lördag 13 februari 2021

Vackert vinterväder.

 Februari är nästan halvvägs, en kort månad med 28 dagar, och hittills har det varit soligt och fint, jag njuter av det fantastiska vädret. Ute på promenad varenda dag, ibland flera gånger om dagen. Stegmätaren visade på över 12.000 steg igår. Har flera fina rutter, idag får ni följa med till några favoriter.

Hemma vid oss har vi många fina grönområden, med lekplats, pulkabacke skridskobana, den har inte varit spolad på många år, men i år är den det.  Kul att se små knattar åka, de är riktigt duktiga.
I grannens träd satt det en hel hop av sidensvansar, lyckades bara få bild på dehär tre.
Blir det en promenad till skogen så passerar jag de vackra bokträden, de har stått där länge och det finns många ristade hjärtan och initialer i barken.
Det finns två vattentorn i skogen, det gamla är vackert och är klart favoriten. Det nya är stort och fult och full klottrat med diverse klotter men också fin graffiti.
Passerar fågelmatningen, gillar att man skyltar med de vanligaste fågelarterna, fullmatade fågelmatare men det var inte många fåglar.
Passerar Gammelgården på väg ut från skogen, här är det sommarcafé på sommaren och olika friluftsaktiviteter.  Midsommarfest och marknader. Kanske kan något av det genomföras i år. 
Går ner mot ån och bron som går över till gamla stan. Dammluckorna reglerar vattenflödet ut till Mälaren. Hundratals änder simmade runt i vattnet och höll sig på isen. Kommunanställda matade dem, så de har det nog bra. 

Vänder jag mig om på bron ser jag den gamla Prostgården, första bilden tagen igår en solig februaridag, den högra bilden tagen i januari då det inte var lika soligt. 

Väljer jag att gå över bron, hamnar jag i gamla stan, med några bevarade gamla hus, bland annat en gammal snickerifabrik med hela inredningen som det en gång såg ut. 

Men jag väljer att vända om gå tillbaka över bron och passera det gamla Tingshuset. Byggnaden är mycket vacker, lite pampig, arkitekt Theodor Dahl. Det tog lång tid innan jag uppmärksammade den vackra statyn, som står i parken precis utanför entrén.  Konstnär Rune Hannås, Tranor. 
På sommaren är det så lummigt och grönt här, så man knappt ser dem.
Går via biblioteket hem, det var stängt ett tag men öppnade igen för några veckor sedan. Numera gör man allt själv, så egentligen behöver det inte vara någon smittorisk att gå dit. 

Såhär ser min amaryllis Nymph ut idag, den har otroligt många knoppar, så kanske därför den inte orkat växa på längden.  Tack för tipsen jag fick, jag har vattnat och sett till att den står varmt, så nu har de första knopparna slagit ut. Den ser lite lustig ut.
Det blev inte mycket trädgård idag, men länkar till TrädgårdsFägring ändå.

Ha en trevlig helg!

Marika







34 kommentarer:

  1. Det er et nydelig sted du bor på. Og tenk så fantastisk det er at vi alle har dette vakre været samtidig. Håper bare ikke den blå himmelen vi har hatt i ukesvis blir trukket av på sommerens soldager. Ha en fortsatt fin helg, hilsen Ingeborg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ingeborg!
      Tack, ja det är riktigt fint här, och lite nyttigt att gå på sightseeing i närområdet med en kamera. Kan knappt tro att det är så fint, tror solen har varit framme hela februari. Det får vi hoppas att inte soldagarna blir reducerade resten av året.
      Ha en trevlig helg /Marika

      Radera
  2. Hei Marika!
    Fine bilder av vinteren. Nå har vi hatt sol i mange dager og det er deilig. Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anne!
      Tack, det har varit soligt och fint hela februari, och jag bara njuter. Hade varit riktigt tråkigt med blöt snö och halka. Såg ett helt dagis åka skidor igår, små barn som antagligen stod på skidor för första gången i sina liv.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  3. Härligt att du tar vara på vädret. Jag har knappt tagit ett steg men jag har å andra sidan renoverat och det behövs ju också ibland. Inser när jag läser att jag nog placerat dig i fel stad om din gränsar mot Mälaren. En tankevurpa och just nu kan jag inte ens klämma fram namnet på där jag trott....

    Ha det gott! Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carina!
      Känner att jag måste röra på mig mera. När det regnar och är ruskväder, då är det inte lika kul. Men nu passar jag på. Volvofabrik och växellådor, då tror jag du hamnar rätt.
      Ha en fin Alla hjärtans dag /Kram, Marika

      Radera
  4. Hej Marika!

    Så vakre bilder du viser. Vinteren er på sitt fineste når det er som nå, men det kunne gjerne vært litt mindre kaldt. -17 her i dag tidlig. Du har et flott terreng å gå i, og 12000 skritt er jo veldig bra!
    Din Nymph er helt nydelig!
    God helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Tack, visst är vintern fin nu. Du har nog kallare än vi, idag är det bara -6, men det har varit -14 som kallast. Solen skiner och det är så fint. Ja, tror inte jag slår tolv tusen idag men jag skall gå en lite kortare sväng. Måste hem och se på skidskytte. Så spännande trots att jag inte har Kaisa Mäkäräinen att heja på, men då hejar jag på Sverige och Norge i stället.
      Nymphen blev fin trots att den är kort.
      Ha en fin Alla hjärtans dag /Marika

      Radera
  5. Det var spændende, at være med dig på en gåtur rundt i dit nærområde. Der ser så hyggeligt ud i den gamle bydel med de fine træhuse. Her har vi ikke sne, men vi har også det dejligste solskinsvejr, dog er det meget koldt om nætterne.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Elna!
      Tack, ja det är trevligt att man har sparat lite grann av de gamla husen. Idag är det bara 6 minusgrader och solen skiner, så det får bli en promenad ute i det vackra vädret. Vi har inte mycket snö, men precis så mycket att allt är vitt.
      Ha en fin söndag och Alla hjärtans dag /Hälsningar, Marika

      Radera
  6. Tack Marika för att du lät oss gå med på promenad i din hemstad. Jag tycker det är så intressant att få veta mer om olika platser. Det finns många fina platser där och jag har ofta tänkt på när du visat bilder förut att kommunen är mån om att ha fina planteringar och att måna om fåglarna. Snickerifabriken blev jag väldigt förtjust i. Tyckte det var så vackert med den grå färgen på huset och så fönstren i vitt och rött. Och statyn "Tranor" är ju verkligen fin. Fint också att ha vatten som ni har i form av ån.
    Och till slut ... så roligt att din 'Nymph' slagit ut. Även om den inte vuxit på höjden så är den ju vacker ändå. Dom kräver nog en hel del vatten nu för inomhusluften har ju varit så torr i och med att det varit så kallt ute.
    Önskar dig en fin söndag!

    Kram Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!
      Tack! Det finns många fina platser och närheten till Mälaren gör att det är speciellt fint på sommaren. Passar på att njuta av mina promenader medan vädret är så fint. Parkerna och alla planteringar är extra fint på sommaren. Snickerifabriken brukar vara öppen för besök, och det är väldigt intressant att läsa om de som ägde den och att se alla verktyg som man använde förr. Finns också en tidstypisk bostad inredd precis som det var då. Det brukar vara öppet i samband med Julmarknaden och sommartid.
      Nymph blev riktigt vacker, trots sin längd. Inte dumt att få njuta av amaryllis i februari.
      Ha det fint /Kram, Marika

      Radera
  7. Hej Marika,

    Så fina miljöer du har omkring dig, både natur och stad. Pittoreskt. Kul att se.
    Hade också besök av sidensvansar för någon vecka sedan, de passade på att kaläta ett skogsolvon innan de drog vidare. Lite exotiska, tycker jag.

    Ha en fin vecka. Ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulrika!
      Tack, ja det är fina strövområden runt om och med Mälaren intill blir det extra fint. Sidensvansarna är som du säger lite exotiska med sin färgprakt. Min rönn har inga rönnbär i år, så de fick nöja sig med något annat ätbart hos grannen.
      Tack detsamma /Ha det bra ;Marika

      Radera
  8. Hej Marika!
    Vilka härliga vyer du passerar när du är ute på dina promenader.Det är härligt när vintern visar sig från sin bästa sida då blir den lite kortare känns det som.Här har vi bara några minusgrader och solen skiner vilket är helt magiskt.Din Amaryllis lovar gott den har en fin kulör.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta!
      Tack, ja det är skönt att kunna vara ute så mycket i ett soligt fint väder. Vi hade bara -6 i morse, betydligt mildare än det har varit. Nymph är en favorit, och är glad att den blommar, trodde inte det skulle bli något av den.
      Ha det fint /Marika

      Radera
  9. Så härliga vinterbilder! Saknar snön och den klarblå himlen.
    Vi har aldrig riktigt blå himmel här även om solen skiner, alltid ett litet dis, vi är ju trots allt en ö, så kanske inte så underligt.
    Vackra trähus, något jag också kan sakna.
    Tack för turen önskar Lena från ett grönt, regnigt, blåsigt och grått Wales.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lena!
      Jag kan förstå det, har saknat den riktiga vintern, men det har vi i år. Är så kul att se små knattar åka både skridsko och skidor, och speciellt i pulkabacken. Det blir så mycket roligare än en blöt och regnig vinter, som vi haft de senaste åren. Passar på att njuta medan det är så fint.
      Kul att du njöt av turen.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  10. Vilken fin och vacker vinterpromenad! Kul att få följa med :)
    Massor av sköna vyer!
    Önskar dig en fin söndag...
    KRAM Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Titti!
      Tack, ja det är fint men ändå finare på våren och sommaren.
      Ha en fin ny vecka /Kram, Marika

      Radera
  11. Så fint du bor och vilken härligt omväxlande promenad du kan ta med bro över till gamla stan och allt. Hoppas vädret håller sig i skinnet.
    Kram /Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lotta!
      Tack för det, ja det är fint vid ån, och riktigt fint vid hamnen, men det blev för långt att gå ända dit. Solen skiner idag också, riktigt fint.
      Ha det gott /Kram, Marika

      Radera
  12. Sikke et dejligt område til en gåtur og vejret er jo også fint til det.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lene!
      Ja det är verkligen fint väder nu, och då lockar det att gå ut på långpromenad.
      Hälsningar/ Marika

      Radera
  13. Du får da god motion i dit nabolag, og der er sandelig nok at se på!
    Silkehaler har jeg ikke set i vinter, men de jo så fine. Den gamle by er også smuk og med sne på ser alting så rent og fint ud.
    Dejligt din Amaryllis endelig springer ud!

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulla!
      Sidensvansarna är riktigt fina, det var första gången jag såg dem denhär vintern. Det har blivit varmare ute men snön ligger kvar. Amaryllisen är fin trots att den inte har vuxit på höjden.
      Hälsningar /Marika

      Radera
  14. Åhh så vakker din amaryllis er. Min mamma har en som blomstrer hvert år, men den har en veldig lang stilk som må støttes så den ikke knekker av den tunge blomsten som kommer på tuppen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lillian!
      Tack, visst är den fin. Din mammas amaryllis är helt normal, det är så de brukar växa, långa stjälkar som det finns speciella stöd till, bara för att de inte skall välta. Min är lite unik, har aldrig haft en så kortväxt amaryllis tidigare. Men den är vacker.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  15. Tack för en härlig promenad med dig! Den fina fågelaffischen av Lars Jonsson har jag i matsalen (ja, hela matsalen är fylld av hans målningar) och mina söner går ofta dit för att titta när de sett en fågel vid fågelbordet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anni!
      Tack! Det har varit riktigt skönt väder, idag blev det en kortare promenad. Gillar affischen och tycker det är kul att de hängt upp den. Ibland kan man själv behöva friska upp minnet. Vackra målningar på fåglar är inte fel.
      Ha det gott /Kram, Marika

      Radera
  16. Fantastisk amaryllus!
    Vakker vinterlandskap du viser. Nå er det godt den strenge kulden er over, og vi ser frem til neste sesong:)
    Ønsker deg en fin søndag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Inger Marie!
      Tack, den är riktigt fin trots att den är lite kort. Snön håller på att smälta undan och det var riktigt vårligt ute idag. Ha det fint /Marika

      Radera
  17. For noen vakre turområder du har i nabolaget. Og en utrolig fin amaryllis! Jeg hadde også en som sto i knopp i "evigheter" siden jul. Den hadde ikke rotet seg skikkelig, viste det deg, og den sprang ut etter at den fikk et vannbad.

    Fortsatt god helg og ei fin ny uke! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Tante Rose!
      Ja det är skönt att komma ut på promenader, nu har vintern bytts ut till värmegrader, snön smälter undan. Amaryllisen har blivit riktigt fin trots att den är väldigt kort.
      Tack detsamma, ha en fin söndag och en ny vecka.
      /Marika

      Radera