måndag 4 december 2023

Vintern har kommit.

 Lagom till första Advent blev det kallare och vi har fått en del snö.  Inte mycket men precis lagom så det täcker marken och blir små högar då man skottar.  Det blir lite ljusare på kvällarna trots mörker.

Det har varit mellan 6-10 minusgrader Idag är det ca -8. Känns lite kallt, men om man tar på sig ordentligt så går det bra att ta en rask promenad, utan att frysa. 

Med snön och kylan fick jag också besök av domherrarna som kom i en hel grupp. Tror de var mellan fem och sju stycken, trodde knappt mina ögon.  Så glad att se dem.

Växthuset är helt igen isat, och det är riktigt kallt därinne. Skulle hämta en påse med jord, den var stelfrusen. Så den fick komma in för att tina upp. 

Det saknas färg ute nu, men nyponen lyser rött och fint. Solen tittade fram, men gömde sig bakom molnen. Det har varit riktigt krispiga fina vinterdagar. 
Till Advent blev det lite färger inomhus och några ljusstakar och en Adventsstjärna i fönstret.  Resten av dekorationerna får vänta tills vi närmar oss Jul.

Senior Luciatåget fick komma fram och Amaryllisarna har fått lite mossa och lav i krukorna. I år kom snön innan jag hann plocka själv, så det fick bli en påse från blomsteraffären. 

I år har jag ingen tur med lökarna jag beställer. Beställde dessa Allium på Chelsea Flower Show i maj de skulle levereras på hösten. De kom sista november, då var marken stelfrusen så det gick inte att plantera dem. De hamnar i kruka och förvaras i växthuset över vintern. Det blev riktigt dyra lökar, och så kanske det inte blir något av dem.  😔 Skall inte göra om det.  Bäst att få varorna direkt med sig.

Ha en riktigt trevlig vecka!

Marika




30 kommentarer:

  1. Ooh, punatulkku, de heter domherrar på svenska?!; roligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anna!
      Ja, det är domherre på finska, har inget med rött att göra som i det finska namnet. Punatulkku passa egentligen bättre.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  2. Hej Marika!
    Ja nu har vi fått snö och imorse var det minus 12 när jag skulle gå ut. Men som du säger, med rätt kläder så är det ändå skönt.
    Ditt växthus ser vackert ut med sitt frostmönster. Den påsen med jord tar nog tid innan den tinar. Vackert till advent har du också. Jag har också ställt upp ljusstakar men övrigt pynt få vänta till längre fram mot jul.
    Och vilken otur du har med lökarna. Hoppas det kommer att fungera att ha dom i kruka och sedan plantera ut dom.

    Kram Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!
      Ja det gäller att klä på sig, så är det riktigt skönt ute. Rimfrosten på fönstren har alltid fascinerat mig, det blir så fina mönster. Jag plockar fram mina tomtar och annat först till Jul, annars tröttnar man på det så fort. Det var så vackra Allium som jag inte sett förr, därför blev jag så ivrig att beställa dem, får hoppas att jag lyckas få dem att blomma också.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  3. Dompap hedder de på dansk.Det er flotte, iøjnefaldende fugle især med sneen som baggrund. Mens I har det koldt, bevæger vi os stille og roligt op til plusgrader.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Jag är mycket förtjust i domherrarna, beror nog på att jag ser dem så sällan. Hade dem på besök flera gånger förra året och hoppades att de skulle visa sig i år igen. Före det har jag bara sett dem någon enstaka gång. De och Rödhaken är favoriter bland fåglarna. Det har blivit -9 nu till kvällen. Det får gärna fortsätta så, hellre det än regn och slask.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  4. Hej Marika!
    Så fine bilder du viser, og så fint du har pyntet til advent. Snø i passe mengder av gangen er helt supert å få. Det blir så lyst og fint ute ja. Flotte amaryllis også. De får du mye glede av fremover med flere blomsterstilker på de. Jeg lurer på hvordan de får det til de som dyrker frem disse løkene.
    Ha det godt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Tack så mycket. Ja jag vill gärna ha lite ljus till advent. Snön gör stor skillnad, utan den skulle det vara riktigt mörkt. Det ser ut som att det blir flera stängler på mina amaryllis, det skall bli fint att se dem i blom. Köper lökarna från ett ställe där de alltid levererar väldigt stora fina lökar, så jag hoppas att de kommer att bli fina.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  5. Der er rigtig julestemning hos dig både ude og inde, og dompap'erne er jo som en slags julepynt ude i haven:-) Dejlige billeder Marika, også af din fine gamle julepynt og lys!

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulla!
      Ja det är riktigt fint med snön, och idag är träden fina med rimfrost. Domherrarna är så fina blev riktigt glad att se dem. Tack så mycket.
      Hälsningar Marika

      Radera
  6. Det er så dejligt i denne mørke tid med julepynt og lys i stuerne. Fint med et lag sne for at lyse op udenfor. Fru dompap kan være svært at få øje på, men herren kan man altid se!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sydney!
      Det blev så fint då vi fick mera snö. Idag har det varit kallt mellan -17 och -19, kanske lite för mycket. Domherrarna är favoriter på vintern, och visst är Herr Domherre lite extra fin med sina röda bröstfjädrar.
      Hälsningar Marika

      Radera
  7. Hej Marika!
    Vad trevligt att domherrarna kom förbi på besök håller med om att de är verkligen så roligt när de gör det.Vilka härliga vinterbilder och vad trevligt att Ni har fått snö det gör verkligen mycket för att få den rätta julkänslan.Önskar dig en fin andra advent./Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta!
      Javisst är det trevligt med domherrarna. Har inte sett dem sedan , de kom nog bara för att säga hej. 😍 Hoppas få se dem igen. Det blir ljust och fint med snön och riktigt vackert. Vi hade -19 igår men bara -9 nu på morgonen, men hoppas att snön ligger kvar.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  8. Deilig med litt snø og kulde også, vi har hatt det kaldt i et par uker, men nå er det mildt igjen, lykke til med løkene og ha en fortsatt fin desember, hilsen Ingeborg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ingeborg!
      Det var riktigt skönt, men nu har det varit mildväder de senaste dagarna med endast några få minusgrader eller runt 0 grader. Tack, hoppas verkligen att det blir något av mina alliumlökar. Tack detsamma, ha en fin december med alla helgdagar. /Marika

      Radera
  9. Mukavaa kun on hieman lunta se tekee heti valoisamman vaikutelman . Lintuja on mukava seurata ja jos vielä voi niitä myös syöttää.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hei Nila!
      Meillä ei ole kovin paljon lunta ollut lähimmät talvet, joten minusta on oikein kiva. Nyt on kyllä tullut lämpimät ilmat, saa nähdä miten kauan kestää.
      Puutarha ei ole puutarha ilman lintuja.
      Terveisin Marika

      Radera
  10. Vi har också massor av småfåglar och i år med all snö vi har kanske vi skulle ha matat dom. Men eftersom vi alltid har haft hund så har vi aldrig gjort det, hundarna äter allt som fåglarna sprättat ut vilket inte är så bra. Däremot har vi tydligen en massa goda bär på buskar vi har, så fåglar trivs hos oss ändå...
    KRAM-Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Susie!
      Fåglarna brukar hitta ätbart i träd och buskar. De är extra intresserade av syrenbuskar, tror det finns några frön där som de äter på. Jag tycker det är så kul att få in dem i trädgården. Extra glad blir jag då det kommer besök av domherrar som jag inte ser så ofta.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  11. Det verkar som nästan hela Sverige är snötäckt, så även här hos mig i närheten av Göteborg.
    Jag gillar vintern och jul, så detta passar mig bra.
    Så fint du har det inne med ljus, växter och pynt.
    Ha det fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lena!
      Det är så fint med snön, trodde redan att den skulle smälta bort, men nu är det lite kallare igen. Jag är också en Julfantast, älskar julen och vintern då den är såhär fin. December är en härlig månad.
      Tack !
      Ha det fint /Marika

      Radera
  12. Åh, hur kommer det sig, jag har inte varit här hos dig på länge... så en varm hälsning från mig, Marika.
    Fina bilder, jag gillar luciagruppen och såklart gillar jag levande ljus.
    Har du fortfarande snö... vi hade snö väldigt tidigt och länge, men nu regnar det tyvärr.
    Din domherre (Gimpel) grupp är så vacker.
    Jag håller tummarna för att du fortfarande kan använda din lök nästa säsong.
    Många glada adventshälsningar från Viola till dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Viola!
      Tack för det. Ja vi har snön kvar men idag är det takdropp så vet inte om den stannar kvar. Det blir halt på vägarna. Domherrarna är favoriter tillsammans med rödhaken, det beror nog på att jag ser dem så sällan. Jag frågade leverantören hur jag skulle göra med lökarna, de föreslog att jag skulle plantera dem i krukor, så det har jag gjort.
      Ha en fin helg och tredje advent.
      /Marika

      Radera
  13. Visst fick du ännu mer snö sedan? Och nog har den smält bort nu? Vilka kontraster det blev! Så fina domherrarna är, lycklig du som får se dem i trädgården.
    Mindre lycklig med lökarna, så tråkigt att få dem för sent!
    Kram! /Anni som har inloggningsproblem

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anni!
      Ja vi fick mera snö det blev riktigt fint, men tyvärr är det helt borta nu. Några blöta fläckar och isfläckar är allt som finns kvar. Domherrarna visade sig flera gånger förra vintern. I år har jag bara sett dem denhär ena gången., men blir så glad att se dem. Lökarna är planterade i krukor nu, så hoppas jag få se dem i blom.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  14. Fortvil ikke. Allium i krukker kan bli veldig bra !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Martin!
      Tack då hoppas jag på det, de står i kruka i växthuset.
      Hälsningar Marika

      Radera