lördag 4 september 2021

Trädgården klär sig i höstskrud.

 Visst är hösten här, det är ganska svalt ute men solen skiner och det är riktigt skönt. Trädgården kräver inte så mycket arbetsinsatser, går och plockar frön och tömmer krukor i växthuset, tar tillvara tomater. Tar hand om ankorna och kollar till hos dottern . Denhär skuggiga hörnan är riktigt grön och skön. 

Gillar fläderbärens vackra lila svarta nyanser, en stormhatt blommar fortfarande, annars har det mesta blommat klart. Går och letar färger.
De rosa tonerna ser höstaktigt ut, gillar hortensiorna som vi köpte förra året, varför köpte inte jag någon? Kärleksört och flox och zinnia. Stockrosen har lagt sig ner, men den får stå kvar och bilda frön. Har redan norpat några.
Hos mig är det inte så mycket rosa toner det är mera rött. Blodtoppen svävar över hela rabatten och sprider sig om den får. Måste ta tag i det. Min enda solhatt Magnus, det får bli fler sådder till våren. Den dubbla Cosmosblomman är jag riktigt förtjust i, den fyller upp i rabatten.
Lila toner finns det lite fler av, Blue for You har börjat blomma om, min egensådda Malva trivs bättre nu när vädret är svalare, Zinnian får stå kvar för att bilda frön, den ser inte lika fin ut nu längre. Floxen finns hos dottern , och i vänstra hörnet en liten klematis som blommar sent hos mig.
Och så en bild på mina dahlior som är så fina, kan inte skilja dem åt numera, de är väldigt lika varandra i både färg och form. Seniors Hope, Profundo, Red runner, Lilac Bull, Addison June, Natal. Några som inte slagit ut ännu.
Igår fick Bohemian Spartacus besök av en stor vårtbitare, som trivdes riktigt bra där på blomman.
Soligt och fint idag, en härlig höstdag. 
Ha en trevlig helg!
Marika

Länkar till TrädgårdsFägring och önskar nya administratören lycka till.
Eller hur blev det?



26 kommentarer:

  1. Hej Marika!
    Så flotte fargenyanser du viser i dine bilder. Hortensia er så fine nå på sensommeren. Det er så fint å ha noe i hagen som blomstrer fra nå og til frosten kommer.
    God helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Det finns en hel del färger fortfarande, trots att det inte är så mycket som blommar. Har skaffat min första Limelight i år den börjar bli rosa.
      Ha en fin helg /Marika

      Radera
  2. Ljuvliga sensommarbilder av allt som blommar nu! Visst är det en skön tid...
    Kram från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Titti!
      Visst är det en härlig tid, och så fina dagar med solsken och riktigt skönt att vara ute och greja.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  3. Det er fine kollager du laver - og skønne farver, Marika! Flot du kunne få et rigtig godt og skarpt billede af græshoppen, den sidder ellers ikke stille så længe. Nu kan vi tage det mere roligt i haverne, og virkelig nyde septembers blå himmel.

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulla!
      Tack så mycket, ja det finns fortfarande lite som blommar där ute. Det är ett lugnare tempo i trädgården, det är riktigt skönt med soliga fina dagar. Den gröna krabaten satt länge och njöt i solskenet på dahlian. .
      Ha det gott /Hälsningar Marika

      Radera
  4. Hej Marika!
    Du har så fint i din höstträdgård så många fina färger.Hösten är en ganska härlig tid då man får lugna ner sig lite och luften blir svalare men den får gärna vara lite varm och skön på dagen ett tag till för min del.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta!
      Tack, ja det finns fortfarande lite som blommar, mest dahlior som är fina. Gillar hösten, det blir lite lugnare tempo och inte så mycket som måste göras. Nu håller jag på att försöker städa undan i växthuset, men lite tomater får stå kvar. Det är soligt och fint idag och det får det gärna fortsätta med.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  5. Hej Marika
    Hvor er det smukke billeder, du har taget. Min have ser ikke så godt ud længere - mange blomster er væk nu i september. Men september er en dejlig måned med et flot lys.
    Mange hilsner fra Gitte

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gitte!
      Tack! Det finns lite som blommar fortfarande men mest dahlior. De kommer att blomma tills det blir kallt. Vi får hoppas på en lång solig höst, med vacker färgprakt i träden innan löven ramlar ner.
      Ha det gott /Hälsningar Marika

      Radera
  6. Oi miten kauniita kukkia sinulla vielä kukkii.
    Daaliasi on kyllä herkullisen väriset.
    Minulla on perennojen kanssa kaikki kesken on kitkemistä ja istutuksia mutta jos riittää kauniita ilmoja niin eiköhän näistä selviä.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hei Nila!
      Kaksi ensimmäistä kuvaa on tyttären puutarhasta, mutta vielä vähän kukkii meillä myös. Enimmäkseen daaliat. Ruusu alkoi uudestaan, oli yllätys. Minulla muutama istutus vielä mutta eniten töitä kasvihuoneessa. Tomaatteja on ollut oikein paljon tänä vuonna.
      Hyvää uutta viikkoa sinulle.
      Terveisin Marika

      Radera
  7. Å det lät så himla skönt att strosa runt och göra det du gör. Jag insåg att jag behöver göra en stor ogräsrensning igen. Men annars börjar jobben kännas mindre akuta. Dahliorna är läckra nu.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carina!
      Jag skall försöka få ordning i växthuset, men det är många tomatplantor som inte är helt klara än. Tänkte jag kan sitta därinne och pyssla om det blir regn och rusk. Skall putsa mina tulpanlökar som jag tog upp ur jorden, brukar ha det gjort tidigare. Nu är dottern hemma igen, så då har jag bara ett ställe att sköta om. Dahliorna är så fina, glad så länge de får blomma.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  8. Så vackra dahlior du har! Jag är extremt besviken på mina 7, endast 3 av dom är godkända. Sen har jag också tröttnat på att dom börjar blomma så extremt sent, så nästa år blir det inga alls.....
    Det är en Salix som vi nu idag har tagit bort det sista på. Vet dock inte vilken sort, ska kolla det. Nu är den så ynklig (1/5 är kvar) vilket är trist. Folk på återvinningen frågade vad det var för vacker buske vi sågat ner..... Nu har vi lika mycket till i pickisen!
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Susie!
      Så tråkigt med dina dahlior, ibland blir det inte som man tänkt. Nackdelen är att de börjar blomma sent, men är det en fin blomning så är det värt det. Din Salix är riktigt fin, hoppas den växer upp igen.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  9. Dine kollager er så flotte, navnlig den med alle de røde dahliaer. Jeg håber, vi får et mildt efterår, så du kan få glæde af blomstringen i lang tid. Jeg synes også, det kan være svært at skille dahliaerne fra hinanden, især fordi man ikke altid får den sort, der er vist på emballagen.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Elna!
      Tack skall du ha. Ja det får vi hoppas, skulle vara synd om det blev frost nu. De röda är väldigt lika varandra, det är inte lätt att skilja dem åt, brukar dock märka dem när jag planterar, men nu är märkpinnen långt nere vid roten. Får hitta på ett annat system.
      Ha det gott /Hälsningar Marika

      Radera
  10. Zawsze chętnie do Ciebie zaglądam w czasie, kiedy kwitną dalie. Nie zawiodłam się. Kwiaty przepiękne!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi Ludmila!
      Thank you so much! I think the dahlias are very nice this year, I hope they get to bloom for awhile before the frost comes.
      Have a nice week /Regards Marika

      Radera
  11. Hei! Marika! Jeg ser ikke høsten i dine bilder. Det er så mange flotte blomster som blomstrer. Dahlia er jeg spesielt svak for. Ha det godt! Klem Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anne!
      Det känns som höst men visst finns det fortfarande något som blommar. Dahliorna är fina.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  12. Et fargesprakende innlegg i rødt/lilla (og litt svart).
    De svarte endene i tidligere innlegg kler hagen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Martin!
      Verkligen färgrikt med alla röda dahlior. Änderna är så fina, de skiftar i både grönt och blått.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  13. Hortensiorna trivs verkligen bra detta år. Jag är glad att jag har så många i krukor numera för tidigare har de inte trivts alls. Nu gör de hösten lite trevligare.
    Och dahliorna, ja dem beundrade jag ju redan i annat inlägg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anni!
      Jag får hoppas att mina kommer att trivas. Hade tänkt plantera dem ute. Har en som får övervintra i växthuset tillsammans med en Japansk lönn som inte hittat sin plats ute ännu.
      Kram /Marika

      Radera