lördag 28 maj 2022

En dag i Maj.

 Som de flesta andras, så har också mitt pass gått ut. Har väntat på en tid i några månader och så var det dags att bege sig till ambassaden i Stockholm för att beställa ett nytt.

En krispig tidig morgon, solen sken och det var riktigt vackert. Några bilder på tulpanerna och mina nymålade blomlådor, innan vi styrde kosan mot järnvägsstationen. 

Då jag var klar på ambassaden bestämde vi oss för att ta en promenad på vackra Djurgården..

En riktig oas, med vacker natur och glittrande vatten. En riktigt solig fin dag.

Vi hamnade så småningom på Rosendals Slottsträdgård.  Känner den härliga jorddoften då jag går in i ett gammalt växthus, En speciell atmosfär.


Ser mysigt ut inomhus, inte lika fint ute i rabatterna. 


Däremot var fruktträdgården med alla fruktträd i blom, riktigt fin.

Vi promenerade till Skansen, och tog oss vidare till Slottet. Där var precis vaktavlösningen nästan klar. Vi hann se en liten stund och dottern fick chans att minnas tillbaka på när hon gjorde militärtjänst vid Livgardet.

Vi fortsatte att promenera och shoppa i Gamla Stan, lite mat fick vi i oss på en Italiensk Restaurang med de trevligaste servitörer vi träffat på länge.  Tittade in på Castor. Det fanns mycket fint i affären och det blev något fint med hem. I en annan affär hittade jag ett Luciatåg med små figurer som alla var 70+. Riktigt härligt.

Vår vandring fortsatte på Drottninggatan, med en del shopping. Gillar Trafikljusen. Härligt att sätta sig på ett Café och få vila fötterna. Det är tröttsamt att gå så långa vägar. Men det var en riktigt trevlig dag. 

Ha det gott !
Marika

Länkar till TrädgårdsFägring

30 kommentarer:

  1. Ja passet ja. Får inte mitt förrän nästa år...som det ser ut nu. Vilken mysig utflykt och så fina trafikljus :)
    Jamen ha en fin lördag nu och ta väl hand om dig!
    Kram Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Titti!
      Gå in flera gånger och se om det inte finns avbokningar. Så lyckades min dotter få mycket tidigare tid än hon först skulle fått. Det var en skön tripp, brukade ta en tripp till Stockholm ganska regelbundet, men efter och under pandemin har det inte blivit av.
      Tack detsamma Titti, sköt om dig /Kram Marika

      Radera
  2. Hej Marika!

    Så fine bilder du viser, og så vakkert det er alle steder du viser. Flotte trafikklys :)
    Ha det godt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Tack, det var en riktigt skön tripp, trots att det blev ganska påfrestande att gå så mycket, men det var trevligt.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  3. Så koselig med en sånn tur, men må du til ambassaden for å få pass? Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ingeborg!
      Ja det var en trevlig tripp. Om man är svensk medborgare så kan man lämna in ansökan på närmaste polisstation, men då jag inte är det så måste jag till mitt lands ambassad.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  4. Fint med en tripp till huvudstaden. Det där med pass bryr jag mig inte så mycket om. Har inga resplaner alls. Härliga tulpanbilder i dina nymålade lådor. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Pia!
      Det var riktigt trevligt men jag var ganska trött efter långa promenader. Har inga resplaner just nu men vet att jag nog vill iväg, och då är det bäst att ordna passet innan man gör upp planer. Tulpanerna har blommat så fint i år, och gör det fortfarande. Regnet har skadat dem en aning, men det är skönt med regn. De nymålade lådorna är de vita utanför planket.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  5. Hei Marika! Deilig med en vårtur til hovedstaden. Alt er nytt og i startfasen. Dette er en god tid. Klem Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anne!
      Det var riktigt trevligt, det har inte blivit så ofta de senaste åren. Idag har det varit riktigt skönt i trädgården. Vi har haft några regniga dagar men idag var det solsken.
      Ha det gott /Kram, Marika

      Radera
  6. Men nå ble jeg veldig glad for å se noen fine bilder av Stockholm... tusen takk. Stockholm er på ferielisten vår :-))
    Tulipanene dine er vakre... våre har allerede falmet i hagen. Jeg har plantet forskjellige daliaknoller, som nå viser sin første green.
    God søndag og mange hilsener til deg. bratsj

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Viola!
      Det blev inte så många bilder från Stockholm, men tycker absolut att ni skall göra ett besök. Det är en mycket vacker stad. Mina tulpaner börjar också se vissna ut, och sedan skall jag byta ut dem till dahlior, som står färdiga och väntar på att planteras i blomlådorna. Har skaffat många nya så vet inte om alla får plats.
      Ha en fin kväll /Hälsningar Marika

      Radera
  7. Jeg finder det især imponerende, at du gav dig tid til at tage gode billeder på sådan en begivenhedsrig dag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Telefonen är alltid med, och det går så lätt att ta bilder med den.
      Hälsningar Marika

      Radera
  8. Det låter himla härligt men en rejält lång promenad. Men det är så gott att stanna till ibland och sätta sig med nån fika eller mat. Det var längesen jag var på Rosendahl. Minns att det var svårt att få ett bord att fika vid.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carina!
      Vi gick inte hela vägen. Vi tog skjuts från Skansen, men det var en lång promenad ändå i värmen. Det var mycket folk där vid lunchtid, tydligen ett populärt ställe. Vi hade picknick i parken och åt i Gamla stan.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  9. Hei Marika! Uskaltaudun kirjoittamaan suomeksi, kun huomasin, että olit suomeksi vastannut 🤍 Onnistuu minulta paremmin :)
    Aivan ihana reissu on ollut ja niin kaunista siellä.
    Todeta täytyy, että nuo "pari-liikennevalot" ovat kerrassaan hurmaavat!
    Kaunista kesäistä viikkoa 🤍

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hei Satu!
      Se käy aivan mainiosti, olen syntynyt ja koulut käynyt Helsingissä, ihan kaksikielisenä. Tekee hyvää kun saa vähän harjoitella suomenkieltä. Meillä oli oikein kiva Tukholman matka ja ilma oli meidän mukana. On vaan hyvin harvoin tultu käytyä,viime vuosina, mutta aika ymmärrettävää, ei me ihan turhaan liikuttu pandemian aikana. Nyt tuli passihomma jos haluaisin tehdä jonkun pidemmän matkan. Liikennevalot pisti hymyt huuleen. No missä ellei Tukholmassa, totesi tytär.
      Oikein hyvää viikkoa sinulle /Terveisin Marika

      Radera
  10. Jeg hadde vært uten pass i 5 år, så jeg fornyet det. Hadde akkurat fått det i posten og hele verden stengte ned. Akkurat nå frister det egentlig ikke å reise rundt. Kanskje til neste år...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lillian!
      Mitt pass gick ut precis då pandemin var i startgroparna. Vi hade planer att resa på våren -20 men hann inte boka något och då brydde jag mig inte om att skaffa nytt pass heller. Har inga planer nu men man vet aldrig.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  11. Hej Marika!
    Så trevligt med en resa till vår huvudstad särskilt den här årstiden då säkert mycket står i blom.Rosendahls har jag aldrig besökt men både slottet och Skansen har det blivit besök på men det var länge sedan.För min del så står det bara inrikes resor på tapeten i sommar men det ska bli trevligt att få byta miljö och se andra vyer .Ha det gott\Marvareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta!
      Det var riktigt trevligt i Stockholm, men ganska skönt att komma hem igen. Vi har inte planerat någon resa men har man inget giltigt pass så går det inte. Väntetiderna är långa både för att få en tid för ansökan och för att få det färdiga passet. Det finns mycket fint att se i Sverige och i Norden, och då behövs det inte.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  12. Dejligt med billeder fra din have som ser så fin ud, men også dejligt at få en gensyn med Stockholm i flot vejr! Tak for turen!

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulla!
      Stockholm är fint, och det verkade vara en hel del turister redan. Vi hade tur med vädret, men vi har fått mycket regn den senaste veckan.
      Hälsningar Marika

      Radera
  13. Hej Marika,

    Vilken heldag i stan. Ni måste varit helt slut på kvällen. Var bara någon veckan sedan jag var på Djurgården och tittade på den snirkliga skulpturen. Fina bilder från en solig huvudstad!

    Ha det gott! Kram, Ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulrika!
      Det var en trevlig dag, men jag var slut i ben och rygg efter att ha gått så långt. Funderade vad det var för skulptur, men glömde titta efter info, Alice Aycock, Hoop-La, var det vi såg.
      Tack! Ja vi hade tur med vädret.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  14. Den vackraste bilden var den på ditt målade "plank" och dina vitmålade lådor. Såg mycket proffsigt och fint ut!
    Jag är glad över att vi "rest klart" och inte behöver några pass längre. Fast jag vet inte hur köbildningen är här på Gotland. Det är förmodligen lugnare än i storstan iaf.....
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Susie!
      Tack så mycket. Jag gillar mina vita blomlådor, men de börjar bli slitna. Uppfräschningen gjorde att de kan hänga med några år till. Jag kan bara köa till ambassaden, medan dottern kunde välja närmaste större stad. Där fick hon tid snabbare. Jag har inga direkta resplaner men skulle gärna resa till London eller Amsterdam igen.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  15. Rosendal är fint, dit ska jag nog göra en utflykt i sommar
    Så synd att vi inte sågs när du var på Castor - snacka om att jag blivit överraskad om du klivit in! Hoppas att du kommer till stan någon mer gång, när jag kanske jobbar. Det låg i alla fall en liten lapp som berättade att du varit där och hälsat till mig.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anni!
      Gillade växthusen, som har en speciell atmosfär och mycket fint att titta på. De hade också en hel del perenner men vi tittade inte så noga på dem, för vi kunde ändå inte köpa. Anade att du inte skulle vara där, men ville ändå kolla. Affären är trevlig och ni har så mycket fint..
      Kram /Marika

      Radera