fredag 23 december 2022

Julförberedelser !

 Så var det dags igen för en alldeles underbar helg. Älskar julen, kanske för att jag vet att det efter JUL blir ett Nytt År  och en Ny Vår.  I år har jag börjat med förberedelserna i god tid, och det var bra, vet inte riktigt hur jag hann med allting förut då jag jobbade heltid. 

Soffan fick en ren klädsel och granen fick komma in flera dagar tidigare en normalt. I år är det en kungsgran.  Då hade vi snö fortfarande ute, det kan man se genom fönstret.
Bara någon dag senare skulle jag ta en promenad till keramiken för att hämta hem mina glaserade alster. Det var riktigt halt, här ser det spöklikt ut, träden är fulla av kajor som skränade .
Hemma är det tyst, inget skrän. Koltrasten har äntligen hittat mina äpplen.  Men varför är han så orolig, aha fick efter en lång stund syn på grannens katt som spanar på mina fåglar.  I den vänstra bilden högt upp kan man se något vitt, som är katten. Kunde inte se på, jag gick faktiskt ut och jagade bort katten, men då försvann förstår också fåglarna. Men de har påfyllt med mat.
Tomtarna har kommit fram och står uppradade på byrån i köket.  Det var längesedan jag hade tomteverkstad, tror jag skall ta upp det igen. 
Amaryllis Velvet Nymph och Nymph. De andra som blommat ett tag har knoppar kvar.
Jag som inte brukar baka, fick för mig att jag skulle använda mina Mumin formar och göra lite Mumintroll och Hattifnattar som överraskning till dottern med pojkvän. Det doftar helt underbart i hela huset. Visar dem inte efter glasering, det var inte riktigt min grej, får träna lite mera. 

I kväll skall skinkan griljeras och provsmakas, i morgon gräddar jag finsk potatislåda och kålrotslåda, utan dem ingen Jul.  De är förberedda bara att gräddas i ugnen i morgon. För övrigt vanligt Julbord, som är likadant i Finland och Sverige.

Känner mig klar, skall baka finska Julstjärnor i morgon.  Med färdig pajdeg och plommonsylt. 
Nu kan tomten komma.

Önskar er alla, en riktigt God Jul!

Marika

24 kommentarer:

  1. Hej Marika!
    Så flott pyntet det er hos deg nå. Jeg har også fått en ny katt i nabolaget her som jakter på mine fugler. Den gjemmer seg bak noen busker, og er nok smart nok til at han får tatt noen. Vakre amaryllis, og flotte mummitroll og hattifnattpepperkaker!
    Jeg ønsker deg og din familie en riktig god jul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Tack skall du ha! Jag tycker det är tråkigt om katten får tag på fåglarna, känner mig medskyldig då. Amaryllisarna blommar fint, har många knoppar kvar . Pepparkakorna blev goda, vi har provsmakat.
      Tack detsamma Marit En riktigt God Jul!
      /Marika

      Radera
  2. Katte og fugle er en livsfarlig kombination. Du har rigeligt at se til, kan jeg forstå. Det har jeg også haft I dag, men så bliver d. 24. til gengæld ikke så stressende, og det er vigtigt, at man kan nyde julen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Ja, de går inte ihop. Det har varit en hel del att göra men i morgon kan jag njuta och ha det skönt.
      God Jul!
      Marika

      Radera
  3. Hei Marika! Det er veldig tydelig at du er glad i jul. Dette er virkelig stemningsfullt og vakkert. Ønsker deg og famlien en riktig god jul!
    Klem Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anne!
      Tack Anne, ja jag är mycket förtjust i Julen. Tack detsamma, önskar dig en riktigt God Jul.
      Kram Marika

      Radera
  4. Det ligner en meget velforberedt jul hvor du har tænkt på alt og alle, og så kan det vist bare blive en rigtig dejlig jul Marika! Håber du får en meget hyggelig JUL med familien, tomterne og alle dine fuglevenner!

    Mange hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulla!
      Jag hoppas det, och om något skulle saknas så får det göra det. Det blir Jul ändå. Tack detsamma ! Önskar dig och din familj en riktigt God Jul!
      Hälsningar Marika

      Radera
  5. Hej Marika!
    Vilket mysigt juligt inlägg från dig. Nu är det julafton och din skinka har blivit griljerad och provsmakad. Hoppas den smakade gott ... vi var i år verkligen nöjd med vår skinka som vi som vanligt avsmakade vid tolvslaget.
    Vilka fina tomtar du har. Och så fina pepparkakorna blev. Så roligt med lite annorlunda pepparkaksfigurer.
    Ja nu har det vänt. Än är det långt kvar till våren men ... vi har startat färden.
    Önskar dig och din familj en riktigt God Jul!

    Kram Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!
      Tack snälla! Skinkan smakade bra, och nu är mina finska lådor i ugnen, har bakat finska julstjärnor. Dem skall vi avsmaka till fika. Muminpepparkakorna smakade också bra. Skall bli kul att se hur min dotter reagerar på mina hattifnatt pepparkakor. Det är soligt och fint väder idag. Har talat med mina syskon och ringt sonen som var i stallet.
      Nu kan firandet börja.
      God Jul /Kram Marika

      Radera
  6. Mysigt julstök hos dig! Ja hur hann man förr? Jag förstår inte...men jul blir det hur som :)
    GOD JUL & kram från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Titti!
      Har funderat mycket på det. Ja Julen kommer oavsett.
      Riktigt God Jul Titti, ha det så gott.
      Kram Marika

      Radera
  7. Morsom form på de pepperkakene :-)
    God jul til deg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Martin, gillar Mumintrollen och de smakade riktigt gott.
      God Jul!
      /Marika

      Radera
  8. Hej Marika!
    Så fina tomtar du har och extra roligt när man har gjort dem själv.Nu är snart julen över den passerar snabbt förbi och dina fåglar de är nog glada över att de får någonting gott att picka i sig.Jag önskar dig en god fortsättning och ha det bra/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta!
      Tack, det är riktigt skoj att pyssla med tomtarna, men det har inte blivit av att jag gjort några på länge. Koltrasten vågade sig tillbaka, den satt här på altanen och åt av äpplena.
      Vi hade en härlig Julafton. God fortsättning till dig med.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  9. ...så fine småkaker, jeg liker de :-)) Mange julehilsener til deg, kjære Marika.
    God jul ønsker Viola

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Viola!
      Tack! de smakade riktigt gott också.
      Tack detsamma Viola, ha en riktigt God Jul!
      /Marika

      Radera
  10. Så fint du har det! Ja, det är skönt då det vänder efter julen, går mot ett nytt år och en ny vår :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carita!
      Tack! visst är det härligt.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  11. Hej Marika,

    Så mysigt du hade ordnat inför jul. Full fart med diverse sysslor och visst undrar man ibland hur heltidsarbetande föräldrar hinner med allt som "ska" fixas. Dina tomtar är charmerande.
    Här var julafton och dagen efter vackra tack vare ett tunt frostlager, snön hade hunnit smälta bort. Fågelmatarna fylls på med jämna mellanrum och ett inomhusnöje är att stå och kika genom fönstret för att se småfåglarna (och ekorren och rådjuren) ta för sig.

    Hoppas din jul blev bra. God fortsättning och ett Gott slut på 2022.
    Kram Ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulrika!
      Tack! Julen kommer oavsett hur man har ordnat, men det är mysigt att plocka fram tomtar och andra dekorationer. Vi hade en härlig julafton tillsammans med dottern och hennes kille. I morgon kommer min son med flickvän, då firar vi min födelsedag. Fåglarna har varit väldigt aktiva, har både koltrastar och domherrar, plus de bofasta som blåmes och talgoxe. Julen blev riktigt trevlig och nu fortsätter firandet med födelsedag nyår och en födelsedag igen.
      God fortsättning och Gott slut. Kram Marika

      Radera
  12. Mmmm det var härligt att läsa det här inlägget. Det väcker den där goakänslan jag har inför jul och jag får uppleva den igen. Två gånger på kort tid, tack för det :)

    Gott Nytt 2023! Kram från Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carina!
      Tack för det, vi hade en riktigt trevlig Jul med firande under flera dagar. Gillar att pynta och förbereda, men snart åker det ut igen.
      Allt gott för 2023!
      Kram Marika

      Radera