söndag 17 maj 2026

Tulpanernas tid.

 Maj har fortsatt med sitt nyckfulla väder, ömsom sol och värme,  ömsom regn och rusk. Regnet har varit efterlängtat, och då jag tömde regnmätaren visade den 30mm, hittills i maj,  nu är bägge vattentunnorna fulla och maken har flyttat över till mina tunnor vid växthuset.  Regnet behövdes verkligen, det var väldigt torrt, och nu ser allt fräschare och piggare ut. 

Sedan förra inlägget har fler tulpaner slagit ut, här sitter koltrasten och beundrar dem, eller kanske han letar efter något ätbart i gräsmattan. 

Min färgskala är ganska lika oberoende av om det är tulpaner eller dahlior. 

Blue Diamond,  Beach Berry och Finola

Några mörka skönheter.
Dream Touch, Margaritha, Black Hero.

Här är det Wyndham och Roadstar.
 
En och annan i varierande färger som kan vara Foxy Foxtrot och Charming Lady. 
 
I rabatterna för övrigt har Tovsippan börjat slå ut. Den väljer sin växtplats och tittar fram lite här och där, och mig passar det precis, det får den göra. Upptäckte att min Susan magnolia har två knoppar. Så kul. Narcisserna blommar fortsatt fint. 

 
Är så glad att min Alpklematis ser ut att må bra, trots att jag klippte den väldigt mycket, förra året. Det behövde den, för det var mycket torra delar, nu blev de grenarna med rosa blommor kvar, var mest rädd om dem. Men det vita finns också kvar. 
 
Har planterat om alla nya dahlior och alla tomatplantor, och tagit ut dem till växthuset. Är fortfarande rädd att de skall bli kallt, men stod inte ut med att de blev så rangliga. Har satt lök, ärter och bönor, planterat ut mina försådda sallader och sått direkt i landet.  Skall så lite till, både dill och rädisor och morötter. 
Det finns en hel del att göra men känner mig ganska i fas, men väntar på värmen.
 
Ha det bra!
Marika 

23 kommentarer:

  1. Wow! Vilken vacker tulpanblomning hos dig!
    Så vackra färger och sorter – tack för inspirationen!
    Har du också problem med blogglistan – att den inte uppdaterats när du gjort inlägg?
    Jag publicerade i går fm och den har ännu inte slagit upp på min bloggroll.
    Ha det så gott i din vackra tulpanträdgård!
    Kram/Isa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Isa!
      Tack så mycket, ja de är fina och blommar fint. Det gick väldigt snabbt förra inlägget, men idag var det problem igen. Publicerade strax före kl. 11 och det hade inte kommit upp på bloggrollen när jag åkte till keramiken vid kl.16, Det är riktigt tråkigt, det var samma problem med inlägget den 3.5
      Tack detsamma Isa /Kram Marika

      Radera
  2. Cudowne tulipany Marika! Uwielbiam je na równi z daliami, ale niestety krócej kwitną. Lubię poczytać co u Ciebie, bo to mi przypomina, że czegoś jeszcze w ogrodzie nie zrobiłam :-) Tym razem okazało się, że wszystko mam zrobione, bo fasoli i groszku nie sieję w tym roku. Były nieudane w zeszłym sezonie, szkoda mojej pracy.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi Ludmila!
      I like the tulips too, but they will not bloom as long as the dahlias. We have had a cold spring, so I am very happy I could take all tomatoes and new dahlias to the greenhouse. I hope you will get beans and peas.
      Have a nice evening.
      Marika

      Radera
  3. Hej Marika!
    Du har så mange flotte tulipaner. De i lilla og rosa nyanser er så vakre. Du er så flink med tulipaner og narcisser. Her trives de ikke.

    Ha det godt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Tack så mycket, jag gillar dem, så jag är glad att de trivs bra. Vad tråkigt att de inte trivs hos dig.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  4. Hej Marika
    Dejligt med mange tulipaner, det ser godt ud, og clematis er også fine.
    /Lisbeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lisbeth!
      Tack så mycket! Våren är härlig då allt börjar om igen.
      Hälsningar Marika

      Radera
  5. Hei Marika!
    Ihailen tuota sinun värimaailmaasi, tulppaanit ovat todella upeita! Teillä on tullut vettä melko paljon, meillä paljon vähemmän. Toukokuun sää oli todella vaihteleva, no onneksi lunta ei tullut, mutta melkein kaikkea muuta. Onpa kiva, että sait kasvihuoneeseen jo esikasvatettuja taimia!
    Mukavaa uutta viikkoa sinulle!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hei Saila!
      Kiitos sinulle! On satanut aika paljon, viime päivinä on ollut enemmän poutaa. Aurinkoista ja harmaata, vuorotellen, siis hyvin vaihtelevaa. Minulta loppuu kärsivälisyys, taimien kanssa, niistä on tullut niin pitkiä ja hataria. Olisi ollut parempi kasvihuoneessa, mutta ehkä olisivat paleltuneet.
      Oikein mukavaa viikkoa sinulle.
      Terveisin Marika

      Radera
  6. Egentlig synes jeg, tulipaner er ret arbejdskrævende for at lykkes, men hold da op for et blomsterflor du har formået at skabe. Din alpeklematis har virkelig fået noget pondus der på væggen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Ja det blir ganska mycket jobb med tulpanerna då jag tar upp dem efter blomning och byter plats med dahliorna. Men jag tycker att det är värt det. Alpklematisen har stått där i många år, och nu skulle jag måla staketet, så jag blev tvungen att klippa den rejält. Den hade blivit ganska ful och kompakt. Det blev inte målat då jag fick ont i axeln, men om jag gör det i år så kan jag komma åt, för klematisen har inte brett ut sig ännu.
      Hälsningar Marika

      Radera
  7. Nej, din farveskala fornægter sig ikke uanset årstiden, og dine tulipaner står fantastisk flot efter regnen! Det må være dejligt at se det hele så frisk og struttende og en glæde at selv solsorten kan se hvor fint der er i haven:-) Klematis ser også ud til at elske din have!

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulla!
      Tack så mycket! Allting ser piggare ut efter regnet. Koltrasten trivs också och jag med den. Klematisen blev glad att den blev lite smalare och fick en ny frisyr.
      Hälsningar Marika

      Radera
  8. Flotte tulipaner. Du har fundet nogle lækre dramatiske farver. Det er bare noget tulipaner kan. Tillykke med din alpeklematis. Det er altid lidt spændende når man har haft gang i beskærersaksen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sydney!
      Tack! Ja de är riktigt fina, och blommar fint nu. Vi har sol och varmare väder idag. Jag har några torra delar kvar på klematisen, måste klippa lite till.
      Men det var bra att den kom igen så fint.
      Hälsningar Marika

      Radera
  9. Hvor ville jeg gerne gå forbi din have og smugkikke over hækken til alle de farvestrålende tulipaner.
    Vejret kan være lumsk i maj. Det er ærgerligt, at få de frøplanter, man har sået og passet igennem flere uger ødelagt af nattefrost. Så er det godt at have et væksthus.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Elna!
      Du är så välkommen att titta över häcken på tulpanerna. Jag njuter också av dem. Det har varit riktigt kallt men idag kändes det som att det vänder. Jag bäddar in mina plantor i fiberduk till natten, så hoppas jag att de skall klara sig.
      Hoppas att faran är över nu.
      Hälsningar Marika

      Radera
  10. Vi har fått regn här hos mig också, och det behövdes verkligen för trädgården.
    Vilka underbara tulpaner och mina färger.
    Klematis, så fin. Älskar klematis.
    Tack för dessa vackra bilder och ha det fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lena!
      Regnet gjorde underverk, allt ser piggare ut. Tack, fyller på med nya tulpaner varje höst så det skall bli en fin blomning. Klematisen gillade att bli klippt, men jag var orolig för att jag hade klippt för mycket.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  11. Idag har värmen äntligen kommit, och jag har på mig en sommarklänning... det känns så härligt. Vi har också haft en sval och blöt maj hittills – men för fälten var det helt underbart. Igår planterade jag mina tomater. Dina tulpaner är helt enkelt en dröm – helt vackra. Det är så synd när de vissnar bort, men naturen ger oss alltid nya färgklickar. Önskar dig en underbar helg! — Viola

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Viola!
      Vi har haft några fantastiskt fina dagar, så det känns som att sommaren har kommit. Jag tog ut mina tomater till växthuset och planterade ut några också. Idag blev växthuset iordning gjort så nu får de klara sig därute. Har några kvar tillsammans med gurkplantor inne. Tulpanerna har varit riktigt fina, och blommar fortfarande, men snart är det över,
      Tack detsamma, ha en fin helg /Marika

      Radera