fredag 18 augusti 2017

Tornet fylls upp.

Rabatten runt klätterstödet till klematis och Lykkefund börjar fyllas upp
med perenner. De nya klematisarna klättrar redan villigt upp på nätet.
Brukar inte lyckas med storblommiga, men jag ger inte upp.
Gör ett nytt försök. Köpte dessa på rea, så det blev inte riktigt de färger
jag tänkt mig, på grund av utbudet. (bilderna lånade från Odla)
 Riddarsporren som jag planterade först, har vissnat .
Hittade nya på trädgårdsbesök, som blommar nu.
Visste inte vilken färg det var.
 Visade sig vara alldeles perfekt, en vacker djupt lila färg.
En till med ljus mitt.
 Digitalisen som jag frösått, växer och frodas, syns några blad i bakgrunden
Nästa år hoppas jag få se dem i blom.
Louise Bugnet , med nya knoppar.
Tur att jag lämnade gott om utrymme runt tornet, 
ser redan nu att jag  får utöka rabatten.
Vädret har varit blandat, mycket sol och värme,
och några regnskurar. Idag regnar det, och det behövs fortfarande.

Ha en trevlig helg !


20 kommentarer:

  1. Det er vakre blomster du har skaffet deg. Tenker det blir frodig til neste sommer når alt er skikkelig etablert. Så spennende med et klatrenett-tårn! Det tror jeg ikke at jeg har sett før.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gerd!
      Det fylls snabbt på med nya växter. Klematisarna har redan börjat klättra upp, trots att de var väldigt små. Tornet blev inte riktigt som jag hade tänkt mig, men det kanske blir bra.
      Trevlig helg /Marika

      Radera
  2. Hej Marika!

    Så flotte clematis du har kjøpt! Den fylte var veldig fin. Salg er fint til å kunne få fylt opp med planter i hagen til en rimelig sum ennå kjøpe alt til full pris.

    Ha det fint.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Ja, och så gör det inte så mycket om de inte lyckas, när man inte betalat fullt pris.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  3. Hej Marika

    Louise Bugnet är en klar favorit. Spännende kombinationer du har gjort!

    Ha en trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Karsten!
      Den är fin, ser ut att trivas bra. Får se hur det ser ut nästa år när allt har vuxit till sig, då kanske någon får flytta på sig. Har redan gått ifrån min ursprungliga plan.
      Trevlig helg /Marika

      Radera
  4. Sommaren travar på mot höst vare sig vi vill det eller inte.Många blommor torkar ner nu så regnet som kommer är välkommet. Vattna går ju inte så mycket som man vill
    Ha nu en fin helg
    Kram Meta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Meta!
      Mina rabatter har inte sett så fräscha ut, och det beror på torkan, har inte vattnat så mycket. Men idag har det regnat större delen av dagen.
      Trevlig helg /Kram Marika

      Radera
  5. Hei Marika. Flotte vekster. Det er moro å handle når en kan få vekster på salg. Louise Bugnet er en nydelig rose. Nå håper jeg at vi snart har fått nok regn. Fin kveld til deg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Hanne-Lise!
      Är riktigt nöjd med alla växterna, de verkar trivas, har skött om dem extra så de inte skulle torka bort.
      Det regnar idag hos oss, men vi har inte fått så mycket regn som du, så det är bara bra.
      Ha en fin helg /Marika

      Radera
  6. Hej Marika!

    Tjusig sensommarblomning i din trädgård! Ja, en hel del har torkat bort men nu regnar det och det med besked, härligt!

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gunilla!
      Ja, äntligen har det kommit regn, både igår och idag. Varenda droppe behövs. Och nu ljusnar det, så kan jag fortsätta med min makeover i rabatten.
      Trevlig helg /Kram Marika

      Radera
  7. Louise Bugnet är en mycket lättodlad och fin ros.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Inger!
      Härligt, då har jag valt rätt. Den ser frisk och fräsch ut, och blommorna är fina.
      Trevlig helg /Kram Marika

      Radera
  8. Så fina Riddarsporrar du har med fin färg,Louise Bugnet vilken blomrik ros det är vår har haft blommor på varenda kvist.Vemodigt med hösten som kommer men då får man fokusera på annat och göra någonting bra av den.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta!
      Har skaffat mig många nya riddarsporrar, tycker de är så fina. Låter bra med rosen, den har inte haft så många blommor i år, men det blir säkert fler, nästa år.
      Trevlig helg /Marika

      Radera
  9. Lækre blomster alle sammen. Louise Bugnet er en skøn buskrose og en dejlig robust plante.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Tack, jag hoppas den kommer att trivas, klematis är lite si och så hos mig. De småblommiga trivs bättre än de med stora blommor. Men kanske får jag njuta av dem några år.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  10. Hei Marika, dine klematis er så vakre, nydelige farger... Håper du viser flere bilder av disse! Louise Bugnet ønsker jeg meg også. Ønsker deg en fin søndag,
    Klem, Ida

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ida!
      Bilderna på klematisarna kommer från Odla, det är små plantor än så länge, men hoppas givetvis att de blir lika fina som på bilderna. Det var tydligen ett bra val av ros, jag föll för den för att den var så vacker.
      Ha en fin söndag du med /Marika

      Radera