söndag 17 september 2023

Höstens färger.

 Fortfarande kan man se en hel del färger i trädgården, inte bara mustiga höstfärger. De stora träden är fortfarande gröna, men tappar en hel del grenar och ekollon som ligger på backen under . Vi sopar och krattar upp allt skräp men några dagar senare är det lika mycket igen. 

Det som förvånar mig är att det är så mycket pastellfärger kvar, kanske inte den gula, för den hör hösten till, Sådde astrar i olika färger, de blev roliga rufsiga blommor på dem, och de har slagit ut för någon vecka sedan.  Den gula dahlian är från dotterns trädgård, en av få som överlevde då ån svämmade över. Högra hörnet översta raden är sommar rudbeckian Sahara som har så olika färger. Nu såg jag till att bara få med de gula . En solros som blivit av fågelfrön. 
Lite överraskande med det rosa fluffet, Astrarna är riktigt fina, blir lite långa i skaftet och vill gärna hänga ner.  En floks som har blommat väldigt länge och ser ut att fortsätta. Högra översta hörnet, bland alla blodtoppar kom det upp en rosa svans, vet att jag köpt växten, men har inte sett en skymt av den, förrän denhär blomman vajade ovanför allt annat. Tror det är Pimpinell Pink Brusches.  

På Solbacken hittade jag denna Stjärnflocka som humlan hade lagt sig i för att sova en stund. Tror att den levde. Och den vita Astern, jag sår sommarblommorna och delar med mig av dem till dottern. Den enda vita lyckades hon få. Trodde inte de vita fröna grodde alls.  Hos mig har Limelight slagit ut, gillar de söta blommorna. Till höger en söt liten flox. 
En färg som jag förknippar med hösten, den röda fina färgen på vildvinet. Den växer på Solbacken. Min skola i Helsingfors hade ett präktigt vildvin som växte upp på en stor vägg. Det var så fint. Minns fortfarande vilken besvikelse det var bland oss elever då det en höst hade kapats till halva storleken. Det var så fint då det klättrade upp flera våningar.

Björnbären skiftar i rött och svart beroende på mognadsgrad.  Luktärterna har kommit igång, då jag plockat in av dem i buketter. Liljan jag köpte på Chelsea Flower show, hade en kompis. Hittade den avbiten, nu hoppas jag att den som står kvar får ha kvar sina knoppar så jag får se hur liljan ser ut då den slår ut. I år var det inget bra Liljeår för mig.  Stockrosen har en vacker färg, den är senare än alla andra. Har märkt den så jag kan hålla koll på vilken det är, då jag tar frön. Vet inte om det är en röd som bytt färg, eller om det är någon av de nya jag sådde. 


Vi har haft några soliga fina dagar, riktigt skönt att vara utomhus.

Önskar er en skön söndag!

Marika

22 kommentarer:

  1. Hej Marika!
    Du visar så mycket vackert. Visst hör de gula färgerna hösten till men samtidigt är ju de där blekgula nyanserna lite åt pastellhållet. Dom är så härliga, dom rufsiga astrarna. Och har du även en ljusgul variant av 'Sahara'? Den var ju riktigt läcker. Jag har mest mörkgula och rostfärgade. Ska försöka övervintra mina i en pallkrage. Stockrosorna jag sett häromkring har alla blommat ut. Roligt med en sort som kommer lite senare.

    Önskar dig en fortsatt fin septembersöndag!
    Kram Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!
      Tack! Ja det var fina gula nyanser. Astrarna är första gången jag sått dem, och blev glatt överraskad. Sahara har så många nyanser, både gult, orange, rött och tegelfärgat. Den är riktigt fin. Jag har övervintrat mina i några år nu och blir lika glad varje vår då jag ser at det kommer gröna små blad. Mina alla andra stockrosor har blommat klart, den fina röda var en eftersläntrare, kanske någon jag planterade ut förra året.
      Tack detsamma, ha en fin söndag /Kram Marika

      Radera
  2. Fantastisk meget som stadig blomstrer hos dig trods høst og problemer med dyr! Det er de fineste 'kollager' du har lavet Marika, og jeg nyder dine billeder!

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulla!
      Tack så mycket Ulla! Ja det är fint med alla vackra blommor. Astern blev en glad överraskning.
      Hälsningar Marika

      Radera
  3. Hej Marika!

    Ja, du har fortsatt så mye fint som blomstrer hos deg. De lysegule nyansene er så vakre. Villvin er en vakker plante som får så flotte høstfarger. Der min datter bodde før vokste villvin inn gjennom veggen og kom inn i stua. Det er en plante som er meget livskraftig, og jeg ble litt skremt når jeg så den vokse inn gjennom veggen! 'Sahara' er utrolig vakker hos deg.
    Ha en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Tack! visst är de gula fräscha och fina. Dottern har vildvinet ute för att täcka en mur, så den har långt till huset. Men den är kraftig, så förstår att den kan ta sig in. Tack! visst är Sahara fin, blir mer och mer förtjust i den.
      Tack detsamma, ha en fin söndag /Marika

      Radera
  4. Keltaiset värit sopivat syksyyn ja kevääseen. Onkohan kasvisi luppio?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hei Nila!
      Oikein hieno keltainen väri. Kiitos nimestä sen kautta löytyi myös ruotsinkielinen nimi.
      Terveisin /Marika

      Radera
  5. Vildvin voksede op ad muren i mit barndomshjem, og den blev så flot hvert efterår. Men jeg kan huske, at den var meget hurtigtvoksende og skulle tit klippes, ellers dækkede den vinduerne.
    Du har mange flotte efterårsblomstrende planter. Det er dejligt med det gode septembervejr, så man fortsat kan nyde haven.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Elna!
      Ja vildvinet är fint, och växer mycket fort. Tycker det är vackert med den röda färgen på hösten. Tack, det blommar fint fortfarande. Astrarna är sena men det är trevligt med något som blommar senare, annars är det mest dahlior.
      Vi har haft soligt och fint, men idag regnar det, men så är det på hösten.
      Hälsningar Marika

      Radera
  6. Hei Marika! Fremdeles har du sommerfarger i hagen. Mer enn her. Vildvin gir et imponerende inntrykk. Jeg har også ventet på den rødmalte veggen som går mange meter opp. Det er en skuffelse at noen bare bestemmer at veksten skal stoppes.
    Etter hvert skjønner man jo hvorfor. Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anne!
      Det blommar fint, tänker att asterns pastellfärger hade passat bättre på sommaren, men de slog ut sent. Jag gillar vildvinet, men kan förstå att det kan ställa till problem. Skolan var en stenbyggnad så tror inte den gjorde någon skada. På många ställen i Helsingfors kan man se vildvinet klättra upp för fasaderna.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  7. I really like color charts that show the wide variety of flowers in your garden! Rudbeckia Sahara is especially beautiful. Autumn looks good for you. Have a nice day.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi Gine!
      Thank you! I am surprised that Rudbeckia Sahara has such variety of colours. I only took the yellow ones to the collage. Autumn is nice, today it is raining but hopefully the sun shows up again.
      Have a nice day /Marika

      Radera
  8. Så färgglatt du har det, trots hösten. Vackert!
    Inte så många blommor kvar i min trädgård. Fast björnbär har jag en del, inte för att frysa in, men äta dagligen, gott.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lena!
      Tack! visst är det, känns inte som höst i mina krukor. Vi har bara en planta av björnbäret, men det ger lite bär, de hamnar också direkt i munnen. Hoppas på att den skall växa till sig och ge mer bär så småningom.
      Ha det bra /Marika

      Radera
  9. Hej Marika,

    Så mycket som fortfarande blommar hos dig, måste vara fint med alla färger. Astrarna har så vackra blommor och jag har försökt mig på några gånger utan någon större framgång, tror att sniglarna gillade dem lite för mycket och att jag gav lite väl mycket vatten.
    Vildvinet har börjat skifta färg här också. Det breder ut sig mer och mer men det är så vackert när höstsolen skiner på det att jag låter det hållas.
    Hade en utedag idag, det var visserligen mulet men riktigt skönt ändå. Härligt.

    Ha det gott! Kram Ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulrika!
      Ja det blommar fortfarande, och finast är nog dahliorna. Men det kanske inte är så långvarigt. Man vet aldrig hur länge. Sådde astrar för första gången i år, de blev riktigt fina. Har alltid varit förtjust i vildvin, just för att det är så vackert rött på hösten. Det var ett tag sedan jag var i min trädgård, det har mest blivit att jag pysslat i växthuset, men idag ser ut att kunna bli en fin dag. Det har regnat lite varje dag, men idag skiner solen.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  10. Vildvinets höstfärger är nog de allra finaste, även om de kommer lite väl tidigt. Förstår att ni blev besvikna när skolväggens fägring halverades. I Stockholm är det främst Klara kyrka som har (har haft?) en klädd vägg som brukar vara vacker, men även bergväggen vid Alviks tunnelbanestation.
    Mina dahlior slutade blomma för någon vecka sedan, tror faktiskt att de hade behövt vattnas! Nu är knölarna upptagna ur jorden.
    Hoppas att du har en solig och fin torsdag, såg att du hade skruttväder igår.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anni!
      Visst är det fint, det fanns många fasader i Helsingfors i skolkvarteret som hade vildvin, numera vet jag inte hur det ser ut där. Mina dahlior blommar fint fortfarande, klipper bort överblommat och fula blad och de som vinden knäckt. Hoppas att de blommar ett tag till. Har i alla fall putsat alla lökarna som jag torkat, så de är klara för att byta plats med dahliorna när det är dags.
      Det är soligt och fint väder idag, det blåser men det är bara skönt.
      Ja det har varit regn och rusk ett tag nu.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  11. Hej Marika
    Den planten heter Eupatorium purpurea.
    Ha det godt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Tusen tack, nu hittade jag det svenska namnet Rosenflockel.
      Ha det gott /Marika

      Radera