söndag 12 mars 2023

I väntan på våren.

 Ny vecka nytt tema i TrädgårdsFägring. I väntan på våren.  Trodde våren var på god väg, men så blev det kallt och snö igen. Den här tiden förra året hade jag redan både snödroppar och blåsippor i trädgården. I år har jag ett tunt snölager men det dröjer ett tag innan de tittar fram.

Idag var det riktigt skönt i växthuset, det var varmt med jacka på, så den fick åka av. Sådde lite fler sommarblommor. Hade färska frön från mina Lejongap som står i en kruka, de ser ut att ha överlevt vintern bra i krukan. Hittade en påse med Gulvädd Moondance. med bara lite frön kvar, så de blev sådda. Sedan tidigare har jag sått riddarsporre, solhatt, cosmos i olika färger, dubbel stockros, och borstnejlika. Hoppas lejongapen blir något så slipper jag köpa flera frön.
Ibland blir jag smått fundersam på prissättningen av frön. Dehär fröna gick på 50 kronor.  Är det rimligt. Sparade växterna på Jätteverbena från i fjol, så jag hoppas de överlevde vintern. Men det ser jag först senare och då är det sent att så dem. Så ja, jag får bita i det sura äpplet och betala även om jag tycker det känns väldigt dyrt.
Har också gjort en beställningslista hos Magnolia som levererar Dahlior till ett rimligt pris. Skall slutföra beställningen om några dagar om jag vill ha dem, tror nog att det blir dessa. Night Silence var slut hos de flesta leverantörer, men lyckades hitta den hos en leverantör.  Seniors Hope var min favorit förra året, för säkerhets skull blev det en ny, så jag får den också i år. Det är inte ofta de försvinner men det händer. 

Förra året hade jag tänkt beställa av de stora tallriks dahliorna men då tog jag mindre blommor i stället. De stora är så fina, och jag saknade mina Café au Lait, och Shiloh Noelle, så nu får det bli dessa stora. 


Inspekterade min nya Magnolia som jag planterade förra hösten, den ser ut att må bra, så jag hoppas att få se blommor på den i vår. 
Och så har jag äntligen gjort klart min Riddari, den har varit färdig länge men har inte format den, men nu är det gjort.


Och så planerar vi en trädgårdsresa till London, med besök på Chelsea Flower Show och förhoppningsvis får vi se Kew Gardens i vårskrud.   Har massor att se fram emot.

Ha det gott!
Marika



Länkar till TrädgårdsFägring


38 kommentarer:

  1. Hej Marika!
    Ja, noen ganger blir frø veldig dyre. Jeg glemte også å så verbena i år, og nå er det for sent ja.
    Lekre dahlia! Jeg har også bestilt mange i år. Det blir spennende å se om du går blomster på din magnolia i år.
    Så flott genser du har strikket.
    Ha det godt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Jag köpte frön och har sått dem, men jag hoppas att mina plantor från förra året har överlevt vintern. Ser fram emot magnolian men det kanske inte blir några blommor första året.
      Tack så mycket, den var riktigt skoj att sticka.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  2. Ja, vilket väderbakslag det blev. Det kom massor av snö här på Västkusten förra veckan och mycket trafikkaos. Mer snö kom i natt, men den håller redan på att töa bort.
    Kul med dina frö- och plantplaner.
    Oh, vilken fin tröja du tickat! Massor av jobb, men bra resultat.
    Kul att du ska åka till Chelsea Flower show. Var där för några år sedan, en upplevelse.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lena!
      Ja, det var vår i helgen men i natt har det kommit mera snö, och nu är det ett riktigt yrväder igen. Tack , det är kul att sticka, den blev färdig för ett bra tag sedan, och nu är den också formad. Så nu är den helt klar. Vi gillar London, var där senast 2019 men då på sommaren. Chelsea Flower show var vi på 2014 så det skall bli kul. Har en förhoppning om att se Kew Gardens i vårblomning också.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  3. Hej Marika!
    Ja våren vill inte riktigt komma. Just nu snöar det mycket här men det ska övergå i regn på eftermiddagen. Idag ska jag börja skola om mina chiliplantor. Har inte sått mina sommarblommor ännu och inte några tomater. Men det börjar snart bli dags. Känner fortfarande som att det är vinter då det ligger så pass mycket snö.
    Många vackra dahlior du beställt. Roligt att magnolian verkar klarat vintern. Din Riddari är verkligen jättefin. Och så roligt att ni planerar en resa till Chelsea Flower Show. Ja du har mycket att se fram emot.
    Ha en fin kommande vecka!

    Kram Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!
      Det är likadant här, vi hade vår igår men nu yr snön där ute, och det ser ruggigt ut. Jag har några paprika plantor som jag har skolat om en gång, får nog göra det engång till. Sommarblommorna är ute i växthuset, tänkte prova och se om det blir något. Ser fram emot att magnolian blommar, men kanske får jag vänta ett år innan den vill blomma. Tack! det var riktigt skoj att sticka. Skall bli skoj att uppleva Chelsea FS , det var ett tag sedan vi var där.
      Ha en fin vecka /Kram Marika

      Radera
  4. Ja, det tager sin tid med foråret, og vi har også haft kulde her i marts, men du er da i gang med rigtig mange forberedelser i dit drivhus.
    Jeg synes også mange frø er blevet meget dyre, og tager selv frø af nogle af mine sommerblomster. Nu har jeg lige købt et glas med birkes-frø, som jo bruges til bagning af brød, og vil prøve om de kan bruges i et blandet bed i år. Der burde jo komme smukke valmuer ud af dem:-) Tænker det er billigere at købe frø fra supermarkedets hylder med spiselige kerner og frø (f.eks. hør, chinoa, bønner, jomfru-i-det-grønne) end at købe dem hos frøfirmaer.

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulla!
      Ja, det ser ut att dröja. Vi har ett riktigt snöoväder igen. Men det är bara att ha tålamod. Har testat att så en hel del, med lite äldre frön, så får vi se om det blir något. Jag tog frön av min Jätte verbena men det ser ut att vara väldigt mycket skräp med, så jag hittar inte fröna. Köpte nya, men det var dyrt. Det kanske finns specialpris på mässan. Har hört att man kan så vallmofrön som man köpt på kryddhyllan. Det låter riktigt bra. Skall se vad jag hittar. Det låter som ett riktigt skoj test. Skall se om jag hittar samma fröföretag på Chelsea, som vi köpte sist av. De fröna var otroligt bra.
      Ha det gott /Hälsningar Marika

      Radera
  5. Jeg gleder meg også til å sette daliene i hagen... bare først i mai :-))) vi hadde snø igjen i natt, men fra i dag skal det være 13 grader... våren...vent og se!!! Eller?
    London så fantastisk...jeg planlegger det også :-)))
    Mange hilsener til deg fra Viola

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Viola!
      Vi har fått mera snö och det skall komma lite till. Vi får vänta ett tag till på våren. Det skall bli så trevligt med en London resa. Känns härligt att planera .
      Hälsningar Marika

      Radera
  6. Lækkert strik og lækre rejseplaner. Og når dine mange dahlier blomstrer, bliver din have også et lækkert skue:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Tack! Det får vi hoppas att de kommer att bli fina. Ser fram emot resan.
      Hälsningar Marika

      Radera
    2. Good evening dear marika,
      No spring weather here in Holland. Heavy stormwinds today it´s not my kind of favorite weather. How fantastic it is to look forward to a beautiful trip you are going to make to England!
      I wish I could go. Lovely flowers you are sharing!!!
      Have a wonderful evening
      Rosehugs Marijke

      Radera
    3. Hi Marijke!
      I think we have had the same kind of weather. Yes I´m looking forward to spend some time in London. Thank you the dahlias will be nice .
      Have a nice week! Hugs Marika

      Radera
  7. I think all of us no matter where we live are waiting for Spring to arrive. Like most people responding to your posting today, I too have had snow then sunny days then more snow like today. Getting tired of the snow!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi!
      Last night and today we got snow, but it was quite wet today. In the evening it had turned to rain. We had such a lovely weather before that, sunny and almost spring. Yes I guess we all hope for spring to arrive.
      Well soon it does.
      Have a good time /Marika

      Radera
  8. Sono molto invidioso del tuo viaggio in Inghilterra! È un sogno che non credo riuscirò a realizzare!
    Spero che la primavera arrivi presto per darti un po' di tepore
    Ti auguro un ottimo marzo :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi Gabriel!
      Thank you, well I am exited , I love London and I´m looking forward to Chelsea Flower show. Kew garden will be nice also in spring. We are getting more snow each day, but it is very wet. I really hope spring will come soon.
      Ti auguro un buon marzo!
      Marika

      Radera
  9. Det er så fint med Magnolia, skulle ønske jeg hadde plass til flere, syns spesielt de mørk rosa er fine, sånn som din. Ha en fortsatt fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ingeborg!
      Tack! hoppas så att den skall trivas. Har en vit stjärn magnolia som inte har vuxit särskilt mycket. Men det viktiga är att den blommar fint varje vår.
      Ha det gott /Hälsningar Marika

      Radera
  10. Du har mye spennende på gang, og tur til Kew Garden kunne jeg absolutt tenkt meg :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Martin!
      Jag ser verkligen fram emot det. Senast jag var där var i juli och redan då tänkte jag att det kunde vara trevligt att se en annan årstid. Så jag hoppas det blir av nu i maj.
      Hälsningar Marika

      Radera
  11. I am impressed by all your seedlings, and also by your collection of dahlias! Summer is going to be colorful! Kew Garden remains an extraordinary experience for me, and I hope to repeat it on occasion. I visited it in summer, but spring must be beautiful there! Good day.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi Gine!
      I wanted to try and see if it works in the greenhouse. The seeds were old so I just wanted to try. If it gets very cold I will have to cover them. Yes I will be enjoying the dahlias. We visited Kew Garden in summer last time, and I just thought it should be nice to visit in spring. Hope we don´t get there too late to see the cherry trees blossom.
      Have a nice day /Marika

      Radera
  12. Hei, Marika!
    Jeg sådde også løvemunn i går. En hvit og en stripete sort. Synes de er lette å få til. Frø er blitt skrekkelig dyrt. Mye penger for få frø.
    Lekre Dahlia! Jeg har bestilt både 'Senior's Hope' og 'Night Silence' i år. Er imponert over tallerken-Dahliaene, så flere av de vil jeg fortsette med. Ha det godt!
    /Irene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Irene!
      Jag tog av mina färska frön, så jag hoppas det blir bra. Visst är det dyrt med frön. och ibland är det bara några få frön i påsen. Seniors Hope var en klar favorit förra året, så det blev en till av den. Night Silence är också väldigt fin. Skall bli fint att få njuta av dem igen.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  13. Underbart vackra dahlior! Det är så att jag blev sugen, trots att jag tröttnade på dom förra några år sen. Men hittar jag några i krukor så kanske jag faller för suget...
    Sen blev jag också vansinnigt avundsjuk på dig. Vi har visserligen varit i Storbritannien över 30 gånger och besökt en massa trädgårdar och utställningar, men vi har aldrig varit på Chelsea Flower Show konstigt nog. Och nu lär det aldrig bli av.....
    KRAM-Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Susie!
      Tack! Det är ju lite pyssel med dahliorna men jag tycker det är värt det. Det är många år sedan vi var på Chelsea Flower show, så det skall bli kul att komma dit igen. Älskar London , ser verkligen fram emot resan. Så hoppas jag få se lite vacker vårblomning på Kew Gardens.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  14. Hvor er det en skøn sweater. Den kan bruges både om vinteren og på kølige forårsdage.
    Der er så mange smukke dahliaer, så jeg synes, det er svært at vælge. Jeg kan godt lide dit farvevalg, i eftersommeren må farverne gerne være stærke. Jeg har skrevet 'Purple Flame' på min liste.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Elna!
      Tack för det, ja det skall bli skönt med en varm tröja i trädgården. Det finns så många olika dahlior både till färg och form, så det är omöjligt att begränsa sig. Purple Flame är fin.
      Hälsningar Marika

      Radera
  15. Hej Marika!
    Så mycket trevligt du har att se fram emot resan till England måste ju bli en härlig resa. Du har även så mycket trevligt på gång när det gäller beställda knölar.Så härligt att din magnolia kanske har överlevt de är ju så fina.Din jumper blev också så jättefin det är mycket arbete att sticka men en så trevlig syssla även jag håller på med det.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta!
      Ja jag ser verkligen fram emot att komma till London igen. Sist vi planerade så blev det pandemi. Dahliorna är så fina så det är svårt att låta bli att beställa nya, trots att jag inte borde. Tack, det är skoj att sticka. Hoppas att magnolian vill blomma i år, den ser i alla fall ut att ha överlevt vintern.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  16. London! Åh! Du får njuta för mig också, jag längtar så otroligt till London!
    Så fin din Riddari blev, lagom färdig till vårvärmen ;-) Jag har redan börjat på ytterligare en, trots att jag inte ens fäst trådarna på den blå.
    Håller helt med dig angående priser på frö, så otroligt dyra en del är trots att plantorna ger massor av nya frön! Ibland är det bara fem frön i en påse och så kanske inget ens gror. Så surt.
    Lycka till med din jätteverbena och kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anni!
      Ja, det skall jag göra. Har precis bokat hotell, inträdesbiljetter och musikal. Det är bara flyget som återstår. Tack, blev nöjd med den, skall premiärgå med den någon dag när det är lite varmare. Det är så få frön i påsen så styck priset blir enormt. Men vill man ha, så är det bara att punga ut. Andra påsar innehåller många frön så dem kan man t.o.m. spara till året därpå, men det här var lite i överkant. Jag har egna frön som jag sparade, men hittar inte fröna bland allt skräp. Får slänga ner allt i jorden. Tack, hoppas verkligen att det blir något.
      Kram Marika

      Radera
  17. Hei Marika! Dine dahlia er så fine. De første som jeg bestilte, kom i går. Gleder meg veldig til en ny sesong.
    Synes jeg ofte må bite i det sure eple når det gjelder frø. De er ofte veldig dyre og få frø, men det verste er egentlig spireprosenten. Den er ofte veldig lav. I fjor kjøpte jeg fire forskjellige poser med riddersporer. Det var to-tre frø som spirte. I Norge ble det for noen
    år siden, lov å selge eldre frø. Eldre frø har som regel mye lavere spireprosent enn ferske. Det handler om tillit når man kjøper på nett.
    I hvert fall ha en god tur til London! Det begynner å bli noen år siden jeg var på Chelsea og i Kew gardens. Du er heldig. Nyt våren! Ha det godt! Klem Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anne!
      Det skall bli fint med en ny säsong för dahliorna, och allt annat som vi har framför oss. Betalar man mycket så vill man verkligen att fröna gror också. Jag får se hur det lyckas i år. Det skall bli så skoj att komma iväg till London, har bokat biljetter till Chelsea, hotell och teater. Nu är det bara resan som återstår. Skall nog leta frön där. Senast blev det några liljor och de har varit riktigt fina.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  18. Det er spennende å planlegge reiser, det er nesten halve turen. Det er mer vår hos deg enn hos meg, her er det nesten en meter med snø ennå. Men jeg har trua på at våren kommer med påsken. Og det er jo ikke lenge til.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lillian!
      Javisst du har så rätt, det är så kul att planera. Har redan bokat biljetter till teater och Chelsea. Vi har ingen snö alls, det har varit väldigt lite under hela vintern. Det är stor skillnad mot en meter. Vi får hoppas att våren kommer till dig vid Påsk.
      Hälsningar Marika

      Radera