fredag 1 juli 2022

Månadens bild - Juni

 Dags för Månadens bild- Juni, skillnaden mot förra månadens bilder, är att det är mycket som blommar och har blommat klart. Vädret har varit varierat, många soliga dagar, regn på nätterna, och extremt varmt den senaste veckan. Igår den sista juni var det grått men mycket varmt, åskan hängde i luften, men det blev bara lite muller.


Ur denna vinkel ser det ganska  lika ut som förra månaden, skillnaden är de blommor som blommar i rabatten, det är bland annat mina rosor Rhapsody in Blue och Blue for You.  En klematis tittar upp i växtstödet, men den har inte blommat, köpte en som ersättning för den vackra Rooran, som jag tror fick nog. 

En närbild på rosorna, de har inte något år blommat så rikligt som i år.  Den till vänster på övre bilden är Rhapsody in Blue och den till höger är Blue for You. Alla på nedre raden är Rhapsody in blue. 


Och den andra månadsbilden från en annan vinkel, växthuset inbäddat i allt grönt och rabatten som nästan inte hade en enda blomma förra månaden, full av blommor, flest pioner. 


De har blommat som aldrig förr och flera som blommat för första gången i år. Tyvärr blir det ett abrupt slut då regnet slår ner dem, men jag har plockat in en bukett och njuter av doften. På collaget är det gamla trotjänare som Sarah Bernhardt, Festiva Maxima och Bowl of Beauty.  Farmors Bertha Maria i mitten.

Honungsrosen är full av blommor och trivs nog bättre nu i sitt stöd, då vi tog bort nätet. Nu kan den bre ut sig som den vill.  Toppklockan gör den sällskap, och snart är det riddarsporrarnas tur att slå ut.

Annat som blommar nu är den vackra stjärnflockan, floxen står i startgroparna, tremastarblomman och den grekiska vädden. Den sprider sig rikligt men då flyttar jag på den. Några nya små plantor har precis slagit ut och blommar med rosa blommor i stället för den vinröda. Några enstaka digitalis som jag är så glad för. 


Kaprifolen som låg på backen ett tag tog ingen skada, vi fick upp den på väggen igen, har rensat torra grenar och den ser ok ut igen. Doften är ljuvlig.  Schersminen står på tomtgränsen intill de stora träden, den ser faktiskt ut att må riktigt bra, men jag måste gå utanför tomten för att kunna njuta av den, doften är underbar.  Och så har vi snöbollsbusken som ganska snabbt hamnade i skuggan av lönnarna, i år har den fler snöbollar än den någonsin haft förut. Höll på att missa dem.

På altanen växer mina egensådda perenner, men få blommor än så länge. Det är zinnia och jätteverbena och lite till. På utsidan av planket har jag mina blomlådor, mellan dem och planket kommer malvan fram, den är vit och rosa och har blommat där i många år. 

Och så ett litet projekt som jag har roat mig med.


Mina vattentunnor. De har en lysande blå färg. Volvoblå kallade vi dem som var anställda på Volvo, nu har den blåa färgen bytts ut mot en mer diskret blå, som finns på de flesta fabriksbyggnader runt om i landet.  De blå tunnorna lyste på varenda bild jag tog så jag ville byta färg. 
Målade dem 2017 blogginlägget här.
De blev snygga, men redan då oroade jag mig för om målarfärgen skulle hållas kvar. Det har gått fem år och färgen har flagnat på flera ställen, alternativen var att måla om eller att göra något annat.  Vi letade bambumattor och bastmattor på nätet tills jag hittade bambu rullgardiner på Jysk här hos mig och dessutom på rea. De var 90 cm breda och blev perfekt för höjden.  Vi använde snören och fästen från rullgardinerna och snurrade runt tunnan, det blev hur bra som helst och var enkelt att få dit. En liten bit gick omlott och det var bara bra.  Att den blåa färgen lyser fram från insidan får jag stå ut med. Dotterns tunna är den övre, hon hade en avtappningskran på sin så där fick vi klippa upp ett hål för kranen.

Jag är mycket nöjd och nu slipper jag se den avflagnande färgen.

Ha en trevlig helg !

Marika

Länkar till TrädgårdsFägring

38 kommentarer:

  1. Hej Marika,
    Så flott det blomstrer hos deg nå! Pionene dine er så fine. Vanntønnene ble jo nesten som nye :)
    God helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Pionerna är så fina men några börjar ge upp nu. De har blommat fint. Tack tunnorna blev bättre än de var.
      Trevlig helg ! Marika

      Radera
  2. Hei Marika! Ja, nå blomstrer det. Det er ikke ofte at blomstring går meg hus forbi, men det har der gjort i år. Jeg tror heller ikke at peonene ar vært så blomsterrike som i år. Det er det både hos deg og meg. Lurer på om det har vært en god vinter?
    Ha det godt! Klem Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anne!
      Tycker att det är många växter som blommar rikligare i år än de brukar göra. Som mina rosor, Rhapsody in Blue har aldrig haft så många blommor. Pionerna är så fina, synd att regnet kommer så hårt så blommorna ramlar isär. Vintern var mild, det kan absolut ha en inverkan.
      Ha en trevlig helg /Kram Marika

      Radera
  3. Juni hos dig var fuld af blomster. Skønt! Fiks løsning med vandtønderne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Ja det har varit en fin blomstring i juni, men tror det kan bli fint i juli också. Tack! det blev bättre än det var.
      Trevlig helg /Marika

      Radera
  4. Hej Marika!
    Jag blir verkligen imponerad av hur ni löste det med vattentunnorna! Toppen blev det!
    Och härligt att se blomning. Rhapsody in Blue är ett minne blott hos mig. De fåtal knoppar som kom åts raskt upp av rådjuren. Kommer nog att gräva upp den och slänga den.
    Ljuvliga pioner du har. Mina har börjat blomma nu och som tur är så tycker inte rådjuren om pioner i varje fall.
    Fortfarande rätt varmt här men ändå mulet så det känns lite skönare. Och inomhus börjar temperaturen sakta men säkert gå nedåt.
    Ha en fin helg!

    Kram Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!
      Tack så mycket! Jag var inte nöjd med hur tunnorna såg ut och tycker själv att lösningen blev bra. Rullgardinen var som gjord för detta, passade perfekt i storlek både på bredden och längden. Tråkigt med din Rhapsody in Blue, min har inte blommat såhär fint förr och trots att den står torrt och halvskuggigt. Mina pioner har nästan blommat klart, regnet har påskyndat det hela, men jag har fått njuta av både skönheten och doften. Vi har också varmt, idag lite halvmulet som bytts ut mot sol och en härlig blåst.
      Tack detsamma, trevlig helg!
      Kram Marika

      Radera
  5. Beautiful photos of your flowers....I wish you had a translate button!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi! Thank you so much. I have a translate button ! On the top to the right over the picture of me.
      Hope you find it.
      /Marika

      Radera
    2. Thank you! I hadnt seen it earlier. Now I can really enjoy your garden!

      Radera
    3. Thats good, hope you enjoy!

      Radera
  6. En fröjd att se dina vackra trädgårdsbilder och få "vandra" genom din fina trädgård.
    Jättefina tunnor. Något jag borde byta i min svenska trädgård. Inspirerande.
    Skön söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lena!
      Tack skall du ha, juni har varit en fin blomstermånad, och det blommar fint fortfarande. Tunnorna blev bra, de var inte fina med färgen som hade lossnat.
      Ha en fin söndag du med! /Marika

      Radera
  7. Vad smart och kreativt att göra så med tunnorna, tummen upp på det!
    Visst var det ovanligt rik pionblomning i år, men värmen och regnet gjorde glädje kort tyvärr... Men så är det...
    Så fint du har det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Tunnorna var snygga så länge målarfärgen hölls kvar men då den började flagna, såg de ut som om de hade fläcktyfus. Men nu är de ok igen. Javisst var det extra fint i år, men så hade jag extra många som blommade, har flyttat pioner som stått i skuggan i flera år och inte blommat. Men i år blommade de också. Ja det är inte så långvarigt men man får njuta så länge det varar.
      Tusen tack ! Ha det gott /Marika

      Radera
  8. Måneds-billedet ligner ganske rigtigt det forrige, men det gør haven ikke! Der ser så fint og blomstrende ud alle vegne fra dine bede med pæoner til potter med sommerblomster. Så smukt og frodigt! Jeg håber snart varmen giver os noget regn - måske endda i dag?
    Din indpakning af vandtønderne faldt meget heldigt ud!

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulla!
      Månadsbilden ser väldigt lika ut, kanske borde valt en annan vy. Det har blommat riktigt fint i juni, och fortsätter med nytt i juli. Ja vi har fått regn men det skulle behövas lite till. Vattentunnorna blev jag riktigt nöjd med, de ser bättre ut nu.
      Ha det gott /Hälsningar Marika

      Radera
  9. Jag har också några "volvoblå" vattentunnor som verkligen syns! Bra tips...
    Värmen har knäckt det mesta i min trädgård. Bara rosorna som blommar som aldrig förr...
    Sommarkram från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Titti!
      Färgen är verkligen genomträngande, men nu blev de gråa, så det är bättre. Man kan hoppas på att det skulle vara lite jämnt fördelat mellan värmen och regnet, idag har det varit ett bra väder, tog en cykeltur och det var en skön vindpust som fick cykeln att rulla lite snabbare. Rosorna blommar fint också hos mig.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  10. Så kjekt å ha vann i diskre tønner. Jeg har en balje på gårdsplassen som er hvit. Der bader hundene også, så jeg må fylle på mer enn regnet som kommer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lillian!
      Badbalja är perfekt så hundarna kan svalka sig i vattnet. Regnar det så fylls tunnorna ganska fort, men det gör inte alltid det. Ha det gott /Marika

      Radera
  11. Färg i all ära, men det jobbiga med den är att den måste underhållas jämt - så din lösning var både snygg och praktisk!
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Susie!
      Tack! Ja det blev bra och det håller en tid.
      Här regnar det idag, så kanske det blir lite vatten i tunnorna.
      Ha det gott !
      Kram Marika

      Radera
  12. Hej Marika,

    Sommaren har verkligen tagit fart och vi verkar ha haft liknande väder. Något som också satt fart är blomningen verkar det som. Så mycket fint som blommar och din pionplantering är så härlig. Men jag håller med om att pionerna varar alldeles för kort tid. Vilken tur att du hann plocka in en bukett innan regnen.
    Toppenlösning för vattentunnorna. Vilken skillnad mot "Volvoblått" :)

    Ha det gott! Kram Ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulrika!
      Visst är det härligt med pionerna, har njutit av dem. Några enstaka blommor har jag kvar och en knopp på min andra Sarah Bernhardt, som inte har slagit ut ännu, tror det blir den enda blomman i år. Snart är det dahliornas tur, så jag hoppas att det inte tar slut helt med blommor.
      Tack! visst blev de fina.
      Ha det gott ! Kram Marika

      Radera
  13. Mon ikke blomstringen i din have er lige på toppen nu? Det ser helt overdådigt ud. Det var en god ide at pakke regnvandstønderne ind. Nogle gange kan det godt betale sig at lede lidt efter den rigtige løsning, og hos Jysk går man sjældent forgæves.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Elna!
      Ja det har varit en fantastisk månad med mycket fint. Pionerna är så fina, men snart tar dahliorna över. Är så glad att jag hittade rullgardinerna på Jysk, de var som gjorda för tunnorna, rätt storlek, och vi blev nöjda.
      Ha det gott /Hälsningar Marika

      Radera
  14. Hej Marika!Så mycket som blommade hos dig under juni månad,det är en härlig månad på många vis.Dina vattentunnor blev jättefina med den nya färgen och du har även fint på din altan.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta!
      Det har varit en fin blomrik månad, men hoppas att det fortsätter i juli, med nya blommor. Visst blev de fina, och de är bra mycket bättre än de såg ut.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  15. Upeaa rehevää kukintaa sinulla ja hieno tynnyrien tuunaus. Minä olen ollut vähän saamaton blogien suhteen. En ole oikein kerkinyt kirjoittamaan enkä lukemaan. Meillä on käynyt jonkinverran tuttavia mökillä vierailulla ja aika on mennyt siinä. Puutarhassa en ole juurikaan kerkinyt tekemään mitään samoin perenna penkit on saanut kasvattaa rikkaruohoa rauhassa. Mutta nyt ilmat vähän viilenee joten jos saisin jotain aikaiseksi. Hyvää loppuviikkoa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hei Nila!
      Kiitos, kesäkuu on ollut oikein hieno ja heinäkuu jatkuu, paitsi pionit. Nyt on melkein kaikki jo kukkineet. Puutarhahommia ei oikein täälläkään ole tullut tehtyä, hellepäivät on parempi olla varjossa. Otin pikaisen pyöräilymatkan keskustaan, mutta oli niin kuuma että pian kotiin taas. Kuitenkin tänään on välillä pilvistä.
      Kiitos samoin sinulle. Hyvää loppuviikkoa.
      Terveisin Marika

      Radera
  16. Så smart med vanntønnene, jeg har kjøpt vanningsanlegg til drivhuset, men har ikke fått tid til å montere ennå, syns ukene går så fort at jeg føler bare at jeg står og ser på at sommeren passerer. Ha en fortsatt fin dag, hilsen Ingeborg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ingeborg!
      Tack ! visst blev det bra, är riktigt nöjd. Tiden går fort, du får passa på att njuta av sommaren innan den är förbi.
      Ha en fin kväll /Marika

      Radera
  17. Åhh så mycket fina blommor du har. Gillar verkligen pioner och en honungsros står på önskelistan. Tunnorna blev ju superfina. Tänk vad man kan göra med lite fantasi. Ha en skön sommar! Kram Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Pia!
      Tack! Pionerna är en favorit, de skulle gärna få blomma hela sommaren. Honungsrosen är vacker och har en ljuvlig svag doft. Den trivs bättre nu då vi ändrade på stödet så den får sväva lite fritt. Tack! visst blev de fina, jag är nöjd.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  18. Vilka fantastiska pioner du fick njuta av, en sann favorit även hos mig. men du, din snöbollsbuske! Hur gör du för att slippa ohyra? Jag köpte en stor fin buske för två år sedan (eller om det är tre) och den bli varje år uppäten av svarta bladlöss. Fullständigt uppäten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anni!
      Tack, de var fina i år, och fler än vanligt, då också de som aldrig blommat visade färg i år. Snöbollsbusken har inte fått någon omvårdnad alls, den har stått på samma ställe under en ek i ett antal år. De senaste åren har jag ordnat så den får lite mera ljus, och då har den tackat mig med några blommor. Den har inte någon ohyra och det är jag glad för.
      Hade en stormhatt i flera år som alltid hade bladlöss. Den grävde jag upp och planterade hos dottern. Där blommar den fint utan ohyra.
      Kram/ Marika

      Radera