lördag 21 maj 2022

Tiden rusar fram.

 Veckorna bara rusar fram, får mycket gjort i trädgården, och passar på att njuta samtidigt. Vi har haft soligt och fint väder, en hel del blåst och en riktigt varm sommardag. Nu är det tulpanernas tid, hann njuta av dem i flera dagar innan regnet kom.

Dessa två blir nog årets favoriter, lökarna köpte jag på Zetas i höstas, och de motsvarar bilden som var på påsarna.  Libretto Double till vänster och Charming Beauty till höger. 


Altanen kantas av mina stora blomlådor, som just nu är fulla av tulpaner och allium, som inte blommar ännu. När jag ser dem så undrar jag om jag fått det jag beställde, skulle ha ljust persikofärgade men flera sorter har en orange ton. 
Flera av de mörka sorterna står fortfarande i knopp, väntar med spänning på att de skall slå ut.  Köpte vita som jag skulle blanda med de ljust gula, men har inte sett dem ännu.  Jag njuter av dem ändå. 
Dahliorna väntar på sin tur, i växthuset men det lär dröja ett tag till. Först skall jag njuta av alla tulpaner.
Vindskyddet vid kortsidan av altanen har vi rivit bort, det började se slitet ut, nu har jag beställt färdiga stolpar som man trär in virket i. Det blir mindre underhåll och det är bra.  Har målat två gånger med vit färg, hann precis klart innan regnet kom. Nedanför på marken skall vi ha blomlådor, skall klä in rektangulära murarbaljor, så jag får plats för alla nya dahlior. Hade tänkt mig en annorlunda lösning, men nu blir det såhär. 
En vy från övervåningen i huset.  Har försökt reparera gräsmattan som saknar en hel del gräs. Får ta en bit i taget med extra näring och nya gräsfrön, så vi kan röra oss fritt.  Förhoppningsvis börjar gräset gro.

Inne i plastväxthuset växer mina fröplantor, zinnia, morotsblomma, digitalis, akleja, lejongap, rudbeckia sahara, stockros och lite till.  Längtar tills det är så varmt så jag kan ta ner plastväxthuset och flytta ut mina tomater och gurkor från köket . Då skall det bli storstädning och allt som inte hör hemma där inne får komma ut. Nu får jag knappt plats, då golvet täcks av dahlior i krukor och lite annat.
Överallt finns det små ljusblå violer som poppar upp i gräsmattan och i mitt stenparti. Den får gärna växa, ett tag tills gräset skall klippas. Men de runt stenarna får bli kvar. Den purpurfärgade Vincan har äntligen spridit sig lite grann, inte lika villig som den blåa. Den får man hålla efter annars tar den över allt.

 Ser bara någon enstaka vit, och en blomma som är till hälften vit och till hälften blå. Intressant.

Planterade flera Spetsmössor förra sommaren, de är riktigt fina, och alla verkar komma upp. Den lilla syrenen tog jag ett skott hos dottern, och planterade förra året. Den trivs bra och blommar redan första året. Doften av syren är ljuvlig. Vi hade en syrenberså hemma i mitt barndomshem, det borde man ha. 

Och så vill jag visa hur man kan göra en grå elcentral i betonggrått lite roligare och färggladare. Den står intill en lekpark som heter Floraparken.

Vi har fått en hel del regn de senaste dagarna, och det behövdes.
Ha en riktigt trevlig helg !
Marika

Länkar till TrädgårdsFägring

28 kommentarer:

  1. Hej Marika!
    Du har så mange fine blomster nå. Så flott den veggen var. Utrolig hva litt maling kan gjøre.
    Ha det godt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Tack så mycket. Visst är målningarna fina, man blir riktigt glad av att se dem. Finare en gråa betongväggar.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  2. Sikken et tulipanparadis, du er omgivet af. Jeg imponeres også af dine mange potter med frøplanter. Nu hvor regnen er kommet, kan de vel snart plantes ud.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Tack, visst är det fint med alla tulpanerna. Min första sådd frös i växthuset, så tog jag i lite extra och sådde flera sorter. Tror också att jag kan flytta ut dem men det har varit kalla nätter, så de har fått stå kvar för att vara helt säker på att de överlever.
      Ha en trevlig helg /Marika

      Radera
  3. Ja, de var lekre, de to rosa tulipansortene. Plutselig er vi midt i tulipansesongen! Det regner her i dag, og det var på høy tid. Selv peonknoppene hang med hodet i tørken.
    Ha det godt!
    /Irene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Irene!
      Tack, visst är de fina. Vi har också haft regn de senaste dagarna. Det behövdes här också, det var riktigt torrt. Det är en fin tid med alla tulpaner i blom.
      Trevlig helg /Marika

      Radera
  4. Cześć Marika! Widzę, ze kochasz tulipany jak ja i tak samo cieszysz sie na ich kwiaty. Moje dalie już wychodzą powoli z ziemi. czekam aż będa kwitnąć, zawsze w tym czasie zaglądam do Ciebie, żeby obejrzeć też Twoje dalie. Pozdrawiam z Polski!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi Ludmila!
      Yes I love the tulips, there are lots of lovely colours and shapes. When they have bloomed it is time for the dahlias to move in to the big boxes. Right now I keep them in the greenhouse, so they are growing in pots. Have a nice sunday.
      Greetings Marika

      Radera
  5. Jeg kan se du mangler plads i drivhuset nu, og undrer mig over at du kan holde styr på alle de små sommerblomster, Gerorginer og tomater! Du kan nok snart plante sommerblomsterne ud i haven, og så bliver der orden i drivhuset.
    Smukt med alle tulipanerne! Forstår du nyder denne tid med alle de skønne farver. Her kommer der også violer alle vegne, og det skal de have lov til.

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulla!
      Ja det börjar bli fullt. Tror jag skall flytta ut alla dahlior och sommarblommorna börjar bli dags att plantera i krukor och rabatter. De små violerna är riktigt söta, och finns över hela gräsmattan. Det är fint nu, var hos dottern igår, så vackert med alla äppelträd i blom.
      Ha det gott /Hälsningar Marika

      Radera
  6. Nydelige tulipaner, de med mørke farger er senest her også. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ingeborg!
      Ja de mörka är senare, men nu har alla slagit ut. De blommar fint.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  7. Hej Marika!
    Så fina dina tulpaner är .Det var en bra ide att plantera dem i lådor och ha på altanen då kan man se dem ännu bättre.Vad härligt att Ni har fått regn nu hoppas jag att det även kommer hit till oss för marken behöver det.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta!
      Tack skall du ha, ja de blommar riktigt fint. Regnet behövdes och får gärna komma lite till. Idag har det varit en varm solig dag, var i Stockholm och det var skönt att det inte regnade.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  8. So beautifu tulips and pictures 🌷Lovely week to you!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hei Satu!
      Kiitos sinulle, ja oikein mukavaa viikonjatkoa sinulle myös.
      Terveisin Marika

      Radera
  9. Smukke tulipaner i mange dejlige farver. Selvom du måske har fået tulipaner i nogle andre farvenuancer end de bestilte, ser det rigtig fint ud med de mange forskellige farver.
    Hvor var det en god ide at dekorere den kedelige grå elcentral. Man bliver i godt humør af de farvestrålende billeder.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Elna!
      Tack ! Visst blommar de fint trots att det blev lite andra färger. Elcentralen blev så fin, och så gränsar den till en lekpark, då har barnen något fint att titta på . Ett fint konstverk.
      Ha det gott /Hälsningar Marika

      Radera
  10. Mm elcentralen var vacker! Jag har svårt för människor som urskillningslöst tycker att all grafitti är fel.

    Dina tulpaner var väldigt fina men visst undrar man ibland vad det är man fått egentligen. Lösningen för dahliorna låter praktisk och bra.

    Ha en fin helg! Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carina!
      Visst är den fin, man blir på gott humör av att se den. Jag är nöjd med tulpanerna men jag har flera färger som är väldigt mycket mörkare än jag hade tänkt. Jag hoppas det blir bra med dahliorna, och nu får det bli stopp för nya.
      Ha en fin helg /Kram Marika

      Radera
  11. Hej Marika,

    Härlig blandning av tulpaner, även om alla kanske inte är som du förväntade dig. Orange har blivit en favoritfärg hos mig de senaste åren, tycker man blir glad av den.
    Vilken energi ni har med att fixa och göra fint. Vindskyddet kommer säkert bli jättebra och passa fint med dahlior nedtill. Har också lite fläckar på gräsmattan där jag sått nytt, lite regn och sen värme så ska det nog sätta fart.
    Vilken fin elcentral!

    Ha det gott! Kram Ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulrika!
      Tack, visst blommar de fint trots att inte alla ser ut som de skulle. Hade en förhoppning om persikofärgade, men de blev väldigt mörka. Till och med Blue Diamond är kopparfärgad. Får göra ett nytt försök nästa år. Det är skönt att få lite fixat, då vädret är bra. Behöver nya odlingslådor också, det finns alltid något att ta tag i.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  12. Det er bare å nyte blomstene framover nå. Den ene sorten avløser den andre utover sommeren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lillian!
      Javisst är det så, det kommer nytt hela tiden. Just nu njuter jag av vackra syrener och en ljuvlig doft.
      Trevlig helg /Marika

      Radera
  13. Hienot tulppaanit minullakin kukkii muutamia. Daalioita minulla ei ole yhtään. Ihania kesäkukkalajikkeita olet kasvattanut. Minä en ole kasvattanut niitäkään. Pitäisi kyllä laittaa samettikukkaa vielä kasvamaan mutta taidan laittaa suoraan maahan lehtikaalin kaveriksi.
    Mukavaa viikonloppua.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hei Nila!
      Kiitos, täällä ne kukkii vielä. Kaikki ei ole ihan sen värisiä kuin tilasin, mutta kauniita kuitenkin. Kesäkukat pitäisi saada ulos kasvihuoneesta, mutta nyt on ollut niin sateisia päiviä, joten odotan kunnes ilma paranee.
      Oikein hyvää viikonloppua /Terveisin Marika

      Radera
  14. Vilken fantastisk mängd av tulpaner - det är ju som att se en rabatt på Keukenhof :-) Hörde om en av makens vänner som köpt lökar i Holland och såklart fått något helt annat än det han trodde sig köpt.
    Nog längtar man efter att få ställa i ordning och flytta ut och plantera om alla småkrukor som står i högar överallt? Det är en småjobbig tid när man går i slalom runt alla plantor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anni!
      Tack, tulpanerna har varit riktigt fina i år, men nu är det nog klart för i år. Blir lite less varje år på sådderna som står inne. I år var det ett mindre antal tomater och gurka, så det var lite bättre. Det känns bra att allt är ute eller i växthuset nu. Idag har jag planterat ut i krukor och rabatter.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera