lördag 13 januari 2024

Sommarblommor och sådder.

 Nu har köldgraderna gett vika och snön har börjat smälta undan. Gatan utanför oss är en isbana. Har börjat fundera lite på när jag skall börja så mina sommarblommor, hade tänkt lägga några plastbackar i snödrivan, men jordsäckarna var helt stelfrusna.  Förra året tror jag det bara var Jätteverbenan jag gjorde så med. 

Det är riktigt mysigt att stå i växthuset och pyssla med sådderna, förra året lyckades det bra med allt jag sådde, tror att det var några egna Zinniafrön som inte blev något alls.


Använder små plastlådor och bredsår , vindruvsförpackningarna är riktigt bra, det blir som ett litet växthus. Här har jag redan planterat om i små krukor.  Här får de stå inne i ett plastväxthus i det stora, tills det är dags att ta ut dem. 
Det finns så mycket fint man kan så, de senaste åren har det blivit Cosmos, Temynta och Riddarsporre. 
Jag brukar plantera ut dem i rabatterna, eller i krukor. Ibland blir det bäst i kruka. Sår inte enbart sommarblommor, det blir också några perenner. Temyntan har blivit en ny favorit, den blommar så länge och är riktigt fin. Riddarsporre är en gammal favorit, brukar så den, men också köpa nya.
Tycker nog att Cosmos eller Rosenskäran gör sig riktigt fint i krukan hos dottern,  i rabatten blev den lite spretig.  Här är både Double click, och  Apricotta tillsammans.  Dem skall jag så i år igen.

Luktärterna hamnar precis utanför växthusdörren så jag känner doften varje gång jag går förbi.  Har börjat så dem i små fyrkantiga krukor, krukorna lägger jag i plastpåsar, det blir som små växthus och gror väldigt snabbt och fint.  Astern på bild, sådde jag för första gången förra året. Jag fick fröna av dottern och visste inte riktigt hur höga de skulle bli. Det blev helt fel att ha dem i kruka, men blommorna var fina. 
En annan favorit är stockrosen, plockar frön från mina egna som jag sår, och förra året sådde jag några med dubbla blommor, hoppas att de blommar i år. Har också hittat en Facebook sida med stockrosor, köpte några frön till helt fantastiska , mörklila och persikofärgade.  
Har haft ljusgula i många år, de kommer upp varje år,  nu har de bytt färg och blivit mer persikofärgade. Den röda och den vita har också funnits i några år. 
Zinnia brukar jag också så, de är fina att ha i buketter, blir fascinerad av utseendet på dem, de är så olika. Små individer.  Brukar ha dem i krukor, de är väldigt törstiga så man får inte glömma att vattna dem. 
Har väldigt mycket frön, till både blommor och grönsaker, skall bli så spännande.  Sommarflox och Lejongap har blivit nya favoriter. 

Ha det gott!

Marika


36 kommentarer:

  1. Kylvöasiat alkavat hiljalleen hiipiä mieleen täälläkin.
    Ihania kuvakollaaseja, joista löydän monta omaa suosikkiani.
    Mukavaa viikonloppua sinulle.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kiitos! Ostin niin paljon siemeniä Chelseastä ja sitten vielä nettikaupasta jossa oli oikein hyvät hinnat. Nyt löytyy paljon siemeniä. Yleensä annan myös tyttärelleni taimia, joten ei kaikki tule minulle.
      Kiitos samoin /Hyvää viikonloppua
      Marika

      Radera
  2. Hej Marika!

    Så heldig du er at snøen har begynt å smelte. Her er det nå ca. 50 cm med snø fortsatt. Vi skulle få det varmere i dag, men sånn ble det ikke.
    Det ser så hyggelig ut i drivhuset ditt. Har du på varme der nå?
    Jeg sådde verbena her om dagen og satte ut i drivhuset hvor det er kaldt. Jeg gar også sådd Glaucidium palmatum som også må kuldebehandles.i dag har jeg sådd to sorter med chili, for de skal sås i januar leste jeg på frøpakken. Jeg skal vente med å så blomsterfrø, for det er litt for tidlig. Du har mange spennende frø.

    Ha en fin helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Vi har kvar snö men drivorna har blivit mindre. Jag har inte börjat så ännu och har ingen värme på i växthuset, men har tänkt skaffa en värmefläkt. Sådderna får vänta ett tag till., det är precis som du säger, lite för tidigt.
      Men det skall bli så skoj.
      Ha en fin helg /Marika

      Radera
  3. Det kribler i fingrene, når jeg ser alle dine frøposer. Det må være et stort - men spændende arbejde - at så alle de forskellige slags frø, at prikle frøplanterne og endelig plante dem ud i haven. Jeg håber, vi får en sæson med tilpas med regn, så du ikke behøver at vande.
    Det er en fin abrikosfarve, din stokrose med tiden har fået.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Elna!
      Javisst gör det, nu börjar det klia i fingrarna. Det är så trevligt att hålla på med små plantor, det är bara roligt att se dem växa. Visst blev den spännande min gula stockros som ändrat färg.
      Ha det gott /Hälsningar Marika

      Radera
  4. Mon ikke du når det selvom der stadig er frost i dine jord-poser? Jeg synes det ser enormt effektivt ud med din blomster-produktion i drivhuset og jeg er imponeret over alt det du får plads til. Der er meget at passe når det hele sker i det tidlige forår, men det bliver jo dejligt at gense alle dine yndlingsblomster i sommerens løb!
    God arbejdslyst Marika!

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulla!
      Tror jag gått lite bananas med alla fröpåsar, gav bort en del i julklapp och skall så till dottern också. Jag får tomatplantor av henne, så får hon blommor i stället. Många är väldigt enkla, att bara så och sedan sköter de sig själv bara man kommer ihåg att vattna dem. Plantera om är bara roligt.
      Tycker det är mera plock med tomatplantorna.
      Får vänta ett tag innan jag börjar.
      Hälsningar Marika

      Radera
  5. Hej Marika!
    Så härligt att börja tänka på frösådder. Ja nu är det mildväder igen men redan till veckan kommer det att bli kallare igen. Jag fick en chock när jag tittade på SMHI:s prognos för kommande fredag då dom spår -24 och så skriver dom "känns som -31"! Jag hoppas innerligt att den prognosen kommer att bli ändrad åt det mildare hållet.
    Jag sitter i valet och kvalet att beställa dahlior för första gången. Har blivit inspirerad, framför allt av dig. Tror jag har ett par pallkragar där dom skulle kunna få bo.

    Önskar dig en fortsatt fin helg och så hoppas jag att din hosta blivit bättre!
    Kram Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!
      Ojdå, har missat den prognosen, men tänker vänta ett tag med sådderna. Mellan -20 och -30 är lite väl mycket, men det är klart, vintern är inte över ännu. Jag har beställt från Bulbs och från Magnolia, det är stor prisskillnad, speciellt om man köper många. Båda ställena har levererat bra knölar.
      De kommer nog att trivas bra i pallkragar.
      Tack! Tror att hostan har försvunnit nu.
      Trevlig helg /Kram Marika

      Radera
  6. Hej Marika,
    Als ik hier de bloemenfoto's zie, verlang ik al wel weer naar het voorjaar en de zomer. Maar een beetje sneeuw zal ook wel fijn zijn.
    Fijn weekend, Willy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi Willy!
      Yes the pictures make you long for spring. We have mild weather today so the snow has started to melt, but it will be cold again.
      Have a nice weekend /Marika

      Radera
  7. Du får travlt om kort tid med alle dine frøposer. Det er smart, at du og datteren udveksler frøplanter. Man får jo let for mange til eget forbrug.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Det blev lite för många, men de klarar sig ett tag till. Behöver inte så allt i år. Dottern är bättre på tomaterna, så det känns bra att kunna byta plantor.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  8. Hieno sormustinkukka tuo Pam's Choice! Kellokukan olen lisännyt jo kesällä muistilistalle; sitä on pakko saada tulevana kesänä. Kiitos antoisasta jutustasi!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hei Anna!
      Sormustinkukka tai Digitalis niinkuin minun Famu aina sanoi on lempikukka. Sitä en halua olla ilman, kylven joka vuosi niitä lisää. Pam´s Choice on kaunis, minulla on ollut samanlainen mutta eri niminen, Elsie Kelsey.
      Toivottavasti ne jotka istutin viime vuonna, kukkivat kesällä.
      Kiitos!
      Terveisin Marika

      Radera
  9. When the snow starts to recede it must bring joy to the heart of a gardener.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hello David!
      Yes , but we will have to wait a while. I do not think winter is over yet.
      Have a nice day /Marika

      Radera
  10. Tenk så deilig det blir med vår igjen. Jeg bruker også druebokser til å så i, veldig praktisk. Ha en fortsatt fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ingeborg!
      Visst skall det bli härligt, men vi får vänta ett tag till. Det finns många förpackningar som går bra att använda till sådderna.
      Ha en fin ny vecka /Marika

      Radera
  11. Vilka underbara Zinnior du hade ifjol - ja, allt annat också. Härligt att tänka fröer och planera nu ! Vindruvsaskar är fantastiska små växthus och så bra med återanvändning.
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Isa!
      Zinniorna har blivit ett stående inslag, det är svårt att misslyckas med dem. Vindruvsaskarna är riktigt bra, brukar använda olika sorters förpackningar.
      Visst är det härligt att börja se fram mot våren.
      Ha det gott!
      Kram Marika

      Radera
  12. Ihania kukkakuvia . Minä en ole kasvattanut kesäkukkia vieläkään mutta ehkä jonain vuonna . Sinulla on paljon siemeniä minä en ole ostanut vielä yhtään . Keränyt olen paljon erilaisia perennojen siemeniä esikoitakin on viittä erilaista siementä . Itse en niitä kasvata mutta olen myynyt niitä jonkinverran .

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hei Nila!
      Kiitos! Minulla on siemeniä kesäkukkiin mutta myös perennoihin. Ostin paljon siemeniä Lontoossa ja nettikaupasta, jossa oli oikein hyvä hinta. Eihän tarvi käyttää kaikkia tänä vuonna, niitä voi säästää.
      Terveisin Marika

      Radera
  13. Så mycket vackert du brukar så, Zinnia t.ex. som är en favorit! Själv sådde jag lite tidigare men nu har jag återgått till att köpa färdiga plantor. Det tråkiga är att det då inte finns dom lite mer udda sorter eller färger man vill ha...
    KRAM-Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Susie!
      Jag tycker det är ganska trevligt att så egna plantor, men jag köper också en hel del. Precis som du säger så hittar jag inte alltid de färgerna eller de växterna som jag vill ha , och då är det bara att så själv.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  14. Hei Marika! Det er fantastiske tider som ligger foran oss. Jeg ser at vi liker mye av det samme. Jeg får lite spiring av Zinnia fra egne frø. Det er så mange vakre varianter av dem. Har såvidt begynt å så. Fordi det fremdeles er så kaldt, har jeg plassert pottene på badet. Det er en fin tid å følge med på spiring.
    Jeg har "mista" google-kontoen, så jeg må kommentere anonymt.
    Ha det godt! Klem Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anne!
      Visst är det en härlig tid, då vi kan se fram emot att så. Jag har inte börjat ännu, det är ganska kallt emellanåt och jag har inte någon bra plats inne. Brukar lyckas med mina egna zinniafrön, men förra året var det någon sort som inte ville gro. Har skaffat väldigt mycket frön, de var riktigt förmånliga på CFS, och så hittade jag en svensk websida som sålde mycket billigare än de stora fröföretagen. Det skall bli så trevligt, men vi har ganska kallt fortfarande. Hoppas att du får ordning på ditt googlekonto.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  15. I dette innlegget la jeg spesielt merke til de fine stokkrosene. Mye vakkert.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Martin!
      Stockrosorna är jag också förtjust i, de ger höjd i rabatterna, är riktigt förväntansfull på de dubbla som jag sådde.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  16. Härligt med lite vårkänslor!
    Har har det varit omväxlande snö, isgata och i natt och halva dagen har det varit snöstorm.
    Ha det fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lena!
      Vi hade nog liknande, igår snöade det nästan hela dagen, men idag är det både varmare och ingen snö som dalar än så länge. Mycket omväxlande.
      Det behövs lite färg nu.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  17. Det vil være fantastisk å se utviklingen av hagen din fra våren og utover. Jeg er ikke klar for snøklokken ennå...
    En glad snøfnugghilsen til deg fra Viola

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Viola!
      Snön är fin och vintern har varit riktigt bra, men isgatorna gillar jag inte. Det är längesedan vi har haft snö såhär länge. Det är så en riktig vinter skall vara.
      Ha det gott och njut av snön.
      /Marika

      Radera
  18. Nice to be busy like this in the winter. Do you know: I put a dahlia bulb in a pot. Should the bulb then have water? Or is the nutrition already in the bulb? https://momentsfrozentime.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi Aritha!
      We have still very cold temperature, so I will not wake my dahliabulbs from their winterrest quite yet. I will wait to spring, and then I plant them in pots.
      Usually I only give them a little water. New bulbs I plant in small plasticbags with a little soil, then you can see the roots starting to grow.
      Good luck with your bulbs.
      /Marika

      Radera