fredag 17 februari 2017

Blommig Fredag - Inte utan min.

Veckans tema i Blommig Fredag är - Inte utan min.
Bra verktyg är ett måste i trädgården. 
En liten spade har jag haft länge, den har många år på nacken. Sekatörer har jag haft
både dåliga och bra. Den senaste är den bästa, hittade den på trädgårdsmässan.
Min lilla spade i aluminium vill jag inte vara utan, lätt att hantera. 
De små plastkorgarna följer med på min vandring i trädgården. 
Finns alltid nära till hands.
Tofflorna och handskarna och så skottkärran förstås.
 Vattentunnorna är ett måste.
Men här är någon som jag inte skulle klara mig utan.
Han gräver, snickrar och lägger sten, allt efter mina önskemål.
Svaret blir inte utan min man.......

Vill du se vad andra inte klarar sig utan i trädgården?

Ha en trevlig helg!





47 kommentarer:

  1. Fin tolkning och skönt att ha någon som kan ge ett extra handtag och kanske kompletterande kunskap :)

    Trevlig helg! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir så mycket roligare, när man är två. Någon som kan ta atg i det som är lite tyngre.
      Trevlig helg /Marika

      Radera
  2. Hei Marika!

    Ja, det er helt klart at noen ting er viktigere enn alt annet. Å arbeide sammen er helt topp.

    Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anne!
      Känns mycket roligare när man har sällskap i trädgården. Brukar hjälpa dottern i hennes trädgård med.
      Ha en fin helg /Marika

      Radera
  3. Hei. Godt verktøy er en nødt til å ha, kommer ikke langt uten. Så fint det du skriver om din mann. Jeg hadde heller ikke klart meg uten min. Ønsker deg en god helg. Hilsen Hanne-Lise.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Ja, uppskattar allt han gör, han är varken snickare eller stenläggare, men han gör det ändå.
      Ha en trevlig helg /Marika

      Radera
  4. Viktigast av allt och alla, även för trädgårdslivet. Är inne på helt samma linje denna vecka.
    //Helene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Både att kunna njuta och arbeta tillsammans.
      Ha en trevlig helg /Marika

      Radera
  5. Tänk att jag inte tänkte på min käre gubbe, för jag skulle naturligtvis inte klara mig utan honom. Varken inne eller ute! Men...det kanske beror på att han inte gillar att göra nått i trädgården - han blir lätt sur då!
    Däremot om jag ber honom måla någonstans, då gör han det med glädje!!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi delar upp sysslorna ganska bra, jag älskar att måla och gör det gärna, det gillar inte min man däremot.
      Ha en fin helg / Kram Marika

      Radera
  6. Svar
    1. Hej Marie!
      Tyckte han behövde få lite beröm, det är inte ofta han syns i bloggen.
      Ha en trevlig helg /Marika

      Radera
  7. Visst är det så, att männen fyller en viss funktion... ;)

    Skämt åsido så kompletterar man ju varandra i trädgården, och männen har ju bevisligen mer muskelstyrka...

    Hälsa mannen!
    och trevlig helg!
    /Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Birgitta!
      Javisst, så är det. Tack, det skall jag göra.
      Trevlig helg /Marika

      Radera
  8. Det är många prylar man behöver för att det ska fungera i trädgården och naturligtvis även mannen honom glömde jag. Hur det än är så har vi kvinnor inte den muskelkraft som männen har åtminstone har jag inte det.
    Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta!
      Ja, inte min heller, behövs lite extra muskelstyrka emellanåt.
      Ha en fin helg /Marika

      Radera
  9. Hej Marika

    Godt redskap er noe en må ha i hagen! Flott spade og sekatør. Fint å ha noen å jobbe sammen med.

    God helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Ja, det är viktigt med bra redskap, då är det lätt att jobba.
      Ha en fin helg /Marika

      Radera
  10. Ja uden manden til det hårde arbejde, går det ikke, godt vi har ham. Handsker og saks er også uundværlige.
    God helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lisbeth!
      Utan dem skulle nog det tunga arbetet få vara ogjort. Kan knappt vänta tills jag kan använda, både handskar och redskap.
      Ha en fin helg /Marika

      Radera
  11. Alla de sakerna behöver man verkligen! Plasthinken har jag likadan av, de är enkla att slarva runt när det sa rensas ogräs eller grävas upp stora plantor som behöver stå och vänta ett tag. Mannen är ganska viktig han med.. ;)
    /Kitty

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kitty!
      Ja de är verkligen användbara till allt möjligt.
      Plastbyttorna, men givetvis männen med...
      Trevlig helg /Marika

      Radera
  12. Härligt med go hjälp i trädgården! Jag får det ibland, men mycket har jag grävt själv. ;-)

    Kram GUnilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gunilla!
      Jag gör det mesta själv, men är inget bra på att bygga, och stenarna är tunga, att flytta på. Då är det bra med lite hjälp.
      Trevlig helg /Marika

      Radera
  13. Jag hade nog en tanke på att välja min man, hantverkare, bärare, idekläckare etc men det blev nåt annat istället :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet att du uppskattar honom ändå.
      Ha en trevlig helg /Marika

      Radera
  14. He-he! Jeg har ingen handyman, men han duger til å bære sekker og annet tungt opp og ned alle nivåene her.

    God helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte så dumt det heller. Att få hjälp med allt det tunga.
      Trevlig helg /Marika

      Radera
  15. Ja, just det. Det krävs två för tango...
    Trevlig tolkning!
    Trevlig helg!
    Hälsningar
    AnnA

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det blir i alla fall trevligare så.
      Ha en fin helg /Marika

      Radera
  16. Hi Marika, I was surprised that we both have such an overlap in tools that we can't be without in our gardens.
    How nice that your husband is helping you so much with the heavy work in the garden and supporting your passion. My husband was doing the heavy lifting and digging for me as well. But in the last years he got so busy with his job, that he simply didn't have the time and energy anymore. But he is still kind enough to pay for a gardener to help with that without complains.
    Warm regards,
    Christina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi Christina!
      I have a few tools I can´t be without. We both enjoy being in the garden, I start the projects and he helps me to finish the work. It´s good to have someone to share the work and to enjoy the garden with.
      Have a lovely day!
      Best wishes /Marika

      Radera
  17. Ett fint val tycker jag. Jag skulle inte heller klara mig utan mannen i mitt liv även om han gör det bästa för att undvika trädgården :) Men det tunga får jag alltid hjälp med.

    Ha en fortsatt fin helg!
    /Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!
      Det finns alltid något som är lite för tungt, och då är det bra om man kan få ett handtag.
      Ha en fin helg /Marika

      Radera
  18. Kjekt for deg at mannen er med når det trengs. Ha en fin lørdag! Klem fra Anne-Kristin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anne-Kristin!
      Ja det är fint med en hjälpsam man.
      Trevlig helg / Marika

      Radera
  19. Glömde bort min man haha, ja han är inte överdrivet hjälpsam men har gjort en del. Dessutom finns fyra söner att kalla på när det kniper.
    Kram

    SvaraRadera
  20. Glömde bort min man haha, ja han är inte överdrivet hjälpsam men har gjort en del. Dessutom finns fyra söner att kalla på när det kniper.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Inger!
      Alltid kul att kunna få hjälp med det man inte klarar av själv.
      Ha det fint /Kram Marika

      Radera
  21. Ja, de kære mænd må vi jo ikke glemme,selvom de måske ikke er havemennesker (Min er ihvertfald ikke) så er de nu gode til at lave nogle af de hårde ting alligevel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland behövs det lite starkare armar. Då är det bra att ha någon nära tillhands.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  22. Det är nästan som jag skäms att jag inte skrev om min man, jag har verkligen honom att tacka för väldig väldigt mycket i min trädgård. Tack för att du påminner mig! revlig helg! Kram /Charlotte

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Charlotte!
      Jag är glad att vi trivs i trädgården båda två. Det blir så mycket roligare när man hjälps åt.
      Ha det fint /Kram Marika

      Radera
  23. Ja, verktyg och redskap i all ära, utan våra välvalda män skulle vi ändå bara få hälften gjort. Så roligt att samarbeta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anni!
      Så sant. Delad glädje, dubbel glädje.
      Ha en fin söndag /Marika

      Radera
  24. Åh vilket härligt inlägg! =o))
    Hoppas nu ha läser det och känner din uppskattning...
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Katarina!
      Nej, han läser inte min blogg, men han vet att han är uppskattad.
      Ha det fint /Marika

      Radera