tisdag 7 juni 2022

Första sommarmånaden.

 Juni har börjat med en hel del regn, och några soliga varma dagar. Trädgården är grön och fin, gräsfröna som jag sådde har börjat gro, och gräsmattan ser inte lika tråkig ut.

Nya växter slår ut och just nu är det aklejorna som blommar. Mina minipenséer i krukorna är fortfarande fina, och de får stå kvar så länge de ser ok ut. Utsikt från altanen mot trädgården.

Aklejorna finns i många färger, i mitten Akleja Lime och nedanför en klematis Amber.  Tycker de ser ganska lika ut.

Den stora humlan var också förtjust i aklejan. Till vänster Nora Barlow, och den lila växten är Trädgårdsnattviol som jag sådde förra året. Doften är ljuvlig.

De stora träden skuggar en hel del. men hittills verkar växterna i rabatten klara sig fint. Det har regnat så mycket, så de klarar sig fint. Det kan annars bli lite torrt under träden.

Vi har många fåglar som flyger omkring och kvittrar. Nötterna är populära, hos både blåmes och talgoxe. Det är bråda tider för blåmesparet som flyger in och ut ur holken som sitter på garageväggen. Tyvärr hittade vi en död unge under holken.  Jag har hängt upp ett skynke i växthuset som fladdrar i vinden så inte fågelungarna skall flyga in i växthuset, då dörrarna står öppna.
Nu står en hel del växter i knopp. Pioner, vallmo, iris och rosor. Lungörten som jag planterade runtom i trädgården, trivs riktigt bra, och den är fin även om den inte blommar. De prickiga bladen är riktigt dekorativa. Alunroten  Green Spice, med de röda bladnerverna är jag speciellt förtjust i.
Den stora rosen som alltid blommar till skolavslutningen ser extra fin ut i år.  Det är makens uppgift att klippa och forma den, och det gör han så bra . Såg att det slagit ut en hel del nya blommor idag.
Tulpanerna har blommat klart, och jag har plockat upp dem från blomlådorna. Dahliorna som fått vänta på sin tur har äntligen blivit planterade. De gamla knölarna har varit planterade i krukor och de nya i plastpåsar. Det fungerade väldigt bra och tog inte lika stor plats som om jag hade planterat alla i krukor.
Två av de nya har inte fått några gröna blad, men har en hel del rötter.  Får vänta och se om det blir något av dem.
På Solbacken hos dottern har pionerna redan slagit ut och Herrgårdspionen har hunnit blomma över.
I morgon hoppas jag på uppehållsväder då skall jag hjälpa till att få ordning på dotterns trädgård och växthusen. När man har heltidsjobb och studerar på halvtid, så finns det inte mycket tid över för trädgården. 

Ha det fint!
Marika

24 kommentarer:

  1. Hej Marika!
    Du har så mange flotte akeleier! Her synes jeg de krysser seg og så går de tilbake til de gamle sortene. Nydelige roser og pioner.
    Ha det godt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Aklejorna kryssar sig här också, men det brukar inte Barlow sorterna göra, de kommer upp varje år likadana. Tack! Rosen är riktigt fin liksom dotterns pioner. Får vänta lite till på mina.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  2. Flot gået, at du har overskud til at give datteren en hånd. Din egen have passer jo ikke sig selv. Det er hyggeligt med sådan en rose, som springer ud på samme tidspunkt år efter år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Min trädgård är inte så stor och den är inte så arbetsam. Dottern skall ha examens fest så det är lite trevligare med en trädgård som ser någorlunda fin ut. Vi fick en hel del gjort idag,
      Rosen blir bara finare för varje dag som går, tycker mycket om den.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  3. Du har fået en flot start på sommeren med både regn og sol, og din have trives overdådigt! Godt at få Georginerne i jorden, så de kan passe sig selv. Her har vi stadig knolde liggende som venter på at hornviolerne takker af, men de har for godt tror jeg:)
    Akelejerne ser fine ud og det er måske ikke så mærkeligt de ligner klematis, da de begge kommer fra Ranunkel-familien. Dejlige billeder af alt dit have-liv Marika! Fugleunger har vi også her og der og allevegne, og de er jo ret forvirrede - de små - men en del klarer sig igennem.

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulla!
      Vi har haft mycket varierat väder, men det är skönt. Regnet behövs och gör att trädgården ser frisk och grön ut. Aklejorna är fina, men ser att de har förökat sig en aning för mycket. Det var skönt att dahliorna kom i jorden, känns bra. Tack så mycket, det är en fin tid nu.
      Ha det gott /Hälsningar Marika

      Radera
  4. Hej Marika!
    Det är en fröjd att titta in i din försommarträdgård. Tycker om krukorna på altanen, så vackra färgkombinationer. Och aklejor är ju så vackra. Och kommer i nya färgkombinationer när dom korsbefruktar sig. Din make gör ett fint jobb med rosen. Fiffigt med tulpaner i lådor som sedan byts mot dahlior.
    Önskar dig en fin fortsättning på juni!

    Kram Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!
      Tusen tack, det är fint nu. Krukorna börjar varje år med minipenséer , de får stå kvar så länge de är någotsånär fina. Rosen är fin, och har blivit finare för varje år. Den blommar först av mina några få rosor. Ville ha massor av tulpaner och då fick det bli de stora blomlådorna, men när de blommat klart behövde de fyllas med något annat. Då passade det bra med dahlior.
      Ha det så fint /Kram Marika

      Radera
  5. Så fint och så mycket du (ni) har i trädgården! allt verkar också må riktigt bra, måste bero på bra omsorg och härliga regn. Här är det torrt, otroligt torrt. Tyvärr får vi inget regn alls trots att SMHI lovat det nästan varje dag, men det är ett företag jag inte litar på.....
    Kul att du sått Hesperis (trädgårdsnattviol). Vi har en enda planta kvar och den är Rolle så rädd om - det är hans favorit. Jag har aldrig sått dom, men planterade en enda planta i hörnan till "långrabatten". Fast den flyttade efter två år, men på det nya stället verkar den än så länge trivas! Och jag håller med - dom doftar otroligt!!
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Susie!
      Tack! det är nog tack vare regnet vi har det grönt och fint i trädgården. Allt ser ut att trivas bra. Till och med gräsfröna jag sådde, har gjort att de kala fläckarna är nästan borta. Det är regnet som gjort att fröna grott. Jag hade inte trott att jag skulle få se trädgårdsnattviolen i år. Det blev en ranglig planta förra året, men är så glad att den ville komma upp i år också. Idag hoppas jag att vi får uppehålls väder, skall fortsätta göra fint hos dottern. Vi fick en hel del gjort igår. Det ser lite mörkt ut.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  6. Så vackra aklejorna blommar och hela dina trädgård sprider en ljuvlig försommarkänsla. Härligt med regn som göder blommorna. Här har det regnat av och till i flera dagar. Man får springa in mellan skurarna och plantera ut frösådderna i omgångar.
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Isa!
      Tack, visst är det ljuvligt nu. Fick två uppehålls dagar så vi har kunnat fixa till hos dottern inför hennes examensfest. Så får vi hoppas att den också blir solig.
      Ha det så gott /Kram Marika

      Radera
  7. Ja der er meget, der blomstrer og meget, der er på vej. Jeg er imponeret over din rose, der allerede er i blomst og som har mange smukke runde knopper. Din datter er heldig at have en haveinteresseret mor, der tilbyder sin hjælp.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Elna!
      Det är så trevligt att upptäcka nytt i rabatterna, och njuta av det som blommar för stunden. Rosen är riktigt fin, den är full av blommor och knoppar, skall försöka lägga upp en bild på hela busken. Vi trivs tillsammans i trädgården, och hon har haft mycket med studierna, så då har inte trädgården fått mycket tid. Men nu är den fin igen.
      Ha det gott /Hälsningar Marika

      Radera
  8. Underbar och frodig försommarkänsla i dina bilder. Nu händer det mycket och regnet/n ger rejäl skjuts åt grönskan.

    Ha en fin helg! Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carina!
      Javisst gör regnet stor skillnad, allt växer så det knakar och ser friskt och frodigt ut.
      Tack detsamma /Kram Marika

      Radera
  9. Hei Marika! Du har en vakker forsommerhage. Akeleier og peoner er noe av det vakreste jeg vet. Er nesten glad for at det ikke er så varmt ute. Blomstringen varer lenger. Ha det godt! Klem Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anne!
      Tack skall du ha, ja de är mina favoriter också. Pionerna har inte slagit ut hos mig ännu, de är alltid tidigare hos min dotter. Men aklejorna blommar och har blivit lite för många. Hittade några vackra korsningar hos dottern, som jag aldrig sett förut. Trivs också bäst då det inte är så väldigt varmt.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  10. Fiffigt med fladdrande tyg i växthuset! Jag har haft en period med nästan dagliga fågelbesök i växthuset och det blir både stressade fåglar och stressad ägare.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anette!
      Ja, jag har dubbeldörrar och då de står öppna är det inte lätt för fåglarna att se att de inte skall flyga in där. Första året fick jag rädda ut några skrämda fåglar, och det var inte helt lätt att få ut dem. Nu hänger jag upp ett tunt tyg som fladdrar för vinden och täcker hela öppningen. Det har hjälpt.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  11. Fiffigt med tyg i dörren in till växthuset för småfåglarna! Efter veckor av torka så regnar det äntligen idag här på ön, ack så efterlängtat!
    Härliga bilder du bjuder på från din trädgård och ha nu en skön söndagskväll :)
    Kram Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Titti!
      Jag har så många småfåglar som flyger omkring, de hamnar lätt in i växthuset då dubbeldörren står öppen. Men det har de inte gjort sedan jag hängde tyget i öppningen. Vi har fått mycket regn, och det märks på grönskan. Allt frodas.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  12. Hej Marika,

    Vilken tur din dotter har som har en egen trädgårdsmästare! Men har man bara tid så är det ju en av de roligare sakerna man kan hjälpa till med :)
    Full fart i din trädgård verkar det som, skönt att ni fått ordentligt med regn. Det gör verkligen gott så här i början när allt ska komma igång.
    Har också ersatt tulpaner (och narcisser) i krukor med dahlior och några andra sommarblommor. Narcisserna ska jag peta ner i trädgården på en gång medan tulpanerna får ligga lite torrt till i höst.
    Gillade också Green spice alunroten. Påminner väldigt om en Tiarella jag har och alunroten kanske skulle klara ett soligare läge än vad Tiarellan gör. Ska hålla ögonen öppna efter den.

    Ha det gott! Kram Ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulrika!
      Vi har jobbat mycket ihop i trädgården, och trivs med det. Min trädgård är liten i jämförelse och mer lättskött. I år behövde hon extra mycket hjälp då hon ville koncentrera sig på sluttentorna. Vi har fått mycket regn och det har gjort att allt ser grönt och fint ut. Mina nya dahlior har tagit sig fint, alla utom två. En av dem som inte har fått några blad är Ottos Thrill som jag minns att du tyckte var så fin. Den har rötter men inga blad, så tror inte det blir något. Green Spice är fin, den står soligt hos mig, och jag skaffade mina första Tiarella förra året. De är riktigt fina och trivs i halvskuggan hos mig.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera