!
      Ja det märks att det är höst, trots att det finns en hel del blommor som verkar trivas och fortsätter att blomma. Jag har flera kärleksörter i skuggrabatten. De som står längst fram får både ljus och vatten, och blommar fint. Har några som står lite längre in som ser fina ut och har en massa knoppar, men har inte riktigt slagit ut ännu.
      Det är inga problem att komma hem med växter från rean. Det fanns mycket fint som jag gärna hade haft men förnuftet tog över. Har en hortensia kvar som jag inte har bestämt platsen för. Men det ordnar sig nog.
      Tack! tyckte det var fint med lite vitt och silverfärgat ihop med det gröna.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  12. Vad otroligt med blommande växter du har trots att det är höst. Har väl en del, men vad exakt vet jag inte. Det är ingen idé att fråga min gubbe han ser inte skillnad på blommor och ogräs...
    KRAM-Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Susie!
      Tack! ja det finns en hel del fortfarande i trädgården, och så alla fina dahlior, de blommar också. Hoppas du kan komma ut och se dig omkring snart.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  13. Många fina dagar i september. Idag regnar det här.
    Jag har ätit björnbär från min trädgård nästan alla dagar de senaste veckorna, men nu börjar det ta slut, inget över för frysen.
    Så mycket vackert i blom du har i din trädgård.
    Jul, redan!!! Hoppsan, jag har troligen blivit en Törnrosa och sovit bort hösten!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lena!
      Igår var det soligt och fint, idag har det varit regnigt och grått. Har fått smaka av björnbären, men hoppas de blir fler nästa år. Tack, det har blommat fint men nu var det frost i natt så tror det är över nu. Hade hoppats plocka in en fin dahlia bukett, men skall se om det finns några fina kvar i morgon. Ja det blev en överraskning med allt Julpynt, lite väl tidigt.
      Trevlig helg /Marika

      Radera
  14. Kylan kryper närmare och jag borde ta tag i växthuset med alla tomater och gurkor! Jag såg inget stängsel runt tjuren så därav min vingliga och snabba cykeltur ha ha - tack för din rara kommentar Marika :)
    Kram Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Titti!
      Ja det var riktigt kallt och blåsigt igår, men blev lite varmare i solen då jag grävde upp alla mina dahlior. Nu har jag plats att plantera tulpanlökar och narcisser. Får vänta på leveransen. Jag hade nog också gasat iväg om jag sett en lös tjur.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera