fredag 28 maj 2021

Solsken och värme.

 Så glad över att väderprognosen stämde, det har regnat oerhört mycket och det har varit kallt, men idag vaknade jag till solsken och det blev en härlig varm dag i trädgården. Skönt, och det fortsätter i helgen.

Igår gjorde jag en tripp till trädgårdscentret Åsby Hem och Trädgård, för att handla blommor till mina blomlådor under fönstren och till amplar.  Behöver förnya i jordgubbslandet, så det blev några nya jordgubbsplantor också.

Passade på att köpa lite växter till min skuggiga rabatt, bland annat denhär som jag fick tips om på bloggen. Hur kommer det sig att jag inte fått syn på den förr, den är riktigt vacker. Det fanns  bara ett större exemplar så det fick bli några små också, som komplement. Spetsmössa,  Tiarella.  Nu hoppas jag att de kommer att trivas.  Några vita digitalis skall få göra dem sällskap. 
I alla rabatter är det riktigt grönt och frodigt, och något som blommar. Tulpanerna börjar tacka för sig efter allt regnande. 
Just nu är det Tovsippan som tittar fram lite överallt, syrenerna som vi kapade en hel del grenar på ser ganska ok ut, vi kan nog klippa lite till i år, var rädd att jag inte skulle få någon blomning i år.
Pionerna växer så det knakar, Den tidiga med en knopp har varje år bara haft en knopp. Sarah Bernhardt har vuxit in i stödet. De små fröplantorna som jag hittade i gräsmattan intill rabatten, fick stå kvar i rabatten. Blev osäker på om jag skulle ha krukat dem, då jag inte hittade dem först. Men de är kvar. Alla nykomlingar som jag flyttade från skuggan, kommer nog inte att blomma i år. Lämnade kvar två ,och såklart har en av dem en knopp. Men de kommer att trivas bättre i solen.
Aklejor och liljor har vuxit otroligt mycket, aklejorna slår ut snart, såg att några blommar redan.
Har sorterat om mina tomatplantor i växthuset, det blev alldeles för många i år igen, men skall placera en del ute, så det blir mera plats i växthuset.  Hoppas att det blir en fin solig helg.
Ha det gott ! 
Marika

36 kommentarer:

  1. Jeg håber, du får held med dine Tiarella. Det er en smuk staude, som er god til at dække bunden. Desværre vil den ikke trives i vores have, da jorden er for tør.
    Det er en dejlig tid, når akelejer og pæoner blomstrer. Så er det ved at være sommer.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Elna!
      Tack, det hoppas jag också, den är mycket vacker. Det har varit ett fantastiskt väder idag, hoppas att det fortsätter i morgon. Det är många aklejor som har stora knoppar, så de slår nog ut när som helst. Ja, det går fort, snart är det juni.
      Ha det gott /Hälsningar Marika

      Radera
  2. Hej Marika
    Det er utroligt smukke billeder fra din have!
    Lige som hos dig fik vi det dejlige solskin i går efter lang tid med regn og kulde.
    Ha' en rigtig god weekend, mange hilsner Gitte

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gitte!
      Tack för det. Det känns så skönt med en värmande sol, istället för kalla blöta vindar. Nu får vi hoppas att det fina vädret stannar kvar.
      Tack detsamma, ha en trevlig weekend/ Marika

      Radera
  3. Hej Marika,

    Riktigt frodigt och fint i dina planteringar. Tiarellan och digitalisen kommer bli fina komplement till din skuggrabatt. Även här börjar tulpanerna tacka för sig och annat ta över.

    Ha en fin helg! Ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulrika!
      Tack, regnet har gjort underverk. Digitalisen är en gammal favorit, skall bli kul att se om Tiarellan trivs, den är väldigt vacker. Mina tulpaner hade nog blommat lite till om inte regnet hade varat så länge. Men nu får dahliorna flytta in istället.
      Trevlig helg /Marika

      Radera
  4. Det er skønne, douche billeder fra din have. Lige mens jeg begyndte at skrive min kommentar, brød solen frem og lægger op til en herlig weekend.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Tack, trädgården är fin nu. Stor skillnad mot de tidigare torra vårarna. Härligt med ett omslag i vädret, skall passa på att njuta utomhus hela dagarna.
      Ha en trevlig helg /Marika

      Radera
  5. Tiarella är så söta och även när blomningen är över är bladverket så vackert. Kul att du hittade den :) Jag ska ta och sätta några av de olika pionarterna i lunden. Har sett att de gör så i Göteborgs botan men senast förra helgen också i en rhododendronträdgård. Och grejen är - de är jättefina där i halvskuggan.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carina!
      Är glad att jag upptäckte den, det var ett tips som jag fick bland kommentarerna, den är riktigt vacker. Mina pioner har stått i skuggrabatten, problemet har varit att när lönnarna och eken har fått sina löv, så är det väldigt skuggigt. På alla år så har bara en pion blommat av tio. Flyttade bort åtta, hittade inte plats till alla. Nu hoppas jag att de blommar så småningom i den andra soliga rabatten.
      Ha det gott/ Kram, Marika

      Radera
  6. Hej Marika!
    Så bra at du også har fått fint vær nå. Det er så herlig med fint vær nå etter altcregnet. Det ser veldig frodig ut i din hage nå. Tiarella er som regel enkle å ha i hagen, og de du har kjøpt ser veldig fine ut. Syriner er best å klippe rett etter blomstring, for da har de ikke fått dannet nye knopper for neste års blomstring enda.
    God helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Javisst är det härligt när solen tittar fram, och det kalla blöta vädret har bytts ut till skön värme. Det blev en heldag ute i trädgården. Blev riktigt förtjust i Tiarellan, den har vackra blommor. Tack för tipset om syrenen, de har en del torra grenar kvar, som jag skall passa på att klippa.
      Ha en trevlig helg /Marika

      Radera
  7. Ja, nu får vi også snart lidt varme ned til os fra nord (det er da den omvendte verden:) så jeg glæder mig også til en god weekend.
    Hvor er der dejligt i din have med alle de nye og gamle planter som trives helt overdådigt. Du har virkelig taget nogle gode billeder!
    Håber du får glæde af din nye Tiarella!
    Her springer de gamle bonderoser ud i pæon-bedet i disse dage.

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulla!
      Visst är det härligt med lite sol och värme, hoppas det stannar kvar länge. Tack regnet har gjort underverk med växterna, de trivs. Tack för tipset, Tiarella är mycket vacker, hoppas att den trivs hos mig.
      Ha en skön weekend /Hälsningar Marika

      Radera
  8. Kan tenke meg at det var mye fristende på hagesenteret. Jeg hadde tiarella for en del år siden, den klarte seg ikke, men den fikk ikke akkurat den beste plasseringen i hagen heller. Ha en fortsatt fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ingeborg!
      Vi fick gå i lugn och ro, det var kallt väder, så vi hann titta på mycket. Hoppas att mina klarar sig, de var riktigt vackra. Nu är de planterade , de får lite sol så det skall nog gå bra.
      Ha en fin dag i trädgården, här skiner solen.
      /Marika

      Radera
  9. Hei Marika! Det er så himla deilig at varmen endelig er her. Natt til fredag var jeg litt redd for nattefrost. Nå kan vi senke skuldrene. Vi har sommervarme. Det er så frodig hos deg. Det er virkelig godt å se. Du vet det helt sikkert, men jordbær (jordgubb) må plantes et nytt sted. Det er fordi den gamle jorda er trett, og vil ikke klare å produsere nye jordbær.
    Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anne!
      Ja visst är det skönt att vi äntligen får njuta av värmen. Tack, det är nog det myckna regnandet som gjort att allt ser ut att må riktigt bra. Nej, det tänkte inte jag på, jag planterade dem bland de andra jordgubbarna. Får tänka ut en lösning, i höst skall vi göra om planteringslådorna.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  10. Varmen har kommet, så da skjer det snart noe hos blomstene mine også regner jeg med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lillian!
      Ja, det blir nog fart på dem, solen gör underverk.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  11. På norsk heter den klaseskumblom :) Denne overvintrer til og med hos oss i Nord-norge, så dette blir helt sikkert fint! Fortsatt god helg :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Det hoppas jag , den är riktigt fin. Har fått tips om att köpa den, då jag ville ha växter som trivs i skugga. Nu blev den planterad i halvskugga, så det blir säkert bra. Om den dessutom är härdig mot kalla vintrar så blir det en succé.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  12. Ja vilken härlig helg det blev! Varmt och skönt! Det blir många turer till plantskolorna nu, hur kul som helst men sen ska allt vattnas och tas om hand också! Det blev en hel del tomplantor här också, hur ska jag få plats med alla tro??
    Kram från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Titti!
      Helt otroligt, har njutit och fått en hel del gjort idag, man vill knappt gå in. Jag har tomater så det räcker, men nu skall jag byta sorter med dottern också, får plantera en hel del utomhus om allt skall få plats. Men alltid kul att prova nya sorter.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  13. Må si det smakte med ordentlig sommervær! Vokser jo så det knaker ute. Tiarella er fin! Mange knopper er plutselig bristeferdige. Paeonia rockii slo ut i dag!
    Ha en fin uke,
    /Irene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Irene!
      Ja, det är så skönt att man inte behöver frysa ute. Växterna trivs och frodas. Blev så glad att det fanns en stor Tiarella som väntade på mig, nu är alla tre planterade. Har ingen Rockii men de är fina, mina pioner får jag vänta på ett tag till.
      Ha en fin vecka du med /Marika

      Radera
  14. Vad skönt att solen och värmen kommit tillbaka. Imorgon är det sommarmånad.
    Så mycket fint du har i din trädgård och mer har kommit till.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lena!
      Tack, det är en fin tid nu. Redan juni i morgon, tiden går fort. Njuter i det varma vädret.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  15. Hyvä ostos tuo Tiarella minulla on myös sitä ja se kasvaa kuivassa rinteessä ja saa ihanan punaisen ruskavärin lehdilleen.
    Lisääntyy myös mukavasti.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hei Nila!
      Hyvältä kuulostaa, minusta se on kaunis nyt kun se kukkii, ja vielä parempi jos lehdet saa punaisen värin. Minulla on tuo kukkapenkki jossa vähän varjoinen paikka, ja tätä kasvia suositeltiin.
      Oikein kivaa illanjatkoa. /Marika

      Radera
  16. Så mye fint, herlig med hageliv igjen!
    Ha fine forsommerdager i det nydelige været!

    Klem, Ida

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ida!
      Tack, så mycket. Javisst är det fint nu, och så härligt att vara ute i trädgården. Tack detsamma Ida. Ha det gott.
      Kram Marika

      Radera
  17. Hej Marika!
    Vad härligt att även Ni har fått ett bättre väder.Du hittade en hel del fina växter ser jag Spetsmössan är ju fin även när den inte blommar tycker jag.Det är så kul att åka i väg till handelsträdgårdarna och alltid hittar man någonting nytt.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta!
      Vädret är fint fortfarande, det var lite mulet och blåsigt igår men idag är det strålande sol igen. Det fanns så mycket fint och en hel del fick följa med hem. Spetsmössan är riktigt fin.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  18. Hei Marika.
    Godt med varmt vær, og å kunne handle inn til krukker, og endelig plante dem til:-)
    Det ser frodig og fint ut i hagen din nå, og alt skjer jo fort nå. Kan nesten se plantene vokse.
    Ha en fin helg/Eirin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Eirin!
      Ja det var dags att få upp lite amplar, hade bara köpt minipenséer innan, men nu är alla krukor fina. Regnet har gjort gott för växterna, de trivs. Nu har vi haft soligt och fint ett tag, och det är så skönt.
      Ha det fint /Marika

      Radera