söndag 31 december 2023

Gott Nytt År!

 Julen har passerat och var riktigt trevlig. Vi firade i omgångar och det har varit riktigt skoj att ha ungdomarna hemma. Många fina julklappar och god mat. Influensan och speciellt hostan gjorde sig påmind och känns först nu ganska ok. Har fått många nya böcker som jag är ivrig att börja läsa. Det passar bra att ta det lite lugnt, då jag inte är helt återställd. 

Ute har det varit vitt av snö, temperaturen har varierat mellan minusgrader och 0. Det har snöat en hel del, skönt  att maken fick hjälp av sonen med skottandet. Jag har bakat pepparkakor och Finska Julstjärnor, av smördeg med plommon fyllning. 

Vi har firat min födelsedag med en vacker bukett med ranunkler, anemoner, tulpaner, och nejlikor. Fick också en fin Orchidé, med fyra stänglar och många blommor. 

Min stora dröm är att någon gång få uppleva Norrsken, och det syns ibland hos oss, men har missat det. Himlen är också vacker med en röd ton.
Vi gjorde ett besök på trädgårdscentret, det var riktigt mysigt. Det var rea på både Julsaker och prydnader till Nyårsfirandet. Där finns alltid något fint att titta på.

Det blev inte mycket shopping vi tittade mest, men en present till dotterns födelsedag och några fröpåsar fick följa med hem.  Hade missat det fina Björnidet, där låg en brunbjörn och snarkade, och några ekorrar som viftade på sina svansar.  En björn hade vaknat och stod och tittade på oss. 


Önskar er alla ett riktigt Gott Nytt År!
Marika



38 kommentarer:

  1. Hej Marika!
    Så flott bukett du fikk, og den hadde nydelige farger. God bedring!
    Jeg ønsker deg et riktig Godt Nytt År!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Tack, visst är den fin, en bukett med vårblommor. Tack det går i vågor, känner mig bättre och så plötsligt får jag ett hostanfall igen, men det skall nog bli bra.
      Tack detsamma, Ett riktigt Gott Nytt År!
      Hälsningar Marika

      Radera
  2. En vakker fødselsdagsbukett!
    Ja, jeg vil også se nordlyset. Hver gang det er meldt blir det enten overskyet, eller jeg vet ikke om det.
    Godt Nytt År!
    /Irene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Irene!
      Tack! ja jag är riktigt glad för den. Det är sällan vi har Norrsken, men det har förekommit de senaste vintrarna. Men tyvärr har jag inte fått se det.
      Gott Nytt År!
      Hälsningar Marika

      Radera
  3. Jag önskar dig ett HÄRLIGT OCH FINT GOTT NYTT ÅR! Jag fortsätter vila mig i form och hoppas jag är piggare framåt påsk :)
    Kram från ett grått och regnigt Öland & Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Titti!
      Tusen tack! Jag hoppas att du blir frisk och samlar krafter så du blir pigg igen.
      Ett riktigt Gott Nytt År!
      Kram och krya på dig /Marika

      Radera
  4. Upeat kollaasit.
    Hyvää uutta vuotta 2024.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kiitos!
      Oikein Hyvää Uutta Vuotta!
      /Marika

      Radera
  5. Tak for mange flotte indlæg i -23 Marika! Lyder som en hyggelig juletid med gode gaver og et helbred der forbedres dag for dag! Bøger er altid gode at have når energien ikke helt i top, og så en dejlig forårs-buket til din fødselsdag, som også bringer ny energi med sig.
    Tillykke med dagen og rigtig godt nytår!

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulla!
      Tack själv för alla fina kommentarer och hälsningar. Julen var riktigt trevlig med ungdomarna hemma. Det blir en lugn början på det nya året, med böcker och stickning, så hoppas jag att hostan försvinner. Det är en mycket vacker vårbukett. Tack!
      Gott Nytt År!
      Hälsningar Marika

      Radera
  6. Mange fine blomster og julebilder. Nordlys er flott, og jeg har sett det mange ganger. Men det varierer i styrke.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Martin!
      Tack, ja det blommar fint hos mig nu. Det ser så fantastiskt ut med norrsken, det måste vara speciellt att få se det i verkligheten inte bara på film, men det är ju fint då också.
      Gott Nytt År!
      Hälsningar Marika

      Radera
  7. Godt influenzaen blev overstået, så du kunne nyde julens samvær. Det var en fin og delikat buket, du fik. Også hernede i Dandmark har man kunnet se nordlyset ganske meget. Jeg har dog endnu ikke været så heldig at opleve det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Ja jag är glad att jag blev så pigg så jag kunde fira Jul. Tack, visst är buketten fin, får en vårkänsla genom att titta på den, mycket vacker. Det ser så otroligt fint ut med norrsken, hoppas få se det någon dag.
      Hälsningar Marika

      Radera
  8. Gott Nytt År Marika!

    Vilken vacker bukett, den får en verkligen att längta till våren. Kul med ett trädgårdscenter med så avancerade dekorationer och visst är din brinnande, röda himmel väl så vacker i väntan på norrskenet :)

    Kram Ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulrika!
      Tack! ja sonen med flickvän vet precis vad jag gillar. Den är riktigt vacker. Det är Åsby Hem och Trädgård, de har både inredning och växter. Jul och Nyårs utställningen var riktigt fin, hade inte sett den helt klar. Fick med mig några blommor och Claus Dalby fröpåsar. Det kliar redan i fingrarna, men tror sådderna får vänta lite till. Himmeln är vacker, och hoppas verkligen att jag någon gång får se norrsken.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  9. Hej Marika!
    Det var en envis influensa du fick. Nu hoppas jag bara att det blir bättre och bättre för var dag som går. Att läsa böcker känns som en bra idé för då tar man det ju automatiskt lite lugnt.
    En mysig jul verkar ni haft och jag får säga Grattis i efterskott. Det var en fantastisk bukett du fick.
    Norrsken missar jag också alltid men som du säger, det är vackert med rosa himlar också. Tädgårdscentret verkar så fint och kul med björnidet.
    Nu vill jag önska dig en god fortsättning på 2024 och framför allt hoppas jag att influensan nu drar bort och du kan känna dig friskt igen.

    Kram Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!
      Ja, det var en riktigt envis influensa. Det är många som drabbats, det värsta är över nu. Jag tar det lugnt inomhus med både läsning och stickning. Tack, julen var riktigt trevlig, alltid skoj att ha ungdomarna hemma. Tack! visst är buketten fin, och den åldras så fint också. Trädgårdscentret är fint, det är där jag handlar de flesta sommarblommorna till krukor och amplar.
      Tack detsamma Anita ! Ha en riktigt God fortsättning på 2024.
      Kram Marika

      Radera
  10. Hei Marika! Godt nytt år!
    Vakre vinterstemninger. Ranunkler har jeg aldri hatt og det skjønner jeg ikke, fordi de er jo utrolig fine. Gratulerer med overstått! Nordlys er spennende. Da jeg bodde i Tromsø, sa man at man ikke måtte vinke med noe hvitt til nordlyset, for da kom det og tok deg.
    Jeg vinket aldri! Ha det godt! Klem Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anne!
      Tack! De är väldigt fina i bukett och blommar länge. Tack så mycket, ännu ett år äldre. Oh det måste vara en upplevelse att se norrskenet, har bara sett det på film. Ha det gott / Kram Marika

      Radera
  11. Piękne pejzaże i dekoracje. Dlatego lubie zimę i święta. Szczęśliwego Nowego Roku Marika!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi Ludmila!
      We have a lovely winter this year. Lots of snow and beautiful landscape.
      Happy New Year to you aswell.
      /Marika

      Radera
  12. Hej Marika!
    Tack detsamma, vilken fin bukett du fick så otroligt vackra vårblommor som någon skrev den får en att längta efter våren.Du verkar ha varit på ett trevligt ställe där det fanns många trevliga ting att titta på.Norrsken har vi ju här men tyvärr så missar jag ofta då den kommer upp på himlen lite i skymundan just här där jag bor.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta!
      Visst är det så man längtar efter våren, så vackra blommor. Men i år har vi en riktig vinter med snö som stannat kvar en längre tid. Det är riktigt fint. Vi har haft norrsken här i mellandelen av landet de senaste åren, men jag har inte lyckats få uppleva det.
      God fortsättning till dig.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  13. God fortsättning och trevlig trettondagshelg!

    SvaraRadera
  14. Grattis på födelsedagen, kära Maribel och lycka och hälsa för det nya året 2024.
    Min förkylning i oktober/november varade i fyra veckor, jag hoppas att du mår mycket bättre, det värsta var hostan.
    Så alla lyckönskningar till dig.
    Det rosa på din bukett är vackert. Mycket kärlek från Viola
    p.s. Det finns inget norrsken här, men jag såg dem på semester i Vesterålen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Viola!
      Tack så mycket och önskar dig detsamma. Förkylningen var riktigt besvärlig men nu är jag snart frisk. Hostan gör sig påmind fortfarande.
      Ja det var en riktigt fin bukett och hållbar. Vi skall ha chans på norrsken hos oss, så jag hoppas att jag kommer att få se det. Men hittills har jag inte lyckats.
      Ha det så bra /Marika

      Radera
  15. Vuosi on alkanut kovissa pakkasissa. Ulkona on tullut oltua vähän kylmän takia . Odotan sään laihtumista. Hyvää alkanutta vuotta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hei Nila!
      Meillä on ollut aika normaali talvi, mutta flunssan takia olen ollut aika paljon sisällä. Hyvää alkanutta vuotta myös sinulle.
      /Marika

      Radera
  16. Jeg vil også ønske dig et godt nytår. Jeg er glad for at høre, at du er frisk ovenpå coronaen. Hvor er det en smuk buket, du fik til din fødselsdag. På denne årstid, hvor der næsten ingen blomster er i haven, bliver man så glad for en buket.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Elna!
      Tack, jag mår bättre men vet inte om det var corona eller vanlig influensa. Hostan var besvärlig. Tack, visst är buketten fin, den är riktigt vårlig.
      Ha en fin helg! Hälsningar Marika

      Radera
  17. Vinteren har mye trivelig med seg. Man har god tid for planlegging av hva man har håp om å få til i det kommende året.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lillian!
      Ja , och vi har haft en riktig vinter i år. Det började redan långt innan Jul. Vi brukar ha kallt och varmt, snö och regn om vartannat men den här vintern har varit riktigt bra. En bra tid att planera för kommande säsong.
      Ha en god fortsättning på året /Marika

      Radera
  18. Ciao!! Spero tu abbia passato delle buone feste e che l'influenza e la tosse non ti abbiano causato problemi. Vedo che avete avuto molta neve fin'ora e chissà quanta ne verrà!

    Ti auguro un ottimo anno!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ciao Gabriel!
      Thank you! I`m feeling much better now. We have more snow than we use to have and it is quite cold. The holidays have been very nice.
      I wish you the same !
      Ti auguro un ottimo anno!
      /Marika

      Radera
  19. Hoppas du är helt återställd nu!? Vilken underbar bukett! Sällar mig till dom som grattar i efterskott!
    KRAM-Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Susie!
      Tack för omtanken, har fortfarande lite hosta kvar om jag anstränger mig och pratar. Visst är den fin, tulpanerna tog slut men de andra är fina fortfarande.
      Tack för gratulationerna!
      Kram Marika

      Radera