fredag 8 oktober 2021

Oktoberstart i trädgården.

 Nystart med teman i TrädgårdsFägring.  Veckans tema är Oktoberstart i trädgården. Hos mig har oktober startat med mycket regn, och några få soliga dagar, som idag. Alla bilder är tagna i min trädgård och är dagsfärska.

Den framträdande färgen hos mig är gult, de stora lönnarna dominerar, löven har börjat dala och maken krattar. Dagen efter set det likadant ut igen.
Då jag äntligen tog mig ut efter allt regn, hade tidlösan slagit ut, och jag såg dem senast som små knoppar. Den ena är The Giant och den andra Waterlily, köpta på Zetas förra året. 

Luktärterna har börjat blomma väldigt sent, men är glad att de blommar. Känner en fantastisk doft då jag passerar förbi. Hortensian Silver Dollar, blev äntligen planterad. Orkade inte gräva själv, på grund av några stora rötter som var i vägen, men fick hjälp av maken. Nu hoppas jag att den kommer att trivas.

Några andra växter som blivit begravda under ett lövtäcke. Alunrot, kärleksört och mina egensådda borstnejlikor, som på fröpåsen var ljuvligt ljuslila,  färgen stämmer inte med verkligheten men jag gillar dem ändå.
Inne i växthuset har min Engelska pelargon som inte behagat blomma under hela sommaren, nu plötsligt slagit ut i blom. Några cyklamen fick jag rädda från drunkning. Tror det har regnat in från takluckan. Ute vid garageväggen blommar kaprifolen helt otroligt, som den gjort hela sommaren. Doften är fantastisk. Samlade ihop några Spanska Margueriter, från olika planteringar. och de trivs utmärkt i skuggan, mycket finare än de var i samplantering i värmen på altanen.


Och så dessa, som är så fina fortfarande. De har tagit lite stryk av regn och blåst men det kommer nya blommor fortfarande. 

Hoppas ni får en trevlig och solig helg !
Marika

Länkar till TrädgårdsFägring , ni är välkomna att göra likadant.



38 kommentarer:

  1. Jamen lite härligt är det att få höstfixa lite...säj hejdå till sommaren och låta trädgården gå i dvala.
    Dina dahlior är fantastiska och vilka färgklickar :)
    Kram från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Titti!
      Visst är hösten härlig när den är solig och fin som idag. Har inget emot hösten bara det inte bara regnar och blåser.
      Tack, visst är de fina men nu börjar det närma sig slutet för denhär säsongen.
      Ha en fin helg /Kram Marika

      Radera
  2. Jag har nog haft tur i veckan. Det regnade på nätterna i början av veckan men eftermiddagarna har varit varma och sköna. Det är jag glad för. Du har mycket fin blomning hos dig och dahliakollaget är underbart.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carina!
      Jag har varit hos dottern några dagar i veckan, första dagen hann vi göra lite grann innan regnet kom, andra dagen fick vi lite mer gjort, det regnade inte men det var så blött så det var nästintill omöjligt att gräva. Idag var vädret perfekt men då har jag fått lite gjort här hemma. Tack, dahliorna är riktigt fina, får se hur länge det dröjer innan det blir frost. Njuter av dem så länge det går.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  3. Ja, dine dahlia er alltid så fine. Det blir spennende å se hvor lenge du får beholde de. Å grave er veldig tungt ja, og spesielt hvis det er mye røtter fra før. Tidløs er en spesiell og flott plante.
    God helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Ja, de är fina. Förra året har jag ett inlägg från den 25.10 då hade det varit frost, så kanske jag få ha kvar dem några veckor till. Det var dags för hortensian att bli planterad, så det var bra att jag fick grävhjälp.
      Ha en trevlig helg /Marika

      Radera
  4. Bardzo lubię jesienne barwy w Twoim ogrodzie. Zwłaszcza dalie i klonowe liście. W przyszłym tygodniu maja przyjść mrozy znad Grenlandii. Obawiam się, ze to będzie koniec naszych dalii ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi Ludmila!
      It has been a very good dahlia year. But soon it will be over for this year. A pity as they are still looking good.
      Have a nice weekend /Best wishes Marika

      Radera
  5. Hej Marika!
    Haha, ja, det är mycket löv som faller ner nu... och det kan verkligen känns som ogjort arbete när det ser lika dant ut dagen efter. Själv ska jag ut och sopa tallbarr idag. Man får nästa plöja sig igenom bädden av barr på gången nu :)

    Mycket fint kollage på dina dahlior!!

    Trevlig helg! /Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Birgitta!
      Vi har två stora lönnar och en ek, marken blir täckt av löv. Använder mycket av det för att täcka rabatterna, och för att skydda lökarna när jag satt dem. Så de får göra lite nytta.
      Tack, dahliorna är fortfarande fina.
      Trevlig helg /Marika

      Radera
  6. Det var väldigt vad det blommar hos dig! Här har borstnejlikor, margueriter, kaprifol m.m. gett upp för länge sen, men dahliorna hänger i. Tråkigt när innehållet i fröpåsen inte stämmer med bilden. Har en känsla av att borstnejlikor korsar sig hej vilt.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anette!
      Min kaprifol är makalös den blommar hela säsongen och långt in på hösten. I år ser den ut att ha trivts extra bra. Tror bilden på fröpåsen var fel, har aldrig sett så ljust lila borstnejlikor. Men de blev fina och har bara blommat ett tag. Alla andra har blommat över för längesedan.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  7. Hej Marika!
    Nu har jag förstorat alla dina bilder och njutit av oktoberhösten i din trädgård. Gula nyanser blandade med ljuslila (tidlösa) är häftigt.
    Så roligt att luktärterna blommar och framför allt, doftar. Pelargoner brukar ofta gilla den här tiden och sätta igång att blomma för fullt. Det är ofta samma med mina. Jag har dock klippt ner dom rejält pga platsbrist men ... nog har dom börjat sätta mängder med knoppar allt.
    Och så dahliorna ... visst är det väl fantastiskt att inte frosten slagit till ännu. Och det ser inte ut att vara frost i närtid heller.
    Önskar dig en fin helg!

    Kram Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!
      Det är väldigt gult hos mig, lönnlöven har tagit över helt. Tidlösa var en trevlig överraskning. De jag köpte ser ut att trivas bra och det har också blivit en betydligt större koloni av dem. Jag är inte duktig med pelargoner men har en Mårbacka som har blommat hela sommaren och gör det fortfarande. Två som jag övervintrade från förra året har inte producerat en enda blomma. Jag hoppas dahliorna blommar ett tag till, och kylan kan vänta.
      Ha en trevlig helg!
      Kram Marika

      Radera
  8. Hei Marika.
    Fortsatt mye som blomstrer hos deg, og lønner gir mye løv:-) Litt slitsomt å rake når det er så vått.
    Dahlia har jeg aldri fått helt til, så jeg får nyte bilder andre viser.
    I dag dine:-)
    Ha det godt/Eirin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Eirin!
      Det finns fortfarande lite som blommar, men mest gula lönnlöv i trädgården. Dahliorna har varit fina, de har blivit lite misshandlade av regn och blåst, men fortsätter att producera blommor.
      Ha en fin helg /Marika

      Radera
  9. Hösten är en brytningspunkt. Vissa bilder ser ut som sommarbilder, medan andra verkligen ser höstlika ut. Fortfarande mycket som blommar.
    Skön söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lena!
      Ja det är lite mittemellan. Dahliorna blommar som bara den, fortfarande, samtidigt som träden håller på att tappa sina löv.
      Ha en skön söndag /Marika

      Radera
  10. Hej Marika
    Så smukke bileder af oktoberstart i din have! Du har mange blomster stadigvæk - flere end mig.
    Jeg elsker dahliaer. Min far havde dem i min barndoms have, så de betyder noget særligt for mig.
    Ha' en god søndag, hilsner til dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gitte!
      Tack! Det finns lite kvar som blommar fortfarande och finast är nog dahliorna. De får blomma så länge de vill, och kan beroende på vädret. Vill inte tänka mig frost och kallt riktigt ännu.
      Trevlig söndag /Hälsningar Marika

      Radera
  11. Din kaprifolie er helt fantastisk. Her i haven er jeg bange for, at den enkelte plante, vi har, er blevet placeret for skyggefuldt, for den blomstrer ikke. Også en flot collage, du har sammensat med dine dahlier.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Tack! är väldigt förtjust i den själv också. Den brukar vara fin och frodig men i år har den varit extra fin. Det är en växt som gör rätt för sig. Blommar länge ända tills det blir kallt, t.o.m då det kommit snö. Dahliorna är fina, de vinglar lite hit och dit, har fått stötta upp dem, men de blommar fint. Plockar in buketter för plötsligt en dag har det blivit kallt, och då är de inte fina längre.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  12. Hej Marika,

    Härlig smörgul färg på dina lönnar och tänk att det redan blivit dags att räfsa löv! Ser fint ut med löven som bäddar in växterna som fortsätter kämpa på med blomningen. Och luktärter i oktober! Helt otroligt. Härliga bilder på dina dahlior, de är verkligen svårslagna långblommare!

    Ha det gott! Ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulrika!
      Lönnarna är stora, och de fäller löv ett tag till. Luktärterna har stått lite för skuggigt, tror att de börjat blomma tidigare annars. Dahliorna är fina, måste se till att alla nya har namnlappar medan de blommar. Plockat in buketter för en dag snart är det över.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  13. Kyllä sinulla on paljon kauniita daalioita ja ne kukkivat todella kauan. Haravointia on täälläkin tehty ja kohta taas on tippunut uusi kerros.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hei Nila!
      Kiitos ne ovat oikein hienot, vaikka aina alussa vähän rumat, kun joku ötökkä niitä syö. En saanut sitä käännettyä suomeksi, mutta englannin kielellä on Earwig.
      Vaahteran lehdet täyttää koko puutarhan, meillä on kaksi suurta vaahteraa, joten haravointi ei ole vielä loppu.
      Terveisin Marika

      Radera
  14. Efterårsfarverne er flotte hos dig. Her i haven er de kun lige begyndt at vise sig.
    Det var godt, den engelske pelargonie nåede at springe ud. Det er en flot samling georginer. De passer så fint sammen i farve. Nattefrosten må godt lade vente på sig, så du kan nyde dem et stykke tid endnu.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Elna!
      Tack så mycket, de har varit fina i år, och fortsätter att blomma fint. Gillar de röd och lila tonerna, men ibland blir det fel och man får något annat, än det man har beställt.
      Ja hoppas att frosten låter vänta på sig, får plocka in buketter så länge de blommar så fint.
      Ha det gott /Hälsningar Marika

      Radera
  15. Hej Marika!
    Så mycket fint som blommar i din höstträdgård dessutom så vackra färger på löven men den här årstiden så är vår natur så otroligt färgstark.Den här hösten har varit varmare än nånsin även här uppe där jag bor men nu väntar vi på frost under veckan.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta!
      Tack så mycket, det finns lite som blommar fortfarande. Höstfärgerna är riktigt fina, och dahliorna lyser upp tills vidare. Det är ganska varmt, såg att rosorna i parken hade börjat blomma om.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  16. Der er mange flotte farver i din efterårshave :-) og bladene falder nu ned i dyngevis, hvis de falder i bedene er det helt ok, men det kan godt blive et problem på græsset og så må der rives... og rives :-)
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lene!
      Ja det dalar löv varenda dag, det blir stora drivor. Växterna får ett fint vintertäcke men vi krattar det som ligger på gräsmattan. Sparar också så jag har kvar att lägga över i mina lådor där jag skall sätta alla tulpanlökar. Men först skall dahliorna upp och de blommar fint fortfarande.
      Ha det gott /Hälsningar Marika

      Radera
  17. Det er selvfølgelig besværligt med alle de visne blade, men jeg syne nu det ser fint ud når blomsterne stikker hovedet op over "dynen", og de visne blade er jo gode for jorden her til vinter. Smukt med alle de farver du har på både blomster og blade nu. I det skarpe solskin ser det hele så frisk ud, og det er flot med de sorte stativer til ærteblomsterne!

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulla!
      Javisst är det fint, med alla höstfärger. Löven kommer till nytta i rabatterna, sparar några säckar så jag kan lägga på mina lökar, när de kommit i jorden. På våren är det trevligt att lyfta undan täcket och se alla tulpaner och narcisser som hat börjat titta fram. Vi har haft några riktigt fina dagar, idag är det grått men det gör inget bara det inte regnar.
      Ha det gott /Hälsningar Marika

      Radera
  18. Tänk så vackra lönnar är om hösten, det är först då jag riktigt uppskattar dem. När solens strålar når bladen lyser de upp hela din trädgård. Nog är det roligt när växterna beter sig lite som busiga barn och blommar när de inte borde och man gett upp på dem? Hoppas att hortensian kommer att trivas, nog är det tur att man har karlar med lite mer ork i sin närhet när ens egna krafter inte riktigt räcker till. Undrar om du haft frost nu, då ser det nog helt annorlunda ut?
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anni!
      Visst är de fina, för mig är det tvärtom, jag uppskattar dem nästan mer på sommaren, då det är riktigt varmt. De ger en härlig skugga. Men visst är höstens färger fina. Det är vår fula gran som sprider sina rötter åt alla möjliga håll. Såg faktiskt riktigt frostigt ut igår, men dahliorna står fortfarande fina. Idag måste jag ta in en stor bukett, imorgon kan det vara för sent.
      Ha en trevlig helg /Kram, Marika

      Radera
  19. Ja, det blir litt feberredninger fra vind og regn om dagen, men så mye fint du fortsatt har. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ingeborg!
      Tack, visst finns det mycket fint fortfarande, men nu börjar det bli lite kallare nätter.
      Ha det gott /Hälsningar Marika

      Radera