fredag 17 november 2017

Blommig Fredag - Trädgårdens vackraste vy.

Veckans tema i Blommig Fredag är - Trädgårdens vackraste vy.
Tidigt i Maj, när de första vårlökarna tittar fram, är det min vårrabatt.
Alla efterlängtade vårblommor. Går här med näsan mot marken
och spanar, så fort snön har försvunnit.
Lika härligt varenda vår, här blev det många nya växter i år.
Finns nog inget som är så härligt som de första blommorna på våren.
Då tidigt i Maj, ser rabatterna inte särskilt spännande ut, kalt, några pioner
som sticker upp sina röda skott, pärlhyacinter och vitsippor.
Men bara några veckor senare har det börjat växa, och den
första pionen har slagit ut.
Till höger i bild klematisen Summer snow, som jag klippte ner helt
på våren. Den växte snabbt upp igen.
Så kommer flera pioner, Borstnejlika och Betonica.
Pionen Sarah Bernhard slår ut, och blommar länge
Den får sällskap av Malva och vit blåklocka senare i juli.
När  jag sitter i pergolan  har jag rabatten i synfältet.
Hade tänkt mig en annan vy uppåt i pergolan, men det lyckades inte
 med blåregnet, men det är inte dumt med klematis heller.
Vill du se andra Vackra vyer, titta in hos Bland rosor och bladlöss.

 Soligt och fint idag med klarblå himmel.
Ha en trevlig helg!

42 kommentarer:

  1. Lika fascinerande varje gång att se trädgården förändras.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Inger!
      Nu dröjer det ett tag innan de poppar upp ur jorden igen.
      Trevlig helg /Kram Marika

      Radera
  2. Visst duger klematis alldeles utmärkt när det kinkiga blåregnet inte vill. Klematis har ofta en längre blomning, det är inte alls dumt.
    Rabatternas förändring över säsongen, det är en fröjd att se - år efter år efter år!
    Önskar dig en skön helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anni!
      Är så glad över mina klematis, blev flera nya i år. Trodde nog inte att blåregnet skulle klara sig, men var tvungen att prova.
      Trevlig helg!
      Marika

      Radera
  3. Hej Marika!

    Vakre bilder! Blåregn klarer seg ikke her heller, så clematis er et godt alternativ. Summer Snow er en fin clematis.

    God helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Visst skulle det vara trevligt med ett blåregn, men klematis är inte alls dumt. Summer snow har en otrolig växtkraft, och den är vacker när den blommar.
      Trevlig helg!
      Marika

      Radera
  4. Hei Marika. Min blåregn gikk i år. Har kjøpt en hvit som jeg er spent på. Er enig at clematis er ingen dum erstatning. Nydelige peoner. God helg til deg.
    Hanne-Lise.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Hanne-Lise!
      Kanske gör jag ett nytt försök, men vi får se. Pionerna är favoriter, skulle gärna få blomma hela sommaren.
      Trevlig helg!
      Marika

      Radera
  5. Ja tänk så fort det blir så där frodigt och grönt. Håller med dig i att det är härligt att stå med näsan i rabatterna och vårnjuta när den tiden väl kommer.
    Trevlig helg!
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anette!
      Nu dröjer det ett tag innan det börjar om igen.
      Ha en trevlig helg!
      Marika

      Radera
  6. Veldig fint å se endringene gjennom sesongen. Helt ulike bed, men alltid spennende!
    God helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Villrose!
      Skall bli spännande att se min nya rabatt i vår, med massor av digitalis och riddarsporrar.
      Trevlig helg!
      Marika

      Radera
  7. Roligt med en rabatt som uppvisar så stor variation över året.
    //Helene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Helene!
      Den är finast i mitten av sommaren, med alla pionerna i blom.
      Trevlig helg !
      Marika

      Radera
  8. Hej Marika!

    Visst är det så, de tidiga vårblommorna är något alldeles extra när vi genomlevt en mörk och kall vinter.

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gunilla!
      Våren är speciell när naturen får sin skira gröna färg och alla lökväxter poppar upp.
      Ha en trevlig helg!
      Marika

      Radera
  9. Hej Marika

    När allt exploderar i våren - Det är en fantastisk tid som fort får en att glömma en lång vinter!

    Ha en trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Karsten!
      Helt enig med dig, kanske skulle vi inte uppskatta våren på samma sätt, om vi inte hade vintern.
      Trevlig helg!
      Marika

      Radera
  10. Det är lika magiskt varje år när det första gröna bladen och vårblommorna vidar sig tills att det efter bara ett litet tag är helt uppvuxet och frodigt!

    Hur är det ens möjligt?

    Min 2 olika sorters blåregn ger inte heller blommor men har vackra blad och klematis är en trogen blommare tillsammans med dem!

    Kram och trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Veronica!
      Blåregnet har vackra blad, men man vill gärna ha blomklasarna också. Min levde i några år, och så plötsligt var den helt död. Klematis är inte alls dumt.
      Trevlig helg !
      Marika

      Radera
  11. Så vackra vyer, Marika!
    Trevlig helg!
    Hälsningar
    AnnA

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack AnnA!
      Trevlig helg till dig med /Marika

      Radera
  12. Varje vår är det lika för oss alla trädgårdsvänner att på våren stå med näsan mot marken för att kolla om det inte är någonting trevligt som är på gång i rabatterna.Jag vet också hur glad man blir varje gång det sker.Trevligt med rabatter som visar sig i olika skepnader under årets olika tider.Trevlig helg/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta!
      Ja, våren är alltid efterlängtad, speciellt att se allting börja växa upp igen.
      Ha en trevlig helg!
      Marika

      Radera
  13. Hei Marika!
    Vakre bilder av en spennende utvikling i bedene. Å se på vårbilder nå, er fantastisk.
    Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anne!
      Vårbilderna gör att man längtar ännu mera efter våren, men snart är den här.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  14. Blåregn är en dröm men klematis är inte alls en dum ersättare. Så fint det var att följa din rabatt, hur mer och mer blommar. Summer snow har jag också och den klippte jag också ner, trodde jag klippt för mycket men icke, den blev hur stor som helst. Och Sarah Bernhard har jag också. Den är ljuvlig och blommar länge hos mig också.

    Önskar dig en skön helg!
    /Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!
      Får nog inse att jag inte kommer att få de hängande blå blomklasarna på ett blåregn. Trodde min Summer snow var död, så jag klippte ner den helt, men den levde, och växte mer än den brukar.
      Ha en skön helg!
      Marika

      Radera
  15. När jag tittade på dina bilder så längtade jag ÄNNU MER efter våren! Tack för titten!!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Susie!
      Ja, visst får man vårlängtan av att se vårblommor.
      Trevlig helg!
      Kram Marika

      Radera
  16. Godt at det snart er sommer igjen. Ha en fortsatt fin helg, hilsen Ingeborg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ingeborg!
      Ja, tiden går fort, men först blir det Jul och vackra blommor inomhus.
      Ha en fin helg!
      Marika

      Radera
  17. Fint att få följa vyn genom säsongerna. Blåregn är vackert men pioner, clematis och andra är minst lika fina.

    Ha en fortsatt fin helg! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carina!
      Är så glad för mina pioner och klematis, blåregnet var ett impulsköp. Anade att det inte skulle överleva, men då har jag prövat.
      Ha en fin helg!
      Marika

      Radera
  18. Så fint att se blommande rabatter igen! Det känns som länge sen nu. Fina vyer hos dig.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Merja!
      Tack, ja det känns som en evighet sedan, idag är det ett tunt snötäcke på rabatterna.
      Ha det bra !
      Marika

      Radera
  19. Sköna vyer. Och så härligt att se tillbaka på alla ljuvliga blommor. Idag snöade mina sista färgspiror över, ett vitt täcke över bergormroten. Nu blir det till att hålla ställningen på fönsterbrädan i stället. :)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Charlotta!
      Vi fick också lite vitt puder igår, så nu ser det lite ljusare ut ute.
      Ha det bra !
      Marika

      Radera
  20. Vacker vy i alla sina olika skepnader.

    Kram Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Birgitta!
      Tack, och idag är det en ny vy, vitt som ser fräscht ut.
      Kram Marika

      Radera
  21. Jag gillar väldigt mycket just sådana här bilder. Att se hur rabatterna ser ut under den vilande årstiden mot den prunkande sommaren. Ser jättehärligt ut och får mig att längta till en riktig sommar - vilket jag börjar betvivla att jag får...?! Men, håll tummarna! Hoppet är väl det sista man förlorar;-)!

    Ha det gott!
    /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anja!
      Tur vi har bilder att titta på, man glömmer fort hur det såg ut. Hoppas du får en solig varm sommar och slipper allt regnande. Men först får vi njuta av en fin vinter och vår.
      Ha det bra /Marika

      Radera