torsdag 16 maj 2019

Trädgården just nu.

Värmen har stannat kvar, och det är riktigt skönt.
Jag ligger efter med mina sådder, borde plantera om mina
tomatplantor, får ta det lite pö om pö. Är inte van att köra halvfart,
men på måndag får jag äntligen komma till en fysioterapeut.
Växthuset är fullt av växter och krukor med sådder. 
Snart dags att plantera ut dem.
Har utökat en rabatt, för att få plats med mina  nyinköp.
Med lite Finsk Sisu och Svensk Jä---ranamma, gick det.
 Floxen Cloud of Perfume fick en paradplats.
Nu känner jag doften varje gång jag går förbi.

Tulpanerna blev precis så fina jag hade föreställt mig.
Charming Beauty
Brownie
Copper Image
 Blue Diamond, Charming och Purple Christal.
Narcissen Thalia syns knappt, och alla Allium är så långa 
så de syns inte på bild, de har inte slagit ut ännu.
Pink Irene väntar på sin tur.
Charming Lady.
Alla är riktigt fina, och nu väntar jag på att  narcisserna
också skall slå ut.
En annan favorit som blommar just nu,
är Tovsippan. Den sprider sig och 
tittar fram på de mest oväntade ställen, men det får den göra.

I morgon skall jag göra ett försök att plantera om tomaterna i stora krukor.
Dags att göra det om jag skall få några tomater.
Sådde i odlingslådan med lock av polykarbonat,
tidigt i april, och det är dags
att skörda både sallad och rädisa.

Målarna som skulle kommit igår, skickade ett sms att de kommer nästa vecka.
Hm.... det var inte det jag hade förväntat mig, men då får jag
njuta av Alpklematisen ett tag till.

Ha det fint!

32 kommentarer:

  1. Hej Marika

    Ja, det är så viktigt att lyssna på kroppen - bra du gör det..
    Super men en större rabat!

    Ha en trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Karsten!
      Ja, det är viktigt, får ta det lite lugnt ett tag.
      Det är bra att jag har lite gräsmatta att ta av.
      Trevlig helg /Marika

      Radera
  2. Med tanke på om försenade målarna; "Inget ont som inte för nåt gott med sig!" Så passa på att njuta.....
    KRAM och TREVLIG HELG/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Susie!
      Javisst men vädret hade varit perfekt att börja nu, vill inte ha dem här hela sommaren.
      Trevlig helg /Kram Marika

      Radera
  3. Dine tulipaner er smukke, men tovsippan er klart min favorit. Den ser så frisk og uskyldig ud.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Tack, det är min favorit också. Kronbladen är vitare än vitt.
      Trevlig helg /Marika

      Radera
  4. Hej Marika!

    Så fine tulipaner du har! Blue Diamond har jeg hatt en gang. Du har mye å plante ut, men det kommer til å bli fint etterpå.
    God helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Tack, visst är de fina, Blue Diamond är en favorit, och de dubbla är nästan som pioner. Har klarat av att plantera om några tomater, men det är många kvar.
      Ha en trevlig helg /Marika

      Radera
  5. Hej Marika!

    Nu blommar det hos dig! Jättefint med alla blommande tulpaner som ger så mycket färgprakt.
    Clouds of Perfume har jag haft i många år, en särdeles trevlig växt och på köpet får vi njuta av den fina doften.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gunilla!
      Ja nu är det riktig tulpanfest, färgerna var en aning mörkare än jag hade trott, men de är fina. Clouds of Perfume är fantastisk, borde ha köpt några fler.
      Ha en trevlig helg /Marika

      Radera
  6. Håller med om att dina tulpaner verkligen är fina. Det är mycket som blommar hos dig just nu. Ha en fin helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ingmarie!
      Tulpanerna blev en riktig färgklick, lite grannare än jag tänkt mig, men de är fina.
      Trevlig helg /Marika

      Radera
  7. Oj vilken maffig tulpanblomning du har! Så många dubbla sorter.
    Här är de bara i knoppstadiet ännu, vi är sena i år...
    Den vita tovsippan var också fin, trevligt om den sprider sig.Ha det fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Malin!
      Satsade lite extra på nya lökar, och de har blommat över förväntan, nu är det Allium och Narcisser som återstår.
      Tovsippan är en tacksam växt, blommar lika fint varje vår.
      Trevlig helg /Marika

      Radera
  8. Hei Marika.
    Bra at du lytter på kroppen din. Viktig å ta det litt med ro iblant.
    Fine tulipaner og for en fargeprakt.
    Nyt varmen mens den er der.
    God helg.
    Hanne-Lise.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Hanne-Lise!
      Jag försöker ta det lite lugnt, kroppen skall ju hänga med ett tag till. Tack, de blev riktigt fina i år, är förtjust i de dubbla, dem får man njuta av lite längre.
      Ha en trevlig helg /Marika

      Radera
  9. Hej Marika
    Så mycket vackra blommor du har det finns verkligen fina Tulpaner.Hoppas att du får ordning på din rygg vet av erfarenhet hur jobbigt det kan vara.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta!
      Tack, det skall nog bli bra, får sitta och njuta av tulpanerna och ta det lite lugnt.
      Ha en trevlig helg /Marika

      Radera
  10. Tråkigt att du inte kan jobba i det tempo du vill! Men kan trösta dig med att jag skolade om tomater i onsdags och de var heltrötta för jag orkade inte vattna igenom de en 4:e gång. Det hjulet hann snurra många gånger.

    Tulpanerna var urläckra och de dubbla blommar ju längre inbillar jag mig.

    Hoppas du får bra hjälp av fysioterapeften.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carina!
      Tack, ja jag tror att de blommar lite längre än de enkla. Hann plantera om i några krukor innan jag blev avbruten. Maken hade cyklat omkull och var på väg i ambulans till akuten, så det blev att sitta där till sena kvällen. Men det gick bra. Då var tomaterna inte prio ett längre.
      Jag hoppas också de kan hjälpa mig, men jag försöker vara snäll mot ryggen.
      Ha en trevlig helg /Marika

      Radera
  11. Hei Marika, så mange flotte tulipaner! Jeg tenker det skal bli fint å få plantet om tomatene, jeg håper å få plantet om de siste paprika og chiliplantene mine i dag. Det ble mange av dem i år. Hilsen Anne-Kristin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anne-Kristin!
      Jag har en hel del kvar, men det skall nog gå bra. Till nästa år skall jag inte så lika mycket. Men det är så trevligt att plocka in egna tomater.
      Ha en fin helg /Marika

      Radera
  12. Så fint det ser ut i odlingslådan! Mycket godsaker att plocka av och härlig blomning att njuta av.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anette!
      Brukar så direkt på friland, trodde inte locket skulle göra sådan skillnad, men så var det också varmt i april, så allt grodde snabbt.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  13. Hei Marika.
    Ikke alltid så lett å lytte til kroppen. Godt du greier det:-)
    Fint med nytt bed, og nyt alpeklematisen så lenge du kan/Eirin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Eirin!
      Jag försöker, glömmer bort mig ibland, men då blir jag påmind. Det skall nog bli bra. Jag skall njuta av klematisen, den blommar längre i år än den brukar.
      Ha en fin söndag /Marika

      Radera
  14. Hoppas din kropp kommer i ordning igen. Nu i våryran vill man ju verkligen använda den. Snygga dubbla tulpaner.
    Ha det fint
    Helene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Helene!
      Tack, det blir nog bra. Tulpanerna är riktigt fina, lite mörkare i färgen än jag tänkt mig, men de är ok.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  15. Det har eksplodert i hagen etter at varmen kom tilbake. For et fantastisk hav av vakre Tulipaner hos deg. Likte spesielt comboen øverst i bilde 7. Lekkert.
    Hilsen Jannicke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jannicke!
      Tack, visst är de fina, det blev många bilder. De har blommat ett tag nu, men snart är det över. Sen är det dags för dahliorna att komma ner i lådorna. Det har varit ett helt otroligt väder.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  16. Wow, du har mange nydelige, fylte tulipaner, nesten sånne "brudebukett-tulipaner", veldig fine. Ha en fortsatt flott dag, hilsen Ingeborg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ingeborg!
      Tack, ja de är riktigt fina, men nu har de snart blommat klart.
      Ha det fint /Marika

      Radera