Äntligen har det blivit varmare, och de senaste dagarna har varit riktigt varma och sköna. Jag har fått ut mina tomater till växthuset och dahliorna står både utanför och några inne i växthuset i väntan på att bli planterade. Jag som ilat ut på kvällarna för att täcka in mina växter med fiberduk, nu är innertältet ihop packat och växterna får klara sig själv. Har ordnat det bra för maken, som skall ta hand om vattningen ett tag.
Det är grönt och frodigt ute i rabatterna, träd och buskar har fått löv och omvärlden är grön. Tovsipporna blommar, syrenerna har slagit ut, alpklematisen i pergolan är alltid tidig, hoppas få se den rosa varianten snart.Grävde upp en lila syren hos dottern för några år sedan, i år är första gången den blommar. Jag gillar syrener. Vi hade en syrenberså och syrenhäck i mitt barndomshem i Helsingfors.
Planterade denna klematis för några år sedan, den har inte sett så välmående ut, men gav den en näringsrikare jord och nu ser den ut att trivas. Den måste få ett ordentligt stöd, också.I rabatten intill har jag planterat något som jag inte vet vad det är, tror att det är en sorts flox, som inte blommade förra året, men nu ser ut att må riktigt bra.
I mitt stenparti på husgaveln blommar en purpurfärgad och vit Vinca Major. Den blåa som också finns där, blir lite för invasiv. Mossfloxen får gärna breda ut sig.
Gavelrabatten har varit ett problem i många år, men sedan jag planterade Nävor (Geranium), är det inget problem. De trivs alldeles utmärkt här trots att det är lite skuggigt och torrt.Efter regnet som kom så har det fullkomligt exploderta i rabatterna, pionerna har stora knoppar och allt är grönt och frodigt.
Trodde min magnolia Susan inte skulle blomma alls i år, men i förra inlägget visade jag två knoppar, men det var fyra och nu har de slagit ut.Mina Japanska Lönnar har fått komma ut på altanen som sällskap till alla sommarblommor.
Tulpanerna åldras med värdighet, de blir bara finare för varje dag som går. Nu får de blomma ett tag till och när jag kommer hem från min resa är det säkert dags att ta upp dem och plantera dahliorna där i stället. Jag åker till London, men det blir inte Chelsea FS i år. Kanske hinner vi se Chelsea in Bloom.Ha det gott /Marika
Förra inlägget tog evigheter innan det kom med i listan över nya inlägg, har kontaktat blogger och det var ett känt problem, hoppas att de tagit tag i det. Hade också problem att svara på kommentarer på min egen blogg.










Hej Marika,
SvaraRaderaWat is je tuin een paradijsje. Ik geniet van al je foto's. En kijk ook al uit naar de foto's van de reis. Fijn dat je tuin in goede handen is. Veel plezier in Londen.
Lieve groetjes van Willy
Hi Willy!
RaderaThank you so much, the garden gives me so much joy, and the flowers are beautyful. We love London both my daughter and I, so we will get a lovely trip. My husband does not want to travel to London so he will get the privilege to take care of the garden. Thank you we will.
Lieve groetjes van Marika
Hej Marika!
SvaraRaderaJeg tror at varmen har kommet nå ja, og at det er slutt på det kalde været vi har hatt så lenge. Du har så mye fint som blomstrer nå, og dine tulipaner er veldig fine. Det er jo så flott at din magnolia fikk fire blomster nå. Da har den overlevd.
Hilsen Marit
Hej Marit!
RaderaJa det hoppas jag också, det är skönt med värme. Tulpanerna har snart gjort sitt, men jag får ta tag i att plantera dahliorna istället för dem, när jag kommit tillbaka hem. Jah tyckte magnolian såg lite vissen ut, men den lurade mig.
Ha det gott /Marika
Det er godt du har kontaktet blogger, så kan det være de gider gøre noget ved problemerne. Mit forrige indlæg var 21 timer om at komme med på listen over nordiske haveblogs.
SvaraRaderaDin have stråler - og så rejser du væk! Jeg håber din mand vil nyde alle tulipanerne, sommer blomsterne og de fine ahorn, syrenerne, floks, syren, magnolia og klematis mens du er i England. Det hele ser så godt ud lige nu!
God tur!
Hilsner fra Ulla
Hej Ulla!
RaderaDet är inte trevligt att det är problem med blogger, men hoppas att de tar tag i det och ordnar upp det. Tack! det kommer upp nytt hela tiden, så växterna trivs med regnet som kom och nu värmen. Jag hoppas få se lite vackra blommor i England också, skall bli riktigt trevligt.
Tack så mycket, det blir det säkert.
Hälsningar Marika
Det hele eksploderer i varmen efter en omgang regnvejr. Det er næsten alt for overvældende, man taber nærmest pusten. Geranium er en fantastisk staude med fine små blomster og en evne til at trives selv i den mest elendige jord. Tænk, at du har kunnet få en reaktion fra Blogger. Det havde jeg ikke forventet.
SvaraRaderaHej Marie!
RaderaJa, det är helt otroligt hur allt växer efter regnet och nu värmen. Jag är riktigt glad att jag planterade geranium i den skuggiga rabatten, den brer ut sig. och är vacker i blom. Jag fick svar att de hade fått ärendet som de höll på och undersökte, men jag hoppas givetvis att de löser det också.
Hälsningar Marika
Så vakker blomstring, og herlige farger! Godt med litt varme omsider, Fiberduken er av her også. God pinse!
SvaraRadera/Irene
Hej Irene!
RaderaTack så mycket! Det är riktigt fint nu, och man hinner nästan inte med, då det är så mycket som slår ut. Skönt att slippa fiberduken.
Tack detsamma.
Marika
Ja nu sannerligen värmen kommit, både skönt och lite jobbigt tycker jag... ja jag vet att man inte skall klaga, men jag gillar verkligen inte när det är för varmt, och med bevattningsförbud är det inte kul... Skall ju tydligen bli en riktigt varm sommar och jag bävar lite för det...
SvaraRaderaSå fint det blommar hos dig, mycket lila, det är fint!
Trevlig resa!!
Kram Gunilla
Hej Gunilla!
RaderaDet var riktigt skönt i helgen, alltför mycket värme är inte skönt, men nu har det varit en riktigt kall vår, så då är det skönt att det blev varmt. Det tråkigt med vattningsförbudet hos er, då kan det inte vara trevligt att se växterna torka.
Tack så mycket, ja upptäckte det att det var de lila blommornas tur.
Tack! det skall bli skoj.
Kram Marika
Dejligt at varmen er kommet og jeg skal love for, at din have ser godt ud. Fine billeder. Så skønt når det hele kommer i gang om det så er farvede blomster eller masser af grønt løv.
SvaraRaderaHej Sydney!
RaderaJa det blev varmt till slut. Tack så mycket för dina fina ord. Ja vi har längtat länge efter sol och värme.
Hälsningar Marika
Hej Marika.Vad härligt att du har fått sommarvärme vi har haft det även här uppe i norr men just nu så har den gjort uppehåll och det blåser rejält och det har blivit svalare.Du har verkligen så mycket fint i trädgården som blommar.Önskar dig en trevlig resa där du säkert kommer att få se mycket fint och bli inspirerad.Ha det gott/Margareta
SvaraRaderaHej Margareta!
RaderaTack så mycket! Vi hade en riktigt trevlig resa, och jag som längtat efter varmare väder fick det i London. Det var 34 grader första dagen när vi kom dit. Det har varit svalare här hemma och det har också regnat en del, så tur för maken att han inte behövde vattna så mycket.
Ha det gott /Marika
Ciao Marika, la primavera è entrata nel tuo giardino in un modo splendido! Bello il lillà e quei flox molto particolari.
SvaraRaderaUn caro saluto.
Hi Gabriel!
RaderaWe got lovely weather in the end, so the garden could bloom. I love this lilac colour and the flox is besutiful.
All the best /Marika
Fantastisk blomsterfägring!
SvaraRaderaSyrenerna och azalean är ute i min trädgård nu och snart är det dags för rhododendronen också.
Trevlig resa!
Hej Lena!
RaderaTack så mycket! Ja det är en härlig tid, i London hade tyvärr rhododendronen blommat över då de haft väldigt varmt.
Vi hade en riktigt trevlig resa och tog vara på varenda sekund.
Ha det gott /Marika
Så deilig med litt varme, den har ikke kommet hit, men jeg har nå fått vært litt ute i hagen i hvert fall. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg
SvaraRaderaHej Ingeborg!
RaderaHoppas att värmen har hittat till dig nu också, vi hade otroligt varmt i London, första dagen var det 34 grader, så då behövde jag inte önska mig mer.
Glömmer fort att jag satt oich huttrade här hemma om kvällarna.
Ha det fint /Marika
Fine og spennende farger i hagen din Marika.
SvaraRaderaTack Martin!
Radera