lördag 26 september 2020

Härliga höstdagar.

 September har varit riktigt skön, hittills. Soliga fina dagar som bara lockar en att tillbringa dagarna ute i trädgården. Det har blivit mycket gjort , hemma hos mig, men också på Solbacken. 

I trädgårdslandet på Solbacken är gångarna av täckbark, av någon anledning hålls de inte ogräsfria, som de gör hos mig.  En hallonhäck sprider sina utlöpare i gången, men också annat ogräs tittar fram.

Nu skall dottern prova att byta ut täckbarken mot flis, som hon hämtat hos sin bror. De var ute i skogen och plockade sly och mindre lövträd, som maldes sönder till flis.  Två stora Big Bag säckar blev det.

Vi satte en tjockare matta  på täckbarken och började transportera flisen från påsarna. Lite bökigt att få ut den från påsarna, men påsarna var alldeles för tunga för att flytta på. Transporten till trädgårdslandet gick bra,  bara att hälla ut i gångarna. De två säckarna räckte ganska långt, men det behövs lite till innan det är klart. Det blev mjukt att gå på och ser snyggt ut. Nu hoppas vi att det inte blir så mycket ogräs till våren.

Rabatten under köksfönstret som var helt tom, på grund av sork och borrning för bergvärme, har blivit planterad med nya växter. En hel del alunrot som vi beställde på nätet. Stora fina exemplar och betydligt billigare än vad jag får betala hos min ordinarie växtgård. Råkade få syn på att Berkheya Purpurea, växten som jag sådde blommar för fullt hos dottern, medan mina bara är små gröna plantor. Lite orättvist är det. 😉

Hemma hos mig har jag utökat en rabatt, planterat nya växter, flyttat alla pioner som inte trivdes, troligen för skuggigt läge.  Nu är de flyttade och jag har planterat annat istället. Alunrot, hosta, stjärnflocka, lammöron, kärleksört och provar en Blodbräken, hoppas så att den skall trivas. Har inte bara köpt nytt, har också flyttat växter från andra rabatter, och tagit hem lite från dottern.

Har också klippt bort lite stora grenar från eken så den inte skall skugga rabatten så mycket. Hoppas det hjälper. Nu återstår det att placera ut en hel del lökar mellan växterna, men det kan vänta ett tag till.

De ständigt närvarande ankorna är på spaning i trädgården, vet redan att de gillar dahlior. Dottern är lite orolig för att de skall upptäcka björnbären. 

Dahliorna fortsätter att blomma så fint. Trots dålig början, så har de kommit igång riktigt fint. Idag är första dagen i september som jag väljer att stanna inomhus, då det är ett riktigt busväder ute.

Ha en trevlig helg!

Marika


Länkar till TrädgårdsFägring


22 kommentarer:

  1. Hei Marika.
    Høres deilig ut med fint høstvær:-)
    Vi startet med bark/duk hos oss, men ugraset vokste godt, og ble vanskelig å luke pga. duken. Så alt ble fjernet. La tykkere duk og grus på et par stier. Ugraset dukker opp, men er lett å luke bort!
    Det blir spennende å se bedene dine når det nyplantede vokser til.
    Du får nyte det siste av blomstringen:-)
    Ha det godt/Eirin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Eirin!
      Täckbarken och duken fungerar bra hos mig, men inte alls hos dottern, Hon har grus på andra ställen i trädgården, och det fungerar bra. I trädgårdslandet ville hon prova med flis. Vi får hoppas att det fungerar. Ja, jag ser fram emot att se rabatten nästa år.
      Tack detsamma! Ha det bra /Marika

      Radera
  2. Hej Marika!

    Så flink du er! Det er mye arbeide å gjøre om på rabatter. Dine dahlia er så fine.
    God helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Tack, ja det är en del jobb, hoppas att det blir fint. Dahliorna har varit riktigt fina i år.
      Trevlig helg! /Marika

      Radera
  3. Det er store projekter hos jer begge to, og man kan godt have brug for en hviledag ind imellem. Men så kan du jo nyde synet af din dejlige have inde fra huset, og det giver også gode oplevelser.
    Flis er et godt materiale, men det skal være et tykt lag. - Og hindbær er næsten umulige at stoppe. Har prøvet hindbærbuske i et højbed på 0,5 m højde, og de kom alligevel ud på grusgangen ved siden af. Hindbær i græs er nok det sikreste, hvis man slår græsset rundt om buskene.

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulla!
      Ja det blev mycket på en gång. Men gångarna i trädgårdslandet var lite akut. Vi har rensat och rensat, och det blir bara nytt ogräs. Det är ogräset som är värst, vi får se hur det blir. Nu får syskonen tillverka lite mera flis så vi får klart med projektet, innan vintern. Det är grått och regnigt idag också, så det får bli en vilodag från trädgården.
      Ha en fin ny vecka /Hälsningar Marika

      Radera
  4. Så söta ankor och hoppas björnbären får vara ifred :) Ljuvliga dahlior också...
    Ha en fin och solig söndag!
    Kram Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Titti!
      Tack, visst är de fina, både ankorna och dahliorna. Dahliorna började lite dåligt med uppätna knoppar och kronblad, men tror jag lyckades skrämma bort tvestjärtarna med mitt såpavatten. Ha det fint / Kram , Marika

      Radera
  5. Hej Marika!
    Oj så mycket ni jobbar. Och så fint det blir. Det är härligt att fylla nya rabatter med växter. Tycker ankorna är så fina. Hoppas att björnbären får vara ifred. Dom är ju så goda så dom vill man ju ha för sig själv.
    Och dina dahlior är ljuvliga.
    Vi hade rejält busväder med regn och åska natten mot lördagen. Idag är det strålande sol men blåser lite.

    Ha en fin kommande vecka!
    Kram Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!
      Ja, det har blivit lite väl mycket, men de flesta projekt skall bli klara. Den stora rabatten tror jag inte blir helt klar i år, men det gör inget. Vi har också haft ett rejält åskväder en natt, varken maken eller jag hörde något av det. Då sover man gott. Tack, är så glad att dahliorna tog sig, och blev så fina.
      Ha en skön vecka!
      Kram, Marika

      Radera
  6. Hvor er dine dahlier fine! Vi bruger flis på gangene i skovhaven, og det eneste problem, vi har, er med et par ranunkler, som sår sig selv for flittigt, også i flisen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Tack, är så glad för dem, och att jag valde lite granna färger. Hoppas att det blir bra med flisen, den är i varje fall skön att gå på. Och några växter blir det säkert , men inte i samma omfattning som det har varit i täckbarken.
      Vi får prova.
      Ha en fin vecka /Marika

      Radera
  7. Hej Marika!
    Du har så fina Dahlior som bara blommar och blommar.Vad ni är nitiska och arbetar men det är säkert mödan värt då nästa sommar kommer då får Ni se resultatet.Det måste vara mysigt att ha lite sällskap i form av Ankor vi får hoppas att de lämnar de goda Björnbären i fred samt diverse annat som man inte vill att de ska ta tag i.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta!
      Tack, hoppades att få njuta av dem hela september, och så verkar det bli. Kanske halva oktober om vi har tur. Det finns alltid mycket att göra på Solbacken, så det är bra om vi kan minska rensningsjobb i varje fall. Ankorna går omkring och smakar på det ena och det andra. Björnbären växer ganska högt upp, så det blir kvar till dottern också, men än så länge har de inte upptäckt dem.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  8. Det finns nog inget sätt att täcka och få helt ogräsfritt. Jag täckte med sågspån, det mörknar snabbt och blir kompakt. Fungerade jättebra men det är organiskt - som bark och flis - och så småningom börjar det brytas ner. Tricket är nog att fylla på strax innan för då fungerar det bättre. Jag brottas med vilket jag ska välja i grönsakslandet. Här och nu är jag inne på grus.

    Roligt att ni fått anlagt och gjort fint. Har du lust att berätta var du hittade dina fina Heuchera? Jag tycker de är dyra i butik.

    Ha det gott! Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carina!
      Täckbarken fungerar riktigt bra hos mig, har lite smultronplantor som kommer upp, men annars helt ok. Vi testar med flisen, den är gratis, så får vi se hur det blir under nästa år. Jag har köpt alla Alunrot hos Odla.nu .
      Blev förvånad över deras stora sortiment, har inte sett att de haft så mycket växter och buskar som i år. Det är fortfarande dyrt om man köper många, men jag får betala 30:- mer per planta om jag köper hos mina lokala handlare. De hade väldigt många sorter att välja på, vi har planterat både hos dottern och hos mig, alla plantor mår bra och var riktigt fina. Ser att de finns kvar en hel del.
      Ha det gott ! Kram , Marika

      Radera
  9. Det er alltid prosjekter i hagen, i går fikk jeg endelig flytte alunroten min, som stod altfor mørkt. Mange andre planter ble flyttet ut av bedet, og så ble det mørkt før jeg fikk ordnet opp og i dag og det silregnet hele dagen, men jeg satser på å fortsette i morgen. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ingeborg!
      Ja det är mycket som skall göras i ordning. Vi har haft några regniga dagar, så jag har inte gjort klart med min rabatt. Väntar på uppehåll, hoppas det blir det i morgon.
      Ha en fin kväll /Marika

      Radera
  10. Hei, Marika!
    Litt av et prosjekt med flisen. Håper det blir bra. Synes det er veldig fint, og mykt å gå på. Funderer på å legge flis på stien i naturtomten vår. Den er både bratt og glatt av søle. Et prosjekt for neste år, kanskje.
    Håper på litt opphold, for det er mye som skal plantes ut ennå!
    Ha det fint!
    /Irene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Irene!
      Det blev riktigt bra, det fattas lite, innan det är klart, får se om ungdomarna får tid till att göra mera flis. Vi har haft några riktigt ruggiga dagar, men igår var det fint, då fick jag mycket gjort hos mig. Har också några växter att plantera, och alla lökarna som skall grävas ner.
      Ha det fint ! Marika

      Radera
  11. Hej Marika,
    Härligt med höstväder som gör att man vill vara ute och fixa i trädgård(arna). Låter som om du har fullt upp! Hoppas att de nya planteringarna växer och blir fina kommande säsong.
    Så fina dina dahlior fortfarande är, vi håller tummarna för att mildvädret fortsätter så att vi får njuta länge av det som blommar så här års!
    Allt gott./Ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulrika!
      Vi har haft några gråa ruggiga dagar , men igår var det en strålande solig dag. Fick gjort en hel del i trädgård och växthus. Det fina vädret får gärna fortsätta, dahliorna blev riktigt fina till slut.
      Ha det bra /Marika

      Radera