lördag 15 oktober 2022

Höstens sysslor.

 Temat i veckans TrädgårdsFägring är  - Höstsysslor.   Det är en hel del som skall göras inför vintern, och då är det bra att göra lite i taget, då känns det inte så betungande.  Sommarblommorna har blommat över och blivit ersatta av lite annat som trivs bra nu under hösten. Har grävt ner både Jätteverbena och Sommarrudbeckia Sahara i en pallkrage, hoppas att de överlever vintern. Sahara har gjort det förut, så det skall nog gå bra. Har också tagit hand om en massa frön, så jag kan så nytt i vår.

Vi besökte vår fina växtgård i grannstaden, och köpte ljung och lite andra höstblommor till krukorna. Hittade också blomlådorna som passade till vårt nya vindskydd. De gamla hade alldeles för smala upphängnings krokar för att passa de nya ribborna, de var dessutom av korg som tyvärr vittrar sönder efter ett tag. 
En viktig höstsyssla är att plocka fram flera fågelmatare och fylla dem med fågelfrön och nötter. En ny fågelmatare fick följa med hem, den vita i hörnet. Den är nog snyggare än praktisk.  Fåglarna bryr sig inte om hur mataren ser ut bara de kommer åt fröna.

Växthuset är städat sedan länge, och nu har jag plockat in de sista paprikorna, några plantor såg ut att ha knoppar så de fick komma in. Apelsinplantorna har också flyttat in, hoppas att de växer till sig. De sista gurkorna blev inlagda i socker och ättikslag.


Några nyinköp har hittat sin plats i trädgården, höstanemon skulle jag inte prova flera gånger för de verkar inte vilja bo hos mig, men nu gjorde jag det igen. Den ena Japanska Lönnen fick flytta in i en rabatt där jag gjorde en hel del omflyttningar. 

Ett collage på det som blommar i de övriga rabatterna. En malva i knopp och en blomma på en hosta som ser riktigt dekorativ ut. Stjärnflocka och borstnejlika och kärleksört. Blue for you har blommat klart. Inte så mycket färger längre i rabatterna 
Dess mera färger i träden och buskarna. Lönnarna är riktigt gula Snöbollsbusken har varit röd ett tag. Fläderbären är riktigt dekorativa. Lönnens löv dalar ner i skuggrabatten och det skall vi hjälpas åt att kratta ihop från gräsmattan och fylla de övriga rabatterna också.

Dahliorna har varit en riktig färgklick i flera månader, dagen innan första nattfrosten hade jag tänkt plocka in en stor bukett men tog bara några få. Fick i alla fall några som jag kunde ta in i vas. Passade på att klippa ner allt och gräva upp dem, nu får de torka ett tag i växthuset, tills jag packar in dem i tidningspapper och för dem till vinterförvaring.  Den i vänstra hörnet var sist ut att slå ut och den i nedre hörnet får nog bli en av favoriterna i år. Vet inte vad den heter och har letat bland mina beställningar. Det är nog en fel leverans men en lyckad sådan.


Det är härligt med våra olika årstider, men ibland kan det bli lite förvirrat. Vi besökte den stora växtgården och köpte ljung och blommor att ha i krukor och blomlådor. Då vi kom in möttes vi av stora drivor av Juldekorationer. Bland inomhusväxterna fanns det Julstjärnor som hette Höststjärnor. Då vi besökte en matvaruaffär fanns det Lussebullar,  och vi skulle äta kräftor. Fåglarna hade i alla fall koll på årstiden och övade på plogformationer. 


Växtgården är känd för sina fina orchidéer och denhär vackra fick komma med mig hem.

Ha en riktigt trevlig helg!

Marika


Länkar till TrädgårdsFägring


32 kommentarer:

  1. Hej Marika!
    Jeg har ikke opplevd det selv enda, men har lest om flere som har kommer inn på steder hvor det er full juleutstilling. En skulle ikke tro at det var mulig i begynnelsen av oktober. Sånt kan vente til advent. Det var en veldig fin orkide som fikk bli med deg hjem.
    Ha det godt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Det är lite för tidigt med Juldekorationer i början av oktober. Advent passar bättre, då blir det adventsljus och lite vackra blommor. Tack, tyckte det var en lite ovanlig färg på orchidén.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  2. U mnie nadal dalie kwitną i ładnie wyglądają. szkoda, że już musiałaś swoje wykopać. Zakupy zawsze cieszą jesienią. Wyobrażamy sobie wtedy, jak pięknie będę wyglądać rośliny w naszym ogrodzie w przyszłym sezonie.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi Ludmila!
      The frost came early this year, but now I can plant all bulbs as I plant them at the same place as I keep the dahlias. I have got to enjoy the dahlias for several months, so I´m happy. I really hope that the anemone will survive.
      Have a nice sunday /Marika

      Radera
  3. Hej Marika!
    Fin höstkänsla hos dig med vacker ljung i de nya lådorna. Men oj, saffransbullar och julpynt redan nu! Trodde att affärerna koncentrerade sig på kommande Halloween innan det var dags för jul men så verkar det inte vara.
    Så du tänkte pröva med en höstanemon igen. Håller tummarna för att det lyckas fö dom är ju så fina. Annars är ju inte hösten en bra planteringstid för dom, dom ska egentligen planteras på våren för att hinna etablera sig sägs det. Men nu hoppas vi att din planta bevisar motsatsen.
    Ja i veckan slog ju frosten till. Så bra att du hann plocka några dahlior. Tycker det ser ut som en riktigt fin bukett.

    Önskar dig en fin söndag!
    Kram Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!
      Tack, gillar den milda lila färgen på ljungen. Det var riktigt tidigt för Juldekorationer, skulle vara lagom till Advent. Jag vill så gärna att Höstanemonen skall trivas, brukar inte hitta dem till salu på våren, så då blev det ett höstinköp igen. Kanske de är lättare att sälja på hösten då de blommar. De dahliorna jag plockade blev en fin bukett men de hade nog fått skador, de höll inte länge inomhus.
      Ha en fin söndag Anita!
      Kram Marika

      Radera
  4. Når man planter sommerblomster og løg og knolde i krukker, er der nok at se til om efteråret i form af oprydning. I det hele taget ser det ud til, at du har haft en heldig hånd med dine mange dahlier. To måneder er der kun til jul - tiden flyver afsted.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Ja det blir en hel del att ta hand om. Alla krukor är inte tömda ännu, får vänta på soligt torrt väder, då kan jag städa undan trädgårdsmöblerna samtidigt. Nu har vi haft grått regnigt och vått. Dahliorna har blommat fint i flera månader, känns skönt att de är uppgrävda, nu kan jag plantera mina lökar i lådorna.
      Tiden går fort, men skulle vilja njuta av hösten innan man pyntar för mycket för Julen.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  5. Hei!

    Høststjerner er en nær slektning av julestjerner, de blomstrer i oktober og november...men de hvite ser jo svært så julete ut. Vanligvis er de rosa.

    Lønnen din er praktfull! Hva slags busk er bak fuglemateren?

    Så flink du er som får inn dahlia i tide. Jeg er nesten alltid for sen. De er jo så fine i vasen.

    Ha en fin ny uke :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Jag såg att det fanns en höststjärna, men den är väldigt lik den vita julstjärnan. Tack, tyckte mycket om de båda lönnarna som jag köpte senast. De buskar som syns bakom fågelmataren är spireahäcken och vinbärsbuske. Det syns också lite blad från en klematis som klättrar i samma träd där fågelmataren hänger. Det är en Summer snow. Vi hade en fin dag så jag bestämde att jag skulle passa på att gräva upp dem. Det var bra för det har regnat sedan dess.
      Tack detsamma, ha en fin ny vecka /Marika

      Radera
  6. Härliga bilder och så mycket du har hunnit med! Fortfarande är chilin och gurkan på g i mitt växthus så jag får vänta lite med städningen där...skönt på ett sätt :)
    Söndag och solen strålar!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Titti!
      Vi hade ingen sol igår, det var mest regn och mulet om vartannat. Idag börjar dagen med sol, så jag hoppas få ner mina tulpan och narcisslökar i jorden.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  7. Kjenner meg godt igjen i det med å stadig prøve planter som en egentlig har bestemt seg for aldri å kjøpe igjen :D Ha en fortsatt fin søndag, hilsen Ingeborg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ingeborg!
      Ja när man gärna vill ha en växt då provar man om och om igen. Nu hoppas jag att den kommer att trivas.
      Ha en fin ny vecka /Hälsningar Marika

      Radera
  8. Det ser fint ud med altankasserne på dit nye stakit.
    Høstanemoner er dejlige stauder, der har en lang blomstringstid, og de er næsten ikke til at undvære. Jeg håber, du får held med den. Lykkes det ikke, må du prøve igen til foråret. Jeg har læst, at det er bedst at plante høstanemoner om foråret.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Elna!
      Du har nog rätt att de bör planteras på våren, men då hittar jag dem inte hos växthandlarna. De dyker alltid upp på hösten, säkert för att de blommar så fint då och är lätta att sälja. Tack så mycket, jag hoppas också på det. Jag gillar alla sorters anemoner. De är riktigt fina.
      Ha det så gott /Hälsningar Marika

      Radera
  9. Hello Maribel, As the season is short for you, even more so than for me... but I see that it doesn't discourage you! More beautiful blooms, and beautiful colors!
    Good continuation of preparation of the winter!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi Gine!
      Thank you so much. I enjoy the flowers even if the season is short. Autumn has other colours and we get to take a pause from all garden chores.
      Thank you, have a nice day /Marika

      Radera
  10. Här njuter jag av dina höstbilder och så plötsligt blir jag helt förvirrad av julkulor och lussebullar tillsammans med kräftor?! Ur led är tiden!
    Gillar verkligen din fågelmatare som ser ut som ett ekollon - den är så fin!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anni!
      Javisst blir det en konstig känsla. Nemen Juldekorationer nu! Det blev kräftor till oss och de var goda. Det övriga får vänta. Tack! är väldigt förtjust i den också, och detsamma gäller fåglarna, de kan hänga upp och ner och plocka nötterna.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  11. Hej Marika,

    Du verkar ha hunnit med mycket, även om du tar det lite i taget. Känns alltid skönt, tycker jag, när sommarblommorna är borta och dahliorna uppe och man är redo för vintern. Lönnen har en riktigt fin höstfärg och tänk att en del blommor kämpar på fortfarande trots att ni haft frost. Håller tummarna för att du lyckas med höstanemonen (och 'Sahara' och jätteverbenan förstås).
    Tycker också att de gott skulle kunna vänta med allt juligt ett tag till så man inte blir trött på den innan den ens börjat.
    Blomlådorna till ditt nya vindskydd är jättefina!

    Ha det gott. Kram Ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulrika!
      Ja det börjar kännas ganska klart, igår tog vi in trädgårdsbord och bänk till garaget och de gamla blev inpaketerade på altanen. Flera krukor blev tömda, dahliorna blev inpaketerade i papper. och så kom jag på att det finns några dahlior till, två nya som aldrig blommade och några andra. Skall ge dem en chans till. Javisst kan det få vänta ett tag till med juldekorationer, men förstår också att de vill sälja.
      Tack! är så glad att jag hittade dem, de gamla passade inte alls.
      Ha det bra /Kram Marika

      Radera
  12. Hej Marika!
    Så mycket du har hunnit med men det är en hel del som man måste tänka på nu innan vintern knackar på och det är så härligt när jobbet är gjort
    .De var fina väggkrukor du har hittat de passar jättebra på sin plats det är ju så roligt när man hittar det som passar när tidens tand har gjort slut på de förra.Det var en fin orchidé du har köpt.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta!
      Det är mycket som skall göras innan det blir kallt ute. Men snart är det klart. Trädgårdsmöblerna blev inflyttade i garaget och några inpaketerade på altanen. Väntar på en solig dag, så skall jag sätta alla lökar. Tack, tyckte orchidén var riktigt fin, och hade en speciell färg.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  13. Dejligt at få orden på høst-haven stille og roligt, og du ser ud til at være godt med. Skønne billeder fra haven - de sidste blomster pynter blandt de gyldne farver. Dine krukker og plantekasser ser altid så fine ud og man kan se du arbejder med dem hele året.
    Julepynt i store mængder er helt forkert efter min mening - i hvert fald nu - men man må jo indrømme julen rykker nærmere:-)

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulla!
      Det känns bra att jag fått en hel del gjort. Väntar på en solig fin dag för att sätta ner alla lökar i jorden., så jag kan njuta av dem i vår. Det, skulle kännas bättre om julpyntet kom fram lite närmare advent. Lussekatter äter vi till Lucia den 13;e december , så det var lite väl tidigt också.
      Ha det gott /Hälsningar Marika

      Radera
  14. Sinulla on monta kaunista lintulautaa ja mukavaa se on varmasti alkaa lintuja syöttämään. Meillä on vielä hieman satoa lavoissa ja korjaamme ne nyt kun menemme viikonloppuna mökille. Minä en ostanut mitään uutta syksyn alesta mutta callunat ostin jo muutamia viikkoja sitten. Sinulla on suuri määrä daalioita missä säilytät ne talven. Kauniin orkidean olet ostanut minulla on kaikki vielä kaupassa. Hyvää loppuviikkoa 🌷

    SvaraRadera
  15. Hei Nila!
    Pikkulinnut täytyy saada vähän siemeniä, ja talipalloja. Niitä on kiva seurata. Daaliat on nyt otettu ylös, ja paketoitu. Ne menee tyttären kellariin talvisäilöön. Kiitos, tuo orkidea sattui eteen, oli niin kaunis väri, ja ainut sen värinen .
    Hyvää loppuviikkoa sinulle myös.
    Terveisin Marika

    SvaraRadera
  16. Jag har hört att nattfrosten kommit till många ställen i vårt avlånga land, från norr till söder.
    Lussekatter, redan, lite väl tidigt, kanske.
    Mycket att stå i i trädgården. Jag är inte i Sverige, så tyvärr blir det inte så mycket gjort av den varan för mig.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lena!
      Du har det säkert skönare i värmen. Det har blivit kallt ute. Den första influensan har däckat mig totalt så det blir inget gjort i trädgården för mig heller nu.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  17. Tack och lov för ett fåtal stabila tidsvisare som fåglar i plogformation :) Just höststjärna tycker jag är jättefin - den vackraste färgen av de alla. Men just nu har jag inte något bra utrymme för dem så jag tittade på dem i plantskolan och gick sen vidare.

    Du har fått gjort mycket ser jag. Lönnen var vacker - gillade bladformen. En del av de japanska lönnarna har nästan lite jobbiga färgkombinationer hos sommarbladen. Jag kanske är bakåtsträvande och föredrar det lugnare...

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carina!
      Höststjärnan var riktigt fin men påminde mig om Julen så den fick bli kvar. Det har blivit en hel del gjort men jag är inte riktigt klar med löksättningen. Jag gillar också lönnen, har en till som jag inte har planterat ännu.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera