lördag 22 oktober 2022

Planerar för våren!

En av de roligaste höstsysslorna är att planera för våren, att fylla på med lökar som blommar fint i vår.  Veckans tema i TrädfårdsFägring är - Min Lökbeställning.  Min vision är givetvis små dungar av crocus och narcisser som tittar upp i rabatterna. Tulpanerna brukar jag sätta i mina blomlådor, som går längs med altanen. Har precis grävt upp dahliorna och börjat sätta lök.

De dubbla tulpanerna brukar vara fina, så det blev en hel del nya till nästa år. Blue Diamond är en favorit som jag haft i många år, nu var det dags att skaffa flera. De håller inte i evighet. De övriga är nya för mig.
Har bara hunnit eller haft möjlighet att sätta delar av lökarna. Är helt däckad av influensan. minns inte när jag mådde såhär dåligt. 

Årets favoriter är dessa Libretto double och Charming Beauty.
De första krokusarna är alltid lika efterlängtade , fyller på varje år, så jag inte blir utan dem.

Narcisser pärlhyacinter och scilla, de hör våren till.

Men före de blommar blir det Amaryllisar till Jul. Lökarna är beställda. De brukar blomma fint . Förra året var ett undantag. Några knoppar torkade och Nymph fick en väldigt kort stjälk.


Har bara lyckats få dem att blomma om några få gånger.

Nu skall jag kurera mig och hoppas att jag blir frisk snart. Vi hostar ikapp, maken och jag.  
Nätterna är värst. 
Ha det så bra !
Marika











34 kommentarer:

  1. Hei Marika! Drømmer om vår og vakre løker gjør at man orker mer enn man kanskje tror. Pass på dere selv. God bedring til dere begge! Håper natta blir litt mindre hostfri. Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anne!
      Det är skönt att ha planerat för våren. Tusen tack, har inte mått såhär dåligt på länge. Får hoppas att det blir en lugnare natt.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  2. Hej Marika!
    Ja, det er så morsomt å planlegge vårens blomstring. Du har alltid så mye fint som blomstrer hos deg. Crocus må jeg også plante hver høst, og når de blomstrer vet vi at det er vår.
    God bedring med forkjølelsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Det är nog det bästa med våren, alla fina vårblommor, crocus, scilla och pärlhyacinter. Alla lika fina. Och efter dem kommer narcisser och tulpaner.
      Tack, det känns bättre emellanåt och så blir det värre igen.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  3. Hej Marika,

    Vilka fina tulpaner. Sätter du dem gruppvis eller blandar du?
    Jag ser också fram emot vårblomningen. Har alltid svårt att bestämma var jag vill sätta nya lökar och ofta gräver jag upp gamla när jag tycker jag hittat en plats. Minnet är kort. Så på senare år har jag börjat sätta både narcisser och tulpaner i krukor för senare utplantering, ibland innan de blommar och annars efter de vissnat ned. Då slipper jag chansa.
    Hoppas att influensan ger med sig och att du återhämtar dig snabbt.

    Kram Ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulrika!
      Tack! Köpte årets favoriter hos Zetas, och de var verkligen ingen besvikelse, så jag fyllde på med flera sorter i höst. De blir precis så fina som på paketet. Jag sätter dem gruppvis ihop med liknande färger. Efter blomning gräver jag upp dem och förvarar dem gruppvis, så jag vet vad det är jag sätter ner i jorden igen. Råkar ut för samma som du. Då jag hittar en plats i rabatterna och börjar gräva, då är det redan upptaget av lökar. Jag provade ett år att lägga lager på lager i kruka, men det misslyckades.
      Tack skall du ha, det hoppas jag också. Det är en riktigt elak bacill vi råkat ut för.
      Kram Marika

      Radera
  4. Lyder som om du er lidt hård ved dig selv med løg-planlægning og influenza samtidig, men jeg håber du klarer det hele i fin stil! Jeg synes man bliver så træt af at hoste at man slet ikke kan tænke klart...
    Dejlige billeder af alle dine nye og gamle løg!
    God bedring!

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulla!
      Fick lov att avbryta lökplanteringen, har inte varit ute på många dagar. Precis när man tror att det är över så börjar det igen. Det blir säkert några fina dagar framöver då jag får det gjort som jag skulle. Tack ! Skall sköta om mig.
      Hälsningar Marika
      H

      Radera
  5. Hej Marika!
    Så mycket fint du har köpt för att ha någonting att glädja dig över till våren.Det är ju så trevligt med vårblommor som kommer allra först.Själv har jag inte köpt någonting i höst har bara flyttat runt en del av dem jag har så att de ska komma på flera ställen.Hoppas att du snart blir frisk från din besvärliga förkylning det är ju så jobbigt medan det håller på.Ha det gott och krya på dig./Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta!
      Tack, det blir förhoppningsvis fint i vår. Tack så mycket, det är en besvärlig influensa. Jag tror inte jag har varit såhär dålig nånsin förut. Precis då man tror att det vänder så börjar det om igen.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  6. God bedring til dig og din mand. Man kan virkelig være syg af influenza, og man bliver så træt og øm af at hoste.
    Selvom vi har nogle dejlige efterårsdage, fylder dine billeder af forårsløgene mig med forventningens glæde efter foråret. Det er næsten de allertidligste, vintergækker og krokus, jeg glæder mig mest til. Når de dukker op, ved man, at dagene længes.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Elna!
      Tusen tack, jag hoppas att vi är på bättringsvägen, men det blir nog att vara inomhus ett tag till. Visst är det härligt med allt fint som tittar fram om våren. De första snödropparna och crocusarna är riktigt efterlängtade. Så småningom är vi där igen.
      Hälsningar Marika

      Radera
  7. Du har kommet mye lengre enn jeg har gjort med neste års planlegging, men noen løker blir nok plantet etterhvert.
    Amaryllis "La Paz" ser fantastisk ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Martin!
      Jag brukar sätta ner löken då dahliona kommit upp. De byter plats med varandra. Tack, visst är den fin. Lite annorlunda än de andra.
      Hälsningar Marika

      Radera
  8. Koselig å planlegge vårens løkblomstring, jeg setter ikke så mye, men noe blir det, og i år har jeg blant annet satt hundetann og erantis. Førstnevnte er første gang, og erantis har jeg prøvd før og ikke fått til, så det er jeg spent på. Ha en fortsatt fin søndag, og god bedring med hosten, hilsen Ingeborg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ingeborg!
      Jag har provat Hundtand några gånger. men jag har inte lyckats med dem. Ena gången blev det inget alls, andra gången blev det fina plantor men inga blommor. Det lyckas inte alltid. Lycka till med dem. Tack så mycket, känner mig bättre en stund och sedan blir det sämre igen.
      Ha det gott /Hälsningar Marika

      Radera
  9. Quel momento dove si piantano i bulbi è il migliore ma fa anche venire moltissima voglia di primavera :)
    Buon autunno e buone piantagioni!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi Gabriel!
      Thank you, It is a bit towards spring, although far away.
      I wish you a happy autumn.
      Saluti Marika

      Radera
  10. Så många vackra sorter du har valt! Nu blev jag sugen på att köpa ännu fler, men det är ju alltid svårt att komma ihåg var man satte de första, så det kanske blir misch-masch om man fyller på med andra sorter ;)
    Usch för influensa, krya på dig!
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gunilla!
      Tack! blev förtjust i de dubbla jag köpte på Zetas förra året, så jag köpte lite fler av dem i samma färgskala. Milda fina färger. Det är lättare att sätta ner dem då dahliorna är uppgrävda, då är det tomt. I rabatterna blir det svårare, då brukar det vara upptaget redan, där man tänkt sig.
      Ja det är inte kul, en otroligt seg influensa, ont ihalsen, hostar så jag tror att bröstkorgen skall gå sönder. Men det är i varje fall inte Covid.
      Tack! Kram Marika

      Radera
  11. Her har vi også hostet. Heldigvis gik det hurtigt over. Imponerende hvordan du planlægger løglægningen. Der er jeg meget mere impulsiv, og i år køber jeg ingen tulipaner, har jeg bestemt. De giver mig desværre for lidt glæde, hvad enten de lægges i haven eller i krukker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Jag är sällan sjuk, så det blev en överraskning att det slog så hårt. Jag har hostat i en vecka nu. Hoppas det är över snart. Jag har några tomma blomlådor att plantera i varje år, så då kan jag planera hur jag sätter lökarna. Det blir effektfullt med så många på samma ställe. Lyckas inte heller så bra med att ha dem i krukor.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  12. Hej Marika!
    Åh så många fina lökar du har att plantera. Otroligt vackra tulpaner. Och amaryllisar till jul ... ja det är ju dags att tänka på dom också. Men så läste jag att du har blivit så sjuk. Visste inte att influensan redan kommit men det låter ju typiskt som den. Håll koll bara så att det inte blir lunginflammation som följdsjukdom.
    Här går jag själv bara och väntar på att få Covid då maken insjuknade i det i lördags. Visserligen tog jag spruta förra lördagen men man kan ju få det ändå. Men förhoppningsvis lindrigare. Maken hade också tagit spruta men det hjälpte inte förmodligen för att det bara var någon dag mellan sprutan och smittotillfället. Men han har det mest som en förkylning med lite feber och snuva. Det ni råkat ut för låter mycket värre.
    Ta det försiktigt nu och krya-på-dig-hälsning till både dig och maken!

    Kram Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!
      Tack så mycket, tycker också att de är fina. Skall bli trevligt att se dem i blom i vår. Maken var på en fiskeresa i Stockholms skärgård, med sina kompisar, Tyvärr blev alla sjuka, och nu har maken smittat mig. Vi har haft feber snuva riktigt ont i halsen och värst är nog hostan. Känns som att man skall hosta sönder hela bröstkorgen. Ingen idé att lägga sig för natten för då börjar det med en gång. Covid testade oss och bägge testerna visar negativt för covid. Känns också konstigt att det skulle vara säsongs influensa, för det börjar de att vaccinera för nu i november. Hoppas det går över snart. Tack för din omtanke.
      Sköt om dig och hoppas du klarar dig.
      Kram Marika

      Radera
  13. Til neste år har jeg planer om å lage et stort bed fult av løker. Jeg må ta bort noe plen først, slik at blomstene får tilstrekkelig grobunn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lillian!
      Det låter som en bra idé , det kommer att bli fint då allt blommar på våren.
      Ha det gott /Hälsningar Marika

      Radera
  14. Hej Marika, dejligt med forårsløg - det er nu vi skal lægge "lykke-depoter" i jorden :) jeg har også købt Blue Diamond og så en masse orange tulipaner: Orange Marmelade, Orange Emperor og Princess Irene. Så mange dejlige blogindlæg fra dig - jeg må prøve at læse tilbage en dag :) hilsen Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulla!
      Det känns härligt att förbereda för våren, hoppas bara att jag kommer ut och kan fortsätta och göra klart. Det var fina val du gjort. Har också några orangefärgade, sedan förut.
      Tack skall du ha. Hälsningar Marika

      Radera
  15. Åhh så många härliga vårlökar! De där dubbla tulpanerna är ju helt ljuvliga...ja det är dags att börja tänka lite på våren nu och vad som blomma skall :) Bra tips!
    Ha en fortsatt fin vecka och krypa på dig nu...
    Kram Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Titti!
      Tack! jag tycker också att de är fina. Det skall bli fint att se dem i blom i vår. Tack skall du ha, gör allt för att bli bättre. men det är en bit kvar.
      Kram Marika

      Radera
  16. Ja, det gäller att planera i tid, vilket jag är lite dålig på vad gäller trädgården. Du inspirerar mig!
    Så mycket vackert.
    Fast får vänta tills jag kommer tillbaka hem.
    Krya på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lena!
      Tack ! Det gäller att sätta ner lite lökar om man vill att de tittar fram i vår. Nu gäller det bara att jag blir klar med det också. Vi har haft ett blött eländigt väder.
      Tack så mycket /Ha det bra Marika

      Radera
  17. Tulpanen Double Surprise skulle jag helt klart kunna tänka mig. Det var många dom var vackra, men många som jag redan har!
    Älskar vårlökar så jag brukar sätta minst ett par hundra av olika arter, men i år så blir det inte en enda av förklarliga skäl. Och jag vill inte besvära Rolle med mer trädgårdsarbete, han tycker det räcker så bra med det som redan är...
    KRAM-Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Susie!
      Visst är det härligt när de börjar titta fram på våren, och då är det de små, crocus, pärlhyacinter och scilla som tittar fram först. Det blir nog fint hos dig i vår utan nya lökar.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera