lördag 24 november 2018

Inspiration.

Temat för TrädgårdsFägring denna vecka är Inspiration för dekoration.
Var kan man få bättre inspiration, än på min lokala växtgård.
Lagom till helgen är det Julmarknad i dagarna två.
Mycket blommor och marknadsstånd i form av delikatesser och hantverk.
Vi blev bjudna på glögg och pepparkaka, och det värmde gott.
Vid entrén står den här stora bocken gjord av granris.
Inne möts man av de härliga Julrosorna, både stora och små.
En härlig bukett med Amaryllis, och Julstjärna i en ny färg.
På ett bord stod en samling av alla färger, med namnetikett.
Den rosa är fin men inte så Julig.
Jag kommer att hålla mig till de vita, men väntar
 ett tag till , att köpa dem en månad före Jul , blir inte så lyckat.
Antingen vattnar jag för mycket eller så tappar de bladen.
Men det blev Hyacinter, Julrosor och en Amaryllis, och lite till.
Längtar tills jag kan ta in en gran och pynta den, men det blir inte
riktigt ännu. Först blir det Advent med ljusstakar i fönstren.
I morgon skall jag göra en fin blomkorg med mina hyacinter,
smaka på den närproducerade honungen, och fika till goda chokladrutor
och sockerkaka som skolklassen bakat för att samla in pengar till sin skolresa.


Ha det fint !

22 kommentarer:

  1. Hei Marika!
    Deilig med inspirasjon av gamle og nye juleblomster. Tida før jul er en ny blomstersesong av blomster som skal ha kort dag. Synes det er fint at vi får stadig nye blomster og farger.
    Hyantsesongen er på full gang her. Julelukta sprer seg.
    God kveld og helg! Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anne!
      Det finns mycket fint till Jul, de aprikosfärgade blev jag förtjust i. Hyacinter vill jag ha till Jul, den doften är så härlig.
      Ha en fin kväll /Marika

      Radera
  2. God morgon Marika!

    Härligt, jag ser var du har varit, den växtgården är alltid en upplevelse att besöka. Konstaterar att jag aldrig varit där vintertid och det borde åtgärdas. Det är inte enkelt att överleva som plantskola året runt så jag förstår att de måste hänga med i juletider. Det ser jättefint och inbjudande ut, tack för titten!

    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Gunilla!
      Det var riktigt trevligt med lite Julstämning, och mycket vackra blommor. Man känner sig alltid välkommen.
      Ha en fin söndag /Marika

      Radera
  3. Hej Marika.
    Det var mycket vackert som fanns på den julmarknad du har varit till.Så fint med vita Julstjärnor.Vi köpte hembakat ljusugnsbröd på marknaden vi var till samt Pesto från Malå samt en hel del annat fint att köpa.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta!
      Det var trevligt, och en hel del godsaker till salu. De vita julstjärnorna var riktigt fina, och de aprikosfärgade var också vackra. Det är riktigt trevligt att gå på marknad.
      Ha en fin söndag /Marika

      Radera
  4. Hej Marika!

    Så fin den bukken var som var laget av granbar. Julestjernene er så vakre og de rosa er så søte, men de passer ikke like godt til, jul, nei. Jeg pleier å kjøpe de hvite for de er mer nøytrale i fargen.
    Ha det godt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Det var en stor ståtlig bock, väldigt fin. Jag brukar också köpa de vita, då kan man ha dem länge, om de klarar sig. Ibland vissnar de snabbt för mig.
      Ha en fin söndag /Marika

      Radera
  5. Hei Marika.
    Bukken av granbar var flott. Det er mye en kan lage med litt fantasi. Flotte julestjerner. Spennende med litt nye farger.
    God søndag til deg.
    Hanne-Lise.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Hanne-Lise!
      Bocken var riktigt fin, och många fina blommor. De aprikosfärgade var spännande, men tror det blir de vita hos mig.
      Ha en fin söndag /Marika

      Radera
  6. Hej Marika

    Ja, om vi vill eller inte, julen kommer tidigt i år:)
    Kul med dessa olika julstjärnor. 'Red Glitter' blir dagens favorit!

    Ha en trevlig söndag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Karsten!
      Tiden går alltid fort, när vi närmar oss Jul. Kul att det finns många färger, så alla kan hitta sin favorit.
      Ha en fin söndag /Marika

      Radera
  7. Nu blrev jag inspirerad till att köpa några Julrosor och några Julstjärnor. Dom där ljust aprikosa och den som hette Marble såg mycket läckra ut! Men då måste jag till Visby först. Våra två (!) blombutiker har slagit igen, kvar är endast ett rum på ICA. I och för sig ganska stort, men speciellt "roliga" och nya växter har dom inte tyvärr!!
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Susie!
      Jag har sådan tur, att jag bor i närheten av denna växtgård, som har ett stort utbud av det mesta. De aprikosfärgade var riktigt fina, kul med nya färger.
      Ha det bra /Kram Marika

      Radera
  8. Det lät så härligt Marika :) Och den annorlunda färgen på julstjärna ser ut som den aprikos jag vill ha. Men bladen ser mycket mörkare ut. De rosa är fina men jul - nej. Håller med om att det kan få vänta lite till dock. Det gäller att fylla på med julkänsla lite gradvis :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carina!
      Den aprikos var riktigt fin, och bladen är mörka på den. Kan bli lite galna färger på fotografier, men det är helt rätt färg. Det får inte bli för mycket Jul på en gång, då tröttnar man så fort.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  9. Så mye fin inspirasjon, Marika.
    Jeg elsker også hyasinter, de er så vakre.

    Klem, Ida

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ida!
      Hyacinter hör Julen till, gillar doften.
      Ha det fint /Kram Marika

      Radera
  10. Både amaryllisen och julstjärnan i den nya nyansen aprikos är jättefin,har sökt med ljus och lykta här i butikerna, utan resultat.Har sett dem både i tidningar och på social media. Men allt tycks komma senare hitåt än hos er i Sverige. Kanske nästa år....
    Ha det fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Malin!
      Amaryllisen hittar jag bara som snittblommor, varken som lök eller i kruka. Julstjärnorna var riktigt fina. Vi har en trädgårdsmästare som är tidigt ute med det mesta. Han har alltid något nytt.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  11. Så härligt att få en dos julinspiration här hos dig. Och tänk att det redan är advent i helgen, då är det dags att börja pynta lite.
    Julstjärnor i nya färger är så fina, men jag håller mig till mina röda i tyg. De vissnar aldrig och kan stå ute på bordet på trappen utan att frysa.
    Kram Anni

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anni!
      Det låter toppen med blommor som inte vissnar. Kanske något att ta efter, ibland hinner de knappt komma in, så tappar de bladen.
      Ha det fint /Kram Marika

      Radera