torsdag 7 mars 2024

Dahlia beställning.

 Varje år tänker jag att jag har tillräckligt med dahlior, men när det börjar närma sig att beställa så brukar det ändra sig.  Blir förundrad över hur många olika det finns, både till färg och form.

Alla bilder kommer från leverantörens hemsida. Brukar beställa från Magnolia, har bra erfarenhet av deras dahlior och så är de också billigare än andra leverantörer.  Skall inte ha alla själv.
Om färgen stämmer så tror jag att denna kommer att bli en favorit. Tanita.  Ibland blir det inte riktigt som man sett i katalogen eller på webben. 


Rebeccas world kommer att liva upp en bukett med både röd och vit bottenfärg. 

Wine Eyed Jill har jag haft förut men har inget minne av att den skulle ha blommat.

Nu är det bara att hoppas på att leveransen kommer fram, så att det inte blir som med mina tulpanlökar som blev mosade av transportören. 

Snön har försvunnit och vi har soligt men lite kallt idag, har sett små snödroppar ute i trädgården. Annars har tiden gått till att fira maken som fyllt jämna tal, och att hjälpa dottern med stallsysslor.

Ha det bra ! 
Marika




42 kommentarer:

  1. Hej Marika!
    Dahlia finnes i så mange vakre fargenyanser og variasjon i selve blomsten, så det er ikke merkelig at de er så populære. Det er lett å bestille litt for mange av de ja :)
    Wine Eyed Jill har jeg hatt en gang, og den er veldig fin i fargen.
    Jeg håper at din bestilling kommer trygt frem denne gangen!
    Ha det godt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Jag har några gamla som inte blommade så jag tror att dessa får ta deras plats. Ja det är helt otroligt så många färger och former det finns. Jag skall dela med mig till dottern, hennes drunknade i översvämningen förra sommaren.
      Tack det hoppas jag också, men transportören kan inte misslyckas två gånger till samma kund.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  2. Svar
    1. Kiitos paljon, tuli muutama uusi vaikka ei oikeastaan olisi ollut tarvetta.
      Terveisin Marika

      Radera
  3. Hej Marika!
    Så det blev en ny beställning av dahlior. Förstår dig för dom är verkligen vackra.Många fina sorter du har beställt. 'Tanita' har en väldigt vacker färg. Vilken tur att du nu hittat 'Wine Eyed Jill'. Nu håller vi bara tummarna för att leveransen kommer fram som den ska.

    Ha en fortsatt fin vecka!
    Kram Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!
      Ja, det blev det, skall dela med mig så alla blir inte hos mig. Tyckte Tanita såg väldigt fin ut, hoppas nu bara att färgen stämmer överens med verkligheten. Ja det brukar fungera med leveransen, men tulpanerna kom inte fram och så hade jag ett paket som sonen beställde till sin syster med leverans till oss, då hon inte var hemma. Det paketet kom aldrig fram. Får hoppas att det fungerar. Idag hade vi vårväder, satt i växthuset och planterade om mina paprikor, så skönt.
      Ha det fint /Kram Marika

      Radera
  4. Det er bare at håbe dine nye Dahlia kommer frem i rette tid - og stand, men der er jo stadig tid at løbe på. Det er jo tydeligt at se hvilke farver der er dine yndlingsfarver, og det kan jo blive en ret skøn symfoni i vinrødt i din lange blomsterkasse. Godt der er forårstegn i din have nu!

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulla!
      Ja det hoppas jag också, men det är gott om tid. Konstigt nog hamnar jag för det mesta i denhär färgskalan. Men då passar de ihop med de jag har sedan förut. Känns härligt att se lite vårtecken.
      Hälsningar Marika

      Radera
  5. Underbara Dahlior! Jag skulle gärna vilja ha ett antal, men vågar inte köpa på mig några innan jag vet om jag orkar/hinner med att sköta dom...
    När jag gick igenom bildarkivet - tusentals bilder - för att hitta passande bilder till mitt senaste inlägg så såg jag hur fint det var i trädgården DÅ! Nu ser det väldans misskött ut faktiskt så om jag blir så pass att jag kan göra nåt där ute, då måste jag försöka rensa upp och göra snyggt till att börja. Inte så kul jobb, men det måste göras...
    KRAM-Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Susie!
      Tack visst är de fina, har svårt att låta bli att beställa fler. Det var jättefina bilder du hade i ditt inlägg, kan förstå att det är tråkigt då du inte kan och orkar med att jobba i trädgården lika som förr. Vi får hoppas att du får njuta av trädgården ändå. Ha det så bra /Kram Marika

      Radera
  6. Hej Marika,
    Helaas heb ik geen tuin, maar ik zou hebberig worden en alles willen bestellen. Ik hou van dahlia's en word er blij van. Nu ook van deze foto's.
    Fijn weekend, lieve groet Willy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi Willy!
      It is almost impossible not to order any new dahlias. I love them too, the old ones are in my daughters cellar. I will plant them in april depending on the weather. Thank you I enjoy the pictures too.
      Fijn weekend, lieve groet /Marika

      Radera
  7. Dziękuję Ci za te wspomnienia z lata! Już nie mogę się doczekać sadzenia a tym bardziej kwitnienia. Piękne masz odmiany! Może powinnyśmy się powymieniać? ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi Ludmila!
      I did not need any new dahlias, but I ordered these. I have to take care of the old ones aswell. I think the colours will match those I have from before. I will give some away, so all will not stay in my garden. I will plant them later in spring.
      Have a lovely day /Marika

      Radera
  8. Sikke nogle flotte farver du har valgt. Lige som dig, siger jeg hvert år, at jeg vil jeg købe mindre men åh sikke fristelser. Vi krydser fingre for at du modtager knoldene i god stand.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sydney!
      Tack! visst är de, de kommer att passa bra in med de jag har från förut. Det hoppas jag inte blir något problem. Tulpanerna fick jag en ersättningsleverans med samma lökar som jag hade beställt. Det kan vara svårare att hitta dahlior för flera är redan slutsålda. Men de kommer nog fram. Hälsningar Marika

      Radera
  9. I år får det bli ett dahlia år! Måste testa! Den där wine eyed Jill ser ju fantastisk ut...
    Kram från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Titti!
      Har du inte testat förut så måste du göra det. Tittade tillbaka på mina dahliabeställningar och jag har haft Wine eyed Jill förut, men antagligen blommade den inte. Men i år hoppas jag att den gör det.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  10. Det er som å komme fra min vinter til sommer hos deg. Så mye fine farger.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Martin!
      Tack! visst gör det skillnad med lite färg.
      Hälsningar Marika

      Radera
  11. Hej Marika,

    Ja de är så fina att det är svårt att motstå trots att man egentligen har tillräckligt. Min taktik i år är att låta bli att titta igenom sortimentet som de olika leverantörerna har. Däremot kunde jag inte låta bli att köpa fröer för att få lite "egna" halskråsdahlior, vi får se hur det går.
    Wine Eyed Jill är en favorit och ligger bland övriga knölar i källaren över vintern. Blir spännande att se vilka som klarat sig och vilka som strukit med.

    Ha det gott! Kram Ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulrika!
      Jag tänkte sponsra dottern med lite nya knölar, hennes drunknade förra sommaren. Jag tittade tillbaka på mina dahlia beställningar och såg att jag har haft Wine Eyed Jill förut, men minns inte att jag skulle ha sett den i blom. Så nu hoppas jag få se det. Jag skall slänga alla som inte blommar, så blir jag av med lite. Har svårt att slänga. Vet inte om de som inte blommar kan göra det ett annat år.
      Ha det gott du med /Kram Marika

      Radera
  12. Du har altid så mange flotte georginer, og du kan tro, jeg bliver fristet, når jeg ser dine billeder. Jeg skriver somme tider navnene op, når jeg ser billeder og læser anbefalinger, men selv om "mit" havecenter har mange forskellige georginer, er det sjældent, jeg kan finde, de sorter jeg søger, men så har de altid nogle andre, jeg falder for ;-)
    Jeg har det som dig. Hvert år tænker jeg, at nu vil jeg ikke købe flere knolde - men jeg finder alligevel nogle, som jeg ikke kan undvære. Sådan er det også gået i år.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Elna!
      Tusen tack!
      Javisst är det svårt att låta bli, nu hoppas jag att jag kan låta bli att komma hem med dahlior från Trädgårdsmässan., som är om några veckor. Skall försöka koncentrera mig på andra växter, då jag är där. Websidan där jag beställer dahliorna har ett mycket stort utbud, så det är lätt att klicka till sig.
      Hoppas vi får njuta av våra fina dahlior i sommar.
      Hälsningar Marika

      Radera
  13. Jeg har jo sluttet med georginer, har bare en plante igjen, men de er jammen meg nydelige. Skulle ønske jeg hadde litt færre snegler. Ha en fortsatt fin søndag, hilsen Ingeborg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ingeborg!
      Det är så fina, och jag kan vara glad för att jag inte har sniglar. Hade tvestjärtar som åt på blommor och blad. Då la jag kaffesump runt varje planta och problemet är borta. Vet inte om det hjälper mot sniglar.
      Ha det gott /Hälsningar Marika

      Radera
  14. Melkoinen määrä valikoimaa ja kauniita kaikki . Minä en ole vielä näihin innostunut kun ne pitäisi nostaa ylös ja viedä kellariin talveksi . Missä sinä ne säilytät?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hei Nila!
      On vähän enemmän töitä kun toisten kasvien kanssa. Otan syksyllä ensimmäisen pakkasen jälkeen ylös maasta. Ne saa olla vähän aikaa kuivumassa. Pakkaan sanomalehtiin ja paperikasseihin. Tyttären kellarissa ne on hyvin säilynyt monet vuodet. Keväällä sitten saan ne takaisin, istutan ensin ruukkuihin. Kun tulppaanit on kukkinut valmiiksi otan ne ylös ja daaliat saa vaihtaa paikkaa. Niin kauan kuin jaksan niin jatkan. 😁
      Terveisin Marika

      Radera
  15. Kiitos ohjeesta kaikkea käännöksen takia en ymmärrä mutta kirjoita joskus minun blogiini tämä sama . Jos vaikka joskus innostun näihin .

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hei Nila!
      En oikein ymmärrä, olen vastannut suomeksi, ei sinun sitä tarvi kääntää.
      Vastaan aina sinun kommentteihin suomen kielellä.
      Terveisin Marika

      Radera
  16. Å ja, det blir fint med dina dahlior... Jag har även 10 dahlior som ska ner i jorden så fort frosten inte längre väntas. Min dotter föredrar sina dahlior så de blommar tidigare... det kanske jag också borde!
    Mina bästa hälsningar till din man på hans speciella födelsedag.
    Glada vårhälsningar till dig... ja i alla fall förväntan - vårhälsningar :-))
    Viola

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Viola!
      Jag förodlar också mina dahlior i krukor, innan det är dags att plantera dem i mina stora blomlådor. De får byta plats med tulpanerna då de blommat klart.
      Det finns så många fina, skall bli trevligt att se dem i blom.
      Tack för hälsningen till min man.
      Hälsningar Marika

      Radera
  17. Det blir jättefint!, lycka till med alla dahlior!
    ha de//Majsan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Majsan!
      Tack så mycket! Det tror jag också, paketet är på väg.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  18. Visst är det en 2meters rosenflockel som dom första 10 åren blev enorm varje år, men som numera har börjat minska i både höjd och bredd. Hoppas att jag kan gödsla den senare i vår så den växer till sig igen...
    KRAM-Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Susie!
      Den är riktigt fin, hoppas min blir lika fin. Fast då kanske jag måste flytta på den.
      Ha det gott /Kram Marika

      Radera
  19. Hej Marika!
    Hoppas att din dahliabeställning ska bli lyckad och att du får hem dem till dig så du får glädjas åt dem på sikt.Vilken underbar färgkavalkad och vackra dahlior som du har beställt.Vad underbart med snödroppar de är verkligen vårens budbärare.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta!
      Tack! de kom igår så nu är de hemma och väntar på att bli planterade så småningom, det är lite för tidigt än så länge. Blev riktigt glad att se snödropparna, och så upptäckte jag också små knoppar på några blåsippor.
      Våren är på väg, trots att det idag ser riktigt ruggigt och grått ut.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  20. Kivipellon Saila19 mars 2024 kl. 15:49

    Hei Marika!
    Miksi ihmeessä blogisi ei ole ilmestynyt listalleni, harmin paikka!
    Mutta, aivan ihania daalioita! Oma suosikkini on vuosia ollut Rebecca's World, mutta toki muutkin! Täytyy tutustua tuohon sivustoon, josta daaliat tilaat. Nyt on juurakoiden toimittajilta tullut viestiä, että viime syksynä oli märkää, kun juurakoita nostettiin ja siten laatu ei joka paikassa kai ole ihan niin hyvä kuin aikaisemmin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hei Saila!
      Minulla on niin monta dahliaa ennestään että ei oikeasti olisi tarttenut mitään uusia hankkia, mutta näin kävi. Annan tyttärelleni, muutaman, hänen kaikki kuoli viime vuonna kun oli tulva hänen puutarhassa. Joki tulvi, varmaan sateesta mutta myös kun majava on rakentanut ison pesän jokeen. Rebeccas World on tosi kaunis, sen taidan pitää itse. Olen ostanut daaliat ja tulppaanit tästä verkkokaupasta, ja ne on ollut ihan ok.
      Terveisin Marika

      Radera