onsdag 3 april 2024

Vårens sådder.

 I år har jag extra inspiration att så frön både till perenner och sommarblommor.  Kan inte börja så tidigt då jag gärna vill ha allt ute i växthuset, men medan det är kallt ute, så får de stå inne i köket i en hylla. 


Brukar alltid börja med paprika då den tar längre tid på sig att ge frukt.  En gul och en orange som är namnlösa och så en vit Amyka och en brun Choklad paprika.
Det går inte att misslyckas med paprika, och de har redan vuxit sig stora. Har planterat om dem i mjölkpaket, de är praktiska och det går att skriva namnet på kartongen.  Sådda 6.2 och omplanterade 9.3. 
Årets tomatsådder , som jag sått så det blir till både dottern och mig, och några till. Fröna fick jag av dottern.  Hon sår dvärgtomater, så byter vi plantor sedan.
Och så får det bli några favoriter också. Ildi är en god körsbärstomat. Kakao några storlekar större. Bliss blir en ny bekantskap.  Dessa sådde jag bara för några dagar sedan, den 28.3. Brukar vänta så länge det går, för de måste stå inne, det är för kallt i växthuset. 

Några nya perenner som ser kul ut. Vit solhatt har jag sått förr, men dem får man förnya efter ett tag. Prärieklövern såg spännande ut liksom Rosen tisteln.   Stjärnvädden Paper Moon ser så annorlunda ut, så den var jag tvungen att testa. 

Klockrankan gillar jag, men lyckas sällan få den att blomma innan frosten kommer. I år gör jag ett nytt försök.  Fröna grodde fint och plantorna ser välmående ut. 

Fick ett paket med Ranunkelknölar, som jag satte i blöt. Tror jag hade dem för länge i vatten, men jag har planterat dem nu och får se om det blir något av dem.  Har förmodligen fått paketet som bonus då jag köpt annat. 

Det har också blivit en del Zinnia, Cosmos eller  Rosenskära, Lövkoja, sommarflox.  I växthuset har jag, stockrosor och borstnejlika.  Har också sått luktärter, men de står här inne. 


Såg på en Facebook sida någon som hade gurka i fönstret som redan hade gurkor hängande på plantan, det var inte första april. Hon hade sått dem redan i januari, så där ligger jag efter.  Jag sådde min minigurka, det var fyra frön i påsen, tänkte prova att ha den i fönstret. Skall plantera om den och ge några till dottern så får hon också testa. 


Vi har det riktigt kallt men vi har sluppit snöoväder som det är i större delen av södra Sverige och längre upp.  Vi hade tur då det missade oss.

Nu hoppas jag på sol och värme. 
Ha det gott ! 
Marika








28 kommentarer:

  1. Hej Marika!

    Oj, så många frösådder du har i år. Lite kallt för växthuset förstår jag men dom klarar sig ju bra inomhus. Fina paprikaplantor. Visst är det bra med mjölkförpackningar. Det använder jag alltid till mina tomater där jag kan sätta dom riktigt djupt så dom blir stadiga och bra. Zinnia och Cosmos är fina. Klockrankan är dessvärre sen i blomningen men vi hoppas på en bra sommar så dina hinner blomma.
    Så ni klarade snöovädret. Här hade vi snöstorm igår och nu ligger det nästan 1 dm snö i trädgården igen. Men till helgen ska det bli varmt så då hoppas jag den går bort.

    Ha det så bra!
    Kram Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!
      Ja det har blivit riktigt många, men får dela med mig av tomater och perenner. Mjölkförpackningarna och andra förpackningar är riktigt bra. Jag hade frö till klockrankan så jag tänkte att jag sår dem innan de blir gamla, så får jag se om de hinner blomma. Vi har som tur är inte fått snö, men det blåste rejält, och idag har det varit riktigt kallt. Jag hoppas att det blir varmt, börjar längta efter lite värme.
      Ha det bra /Kram Marika

      Radera
  2. Hienoja lajikkeita! Vaaleasta paprikasta minulle tulee mieleen aina Budapestin matka kauan sitten. Kelloköynnöksiä aion tulevana kesänä hankkia taimina.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hei Anna!
      Kelloköynnökset on kasvanut oikein paljon, ne on jo korkeat. Minulla oli siemeniä, paras käyttää ennenkuin ne tulee vanhoiksi. Toivon että ne kukkii ennen kuin tulee syksy.
      Terveisin Marika

      Radera
  3. Jeg håber, du får held med dine mange frøsåninger. Forhåbentlig kan du snart rykke ud i drivhuset med det hele.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Har lite sådder i växthuset, tänkte att de får klara sig, men de som kommit upp redan får vara inne. Väntar på varmare väder, idag var det otroligt kallt.
      Hälsningar Marika

      Radera
  4. Hej Marika!
    Den brune paprika har jeg også sådd. Det kan bli morsomt å sammenligne avlingen vi får. Jeg håper de smaker godt. Du har spdd mye, og det er så hyggelig å vente på blomstring utover sommeren. Klokkeranke er det lenge siden jeg har hatt. Her får vi snø i morgen. Usj, jeg vil ha vår nå.
    Ha det godt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Jag brukar så choklad paprika, jag tycker om den. Det blev en hel del, tänkte att det är trevligt att plocka buketter i sommar. Jag har inte lyckats så bra med klockrankan, men tänkte göra ett försök till. Vi har haft tur och inte fått snö. Hoppas att det inte kommer något mer. Ja det är dags för sol och värme och VÅR.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  5. Der kan godt blive trangt i køkkenet hvis alle dine frø skal stå der, og jeg håber for dig du snart kan flytte ud i drivhuset. Det er fine sager du har sået og det er jo som om man køber drømme i små poser på denne årstid. Hver enkelt lille frø og pose er forbundet med en drøm om store buketter og dejlige salater til middagsbordet:-)
    Tomaten, Ildi, har John skaffet på Nettet i år, for den havde vi stor glæde af i haven for en del år siden. Dejlige små gule bolcher i stor mængde, og nu prøver vi igen.

    God fornøjelse med det hele!
    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulla!
      Jag har en hylla med flera våningar och ett litet planteringsbord med extra ljus. Hittills har det fungerat bra, men då plantorna skall planteras om blir det trångt. Då hoppas jag att det har blivit varmare ute så jag kan flytta det mesta ut. Brukar dalta lite extra med tomaterna, så de blir kvar inne lite längre. Det är riktigt kallt idag så det verkar avlägset. Det är riktigt trevligt att så sina plantor själv. Ildi är en favorit som jag brukar så varje år.
      Tack Ulla! Det kommer att bli bra.
      Hälsningar Marika

      Radera
  6. Så mye fint du skal så. Det blir litt såing her også, er snart klart med alt, bortsett fra de som skal direkte i krukker ute, det ble en liten pause med snøen i dag. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ingeborg!
      Ja det blev en del, och det skall bli fler grönsaker, senare. Vi fick också snö men det var inte så mycket. Det har blivit riktigt kallt.
      Ha det gott /Hälsningar Marika

      Radera
  7. Hej Marika,
    Vad mycket sådder du har på gång. Så här års är det alltid ett pyssel med att få plats inomhus. Tidigare år hade vi värme på i friggeboden så att fröplantorna kunde bo där men elpriset de senaste åren gör att det inte är rimligt. Praktiskt att byta med dottern så att ni inte behöver så allt var för sig, du kommer ha många (!) tomater.
    Så länge du inte vattnar ranunklerna till en början går det nog bra även om de låg i blöt lite länge. De gånger jag misslyckats har jag haft dem i lite för blöt jord så de ruttnat innan rötterna hann bildas... Lycka till.

    Ha en fin helg. Kram Ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulrika!
      Ja det blev en hel del, hoppas kunna flytta ut något innan tomaterna skall skolas om. Har satt frön så det räcker till dottern, hennes arbetskamrat och min keramiklärare. Så jag skall inte ha alla själv. 😁 Jag får hoppas att ranunklerna klarar sig, skulle vara kul att se dem i blom. Det började snöa igår och har snöat hela natten, så nu är det vinter igen.
      Ha det så bra !
      Kram Marika

      Radera
  8. Hej Marika,
    Als het mooi weer wordt zal het snel gaan met alles. Ik weet niet of jullie nu nog weer sneeuw hebben. Hier was het vandaag 26 graden. Heel vreemd dat het al zo warm is.
    Ik wens je een fijn weekend,
    lieve groet Willy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Willy!
      We had a bit of spring earlier, but since then we have got more snow. It has melted again. This morning it is grey and +9 . I´m still waiting for the warm sunny days. It seems you have summer already. When the warm weather comes all trees and plants will explode in green.
      Have a nice day /Marika

      Radera
  9. Det er mange forskellige frø, du har sået. Jeg håber, du har plads til alle de små frøplanter, der skal jo også helst være plads til madlavning i køkkenet ;-)
    Præriekløveren ser spændende ud, den er ukendt for mig. Jeg håber, dine klokkeranker når at blomstre.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Elna!
      Det blev en hel del, men jag hoppas att jag snart kan få ut allt i växthuset. Än så länge får det plats, men då tomaterna har vuxit till sig, och skall skolas om, kan det bli problem. Tyckte också att Prärieklövern såg annorlunda och spännande ut, så då måste jag testa och se hur den blir. Klockrankan är så vacker, så det hoppas jag också.
      Ha en fin dag /Hälsningar Marika

      Radera
  10. Jag har inte sått än! Inte klokt! Jag ligger efter med allt! Nu fick jag inspiration av ditt inlägg...nu är det dags!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Titti!
      Det är gott om tid, du hinner. De flesta fröna tittar fram efter bara några dagar.
      Jag väntar på sol och värme, det är dags nu.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  11. Kivipellon Saila7 april 2024 kl. 17:05

    Hei Marika!
    Kaikkea kivaa ja mielenkiintoista olet kylvänyt! Tomaatteja ja paprikoita sekä chilejä olen kylvänyt myös. Toivottavasti sää alkaisi pian lämpenemään, jotta taimia voisi viedä kasvihuoneeseenkin, no tuoksuherneet aioin huomenna sinne jo viedä - ovat kasvaneet kovasti!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hei Saila!
      Olen odottanut aurinkoa jo kauan, eilen iltapäivällä näyttäytyi. Toivon sitä samaa kuin sinäkin. Haluaisin viedä kasvihuoneeseen, ettei täällä sisällä olisi niin paljon. Minulla ei ole lämpöå siellä joten en oikein uskalla viedä, ennenkuin on ihan varmaa. Tuoksuherneet on minullakin kasvanut jo paljon, ja niille ei haittaa jos on kylmä.
      Terveisin Marika

      Radera
    2. Hej Marika!
      Så härligt att du också har fått ner fröerna i jorden då är det bara att vänta.Du har satt ett antal fina sommarblommor ser jag och det är ju alltid trevligt när man har köpt någon påse som innehåller lite nyheter då är det extra spännande.Nu har snösmältningen kommit i gång äntligen vi har haft sol och plus 12 grader så nu är det takdropp kan jag lova.Jag önskar dig lycka till och ha det så gott./Margareta

      Radera
  12. Hej Margareta!
    Ja det blev en hel del. Idag har vi haft en riktigt skön dag med 18 grader varmt sol och fint. Blev en hel del gjort redan igår i det fina vädret. Idag var det varmare. Känns som att det blir varmt så plötsligt från att ha varit väldigt kallt. Men det är skönt. Håller på att rensa i rabatterna och plocka bort en hel del löv som har skyddat mina tulpaner. Det känns som en bra idé på hösten men nu då det skall bort är det inte lika kul. Det är ju inte så bra att kratta bland alla blommor, så jag får plocka bort dem.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  13. Kaikkea kivaa ja hyödyllistä olet kylvänyt ja myös silmän iloa .
    Minulla on vain kolme tomaatin tainta kasvamassa tänä vuonna . Ensi vuonna sitten tosi toimiin .

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hei Nila!
      Tänä vuonna teki mieli vähän enemmän kukkia ja tuli myös kylvettyä enemmän tomaatteja. Jaan sitten muille myös. Kasvihuoneeseen olen kylvänyt vähän salaattia jonka sitten istutan ulos kasvimaahan. Tuoksuherneet on kasvanut jo paljon, ne uskalsin laittaa ulos kasvihuoneeseen. On oikein kiva aika nyt, kunhan se aurinko tulisi esille joka päivä.
      Terveisin Marika

      Radera
  14. Det här kommer bli spännande i din trädgård... Jag gillar de olika tomatfröna.
    Lycka till med växterna.
    Jag önskar dig en bra dag. Viola
    p.s. Solen skiner... yay

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Viola!
      Skoj att prova nya sorters perenner. Tomaterna har vuxit mycket, måste snart planteras om i större krukor.
      Här är det grått och blött. Ha det gott /Marika

      Radera