lördag 9 juli 2022

Trädgården i Juli.

 Ny månad redan, Juli har börjat med sol och regn och blåst och gråväder. En skön blandning. Ingen extremvärme och det är skönt.  oftast är förmiddagen lite grå och mulen för att förändras till sol på eftermiddagen. 

Idag har vi dock haft sol redan på morgonen. Lite blåst men varmt. Skönt med en sval bris. 
På altanen har zinniorna börjat slå ut, det är väldigt varmt på altanen, krukorna torkar ut snabbt.
Vid blomlådorna längs med altanen har dahliorna vuxit till sig och har många knoppar, ingen har ännu slagit ut. Alliumlökarna hade inte samma tidsplan som tulpanerna så de fick bli kvar, då de inte hade blommat, men nu är blomningen över. 
I rabatterna finns det dock mycket som blommar, pionerna är på sluttampen, det är några få eftersläntrare som blommar, annars har annat tagit över.  Stjärnflocka, digitalis, vit blåklocka, flox.
Den grekiska vädden i nedre vänstra hörnet har frösått sig, men är det vanligt att de får en ny färg. På bilden finns en rosa vädd, och ursprunget till den är den röda.

Nu har också stockrosorna slagit ut, det är några vita och svarta på gång, hoppas på att de dubbla som jag sådde skall visa sig, sådde nya i år, så kanske så småningom.


I växthuset trivs alla pelargoner bättre än inomhus. Den Engelska pelargonen såg tråkig och torr ut, men i växthuset får den nytt liv. Har köpt en ny pelargon som heter Estelle, den blir nog en ny favorit. Satte några apelsinfrön under våren och de har tagit sig fint och växer bra. Högra hörnet.
En annan favorit är Mårbacka, de brukar blomma fint hela sommaren. Jag är inte så duktig med pelargoner, blir extra glad då de lyckas se någotsånär fina ut. Klövern gillar jag också.
Det finns annat som trivs i växthuset också, och det är gurkorna, de överrskar, ena dagen ser man inga och plötsligt finns det flera stycken som man kan skörda.  En paprika tills vidare och bara några tomatkarter. Här syns apelsinerna bättre, tror knappast att de kommer att ge mig någon skörd, men kul så länge det varar.

Cyklade ner till centrum en dag och passade på att ta bilder på vår trädgårdsmästares verk. Visst blir man glass sugen, en riktigt kul idé. 

Ha en trevlig helg! Marika


Länkar till TrädgårdsFägring

32 kommentarer:

  1. Hej Marika!

    Så flotte dine Zinnia er! De har jeg sådd før første gang i år, men mine har ikke kommet så langt som dine.
    Mårbacka har jeg i drivhuset, og de har jeg hatt siden i fjor sommer. De blir store og kraftige, og de er jo så blomsterrike. Flotte agurker.

    Ha det godt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Tack! de har precis börjat blomma. Min första sådd frös så jag fick så engång till. Mårbacka är jag väldigt glad för, den blommar fint och länge, brukar inte lyckas så bra med pelargoner annars. Gurkorna växer och det ser ut att bli många.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  2. Hej Marika. Der sker en masse spændende ting i dit drivhus. Her bliver vi nærmest oversvømmet af agurker. Jeg glæder mig til tomaterne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Ja det är trevligt när växterna trivs. Mina tomater får jag vänta på, det är en hel del blommor men bara några gröna tomater än så länge. Det skall bli gott med de första.
      Trevlig helg /Marika

      Radera
  3. What a lovely collection of blooms you have. My cucumbers are a huge disappointment, miles of leaf and nothing else.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi Elisabeth!
      Thank you! I can´t be disappointed, the flowers are showing their best side this year. And there is more to come. Hope you get some cucumbers, mine are really growing nicely. But I´m worried about my tomatoes, they are growing up in the ceiling of the greenhouse, but not many tomatoes.
      Have a lovely day /Marika

      Radera
  4. Hej Marika!
    Ja nu blev jag glassugen :) Ni verkar ha en mycket kreativ och duktig stadsträdgårdsmästare.
    Och du är också kreativ och duktig för du har så mycket fint som blommar i din trädgård. Delar erfarenheten av gurkan. Dom växer så snabbt att man nästan kan se dom bli ätbara gurkor. Och grattis till dina vackra stockrosor. Har en granne som har ljuvliga stockrosor, måste nog kolla om dom blommar nu.
    Önskar dig en fortsatt fin söndag och kommande vecka!

    Kram Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!
      Vår trädgårdsmästare är mycket kreativ, man blir full av förväntan varje vår för att få se vad det skall bli. Och det blir alltid något skoj. Gurkorna växer fint, men mina tomater växer mest på höjden. Får nog flytta ut några krukor så det blir mer utrymme.
      Tack! önskar dig detsamma.
      Kram Marika

      Radera
  5. Vädret har verkligen varit varierande på den senaste tiden. Verkar var bättre på Västkusten an övriga Sverige, vilket det inte brukar vara.
    Gillar denna blandning, så som jag tänker mig en svensk sommar, fast mer hetta, som jag är glad att vi slipper.
    Njuter av dina fina blombilder, både hemma och borta.
    Skön söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lena!
      Jag gillar att vädret varierar, det är lite svalare nu, och regnar gör det på nätterna. Helt perfekt. Tack, så mycket, det blommar fint, när det ena vissnar ner. börjar det med nytt.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  6. Oj, vilka häftiga glassar! ;)
    Jag stod och fingrade på en Estelle idag, nu ångrar jag att jag inte köpte den... Ja, ja det kommer väl fler tillfällen, den var fin!

    Ha det gott!
    Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gunilla!
      Den är riktigt fin, och ser frisk och fräsch ut , hos mig brukar de tyna bort ganska snabbt.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  7. Jag skulle gärna vilja ha ett par sådana där glassar - dom var väldans dekorativa...
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Susie!
      Visst är de fina, man blir sugen på glass när man ser dem.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  8. Tänk så lika och så olika vi har det, Mina zinnior hade inte börjat blomma när jag åkte, men mina dahlior var fantastiska med gigantiska blommor. Hoppas att Lillhunken klarar att vattna när det behövs.
    Det där med pelargoner i växthuset måste jag notera till nästa år, det vore kul med lite blommande fägring bland grönsakerna där inne.
    Att jag tokgillar glasstrutarna vet du redan! Nu ska jag läsa bakåt i din blogg.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anni!
      Dahliorna har inte slagit ut ännu, men Thomas Edison har ganska stora knoppar. Zinniorna kommer fler och fler blommor på, den vackra peach blir nog en favorit. Jag är riktigt dålig på pelargoner, speciellt inomhus, de torkar ihop. Men ute och synnerhet i växthuset blir de så fina.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  9. Sommeren går så alt for fort, nå er den snart halvveis. Når ting begynner å modnes av frukt og bær er det bare å nyte mens en kan. Jeg har både agurk, tomater og sukkererter i år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lillian!
      Ja det går fort, vi får njuta av fint väder, sol och värme. Jag har också tomater, gurka och paprika i växthuset. Utanför odlar jag ärter, sallad, morötter och dill. Bären börjar få färg, både hallon och vinbär. Hoppas få smaka på några björnbär från min nya björnbärsbuske.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  10. Sinulla on kauniit kuva kollaasit monenlaista on nyt kukkaa kukkimassa. Pelargoniat on minun suosikkejani ja niitä minulla on vanhoja kellarissa talvetettuja. Kauniit on myös keskustan kukat huomaa että ammattilaiset on asialla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kiitos Nila!
      Nämä pelargoniat viihtyy hyvin minulla, en muuten oikein ole niiden kanssa onnistunut. Meillä on oikein kiva puutarhuri, keksii aina jotain kaunista ja kivaa, puistoihin ja keskustaan.
      Terveisin Marika

      Radera
  11. Hej Marika!
    Sommaren den går med rekordfart man hinner inte riktigt med men det är bara att njuta av dess sköna dagar.Så vackra pelargoner du har hittat och så läcker plantering Ni har det i Er park det måste vara en kreativ trädgårdsmästare.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta!
      Ja det är bäst att njuta medan det varar. Idag har vi haft riktigt varmt. Visst är pelargonerna fina, håller mig till dem jag klarar av. Vår trädgårdsmästare är riktigt duktig, hon hittar på skojiga planteringar, med nya idéer varje år.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  12. Ja värmen här på ön är HET & SOLIG! Allt i växthuset kroknar...Nu hoppas jag på mangold och sallad. Rödbetor.
    Sommarkram från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Titti!
      Vi har fått tillbaka värmeböljan, det var skönt med lite svalare väder. Mina tomatplantor bara växer på höjden, ser inte så mycket tomater ännu. Sallad har jag skördat en längre tid, startade tidigt med att så i växthuset, och sedan fick de flytta ut.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  13. Jeg syns det er så mange fine zinnia, men jeg får dem ikke til noe særlig, så det har jeg gitt opp, sånn er det. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ingeborg!
      Ja man kan inte lyckas med allt. Jag gillar dem verkligen och de nya pastelliga färgerna är fina.
      Ha det gott /Hälsningar Marika

      Radera
  14. Du har mange spændende planter i krukker og kasser. Det er et stort arbejde at holde krukkeplanterne pæne, men dine planter ser ud til at trives godt. Navnlig pelargonierne ser ud til at kunne lidt den gode krukkemuld og dine besøg med vandkanden.
    Det er nogle farvestrålende kugler, man kan købe i jeres isbutik. Det må være en kreativ gartner, der har ansvaret for isbutikken.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Elna!
      Tack, ja det är fint i krukorna nu när zinniorna har slagit ut. Det är väldigt varmt på altanen, så de måste få vatten dagligen. Är så glad att pelargonerna trivs i växthuset, där får de lite omvårdnad samtidigt som jag vattnar och ser till tomatplantorna. Visst är glasstrutarna fina, ja trädgårdsmästaren kommer med nya idéer varje år.
      Ha det gott /Hälsningar Marika

      Radera
  15. Alle blomstene lyser opp. Vakkert Maribel.

    SvaraRadera
  16. Gratuluję ogórka! :-) U mnie nie chcą rosnąć. Choć sporo kwiatów jest.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi Ludmila!
      Thank you, I´m very happy to get some cucumbers, but the tomatoes have no colour yet.
      All the best /Marika

      Radera