torsdag 24 juni 2021

Glad Midsommar.

 Vädret har varit riktigt varierat den senaste veckan, sol och varmt, regn och lite svalare temperatur, och med svalare menar jag runt 20 grader i stället för 30. Vi har vaktat dotterns ankor, sett till att de har mat och vatten och att de kommer in till sitt hus till natten. Om jag ändå kunde förstå vad de kvackar om.

De tidiga pionerna på Solbacken, stora som handbollar, har nu blommat klart och regnet slog ner de sista blommorna som satt kvar.
Hemma hos mig har mina Sarah Bernhardt den I och den II, slagit ut. De står en halv meter från varandra, en får lite mera sol och blommar alltid lite tidigare än den andra, som står närmare häcken.

Ett collage på några av mina doftpioner, den gula är från dotterns rabatt.
Kan inte få nog av dem, och doften är underbar. Den förflyttar mig till min Farmors trädgård, och våra fikastunder,  kaffe med kanellängd, glass och jordgubbar. Hon var mycket arbetsam och flitig, men kunde också njuta.
Denhär tiden blommar också fingerborgsblommorna , de matchar pionerna fint. Har bara några få hemma hos mig i år, får så flera.  Dehär är från Solbacken. 
Då jag fixat hos dottern och sett till att hennes fåglar har det bra, är det ara att fortsätta här hemma, finns  fågelbad utplacerade i trädgården och dricksvatten. Skatungarna hoppar omkring överallt och den här passade på att ta ett dopp i mitt zinkfat med fontän.
Det är inte bara pionerna som blommar, som tur är. Då skulle det bli tomt på blommor då de blommat klart. Rosorna har börjat så smått. Blue for You, och Rhapsody in Blue. På nedre raden honungsrosen Lykkefund.  Den första dahlian har slagit ut, så jag hoppas att det bir en lika fin blomning på dem som förra året. Men först skall vi njuta av sommaren och alla vackra sommarblommor, det blir ingen dans kring majstången men skall få träffa sonen, med flickvän,  har inte träffat dem på över ett år.
                                            
Önskar er alla en riktigt glad Midsommar!
Marika

Länkar till TrädgårdsFägring




42 kommentarer:

  1. Hej Marika!
    Ja nu är det pionernas tid. Underbara bildcollage du bjuder på. Nästan så jag kan förnimma doften. Fina bilder på skatungen.
    Själv upptäckte jag just att rådjuren (som jag trodde jag stängt ute) ätit upp varenda floxknopp, ca 50 st. Så kan det gå men det är inte mycket att göra åt det. Jag är glad att dom lät bli potatisblasten ... än så länge. Nu när floxen är uppäten kanske det är deras nästa skrovmål :)

    Kram och en riktigt fin midsommarhelg till dig!
    Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!
      Ja, vad härligt, får njuta av dem ännu en liten tid. Tack, brukar stoppa näsan i dem och riktigt känna doften. Skatungarna var lite överallt, tror att de gett sig av, för jag har inte sett dem alls idag. Så tråkigt med allt som förstör och äter upp det man planterar och odlar.
      Tack! ha en riktigt skön midsommarhelg!
      Kram /Marika

      Radera
  2. Hej Marika!

    Så flotte peoner du viser! Her har de akkurat begynt å blomstre. Digitalis er også så flotte, men de sprer seg litt for mye her. Morsomt med skjæra som bader :)

    Glad midtsommer!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Tack, de har blommat och blommar riktigt fint i år. Digitalis vill jag inte vara utan. men det blir ett mellanår, ser inte ut att finnas många i trädgården. Skatan hade det riktigt skönt i badet.
      Glad Midsommar till dig med /Marika

      Radera
  3. Ack, denna ljuvliga piontid, bästa tid på året! Men det gäller att njuta, för det är ju så kort! Och i den här värmen vi har haft blir det ännu kortare, tyvärr...

    Glad midsommar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det härligt med alla pioner. det är bäst att njuta medan de blommar, du har helt rätt, de skulle gärna få blomma ett tag till. Men som tur är står andra växter på tur.
      Glad midsommar till dig också!
      Marika

      Radera
  4. Hei Marika! Nydelig peonblomstring. Vi ligger litt etter deg. Skal huske å lage fuglebad. Til glede for fugler og for oss.
    Ha det godt! Klem Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anne!
      Tack, jag bara njuter. Det är riktigt skoj att titta på fåglarna, en del tar sig ett riktigt dopp, medan andra bara dricker lite försiktigt.
      Glad Midsommar !
      Kram, Marika

      Radera
  5. Good morning dear Marika,
    Fantastic to see your Peonie´s in bloom. You have so many different ones. I love to see the birds taking a bath. The roses are lovely. At your place they make a start at my place I am deadheading already. Must be great to see your son after such a long time. Have a wonderful time together!!
    Rosehugs Marijke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dear Marijke!
      Thank you so much, I love peonies, I suppose I inherited it from my grandma. Her garden was full of peonies. I only have a few roses, but they are beautiful. We have contact quite regularly but it is different to see each other in person.
      Have a lovely day /Rosehugs Marika

      Radera
  6. Det lyder som om du har arvet din farmors evner, både som den flittige og evnen til at nyde:) Pæonernes duft er helt fantastisk, og du har så mange smukke! Herligt med fugleliv i haven, og hyggelige ænder at passe. De snakker nok om os - ligesom vi snakker om dem:)

    God midsommer!
    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulla!
      Tack snälla, hoppas det är så, hon var en fin förebild. Passar på att njuta av pionerna medan de fortfarande blommar. Idag lät det som om ankorna var arga på mig, trots att jag serverade deras favoritmat, makaroner med majs. Tror att de vill ut i ån och simma, men det får de göra när dottern är hemma.
      Ha en fortsatt fin Midsommardag.
      Hälsningar Marika

      Radera
  7. Hei Marika.
    Nydelige peonbilder du viser. Det er bare å nyte denne tiden i hagen. Tenker det skal bli godt å treffe sønnen igjen.
    God helg.
    Hanne-Lise.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Hanne-Lise!
      Tack så mycket, ja pionerna är helt fantastiska, och trädgården är fin nu. Ja, så trevligt att äntligen träffas.
      Trevlig helg!
      Marika

      Radera
  8. Midsommer en er klædt i smukke rosa farver der, hvor du færdes. Lækre billeder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Ja, mycket rosa fluff, njuter av pionerna så länge de blommar.
      Tack! Ha en trevlig helg /Marika

      Radera
  9. Hej Marika,
    Jag tycker om dina vackra collage. Synd att det inte finns någon doft med dem. Vackra minnen av din mormor och hennes trädgård. Jag önskar dig en glad midsommar. Översatt med deepl. Fijne midzomer, goetjes Willy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi Willy!
      Thank you so much. It would be perfect if we could feel the scent. I had a special relation to my grandma.
      Have a happy Midsummer /Goetjes Marika

      Radera
  10. Peonene er så vakre :-) og jeg liker dem så godt. Hos oss bleknet de raskt i år, for den gangen var det så varmt ... nå i regnet blomstrer alle plantene og trives og slenger oppover ... hyggelig å se. Massehilsener til deg. Ha en fin helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Viola!
      Pionerna har varit extra fina i år, och de blommar fortfarande. Vi har väldigt varierat väder, sol och värme byts snabbt till regnskurar och lite svalare väder. Skönt att slippa vattna.
      Många hälsningar /Trevlig helg /Marika

      Radera
  11. Hej Marika
    Jeg holder så meget af pæoner - det er smukke billeder du har taget! Ja, nu kan vi glæde os over, at det ikke mere er 30 grader.
    Dejligt med fugleliv i haven.
    Ha' en fin weekend, mange hilsner fra Gitte

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gitte!
      Ja, pionerna njuter jag av varje år. Ibland blommar de fort över, men i år har jag fått njuta ett tag. Känns bra att vi inte har 30 grader, njuter mer av lägre temperaturer.
      Trevligt veckoslut /Hälsningar Marika

      Radera
  12. Vackra luktpioner och finfina collage :) Jag har gått runt och doftat bland pionerna och det är förvånansvärt få luktpioner som doftar gott. Men alla pioner är vackra när de blommar. Jag väntar på blomning hos några irissorter och snart börjar hostorna. Jag tillhör dem som oftast låter blomstänglarna vara kvar - blommorna kan vara väldigt vackra.

    Ha en fortsatt fin midsommar! Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carina!
      Tack så mycket. Jag känner en doft av kanelbullar, men det är mitt luktsinne som spelar mig ett spratt. Jag förknippar pionerna med våra fikastunder. Såg att de stora hostorna hos dottern bildar fina blomstänglar, hos henne och hos mig får de blomma, tycker de är fina.
      Trevlig helg /Kram Marika

      Radera
  13. Ja i denna ljuva sommartid...värmen tog kål på det mesta i blomväg men inte rosorna tack och lov. Nu är det skönare grader och det duggar lite lätt ute - äntligen!!!
    Ha en fortsatt fin midsommar!
    KRAM Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Titti!
      Vi har haft ett fantastiskt midsommarväder, men precis när vi satt och åt ute idag, så kom det en rejäl regnskur. Riktigt uppfriskande. Nu är det soligt och varmt igen.
      Ha det fint /Kram Marika

      Radera
  14. Hej Marika!
    Så mycket underbar blomning du har. Det är så härligt att dofta på det som blommar och dofter som även får en att minnas tider som en gång var är härligt särskilt när man förflyttas till en nära anförvants trädgårdsidyll.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta!
      Tack så mycket, visst är det vackert nu. Är speciellt förtjust i pioner och njuter av dem så länge det går. Idag börjar dagen med en otrolig värme, så det blir nog en fin dag.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  15. Hej Marika,

    Oj så många fina pioner. Hoppas den något lägre temperaturen hjälpte dem att blomma lite längre så du får njuta av dem. Här håller de bara någon vecka och eftersom jag har få blommor per planta blir årets pionblomning kort.
    Som tur är tar ju rosorna och dahlior över och även här har de första rosorna öppnat sig.

    Ha en fin vecka. Ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulrika!
      Pionerna har blommat ett tag, vissa med riktigt många blommor och några med bara några få. Nu börjar det se ut som att det är över. Rosorna har tagit över, dahliorna är inte riktigt igång ännu. Det är bara en som blommar. Men det är bra att allt inte är på G samtidigt.
      Ha en fin vecka /Marika

      Radera
  16. Nydelige peoner, og så mange forskjellige. Det er så gøy å se fugler bade, hender det skjer her også, men jeg har aldri nådd å fotografere. Ha en fortsatt fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ingeborg!
      Tack, ja de är riktigt fina och har blommat fint i år, nu tror jag det snart är över. Det ser ut som att fåglarna njuter av sitt bad.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  17. Vakkert med blomster javisst, men fuglen som bader er det som fester seg på netthinna :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Martin!
      Tack, ja fåglarna är riktigt trevliga att titta på.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  18. Utrolig vakker blomstring!
    Mange av mine favoritter du viser her :)
    Nå er vi midt i den beste årstiden, og noe varierende temperatur/sol her hos meg. Denne helgen melder de høye temperaturer og en skikkelig sommerhelg.
    Tusen takk for hjelp emd navnet poå blomsten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Inger Marie!
      Tack så mycket, det verkar som om allt blommar på en gång. Vi har haft några riktigt varma dagar igen. Det var så lite, bara trevligt att kunna hjälpa till. Jag brukar ha den i vitt, visste inte att den fanns i blått.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  19. Åh, så fint du skriver om piondoften och din farmor. Jag kan precis sätta mig in i den känslan, fikabordet mitt i ett hav av underbara blommande pioner. Kanske en broderad duk och fint porslin. Hembakat. Ljuvligt.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anni!
      Faror betydde så mycket för mig, trivdes så bra att vara hos henne, och så bodde hon alldeles invid en härlig badstrand i härliga Hangö. En småstad som inte har förändrats så mycket.
      Hon bakade både bullar, längder och matbröd.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  20. Runt 20 grader låter lagom temperatur och bra med lite regn för naturen.
    Fantastiska pioner, känner doften hela vägen hit!
    Skön fredag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lena!
      Nu närmar det sig 30 igen, det blir lite för varmt. Men jag sitter i skuggan och skriver, det fungerar bra. Nu har nästan alla pioner blommat över men då är det något annat som börjar blomma. Ha det skönt /Marika

      Radera
  21. Bogata kolekcja piwonii. Wyglądają dorodnie, pewnie dobrze o nie dbasz. Moje już mają się lepiej od czasu, jak sypię im popiół z kominka. Lubią to.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi Ludmila!
      Thank you I really like peonies. I haven´t tried to put ash on them, but all things that make them happy is good.
      Have a nice weekend /Marika

      Radera