lördag 27 januari 2024

Chelsea Flower Show 2023

 Har en hel del bilder från Chelsea som jag inte lagt upp på bloggen, tidigare. Varje försäljningsstånd har planteringar runtom, så det är inte bara de stora utställnings trädgårdarna, att titta på. Det är blommor överallt och de små blomsterarrangemangen är ofta riktigt fina. 

Trädgårdsprodukterna är fint utställda med vackra blommor. Här med Lupiner, nävor, gräs, och Iris.

Små planteringar överallt, fina kombinationer helt i min smak. Riddarsporre, Digitalis och Lupiner igen. Stod och höll i en Masterpiece, vinröd Lupin, men var osäker på om jag skulle kunna ta med den hem, så den fick bli kvar. 
Tror den i mitten på nedre raden är Masterpiece.  Det finns så många som har åsikter om lupiner, men de förädlade förökar sig inte lika som de som växer ute vid dikesrenen.  Har försökt få in de förädlade i min trädgård, men de stannar inte kvar.  Tror jag har en kvar. 

En till av mina favoriter är den vackra aprikos eller rostfärgade Verbascum, Kungsljus. Har den i gräddfärgat och den mindre släktingen violkungsljus i blandade färger.  Har sått dem själv. Men den vackra aprikosfärgade saknar jag, och hoppas hitta så småningom. 
Digitalis, fingerborgsblomman är en absolut favorit, som jag inte vill vara utan. Det diskuteras ofta  att den är giftig, men hos mig får den finnas. Vet inte om det är vanligt att något barn eller djur äter på den. 

De stora planteringarna inne i utställnings tälten har ofta namnskyltar på växterna, vilket jag uppskattar. Hittar man en favorit så vet man vad det är. 
Här har vi en Koreansk blomsterkornell, tillsammans med en massa Digitalis.  En fin kombination. 

Växthusen presenteras alltid med en massa stora fina grönsaker som måste fått Bamses Dunderhonung för att växa så bra och bli så stora. 

Idag har vi haft en fin solig dag med mycket nysnö som kom i natt. 

Ha en trevlig helg!

Marika


34 kommentarer:

  1. De har så mye fint på Chelsea, og du har tatt så fine bilder derfra. Ferskenfargede kongslys har jeg aldri sett før. Jeg har lest at denne fargen er årets farge i år. Om det stemmer vet jeg ikke, men fin er den. Digitalis er så fine ja, og de har jeg aldri hørt om at noen har spist de. De vet nok hva de skal gjødsle med der ja. Den lupinen hadde en nydelig farge.
    God helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Tack så mycket! Jag såg en liknande färg av Kungsljus förra gången jag var på Chelsea, och har letat efter frön sedan dess, men inte hittat. Om de hade haft plantor i den färgen så hade jag nog köpt, med mig hem. Jag gillar digitalis och de får växa i min trädgård, jag har inte heller tänkt äta dem. Jag skickade efter en lupin i den färgen från Danmark, men tyvärr tog den sig inte.
      Trevlig helg /Marika

      Radera
  2. Hej Marika!
    Det var härligt att få gå en tur på Chelsea Flower Show så här på söndagsmorgonen. Du har gjort så fina bildkollage. Förädlade lupiner går mycket väl att ha i trädgården. Det svåra med dom är att dom försvinner efter ett tag. Jag har haft en gul och en rödaktig men dom försvann tyvärr efter några år. 'Masterpiece' är fin och jag förstår att du var sugen på den. Det aprikosfärgade kungsljuset är väldigt vackert. Roligt att du har i trädgården som du dragit upp från frö.
    Nysnön som kom igår natt är borta och idag var det samma gamla ishalka igen. Hoppas det är bättre väglag hos dig.

    Önskar dig en fin söndag!
    Kram Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!
      Ja det är kul att tänka tillbaka på allt fint vi fick se. Tack! Har alltid varit förtjust i Lupiner, men de förädlade är svåra att få att trivas. Har en vit kvar, har haft både gul och röd. Kungsljuset är så fint, och färgen är vacker. Den jag har i trädgården är gräddvit. Sen har jag en hel del violkungsljus i olika färger, de är också fina. Det ser ut som att den senaste snön är borta här med, så det är halt igen. Skall försöka ta en promenad till keramiken i eftermiddag.
      Ha en fin söndag du med !
      Kram Marika

      Radera
  3. Niin suloisia kuvia. Sait kesämielen aikaan minulle, tack Marika! Digitalikset ovat minunkin suosikkeja.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hei Anna!
      Kiitos itsellesi. Minulla on paljon samanlaisia lempikukkia joita minun famulla oli hänen puutarhassa. Terveisin Marika

      Radera
  4. Hej Marika!
    Så fina blomsterbilder från din resa till detta underbara blomsterställe.Jag gillar även Lupiner för de är verkligen så vackra jag ska kanske försöka få tag på någon variant av dem som är lite mera av en äkta sådan.Det blir nog på någon trädgårdsaffär som jag inhandlar en sådan.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta!
      Lupiner är vackra, det är synd att de som växer vid vägkanten är så invasiva, och de förädlade är svåra att få att stanna kvar i trädgården. Tack! det är skoj att tänka tillbaka på vårt besök i London förra våren, det var trevligt.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  5. Hej Marika,
    Het is hier vandaag ook zonnig, maar met een koude wind en helaas geen sneeuw. Leuk dat je nog veel foto's plaatst van de Chelsea Flower show. Ik word blij van de bloemenpracht!
    Fijne zondag, lieve groet Willy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi Willy!
      We got some more snow, but it is gone. The weather changes almost every day.
      I looked for some springflowers and found these fron Chelsea. It will take a while before we see some flowers in the garden, so it is nice to enjoy the photos. Have a nice evening /Marika

      Radera
  6. Hej Marika,
    Trevligt med ett inlägg från Chelsea. Har aldrig varit där men blir lite sugen av att se dina bilder. Inbillar mig att det är alldeles för mycket folk där för att man ska kunna se något (men dina bilder visar något annat) och undrar om du skulle rekommendera det för någon som tycker det är trångt på Älvsjömässan? Fyller jämnt om ett år och funderar på att ge maken ett tips på present.... :)
    Har du provat så Verbascum 'Southern Charm'? En perenn Verbascum med lite smutsrosa, aprikosa toner. Det an ju vara ett alternativ till det vackra kungsljuset på din bild.

    Ha det gott! Kram Ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulrika!
      Tack! Skriver ett mail åt dig istället om Chelsea, märkte att det blir lite långt här i kommentarerna. Tack för tipset om Southern Charm, skall genast kika efter den. (Email kommer strax )
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  7. Må være fantastisk å være der. Ha en fortsatt fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ingeborg!
      Ja det är en upplevelse.
      Ha en fin vecka /Hälsningar Marika

      Radera
  8. Det var tydeligvis et særdeles vellykket besøg. Du fik taget masser af billeder og fik dermed masser af inspiration med hjem - også til os andre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Ja det var det verkligen, det finns så mycket att se och uppleva. Dessutom en massa duktiga försäljare, man kan få lite råd av.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  9. Ja, der er mange gode plantesammensætninger, og du har helt klart fået inspiration til nye stauder du skal på jagt efter. Man kan vel blive helt rundtosset af alle de blomster samlet på ét sted, så det er godt med billeder af dem man gerne vil kunne huske.
    Der findes så mange giftige vækster (ja, alt er jo giftigt i tilstrækkelige mængder!) så det kan man ikke tænke på når der skal købes ind til haven. Min far plejer at sige: 'De fleste selvmord begås med kniv og gaffel' - og det skal nok passe:-)
    Lupiner har jeg heller ikke held med, men fingerbøl går godt - heldigvis!

    Tak for fine billeder Marika!
    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulla!
      Det är alltid trevligt att få nya intryck och också av annorlunda planteringar än man själv har. Till slut landar jag ändå med mina favoriter. Det finns mycket giftigt men av någon anledning är digitalisen utsatt. Hos mig är den ett måste. Ibland får man ge upp, det finns några växter som inte vill vara i min trädgård, Lupinen är en.
      Tack själv!
      Hälsningar Marika

      Radera
  10. Du har fået meget ud af at besøge udstillingen, og hvor er det dejligt, du deler dine billeder med os andre.
    For mig at se ligner Davidiaen en Cornus kousa (koreakornel).

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Elna!
      Det var riktigt trevligt och mycket att se och uppleva. Oj har jag fått namnet fel, trodde själv att det var en näsduksbuske. Då jag tittar närmare på bilden, ser jag att det inte kan vara det . Tack för din uppmärksamhet.
      Hälsningar Marika

      Radera
  11. Hi Maribel, What an explosion of colours and shapes! In our wintry landscapes, it does us a world of good! Thank you and have a great week!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi Gine!
      Yes, we need some colours now, it is very grey outside, the clean white snow has melted. Have a great week you too /Marika

      Radera
  12. Oi miten ihana paikka. Minulle kelpaisi useampi näistä kukista .

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hei Nila!
      No kyllä siellä löytyy vaikka mitä. Sais kyllä paikan minunkin puutarhassa.
      Terveisin Marika

      Radera
  13. Vilka vackra färger... ja, våren kommer, även om vi får vänta lite till.
    Jag tycker att det är värt att börja med några fler fingerlösa handskar, kära Marika. Viola sänder dig en varm hälsning

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Viola!
      Tack! Snön har packat ihop sig och det är ganska isigt. Vi får vänta på våren lite till. Tror jag skall försöka sticka några till mig, men det blir mest sockor till andra.
      Ha det så gott /Hälsningar Marika

      Radera
  14. Älskar lupiner, som inte bara har vackra blommor utan också fint bladverk, alltså importerade jag en grupp förädlade med ovanliga färger från England. Bl.a. röda!
    Tyvärr finns inte en enda av dom kvar längre efter 6-7 år...
    KRAM-Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Susie!
      Jag har också provat att plantera dem, de stannar kvar högst några somrar och så är de borta. Jag gillar både blommor och blad. Tror att jag hade en vit som blommade förra året.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  15. Så kul att se - det var länge sedan jag var på Chelsea !
    Drog upp rosa trädgårdslupiner för en del år sedan men de försvann snabbt.
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Isa!
      Det var fint på Chelsea . Tyvärr verkar lupinerna försvinna snabbt, lite tråkigt.
      Har haft gul och röd tror att jag har en vit kvar.
      Ha det gott !
      Kram Marika

      Radera
  16. Ihanat kollaasit. Kiitos. En ole koskaan itse päässyt käymään Chelseassa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hei!
      Kiitos, olen käynyt muutaman kerran, on paljon katseltavaa. Kiva kun on puutarhasta kiinnostunut tytär mukana.
      Terveisin Marika

      Radera
  17. Vilket perfekt inlägg att komma in och njuta av! Så många fina spiror du visar. Jag gillar också lupiner och är glad att de finns i mindre invasiv variant, men har inte någon i trädgården. Däremot flera violkungsljus, precis som du. Det där aprikosfärgade kungsljuset är ju helt fantastiskt! Nu blev jag sugen att leta frö, jag som inte skulle köpa några i år :-P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anni!
      Jag gillar växter som ger lite höjd som kungsljus och digitalis. Hittade inte samma kungsljus som på bilden, men fick tips av Ulrika på Manns Garden om Verbascum Southern Charme, den är inte helt lika i färg men ganska lika. Hittade frön hos Zetas som jag har beställt. Tror jag hittade den aprikosfärgade på en Polsk sida men det var jättemycket frön, så jag valde att beställa en mindre portion. Skall bli spännande att se hur den blir.
      Ha det /Kram Marika

      Radera