lördag 28 oktober 2023

Förbereder för våren.

 Fyller på med nya lökar varje höst, planterar dem i mina stora blomlådor, där de byter plats med dahliorna. I år tog det en lång tid för leveransen att komma, det första paketet blev mosat av transportören så jag fick en ny sändning. Är glad att alla sorter som jag hade beställt fanns kvar, fick många extra paket också, som plåster på såren, då jag fick vänta så länge.  Min största oro var att det skulle hinna komma snö innan jag fick dem i jorden, men det är lugnt, nu är de planterade.

Hade tagit upp lökarna från förra året och putsat dem, lagt dem färgmatchat i små plastlådor. Snyggt och prydligt, och då jag tog ut dem från växthuset gick handtaget på papperskassen av. HAHA nu blir det inte så mycket till färgmatchning.  De nya fick komma i egna lådor, så blir det kanske lite mer ordnat med färgerna. 
Här är årets beställning, de mer persika färgade hamnade hos dottern, det var så många paket så jag kunde dela med mig. Blue Diamond och Dream Touch är favoriter sedan förut. ( Bilderna är från leverantörens hemsida. )

Årets tulpaner hann jag inte se alla i blom, de var överblommade då jag kom hem från semestern, men några sorter hann jag med att se i blom. 
Det blev bara en ny narciss, så jag hoppas att de gamla vill blomma nästa år igen.  Leverantören hade bara några få sorter.  Thalia är en favorit. 
Några små färgklickar i trädgården, men inte många. Kaprifolen blommar liksom borstnejlikan och några sommarblommor, annars är det mest löv överallt. 
Det blev en liten krans av alla lönnlöv och några Renfana. Pumpan i keramik hittade jag på loppis, tänkte den kunde pryda altanbordet under Halloween. Det är inget vi firar men det brukar komma några barn och ringa på, som vill ha godis.

Idag var det riktigt kallt på cykelturen, men man blir varm efter ett tag.

Ha en trevlig helg!

Marika



34 kommentarer:

  1. Hej Marika!
    Så bra at dine løker kom til slutt, og at du fikk en ekstra erstatning. Det er ikke kult når sånt skjer så sent på høsten. Tar du opp dine egne tulipanløker hver vår og tørker de, eller kjøper du nye hver høst? Du har mye å glede deg til neste vår. Flott krans av lønneblader. Nei, Halloween feirer ikke vi heller.

    Ha det godt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Ja det tog lång tid, men nu är de planterade. Ja jag tar upp tulpanlökarna och förvarar dem över sommaren, då planterar jag dahliorna i lådorna i stället. På hösten då det är dags att ta upp dahliorna sätter jag tulpanlökar i samma blomlådor. Då har jag en fin blomning både vår och sommar, och en bit in på hösten. Tack, tyckte man kunde göra något av lönnbladen, dem har jag gott om.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  2. Hej Marika!
    Ja men så bra att lökarna äntligen kommit och att du även hunnit få dom i jorden. Men så typiskt att handtaget på kassen skulle gå av. Men det kanske blir en vacker blandning, varje blomma är ju vacker i sig.
    Vilken jättefin krans du gjort. Och pumpan var ju fin. Ser ut som en riktig. Här firas inte heller Halloween men pumpor är ju fina ändå och hör lite hösten till.

    Önskar dig en fortsatt fin helg!
    Kram Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!
      Ja det var skönt, blev lite orolig att jag inte skulle få några av de sorterna som jag valt. Men det löste sig. Leverantören hade aldrig upplevt att ett paket hade blivit mosat, men det är klart, någon gång skall vara den första.
      Tack, tänkte jag skulle göra något av alla lönnblad. Pumpan är fin och du har helt rätt, den kan man ha på hösten utan att det är Halloween.
      Ha en skön söndag /Kram Marika

      Radera
  3. Godt at du alligevel fik alle dine tulipanløg. Til næste forår må du blive hjemme og nyde synet af de mange tulipaner😊 Det er en fin krans, du har lavet af blade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Ja det var bra att de kom innan snön, som de lovat att vi skall få idag. Ja det måste jag vara, så jag får se dem alla i blom. Tack, den får hänga kvar tills det är dags för en ny till advent.
      Ha en skön söndag /Marika

      Radera
  4. Det var en ordentlig stor portion løg, da de endelig kom frem Marika! Du får et flot forår næste år, men hvor er det typisk at alle dine fint sorterede løg falder ud af kassen fordi håndtaget går i stykker! Nu får du en blandet blomstring i dine gamle løg, og måske er det slet ikke så dårligt:-)
    Det er fine billeder fra haven med det smukke gule løv, og din krans er så smuk!

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulla!
      Ja det blev en stor beställning, och det blir nog fint i vår. Det får bli lite tuttifrutti blandning i några blomlådor, de nya hamnade i egna.
      Tack så mycket, tänkte att det var längesedan jag gjorde en krans, och nu finns det material tillräckligt.
      Hälsningar Marika

      Radera
  5. It’s good that you finally received all your bulbs, Marika, and that the damaged ones were replaced. We haven’t planted many bulbs in our garden, but each year a few more daffodils appear so I suspect that the squirrel gardeners are busy doing their job!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hallo David!
      Yes it is good I got to plant them before the snow . I love daffodils and hope they will show up in spring. I had not seen squirrels in my garden for a couple of years, but he showed up this summer. Sadly he jumped into the watercontainer and almost drowned. I saved him but I think he will keep distance to our garden.
      Have a nice sunday /Marika

      Radera
  6. Ja hög tid att tänka på våren och alla lökar! Det får nog bli en tur till handelsträdgården i veckan...ett hav av Amazing Grace i april är ju inte så dumt :)
    Kram från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Titti!
      Ja det är bra att ha något att se fram emot, vacker vårblomning. Och det finns så många fina att välja på.
      Kram Marika

      Radera
  7. An interesting collection of tulips! I have difficulty finding such varied bulbs... and it rains so much that I pay dearly for the vacation taken in October, when the weather was so beautiful: nothing has been planted yet, or if little...
    After the first frost I will remove the dahlias and hope for some dry weather before the snow! Have a great fall!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi Gine!
      I was just in time to plant the bulbs, before the snow came, so I´m really happy for that. My dahlias have been in winter storage for a while. The first frost came early this year. And today it has been snowing all day. I hope it will melt.
      All the best / Marika

      Radera
  8. Dejligt at kunne glæde sig til at se de mange tulipanløg næste forår. Meget smuk krans du har lavet af de gule blade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sydney!
      Ja det kommer att bli riktigt fint, vårblommorna är alltid efterlängtade. Tack så mycket, nu ligger löven under snön, så jag plockade dem i rätt tid.
      Hälsningar Marika

      Radera
  9. Se, det var litt av et lass! Synd med de fargesorterte som ble kaos. Jaja, fint blir det vel likevel. Ser vi har mange felles sorter. I høst måtte jeg legge ned løkene før jeg tok opp Dahliaene. Ja, de står fortsatt i bedene!
    Ha det godt!
    /Irene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Irene!
      Ja det blev en hel del, men gav bort till dottern, då jag dessutom fick extra sorter, som kompensation. Jag hann precis få ner mina innan snön, idag har det snöat hela dagen, det började i natt.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  10. Du kommer til å få en fantastisk vår med løkene. Jeg har bare satt noen få foreløpig, men håper å komme meg til et hageselskap for å fylle opp litt mer krukker etter hvert. Ha en fortsatt fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ingeborg!
      Ja, det hoppas jag , det brukar bli fint. Hann precis med att få dem planterade innan snön kom. Skönt att ha det gjort.
      Ha det gott /Hälsningar Marika

      Radera
  11. Du må da allerede gå og glæde dig til foråret. Det bliver så fint med alle dine tulipanløg.
    Det er en flot krans, og du har fundet et sjovt sted at hænge den.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Elna!
      Tack! det tror jag också, att det blir fint i vår. Det var i rätt tid jag plockade löv och gjorde kransen, nu ligger alla löv under snö.
      Hälsningar Marika

      Radera
  12. Vilken tur att du hann få nya lökar i tid, jag anar hur bedrövad du måste ha varit när den mosade leveransen kom. Usch, så tråkigt. Men så generöst av firman att skicka med extra tröst till dig.
    Det kommer att bli fantastiskt vackert hos dig i vår, du får planera semestern lite bättre så du får se allt.
    Här har jag bara köpt allium av olika slag, men de är tackolov i jorden sedan länge.
    Kram och tack för dina kommentarer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anni!
      Till all tur fick jag inte den mosade leveransen, transportören meddelade leverantören att de mosat den. De var tyvärr dåliga på att läsa sina mail därför tog det extra lång tid, förrän hon fattade att det var min leverans som var mosad, då jag efterlyste mina tulpaner. Nåja nu är de planterade och precis lagom, igår fick vi en hel del snö, men den är borta nu. Ja de löste det på ett bra sätt, jag fick alla jag beställt och flera bonuspaket. Det hoppas jag, skall nog inte resa bort då tulpanerna blommar.
      Ha det bra /Kram Marika

      Radera
  13. Hej Marika,

    Så snällt av Magnolia i Nossebro att ge dig lite extra som plåster på såren och tulpaner kan man ju plantera sent på året så du kommer nog få fin blomning till våren. Otur att kassen med de gamla lökarna gick sönder. Jag gjorde lite tvärtom, blandade ihop flera av de lökar jag sparat från förra året med varandra eftersom den kruka jag uppskattade mest i våras var en med en salig blandning av olika sorter. Hoppas att det blir samma sak för dig.

    Ha det gott! Kram Ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulrika!
      Ja det är en bra leverantör, brukar beställa mina dahlior hos dem också. Nu är de planterade och snön kom efteråt, så då slapp jag stå ute i kylan. Det blir säkert bra, jag har några extra långa och några med helt fel färg som jag ville ha lite koll på, och så gillar jag att ha lite färgmatchat.
      Ha det bra /Kram Marika

      Radera
  14. Så många vackra blommor!
    Bra att de i alla fall kom fram i någorlunda tid, om än sent.
    Vad synd att kassen gick sönder, men du verkar ta det med en klackspark. Vad annat kan man göra?
    Fin krans, den ger inspiration.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lena!
      Tack! Ja det var skönt att jag fick dem planterade innan snöslask och kyla. Det blir en blandning som kanske blir bättre än när jag sorterar dem efter färg.
      Tack, jag har gott om lönnlöv så tyckte jag kunde göra något av dem. Brukar mest bli kransar till advent.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  15. Hei Marika! Å forberede våren, er noe jeg liker veldig godt. Utrolig mange fine tulipanløker du har kjøpt. Thalia er en favoritt her også. Lønnekransen du har laget, er kjempefin. Inspirerende!
    Ha det godt! Klem Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anne!
      Brukar ångra mig på våren, om det inte blir en fin blomning, därför fyller jag på. Alla lökar är inte så villiga att blomma flera år heller. Hade behövt flera krokus, tänker på dina fina på våren. Tack så mycket, det är längesedan jag gjorde en krans av lönnbladen.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  16. Sinulla on kyllä hyvä idea tuo vuoro istutus daalioiden kanssa .
    Paljon olet tulppaaneja tilanut ja nuo persikan väriset on kyllä ihania . Hyvä että tilaus vihdoin saapui ja sait ne istutettua maahan.
    Kivan krassin olet tehnyt .

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hei Nila!
      Kiitos, minulla ei oikein ollut hyvää paikkaa mihin laittaa daaliat, ja kun ne ei ole ihan heti kukkimassa keväällä, niin ajattelin että siihen sopii nuo tulppaanit. Hyvin on toistaiseksi sujunut tuo vaihto, joskus kaikki tulppaanit ei ole ihan kukkineet valmiiksi, mutta istutan daaliat ruukkuihin, ja sitten ruukuista näihin kukkalaatikoihin. Ne saa hienon alun kasvihuoneessa.
      Se ensimmäinen lähetys oli mennyt ihan ryttyyn, sääli vain ettei kauppias huomannut että se oli minun tilaus, kun pari kertaa sitä kuulustelin. No nyt on maassa ja toivottavasti kukkii hienosti ensi keväällä.
      Kiitos paljon, ajattelin että jotain pitäisi saada aikaan noista lehdistå, niitä on niin paljon.
      Terveisin Marika

      Radera
  17. Älskar den vackra kransen och naturligtvis alla tulpaner! Kan ju inte längre gräva ner några lökar, fast dom där aprikosa tilltalar mig otroligt. Lila och rosa har jag gott om...'
    KRAM-Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Susie!
      Tusen tack, ja tulpanerna ser jag fram emot att se blomma, rikligt i vår.
      Sån tur att de gamla kommer upp igen hos dig, då du inte kan gräva ner nya.
      Ha det så gott /Kram Marika

      Radera