söndag 17 oktober 2021

Planer för nästa år. Same procedure as every year.

 Har inga stora projekt på gång i trädgården. De närmaste planerna är att få hem mina Amaryllislökar. Har en hel samling stående i växthuset. borde ha förvarat dem lite svalt och mörkt. Tror inte det blir några blommor på dem, men nu har jag lagt en beställning på nya lökar. De kommer att blomma till Jul och Nyår och in i nästa år.

Mandela, Flamenco Queen, Velvet Nymph, Elvas och Nymph. Bilderna från Bulbs.se som också får leverera lökarna. Har inte blivit besviken på deras lökar hittills. Blir fint till Jul.
När det nya året har börjat, då blir det dags att tänka på trädgården och nästa säsong.
När crocusarna tittar fram i rabatterna då händer det annat i växthuset.
Då tittar mina frösådder fram, både inomhus och i växthuset.
Samtidigt är det dags att ta hand om dahliaknölarna, både nya och gamla. Planterar dem i krukor i väntan på att de får komma till sin permanenta plats. Men där är det fullt av tulpaner än så länge, så de får vänta på sin tur.
När tulpanerna blommat klart är det dags för dahliorna att komma ner i blomlådorna.  
Lökarna skall ner nu på hösten, men de får vänta på sin tur. Där står dahliorna fortfarande kvar. 
Det börjar bli dags.
Idag ser de ut såhär, de är fina fortfarande men tror det bir dags att ta upp knölarna så att jag kan sätta ner lökar till både tulpaner och narcisser. Det är en rundgång, de får turas om.
Inga stora projekt planerat men det visar sig när säsongen är här, då kan det bli något ändå.

Samlar på mig frön från den egna trädgården, Sahara är så fin, men vet inte riktigt vad som är frön. De får torka ett tag till kanske det visar sig.
Soligt och fint idag, men betydligt svalare än det har varit. 

Ha det gott !
Marika

Länkar till TrädgårdsFägring






34 kommentarer:

  1. Hej Marika
    Så flotte billeder du viser! Dejligt at du stadig har dahliaer i blomst.
    Ja, nu er det tid til at lægge planer for næste sæson i haven.
    Det må være dejligt med et växthus - det ønsker jeg mig.
    Mange hilsner til dig fra Gitte

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gitte!
      Tack för det. Dahliorna klippte jag och tog in en stor bukett. I morgon skall jag gräva upp knölarna och ta dem till vinterförvaring. Jag är mycket nöjd med mitt växthus, det kan man ha till mycket.
      Ha det gott /Hälsningar Marika

      Radera
  2. Hej Marika!
    Så mange flotte dahlia du fortsatt har! Jeg har også kjøpt flere amaryllis, og Elvas har jeg liggende og skal snart plante dem. Den ser så fin ut på bildene, og det blir spennende å se hvordan den ser ut i virkeligheten.
    Ha det fint.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Jag klippte in en stor bukett idag, tänkte att det kanske snart blir kallt och då är det för sent. Amaryllisarna brukar bli så fina, tror säkert att den blir fin.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  3. Fantastisk fina bilder du visar! Jag har inte köpt några amaryllis ännu, så det var bra att jag blev påmind.....
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Susie!
      Tack skall du ha! Vill inte vara utan amaryllis till Julhelgen, Känns alltid lite extra kul att odla dem själv.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  4. Ja nu får man vara som en ekorre och hamstra frön och kapslar...
    Alltid lika kul att kika in till dig och inspireras!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Titti!
      Tack, snälla. Det är toppen att kunna plocka frön från egen trädgård. Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  5. Ja, projekter behøver ikke at være planlagt i lang tid. Mange opstår mere eller mindre spontant, er min erfaring. Amaryllis er vist en fast juleingrediens hos dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Nej, det är ofta återkommande saker som skall göras, men kanske inga projekt. Har inte varit utan Amaryllis sedan jag upptäckte att det inte var svårt att driva upp dem själv. Tycker de är fina.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  6. Jeg synes jo heller ikke du behøver de helt store planer om forandring Marika... Der er da rigeligt at tage sig til med alle dine forberedelser til både jul og næste års blomstring! Hold op hvor har du mange bolde i luften, men det hele ser som sædvanlig gennemtænkt og farverigt ud!

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulla!
      Tusen tack för dina fina ord, idag har vi fint väder, så jag har tagit upp mina dahlior. När det är klart skall jag sätta ner en massa lök. Bäst att passa på då vädret är fint.
      Ha det gott /Hälsningar Marika

      Radera
  7. Hej Marika!
    Vilket härligt inlägg! Har inte ens tänkt på amaryllis ännu men det är ju verkligen hög tid.
    Har du inte haft frost? Här har vi haft tre nätter med rejäl markfrost. Inatt var det minus 3,8 grader och frosten i gräset på skuggiga ställen har varit kvar hela dagen. Men imorgon blir det mildare för då spås det regn. Men än så länge skiner solen, en härlig höstdag har det varit idag.

    Ha det gott!
    Kram Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!
      Dottern brukar påminna mig när det är dags att beställa nya Amaryllis. Plockade in den sista dahliabuketten igår, och inatt har vi haft frost, det var precis i sista stund, härligt. Idag har jag grävt upp dem och planterat tulpanlökar istället. Vi hade en otroligt fin dag.
      Ha det gott /Kram, Marika

      Radera
  8. Kul det där med att samla egna frön håller oxå på med det & det är långt ifrån alla gånger som man vet vad som är frön ha ha
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Helena!
      Det är lätt med Akleja och Borstnejlika, men solhatt och sommarrudbeckian är inte lika lätt. Är det skräp eller är det frön. Minns inte hur fröna till Sahara såg ut när jag sådde dem.
      Ha det gott /Kram, Marika

      Radera
  9. Vackra dahlior du har. Jag grävde upp mina förra veckan men orkade faktiskt inte klippa av blommorna som var kvar. Jag hade bråttom. Amaryllis ska jag hoppa över i år. Det verkar som de påverkar både allergin och astman till det sämre. Synd för det är så vackra växter.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carina!
      Tack, har varit riktigt glad och nöjd med dem, tur att jag plockade in en bukett igår, för i natt har det varit frost, så de var inte lika fina i morse. Nu är de uppgrävda och jag har satt lökar i stället. Håller med dig tycker att Amaryllisarna är så vackra, men blir din allergi värre, så är det klart att du väljer bort dem.
      Ha det gott /Kram, Marika

      Radera
  10. Minä olen ostanut amaryllikset kaupasta viimeaikoina vain leikkona mutta joskus myös purkissa mukulana mutta en ole säästänyt niitä. Siemeniä olen keränyt nyt vain samettikukasta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hei Nila!
      Olen yleensä säästänyt, mutta vain muutaman kerran olen saanut ne uudestaan kukkimaan. Minä ostan sipulit ja on oikein kiva seurata niitä nupusta kukkaan.
      Olen ottanut aika paljon siemeniä, lähetin siskolle Helsinkiin valkoisen ison sinikellon siemeniä. Olen ne alusta saanut Hangosta isoäidin puutarhasta.
      Terveisin Marika

      Radera
  11. Kommentoit postaustani ja ihastelit punaista lupiinia. Olen kasvattanut sen siemenistä. Minulla on muitakin kauniita lupiineja. Laitan jossain vaiheessa taas kesällä niistä postauksen jossa näet mitä minulla on. Voin kerätä niiden siemeniä ja postittaa sinulle jos haluat mutta nyt minulla ei valitettavasti niitä ole koska en niitä kerännyt mutta ensi vuonna kukinnan jälkeen jos haluat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hei Nila!
      Olen yrittänyt viljellä lupiineja. Minulla on ollut keltainen, valkoinen, ja ihan punainen. Mutta ne häviävät pikkuhiljaa. Tämä sinun viininpunainen olisi oikein kiva.
      Mielelläni haluaisin, katsotaan sitten ensi vuonna.
      Terveisin Marika

      Radera
  12. Skulle ønske jeg var flinkere med Amaryllis, men jeg er helt elendig, tror aldri jeg har fått en eneste en til å blomstre. Men i år skal jeg i hvert fall kjøpe en til jul, i fjor kom jeg aldri så langt. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ingeborg!
      Jag trodde inte att jag skulle lyckas med dem heller, men då jag såg dem första gången hos dottern och hon hade helt andra varianter än dem man kan köpa färdiga. Då provade jag och det gick fint.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  13. Mycket att se fram emot! Jättefina amaryllisar du beställt. Jag planterade ut mina gamla i våras eftersom det funkat bra nåt annat år, men nu åt sniglarna upp allt till och med de stora lökarna.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anette!
      Jag har haft mina gamla i växthuset, tänkte att någon skulle överraska mig med att blomma, men nej så blev det inte. Synd att det inte är så lätt att få dem att blomma igen.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  14. Hej Marika,

    En färgprakt utan dess like och visst måste man planera lite för att få det att funka bra. Gör som du och alternerar mellan tulpaner och dahlior, fungerar toppen.

    Allt gott! Ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulrika!
      Tack, ser fram emot amaryllisarna, de brukar bli så fina. Dahliorna och tulpanerna bytte plats i veckan, nu har jag en hel del narcisslökar kvar, väntar på uppehåll i ruskvädret.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  15. È una fortuna avere un luogo dove poter seminare in inverno! Per questo mi limito a mettere i bulbi! Ora aspetto i saldi e poi compro tutto :D

    Un caldo saluto.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ciao Gabriel!
      Yes, I really enjoy my greenhouse. I have also planted tulipbulbs and have some left to plant. Hope the weather gets sunny, so I get to do it.
      Un caldo saluto /Marika

      Radera
  16. Trots att du inte har några stora projekt på många, så har du många.
    Amaryllis, älskar dem!
    Tack för fina bilder och har det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lena!
      Det skall bli så fint i Jul med alla Amaryllis i blom, känner att de hör Julen till.
      Tack ! Ha det bra /Marika

      Radera
  17. Alltså, din amaryllisar! Numera tänker jag mer på dig än på julen när jag ser amaryllis. Så påverkad kan man bli av en bloggvän :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anni!
      Kan nästan inte förstå hur jag har klarat mig utan dem. Det var min dotter som fick mig att börja köpa lökar.
      Härligt! Kram, Marika

      Radera