tisdag 9 januari 2024

Januari 2024

 Nytt år med nya möjligheter. Vi har en riktig vinter som vi inte fått uppleva på länge.  Vi har snö och vi har köldgrader och det känns riktigt skönt. Ingenting är så tråkigt som att gå ute i halka och blöt snö. Det har vi inte behövt göra i år.  Julen blev ihop packad, och alla tomtar och ljusstakar städades bort. 

Vi har haft några fantastiskt fina dagar med gnistrande snö och solsken.  Jag har tagit några promenader i solskenet, men hostan kommer tillbaka i kylan, så det blir bara korta promenader.

Vi har fått mycket snö, enligt våra mått. Egentligen är det inte mycket men jämfört med bara lite vitt på marken så är det mycket. Kanske 30-40cm.  Fåglarna får mat och hälsar på dagligen. 


Det har blivit betydligt mycket ljusare morgnar, men kvällarna är fortfarande mörka, ljusslingan får vara kvar på rosenbusken, det lyser så fint. 
Inne blommar en Amaryllis, de andra har knoppar, som jag väntar på att skall slå ut. En amaryllis blommade fint, men torkade ihop efter ett tag, och det gjorde också knoppen som inte slog ut.  Den röda fina köpte jag på växtgården, den blommar fint.  Nu är det en kvar som har stora knoppar av dem jag köpte som lökar. 

Orkidén som jag fick till min födelsedag blommar också fint med alla fyra stänglar. Hoppas att jag klarar av att sköta om den, så den blommar länge. 

Ha en fin fortsättning på året!
Marika






24 kommentarer:

  1. Täällä Suomessa sää lauhtui rajusti, mutta uuden kylmän säärintaman on ennustettu olevan tulossa ensi viikolla.
    Todella kauniisti kukkiva amaryllis ja orkidea. 🌺🌼🌸

    SvaraRadera
    Svar
    1. Meillä ei ole paljon pakkasasteita tänään mutta kuitenkin tuntui oikein kylmältä. Talvet on yleensä aika lämpimät meillä, mutta tuntuu että mielummin haluan vähän pakkasta ja lunta ennen sadetta ja jäisiä katuja.
      Kiitos, ne kukkivat oikein hienosti.
      Terveisiä Marika

      Radera
  2. Mukavaa että olette saaneet nauttia kunnon talvesta . Meillä tosiaan pakkanen lauhtui yhden yön aikana.
    Ihanaa kukintaa vielä sinulla ja valoja on meilläkin vielä ulkona.
    Orkideasi on todella kaunis .

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hei Nila!
      Tänään on ollut lämpimämpi ilma, mutta ei ole kuitenkaan lumi sulannut. Joku talvi on ollut sateinen ja sitä minä en toivo. Kiitos, minulla on vielä joku amaryllis joka ei ole kukkinut. Orkidea on kaunis, toivon että se kukkii kauan.
      Terveisin Marika

      Radera
  3. Hej Marika!

    Ja, det er fint å få en skikkelig vinter igjen, og det har vi her også. Vakre bilder av lys og snø. Så fine dine amaryllis er. Mine står nok for kaldt, for de har vokst lite frem til nå. Flott hvit orkide også! De pleier jo å være enkle å få til. Jeg håper du lykkes med din.
    Ha det godt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Javisst är det härligt med en riktig vinter. Vi hade inte så många köldgrader idag men snön ligger kvar och det hoppas jag att den fortsätter att göra. Har en amaryllis som har stått i knopp länge nu, medan de andra har blommat ett tag. Jag har haft orkidéer förut , så jag får hoppas att den blommar länge.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  4. Jeg trives godt med vinter og mye snø, men kulda vi har hatt i det siste er jeg slett ikke begeistret for. Jeg liker veldig godt alle årstider. Tror ikke jeg hadde trivdes med bare sommer eller bare vinter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lillian!
      Det är nog likadant med mig, att bara ha sommar och sol låter inte lockande. Variationen gör att man uppskattar t.ex våren mer då allt börjar växa igen. Vi har inte haft så kallt, bara några enstaka gånger mer än - 20 grader, det har varit värre upp i norr.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  5. Jeg kan godt følge dig i, at lyskæderne stadigvæk er hyggelige på de mørke vinteraftener, selvom morgenerne er blevet lysere, men vi har alligevel taget dem ned. Så er der ikke mere julestads, der skal ryddes op. Tja, regn eller sne og kulde? Ligegyldigt hvad ender det med at blive lidt trivielt, hvis det varer for længe.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Det känns ganska skönt att kasta ut julen och komma in i vardagen igen. Det är skönt och fint så länge det varar men nu blickar jag mot våren. Men jag njuter av vintern så länge den varar och är så fin som i år.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  6. Oi joi joi, så fina vinterbilder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anna!
      Tack! vi har en riktigt fin vinter i år, det brukar vi inte ha.
      Så jag njuter.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  7. Så fine vinterbilleder hos dig Marika! Vi lader også lys-kæderne hænge så længe aftnerne er så lange. Her er næsten ingen sne men bare kulde og is, og det er slet ikke godt at gå i, men man skal jo have lidt luft engang imellem.
    Tak for dejlige snebilleder!

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulla!
      Tack! visst är det fint, med ren vit snö och solsken som gör att snön gnistrar. Kvällarna är så mörka så ljusslingan gör att det ser trevligare ut. Det är inte trevligt med halka, det har vi sluppit och jag är glad för det.
      Hälsningar Marika

      Radera
  8. Hej Marika!
    Ja vinter har vi haft även om det nu är mildare väder på väg in. Men vi har haft halt de perioder det blivit milt och sedan frusit på igen Men jag har ju mina Icebug. Skönt att du kan promenera igen även om hostan då och då gör sig påmind.
    Vilken fin amaryllis. Jag har också en del som fortfarande blommar av de jag köpte till advent. Och så väntar jag på att de jag sparat sedan förra julen ska slå ut. Dom har knoppar och det ska bli spännande att se hur stora blommorna blir.
    Julen är kvar hos oss till tjugondag Knut men då ska den åka ut.
    Fortsätt nu att krya på dig!

    Kram Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!
      Vi har haft en skön vinter en längre tid. Jag gillar inte halka och har funderat över att skaffa mig Ice bugs. Använder lösa broddar då det är riktigt halkigt men tycker det är besvärligt att ta av dem om man vill gå in i en affär, och sedan få på dem igen. Har du sådana som man kan vika in broddarna? För första gången känner jag mig helt ok idag, det har tagit sin tid. Tack, visst är den fin. Jag har köpt den i stället för en som vissnade helt. Har en kvar som inte blommat av de lökar jag köpte. Den ser välmående ut så det skall nog gå bra hoppas jag. Vad fint att du har lyckats få de gamla att få knoppar. Jag har lyckats några få gånger med det, i år blev det bara blad.
      Tack tror att det vänt nu !
      Ha det så bra / Kram Marika

      Radera
  9. Maribel,
    Du har så rätt med dagarna - men det var så att jag skrev inlägget i tisdags för att lägga ut det idag. Men så la jag iaf ut det igår. Så kan det bli ibland, sorry!
    KRAM-Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Susie!
      Ingen fara tänkte bara så du inte missar din träning.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  10. Hej Marika, dat is genieten al die mooie sneeuwfoto's. In Nederland hebben we in december heel veel regen gehad, overal staan grote plassen water. De rivieren staan ook heel hoog. Ik had liever sneeuw. Tijdens een vakantie in Duitsland lag er een dun laagje sneeuw. Geniet van je orchidee! Lieve groet Willy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi Willy!
      I have enjoyed the snow, but sadly I think it might be over. The weather has been mild today. I just hope we do not get ice on the pavement. The holidays have been great, and I have enjoyed every day. My flu is almost over.
      Thank you I will enjoy it.
      Have a nice evening / Lieve grot! Marika

      Radera
  11. Din rosenbusk lyser så smukt. Vi har også fortsat en busk med lyskæde, og jeg nyder den hver dag. Vi kalder det vinterlys i stedet for julelys, så kan man godt have det hængende i januar ;-)
    Det er smukke blomstrende potteplanter, du viser. Man trænger til at have blomster indendørs, når man ikke kan finde dem i haven.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Elna!
      Ja det är riktigt trevligt med lite ljus, för det är väldigt mörkt på kvällarna. Snön gör att det är lite ljusare också. Det behövs lite blommor, och amaryllisarna blommar ett tag till, det finns fortfarande en som inte slagit ut, så jag får njuta ett tag till.
      Ha det gott /Hälsningar Marika

      Radera
  12. Hej Marika!
    Så fina vinterbilder och vad härligt att ni har fått uppleva en riktig vinter.Vad härligt det är med dessa fina blommor som gärna vill blomma ett tag framåt så man får njuta av vacker fägring.Så trist med en jobbig hosta det är så energikrävande hoppas den ska lämna dig snart.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta!
      Ja det var riktigt trevligt, det var en riktig vinter redan långt innan Jul och till trettondagen. Nu är det halkigt och isigt ute, men det var skönt så länge det varade. Har en amaryllis kvar i knoppar så den hoppas jag få njuta av, två andra som blommar med fina blommor.
      Tack! jag hoppas att den har gett sig nu.
      Ha det gott /Marika

      Radera